Gå til innhold

Ny PC: X99 & 5820K - men er jeg ute å kjøre?


Anbefalte innlegg

Det er jo akkurat det jeg skriver :)

 

Dersom du har Asus x99-ws så står valget mellom 5820k og 5960x :)

 

Asus x99 ws + 5930k = asus x99 ws + 5820k    -> Da går man for sistnevnte og sparer 2000 spenn :)

 

Men det er egentlig kun om man allerede har bestemt seg for å ha Asus x99 ws som er sinnsykt dyrt. Her er to eksempler med asus x99 ws + 5820k og billigste x99 hk (med støtte for 4SLI) +5930k.

 

Asus x99 ws + 5820k = ~ 8.000kr : 4 Way SLI (x16,x16,x16,x16) + 6 lanes til overs.

 

Asus x99-S + 5930k = ~ 8.200kr : 4 Way SLI (x8, x8, x8, x8) + 8 lanes til overs.

 

Jeg mener at man får mye mer for pengene ved å velge dyrere HK og billigere CPU. Man får flere lanes, omtrent lik CPU ytelse, MYE høyere kvalitet på HK (WS kort er syke) og man får muligheten til å kjøre 4 kort i x16. Med andre ord ingen begrensninger :)

 

Oppsettet med x99 ws og 5820k har potensial til å være en syk F@H pc. Man kan folde for nærmere 1,6 mill PPD i én eneste maskin samtidig som man har et hovedkort som faktisk er laget for å takle slik workload 24/7 i MANGE år.

 

Jeg er litt usikker på verdien til å kunne kjøre x16x16x16x16 i stedet for x8x8x8x8 da jeg har lest mange plasser at det ikke påvirker ytelsen i særlig stor grad. Kanskje det påvirker F@H mer enn spill?

 

Jeg sier ikke at dette er for folk flest, men denne tråden har "derailet" for lenge siden så vi kan like gjerne fortsette diskusjonen :)

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja krmet om du tror din cpu er så mye raskere på grunn av at du betale 8k(Nå ca 10K) og du har 8core + HT i forhold 4690K så ja du har kjøpt en cpu som du ikke får utnyttet. Men dine penger og ditt valg.

Jeg ville fått utnyttet 8core + ht, men syns 10k er for mye for en cpu.

Min venn. Jeg tror ikke det var det Kremt mente.

 

Kremt mener at han får utbytte av ytelsen til CPU'n.

 

Det kremt gjorde var at han kritiserte Agentspoon som er en forkjemper for den gjennomsnittlige forbrukeren. Og det er jo helt greit.

 

Kremt vet at han har en veldig god cpu, og han vet at den yter bedre enn 4690k.

 

Poenget til agentspoon på den annen side er at en 4690k er et mye bedre kjøp for en novice som bare skal ha seg en bra gaming/produksjons maskin :)

 

Begge kommer med gode argumenter, men dere ser saken fra to forskjellige ståsteder.

Lenke til kommentar

5960x er nok ikke beregnet for casual gamingmaskiner heller :)

 

HWbot, rendering, autocad og lignende. Her skinner virkelig 5960x.

 

Her ser du for eksempel at 5960x er over dobbelt så rask som 4670k til x264 encoding:

http://www.pcper.com/reviews/Processors/Haswell-E-Intel-Core-i7-5960X-8-core-Processor-Review/Media-Encoding-Tests

 

For noen som driver daglig med dette betyr det MAAAAANGE timer spart i lengden. Da er en slik cpu spart inn på et par dager...

Se også på krypteringstestene. Her er den også dobbelt så rask.

 

Det er med andre ord behovsprøvd min venn :)

 

Edit: Her er en annen kilde som viser at 5960x er EKSTREMT mye raskere enn 4690k når den brukes til det den er laget for: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswell-e-cpu,3918-5.html

 

Kan man egentlig si at 5960x er en "billig" xeon cpu med noe reduserte features? Litt som at mange sier at titan black er et "billig" quadro kort med reduserte features.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

Okay, da har jeg missforstått han, så beklager så mye for det.

Men er sterkt uening i at 5960X er så mye raskere enn 4690K. I testene, ja, i praksis nei.

Men en dyre hobby vi har gitt.

 

 

 

 

Hvis man bare henger her på forumet, så er det like bra med mobiltelefon :D

 

Amobil here we come :D

Lenke til kommentar

For å utfylle det som ble tatt opp om ASUSGutt tidligere, så husker jeg at problematikken lå mye i det Nizzen beskriver ovenfor. At alle komponenter utenom i7 5960X ikke var verdt et øre, og for å spille, så trengte han absolutt dette og topp grafikkløsninger til femsifra summer.

 

I åpningsinnlegget ble det spesifisert at vedkommende ikke hadde særlig kunnskaper om PC fra før, og derfor søkte råd. Hos meg lyser det da en lampe: obs, vær varsom, det meste du sier her vil bli slukt ganske rått. Han skrev riktignok at han kunne bruke mye penger, ettersom han hadde spart opp til det. Sistnevnte betyr i realiteten at selv om han hadde anskaffet penger nå, så betyr ikke det at han har ubegrenset tilgang til det. Derfor var det gjerne ikke gunstig for han å blåse av hele sparekontoen sin, om han kunne oppnå målene sine for en rimeligere sum enn han hadde først tiltenkt. Han hadde tross alt ikke peiling på data, og hadde bare slengt ut 40 000 kroner som et rent tilfeldig tall.

 

Kravene hans var altså at han skulle spille Battlefield og Call of Duty... trenger man virkelig en maskin til 40 000 kroner for dette? Jeg mener ikke det. Nizzen og et par andre slukte imidlertid muligheten rått, og begynte å pushe på med oppsett som nærmet seg en slik sum, og tenkte i første omgang budsjett framfor funksjon. Her ble det klart for meg at deres eget entusiast-forhold til maskinvare, skulle smittes over i valget av komponenter til hans maskin. Med hans penger. Etter hvert som påstandene fra Nizzen og noen andre ble mer og mer absurde og polariserte, akkurat som av typen ovenfor, så begynte jeg å se rødt. Jeg dro fram grafer der i5 4690K uten overklokk presterte tilnærmet helt identisk i BF og COD som i7 5960X, og derav argumentet om at det hadde i realiteten ingenting å si. Senere har det kommet fram at det hersker et noe større skille i online modus, men langt i fra i nærheten så betydningsfylt at det var verdt det for spillingen sin skyld alene. Ikke på noe punkt har jeg hevdet at en i7 5960X er likeverdig en i5 4690K i alt, men argumentet mitt var altså at en overklokket i5 4690K i verste tilfelle er en ytterst marginal flaskehals sammenlignet med andre faktorer i systemet i spill.

 

Mener også å huske at det var store feil i balanseringen av oppsettet. At han blant annet vurderte å ha en svært rimelig kjøler til i7 5960X (overtalt av visse personer at dette var nødvendig til BF...), og det var vel også på et tidspunkt snakk om at han var fornøyd med sin nåværende 1080p skjerm på 60Hz? Det burde være mer og mer klart at vi her snakker om en person som gjerne ikke vet sitt eget beste, og at han burde hjelpes i moderasjon, framfor oppfordres til å bruke penger ukritisk. Jo, av en eller annen grunn forstår nåtidens utgave av meg at datidens meg himlet litt med øynene, og at jeg ble irritert over disse innstendige folkene som presset på han hardware han strengt tatt ikke hadde bruk for, fordi de selv elsker extreme-end hardware. Argumentene var figurative, misledende og uansvarlige, og om jeg husker riktig, bunnet ut i at vedkommende, tilslutt brukte en slik fantasisum for å få en PC til COD og BF. Ikke fordi han var så hardware-interessert, men fordi han i følge noen få andre, trengte det. Jeg forlot tilslutt tråden rimelig bitter, da jeg ikke fikk gjennomslag for egen sak til tross for hva jeg mener var en ganske idiot-sikker faktabasert forklaring på hvorfor han burde revurdert mitt forslag.

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig Agent.

 

Jeg tror også de fleste her vet at 5960x ikke ble laget for å ta tronen til 4690k/4790k innen gaming, men heller ble laget som et bra alternativ til xeon innen rendering og annet produksjonsarbeid.

 

Jeg tror problemet blir at noen lar "nerdefaktoren" ta litt overhånd og ikke alltid tenker like rasjonelt som deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Strato. Jeg opplevde også masse støtte i tråden, så det var heldigvis ikke bare enveis. Det jeg angrer på i ettertid, er stemningen som skaptes, at jeg lot meg provosere såpass at det ble en direkte fiendtlig tone mellom Nizzen og meg. Jeg mistet rett og slett fatningen en stund, og det ser skikkelig dumt ut nå i tilbakeblikk. Håper jeg har lært, og kan gå fra slike scenarioer tidligere. Spesielt når det er såpass åpenbart at trådstarter vender døve ører til fra start. En forsøker bare å hjelpe, men en kan ikke hjelpe alle alltid.  :wee:

Lenke til kommentar

Takk Strato. Jeg opplevde også masse støtte i tråden, så det var heldigvis ikke bare enveis. Det jeg angrer på i ettertid, er stemningen som skaptes, at jeg lot meg provosere såpass at det ble en direkte fiendtlig tone mellom Nizzen og meg. Jeg mistet rett og slett fatningen en stund, og det ser skikkelig dumt ut nå i tilbakeblikk. Håper jeg har lært, og kan gå fra slike scenarioer tidligere. Spesielt når det er såpass åpenbart at trådstarter vender døve ører til fra start. En forsøker bare å hjelpe, men en kan ikke hjelpe alle alltid.  :wee:

Som sagt, jeg var enig med deg i den tråden, skrev vel med ganske krasse ord at han absolutt ikke burde bruke 40k på PC. Men det viste seg jo etterhvert at det var det han ville, og da mener jeg det blir feil å fortsette å mase på trådstarter. Diskusjonen som oppstod i tråden utartet seg vel ganske mye ja ;)

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man på liv og død skal tenke rasjonelt når det kommer til hardware. For veldig mange her på forumet er ikke PC et nytteverktøy, men en hobby. Noe som har blitt gjentatt flere ganger. Så hvorfor skal man ikke få andre interessert i dette? Se på vår alles kjære Christian for eksempel, en ny rekrutt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ga plusspoeng til innlegget, da jeg i grunn er veldig enig. :)  Entusiaster skal få lov til å utfolde seg akkurat slik de vil. Jeg har ingenting imot at de som har lang fartstid innenfor data og kan alt om komponenter på markedet, tar et selvbevisst valg om å bruke 100 000 kroner på PC i året. Ei heller at nykommere med høy egenkapital som ønsker å flotte seg med det ypperste av komponenter, ikke skal få lov til det. Jeg er nok selv ikke av den natur, men jeg dømmer ikke andre for det. Eneste jeg er imot er å rasjonalisere slike fantasibygg når en kjøper oppgir en konkret liste med krav som skal oppfylles. Da er det funksjonaliteten en er på jakt etter. Hadde vedkommende gitt til kjenne at han eller henne kun var interessert i å få det drøyeste / kuleste som eksisterte på markedet uansett pris, er det en annen sak.  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ga plusspoeng til innlegget, da jeg i grunn er veldig enig. :)  Entusiaster skal få lov til å utfolde seg akkurat slik de vil. Jeg har ingenting imot at de som har lang fartstid innenfor data og kan alt om komponenter på markedet, tar et selvbevisst valg om å bruke 100 000 kroner på PC i året. Ei heller at nykommere med høy egenkapital som ønsker å flotte seg med det ypperste av komponenter, ikke skal få lov til det. Jeg er nok selv ikke av den natur, men jeg dømmer ikke andre for det. Eneste jeg er imot er å rasjonalisere slike fantasibygg når en kjøper oppgir en konkret liste med krav som skal oppfylles. Da er det funksjonaliteten en er på jakt etter. Hadde vedkommende gitt til kjenne at han eller henne kun var interessert i å få det drøyeste / kuleste som eksisterte på markedet uansett pris, er det en annen sak.  :wee:

Det er klart. Det ble jo også etterhvert klart at 40k-fyren var interessert i å ha det kuleste, selv om det ikke ble gjort klart i åpningsinnlegget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...