Gå til innhold

Ny PC: X99 & 5820K - men er jeg ute å kjøre?


Anbefalte innlegg

Hei dere flinke og smarte.

 

På tide å pensjonere min tre år gamle I5-plattform til fordel for nye nytt.

Redigerer mye film fra GoPro-kamera i 4K, photshop, Lightroom, og har spilt litt FPS-spill ala Battlefield tidligere. Regner med at jeg blir å spille litt Star Wars Battlefront når november kommer.

 

Jeg er så usikker på skjermkort, og kjøling i PCen. Har satt samme noen komponenter jeg tror vil duge, men hvilket skjermkort skal jeg velge?
Her er mitt tenkte oppsett:

post-51213-0-04916400-1432124863_thumb.jpg

 

Bør jeg velge noe lukket vannkjøling opplegg? Og hvilket kabinett? Jeg tenker 4x 3.5" disker og en SSD til OS.

 

Tips?

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noctua NH-D15 er like bra som lukket vannkjøling, og lager mindre lyd :)

Hvis du har penger nok, så ville jeg helt klart valgt Titan X, hvis ikke så ville jeg gått for 2x 970 eller 1x 970.

Jeg syns Corsair 750D og 760T er fine, men kabinett er mer opp til deg. Du kan jo plukke ut et annet også hvis du vil :)

Kan spørre her hvis du lurer på noe om et annet kabinett også

Lenke til kommentar

For en ufattelig rask respons.
Har hatt et Fractal R5-kabinett for et par år siden til damas PC, og var egentlig fornøyd. Har et stort full-tower i dag, og ønsker meg et litt mindre, så tror jeg velger Fractal R5.

 

Går for et GTX970. Drøye 3 lapper for et skjermkort er nok synes jeg. Trenger ikke SLI. 

 

Ble litt grublende på om maskinen er litt overkill, og at man kunne klart seg meg en I5, 4690K, og heller klokket den litt opp. Da sparer jeg fort 3-4000 på hovedkort og CPU, men gøy med litt power.

Lenke til kommentar

Define R5 var ikke ute for et par år siden :p Men Det er jo ganske likt som R4, og R3 osv ...

 

Hvis du først vil ha noe mindre kan du jo "ta i litt" da og gå ned på mATX eller ITX bygg. Du trenger ikke fulltower ATX med ett skjermkort, ser bare stusselig ut (som du sier, vil ikke ha SLI).

 

Tipper du vil klare deg fint med i5/i7 på 1150-plattformen ja, men har du råd til en 5820K (eller velger å ta deg råd til en) er det intet dumt valg!

Lenke til kommentar

Jepp og er dyrere og ikke raskere, men jeg spurte ts og venter på svar fra vedkommende.

Har selv 1155 og funker bra enda, så slutt med å sløse penger på noe som er litt raskere i testene, i praksis merker du ikke noe forskjell mellom z97 og x99, uten om at det er dyrer og sluker strøm. :w00t:

 

Ja flere cpukjerner er oppskrytt. Flere enn 4 kjerner hjelper ikkje en dritt... Eller vent nå litt  :hmm:

 

Merk: 5960x @ 3Ghz VS 4770K @ 3,5ghz

http--www.gamegpu.ru-images-stories-Test

 

:xmas:

Lenke til kommentar

Jeg tenker da ikke på 4770K, men på 4790K. Og slutt min venn du vet selv hva jeg mener. Det er din hobby og helt ok, men x99 koster flesk i forhold til z97 :hmm:  Eller tar jeg feil :hmm: Nei :tease:

 

Du skriver: Merk: 5960x @ 3Ghz VS 4770K @ 3,5ghz. 10k og ca 2,5k. Vær seriøs min venn, hehe.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker da ikke på 4770K, men på 4790K. Og slutt min venn du vet selv hva jeg mener. Det er din hobby og helt ok, men x99 koster flesk i forhold til z97 :hmm:  Eller tar jeg feil :hmm: Nei :tease:

 

jo :D

 

Hvor mye mere flesk koster x99? Det koster vel ca 1500kr ekstra, som du betaler for 2 ekstra kjerner. Dermed lever maskinen lengre, den blir mere verdt enn 1150 plattformen brukt. Ville faktisk tro at x99 blir billigere i lengden :)

 

Bruktprisene på intel 970/980(x) x58 og 3930k på x79 har vært veldig høye. De er/har vært veldig populære siden de har 6 kjerner. 1150/1155 blir jo solgt for en "slikk og ingenting" på bruktmarkedet. Altså de er ikkje verdt en dritt.

 

Du må se helheten UNGE mann  :green:

Lenke til kommentar

Nå tar jeg utgangspunkt i billigste priser på prisjakt siden jeg ikke gidder å sette sammen hos flere nettbutikker:

 

5820k: 3550,-

Crucial 4x4 DDR4: 1359,-

ASRock X99 Ex4: 1966,-

 

Totalt 6875,-

 

4790k: 2790,- (3099,- normalt sett)

ASRock Z97 Ex4: 1300,-

Crucial 16GB DDR3: 1049,-

 

Totalt 5139,- (5448,- med normal pris)

 

Altså 1736 kroner forskjell. Enda mindre forskjell mtp at prisen på 4790K er unormalt lav grunnet tilbud hos Dustin (normal pris der er 3189,-). Man må riktignok punge ut for en kjøler til 5820K, så forskjellen blir vel rundt der om man ikke har kjøler fra før.

 

Da har man altså en plattform som kommer til å være best frem til langt ut i 2016, kontra en som blir bytta ut om rundt 3 måneder. Samt 2 ekstra kjerner på CPU og DDR4-minne. Ganske enkelt valg om man har råd til X99.

Lenke til kommentar

2 core extra er ikke ett must. Husker dere da 4core kom, eller enda lenger tibake i tid da HT kom? Ja samme diskusjon. Har selv 1155 og i7 3770K og holder lengre en 3md med 2x980 evga sc til spilling(jeg spiller ikke) Men du skjønner hva jeg mener.

 

Fordelen med ddr 4 er mindre strøm og raskere på papiret, vent 2 år da vil de bli raskere i praksis.

Husker selv da ddr/ddr2/ddr3 kom, raskt på papiret men ikke så raskt i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...