Gå til innhold

Ny PC: X99 & 5820K - men er jeg ute å kjøre?


Anbefalte innlegg

Litt av en diskusjon. 

 

Siste rykter sier at 290/X blir 390/X rebrand med HBM? Eller mikser jeg helt nå?

 

Jeg synes det ikke er noe galt Kjetil, men ikke meg du spurte da. 

 

Om du vil ha en mer fremtidsrettet maskin gå for X99, bedre, kraftigere og ikke mye dårligere. Også en ganske fin brukspris. 

Overklokke, hmm. 6 av mine nærmeste kompiser har 4670K og 4690K. Kun jeg som klokker for dem, de hakke peiling. 3 av dem vil ikke klokke osv. Så selv om man kjøper en unlocket cpu er det jammen med ikke sikkert man skal klokke. 

 

Bare ikke gjør som meg, kjøpte en I5 3470 og prøvde å klokke. ikke smart :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Å ikke klokke er trolig det verste "kjøpet" en kan gjøre da. :p Det er jo gratis, tilnærmet risikofritt og øker ytelsen markant.

Tro meg, 90% av de som handler maskinvare vil ikke overklokke :)

 

Gratis er det heller ikke, da man må legge en par hundrelapper i bedre kjøling. Å klokke DC på Intel stockkjøler går ikke.

 

Nei, det tror jeg faktisk ikke noe på. :tease:  De mest populære prosessorene på både Prisjakt.no og Prisguide.no er overklokkbare. Når folk først har tatt steget med å sette sammen et bygg selv, så er det ingenting som burde gå imot å overklokke, da det er minst like enkelt og i grunn mindre risiko ved å gjøre feil. :)

 

En kan godt overklokke selv på standard volt, men det blir ikke poenget. Cooler Master Hyper 212 EVO gir både fortrinn i overklokking, men også støynivå. Jeg er av den personlige mening at sistnevnte er godt nok argument for å skaffe seg en kjøler. Jeg er samtidig også av den mening at det meste kraftigere enn Cooler Master Hyper 212 EVO nesten ikke er vits, fordi du betaler dobbelt så mye for å potensielt skaffe 100 til 200 MHz ekstra som knapt gir noe utslag. Rimelig tredjepartskjøling er for meg det mest logiske for å forbedre overklokkingspotensiale og støynivå. ^^

 

Du kan få kommed ned hit på DI i Trondheim en uke på utplassering, så får du se da :) Jeg mener jo det samme som deg, og overklokker alltid alt, men det gjelder ikke for alle, og det må man bare akseptere. De fleste tror faktisk at man bryter garantien og at ting går i stykker når man overklokker. Dette forumet er ikke i nærheten av representativt.

Lenke til kommentar

 

 

Sier du det? DDr3 har vert på marked lenge og er nå på max de klarer å få ut av de. Så ja ddr4 er fremtiden, noen som har sakt det motsatte? Ser noen skriver at jeg har noe i mot x99 brikke settet og ddr4, jaha, hvor har jeg sakt det.

Som jeg sa, jeg har opplevd ddr,ddr2,ddr3 og nå ddr4. Per dags dato er det ikke mye forskjell mellom ddr3 og 4, mest forskjell er strøm(spenningen ddr3 og 4)

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så bister, mister? Sier ikke i mot noen, prøver bare å få trådstarter til å tenke over alle aspekter ved innkjøpet sitt. Jeg har heller aldri påstått at du har noe i mot X99. 

 

Til OP: Kjøp det 290X-kortet som ligger til 2499 på CDON. Røverkjøp. R9 390 og 390X ser nå ut til å bli samme chip som 290/290X (Hawaii XT). 

 

Jeg har forresten opplevd EDORAM, da vinner vel jeg når det kommer til minnediskusjon da? ;)

 

DuraN, har du kilde på at R9 390 og 390X blir samme chip som 290/290X og ikke det ryktede Fiji?  :hm: En stund siden jeg har oppdatert meg på seneste ryktene fra next-gen AMD for skjermkort, og ventet i grunn litt på de kortene før jeg selv tenkte å investere, men det er kjipt nytt isåfall!

 

Sånn litt pålitelig kilde iallefall: 

 

http://www.sweclockers.com/nyhet/20510-amd-radeon-fiji-blir-haloprodukt-for-lyxlirare-och-entusiaster

 

Sweclockers er som alltid dårlig til å oppgi originalkilde, men for min del virker det ikke så far fetched. R9 3xx som Hawaii XT med optimaliseringene fra Tonga, klokket høyere for å ta 970/980 (trenger ikke mer) og Fiji for å la AMD få et halo-produkt igjen. Så kan man eventuelt skalere ned Fiji for å sloss med et eventuelt GM200 6GB-kort senere. Tror HBM har blitt dyrt for AMD.

Lenke til kommentar

Jobber du i Fjordgata? Det er jo ikke så langt unna. På Tiller selger vi nok mest låste prosessorer ja i form av komplette stasjonære. :)

 

Det skuffer meg isåfall ordentlig. Hadde håpet at AMD skulle slå ordentlig tilbake og fortsette med sin aggressive prising. Skal heldigvis ikke kjøpe noe før juli (første bygg til meg selv siden 2009, jippi!  :green:). Da er nok katta ute av sekken uansett, men det gjør meg litt i tvil. R9 290X blir jo neppe noe billigere enn tilbudet som er nå til 2490,-  :yucky:

 

... Men, kanskje blir verken av delene aktuelle uansett. Er LITT keen på å finne en kyndig håndverker i starten av sommeren, og eksperimentere litt med å få sveiset et 5-10 liters kabinett. Da blir det fort GTX 970 Mini i stedet.  :wow:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Litt av en diskusjon. 

 

Siste rykter sier at 290/X blir 390/X rebrand med HBM? Eller mikser jeg helt nå?

 

Jeg synes det ikke er noe galt Kjetil, men ikke meg du spurte da. 

 

Om du vil ha en mer fremtidsrettet maskin gå for X99, bedre, kraftigere og ikke mye dårligere. Også en ganske fin brukspris. 

Overklokke, hmm. 6 av mine nærmeste kompiser har 4670K og 4690K. Kun jeg som klokker for dem, de hakke peiling. 3 av dem vil ikke klokke osv. Så selv om man kjøper en unlocket cpu er det jammen med ikke sikkert man skal klokke. 

 

Bare ikke gjør som meg, kjøpte en I5 3470 og prøvde å klokke. ikke smart :p

Min venn. Hvorfor er x99 så mye lenger fremtids rettet enn z97?

Jeg vil si ca ett år plus litt lenger.

 Pirkemodus on(La oss ta mine maskiner Z77 og x99, Hvor mye raskere er x99 verd prisforskjellen:pirke modus off)

Dere gamere. Hvor mye mere FPS får dere med I7-3770K kontra 5820 med 2x980 sc kjørende på 1266 base.

Hvor mangen blider får du mere som er verd prisforskjellen, noen som vet?

Som jeg sa, x99 er fremtiden, men trenger litt tid for å bli modnet kontra z97

Jeg sier ikke at x99 er tull, bare at enkelte sier du sløser med pengene om du velger z97 system. Forskjellen i praksis er minimal.

Lenke til kommentar

 

Litt av en diskusjon. 

 

Siste rykter sier at 290/X blir 390/X rebrand med HBM? Eller mikser jeg helt nå?

 

Jeg synes det ikke er noe galt Kjetil, men ikke meg du spurte da. 

 

Om du vil ha en mer fremtidsrettet maskin gå for X99, bedre, kraftigere og ikke mye dårligere. Også en ganske fin brukspris. 

Overklokke, hmm. 6 av mine nærmeste kompiser har 4670K og 4690K. Kun jeg som klokker for dem, de hakke peiling. 3 av dem vil ikke klokke osv. Så selv om man kjøper en unlocket cpu er det jammen med ikke sikkert man skal klokke. 

 

Bare ikke gjør som meg, kjøpte en I5 3470 og prøvde å klokke. ikke smart :p

Min venn. Hvorfor er x99 så mye lenger fremtids rettet enn z97?

Jeg vil si ca ett år plus litt lenger.

 Pirkemodus on(La oss ta mine maskiner Z77 og x99, Hvor mye raskere er x99 verd prisforskjellen:pirke modus off)

Dere gamere. Hvor mye mere FPS får dere med I7-3770K kontra 5820 med 2x980 sc kjørende på 1266 base.

Hvor mangen blider får du mere som er verd prisforskjellen, noen som vet?

Som jeg sa, x99 er fremtiden, men trenger litt tid for å bli modnet kontra z97

Jeg sier ikke at x99 er tull, bare at enkelte sier du sløser med pengene om du velger z97 system. Forskjellen i praksis er minimal.

 

 

Hvis x99 har høyere bruktpris, og det varer lengre, så er vel egentlig x99 billigst OG best :)

Lenke til kommentar

 

Gratis er det heller ikke, da man må legge en par hundrelapper i bedre kjøling. Å klokke DC på Intel stockkjøler går ikke.

"Et par hundrelapper", hmm må nesten le litt når jeg tenker på hva jeg betalte for vannkjøling :p

 

Tror min vannkjøling havnet på rundt 7.500.. og den er ikke ferdig enda en gang :(

Lenke til kommentar

Radiatoer pumpe reservoir koblinger og (sansynligvis) cpu blokk kan brukes lenge etter 980 er papirvekt på kontoret . Kan ikke sammenlignes.

 

og ang diskusjonen vedr z97 eller x99 osv osv hvorfor gidde? Ingenting av dette krimskramset varer evig og folk må kjøpe og anbefale hva de vil. Pris er ikke alltid en faktor.

Lenke til kommentar

Trådstarter har merket tråden som løst, så håper ikke at det gjør noe at det blir litt meta-diskusjon i etterkant som nå. :p

 

En Cooler Master Hyper 212 EVO har ofte blitt registrert å klare 4,5GHz overklokk på i5 4690K. Jeg er litt nysgjerrig på dere som kjører vannkjøling til flere tusen. Hvilken frekvens er det dere får med disse oppsettene som gjør det verdt det?  :tease: Mener også jeg har lest en artikkel på TomsHardware der de tok for seg betydningen av frekvens, og at etter 4,5GHz (tror de gikk helt opp til 5GHz?), så ble utbytte mindre og mindre i applikasjoner som PhotoShop etc.

Lenke til kommentar

På min 1090t gikk jeg fra 3,7ghz på luft til 4-4,1ghz på vann. Husk at dette er en ustabil cpu som tåler lite varme.

 

Jeg har aldri sagt at det er verdt det :) Jeg kjøpte ikke vann for marginal overklokkingsfordel. Jeg kjøpte vann av andre grunner som; GØY, estetikk og støynivå (omtrent likt ved idle og load).

Endret av Strato
Lenke til kommentar

1090T var spesiell ja, men jeg har nok holdt på den litt for lenge. Men på den annen side, tenk at den faktisk har holdt så lenge! Den funker fremdeles fjell, men den holder nok gtx 980'n litt tilbake ja...

 

Skal oppgradere i august når intel lanserer skylake. Så får vi se hva tester viser før jeg bestemmer meg for om det blir nye skylake eller da "gamle" x99.

Lenke til kommentar

Trådstarter har merket tråden som løst, så håper ikke at det gjør noe at det blir litt meta-diskusjon i etterkant som nå. :p

 

En Cooler Master Hyper 212 EVO har ofte blitt registrert å klare 4,5GHz overklokk på i5 4690K. Jeg er litt nysgjerrig på dere som kjører vannkjøling til flere tusen. Hvilken frekvens er det dere får med disse oppsettene som gjør det verdt det?  :tease: Mener også jeg har lest en artikkel på TomsHardware der de tok for seg betydningen av frekvens, og at etter 4,5GHz (tror de gikk helt opp til 5GHz?), så ble utbytte mindre og mindre i applikasjoner som PhotoShop etc.

Du må være forsiktig med spenninga på 212 EVO. Ble faktisk litt skuffa over temps da vi testa en rig med den her, CPU på 4.2. Devils Canyon er dritvarme CPU'er. Den holder nok til i5, men prøver du å øke spenninga på en 2011-CPU med den kjøleren blir det fort throttling.

 

Problemet her er at du alltid tenker mest mulig rasjonelt/økonomisk i ditt syn på maskinvare og PC-gaming, men glemmer at det finnes folk som har dette som hobby. Jeg ser heller ikke hva som er galt i å "overtale" andre til å bli bitt av basillen. Det er jo bare positivt at folk kjøper dyr maskinvare. Hvis alle skulle gjort som deg og resten av "i5-brigaden" ( :D ) hadde i5 vært den beste forbrukerprosessoren. Og sikkert kosta 10k. Da hadde ikke Intel gidda å lage noe kraftigere siden AMD ligger såpass langt etter at en i5 slår det meste de har å tilby.

Lenke til kommentar

Neida, jeg er alt for at entusiaster skal få lov å gjøre som de vil. Jeg er bare ikke så tilhenger av at entusiaster går inn i tråder til førstegangskjøpere, og forsøker å få dem til å bruke 20 000 kroner eller mer på maskinvare, fordi de overbeviser dem om at det er nødvendig.  :wee: Det synes jeg er litt slibrig, til tider.

 

Om brukeren markerer at han eller henne vil ha absurd kraftig maskinvare fordi at de i første rekke vil ha himmelhøy gadget factor, så skal jeg ikke protestere om kjøperen vil ha både i7 5960X, custom loop og Titan X i ulike SLi-varianter. Det er annerledes når trådstarter spør om "hvor kraftig maskin må jeg ha til å spille dette spillet bla. bla" osv. Da blir oppgaven snarere å finne beste kombinasjon som tilfredstiller disse kravene. Verken mer eller mindre. Å være en nøytral systembygger, som ikke tillegger egne datainteresser i andre sine bygg, har vært profilen jeg har kjørt hele tiden. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, jeg er alt for at entusiaster skal få lov å gjøre som de vil. Jeg er bare ikke så tilhenger av at entusiaster går inn i tråder til førstegangskjøpere, og forsøker å få dem til å bruke 20 000 kroner eller mer på maskinvare, fordi de overbeviser dem om at det er nødvendig.  :wee: Det synes jeg er litt slibrig, til tider.

 

Om brukeren markerer at han eller henne vil ha absurd kraftig maskinvare fordi at de i første rekke vil ha himmelhøy gadget factor, så skal jeg ikke protestere om kjøperen vil ha både i7 5960X, custom loop og Titan X i ulike SLi-varianter. Det er annerledes når trådstarter spør om "hvor kraftig maskin må jeg ha til å spille dette spillet bla. bla" osv. Da blir oppgaven snarere å finne beste kombinasjon som tilfredstiller disse kravene. Verken mer eller mindre. Å være en nøytral systembygger, som ikke tillegger egne datainteresser i andre sine bygg, har vært profilen jeg har kjørt hele tiden. ^^

Da brøyt du dine egne prinsipper i en viss tråd for en stund tilbake gitt :) Brukeren heter nå ASUSBOY eller noe sånt, tipper du husker hvilken tråd jeg snakker om :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...