Gå til innhold

Må du ha sett de tre første Mad Mx filmene for å forstå Mad Max fury road?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det må sies at den visuelle stilen i Fury Road først og fremst er videreført fra 2 og 3, så sånn sett er det mer relevant å se de to enn å se eneren, som knapt nok kan sies å ha en post-apokalyptisk setting (verden ser rimelig uforendret ut, man ser at det er litt problemer med å opprettholde loven men that's it). Jeg tror derfor at du kan bli skuffet om du ser eneren og forventer at den skal ha en verden som Fury Road, da det er noe som kommer først med Road Warrior og Thunderdome.

Lenke til kommentar

(jeg håper det ikke dukker opp noen linker i posten min, men en jæ*** browser hijacker gjør livet surt for meg akkurat nå. Så om det dukker opp noen linker, overse de)

 

Overraskende mange på dette film forumet som ikke har sett å til og med ikke en gang hørt om de gamle mad max filmene... merkelig.

 

Trenger man å se de gamle for å forstå fury road, absolutt ikke. Men om dere ender opp med å like Fury så synes jeg dere burde i det minste ta en titt på de. Nr2, the road warrior, er den som ligner mest på fury road. 

 

Det som er spennende med den gamle triologien, er hvordan de beskriver en apokalypse som er i forandring. Nr 1 foregår rett før eller rett etter en verdensomspennende katastrofe, en katastrofe som ikke har påvirket Australia direkte. Men indirekte fører det til mangel av absolutt alt, ingen ting nytt blir lenger importert. I tiden mad max 1 foregår, er sivilisasjonens absolutt siste krampetrekning før den går under slik vi kjenner den. Filmen er ikke super bra, men settingen er så spesiell at den har høy status hos meg.

 

I mad max 2, er total apocalypse faktum. Mellom film 1 og 2 har atombombene falt , verden er i total ruin. Selv om Australia ikke ble bombet så hardt, har det likefullt ført til den Australia har tørket helt ut. Det er mangel på absolutt alt, bensin, vann og mat.

 

Mad max 3. viser hvordan sivilisasjonen og menneskeheten prøver å stable seg på bena og skape nye samfunn. Den absolutt dårligste av de fire filmene.

 

Mad Max fury road. Det er vanskelig å helt si hva denne filmen er, ikke helt Reboot og absolutt ikke en fortsettelse. Regissøren har også vært veldig vag rundt dette. Men har sagt at om du putter en pistol mot hode hans, så ville han sagt at filmen foregår Etter mad max 3. Men dette har bare vært med på å øke forvirringen. Fury road følger helg klart ikke den samme tidslinjen som de andre filmene. Bagrunne til max er også vag. Det kan se ut til at Max i denne filmen, er født ETTER apocalypsen fant sted.

 

 

Anbefaller på det sterkeste trilogien for de som er nysgjerrige på mer mad max. I det minste ta en titt på Mad max 2 the road warrior som av de fleste blir ansett å være den beste i serien.

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar

Nr 1 foregår rett før eller rett etter en verdensomspennende katastrofe

Er lenge siden jeg så de filmene, men mener den andre filmen starter med en narrator som sa at bombene falt. Den første filmen vil derfor foregå før katastrofen, og er dermed ikke post-apokalyptisk. Max selv jobber vel også som politi, mens i de neste er det bare så vidt man i det hele tatt har noe samfunn, og slettes ikke en politistyrke. Husker jeg så den første lenge etter jeg så den andre, og satt som et spørsmåltegn en god stund. Den første filmen er svært bra, men jeg synes ikke den har noe som helst med resten å gjøre. Nettopp fordi den foregår før katastrofen. Mad Max burde dermed aldri ha hatt noe med post-apokalypse å gjøre.

 

Har ikke sett Fury Road ennå, men gruer meg litt. Alle sier det er så bra action og flotte effekter, men jeg har ennå til gode å høre noen si noe som helst om historien. For meg er historien absolutt det viktigste. Null/dårlig historie blir en gørrkjedelig film.

Lenke til kommentar

 

Nr 1 foregår rett før eller rett etter en verdensomspennende katastrofe

Er lenge siden jeg så de filmene, men mener den andre filmen starter med en narrator som sa at bombene falt. Den første filmen vil derfor foregå før katastrofen, og er dermed ikke post-apokalyptisk. Max selv jobber vel også som politi, mens i de neste er det bare så vidt man i det hele tatt har noe samfunn, og slettes ikke en politistyrke. Husker jeg så den første lenge etter jeg så den andre, og satt som et spørsmåltegn en god stund. Den første filmen er svært bra, men jeg synes ikke den har noe som helst med resten å gjøre. Nettopp fordi den foregår før katastrofen. Mad Max burde dermed aldri ha hatt noe med post-apokalypse å gjøre.

 

Har ikke sett Fury Road ennå, men gruer meg litt. Alle sier det er så bra action og flotte effekter, men jeg har ennå til gode å høre noen si noe som helst om historien. For meg er historien absolutt det viktigste. Null/dårlig historie blir en gørrkjedelig film.

 

 

Det er helt riktig som du sier, at atom krigen var etter mad max 1. Men slik jeg har forstått historien, gjennom div fora, wiki, og filmene selv (da filmene sier svært lite om verden forøvrig) så har det vært en verdensomspennende katastrofe/krig som har ført verden til randen av undergangen, FØR atomkrigen. Som jeg skrev i forige post, så har mad max 1 mer til felles med Children of men, da filmen foregår før sivilisasjonens undergang, men etter en større katastrofe. Det er vel også en verdenskrig pågående under MM1, som australia står utenfor, men som avslutter med atomkrigen etter MM1 tidslinjen.

 

Selv syntes jeg Fury Road sin historie var bra, helt på høyde med de andre filmene. Historien blir på samme måte som i de andre filmene mer hintet til enn malt utover lærettet med store bokstaver slik at alle skal få den med seg. Den stoler på at publikumet er observange nok til å fange opp alt selv. Noen som klager på at den har null historie, men jeg tror de må ha vært så blindet av action sekvensene at de ikke har fått med seg hva som egentlig skjer på læretet.

 

Håper du får sett den snart å at den oppfyller dine forventninger slik den gjorde mine :)

Lenke til kommentar

Vice har et intervju med George Miller der han snakker om dette. Han siterer Hitchcock på at han ville lage en film "som kan forstås i Japan uten at folk leser undertekstene". Det er med andre en handlingsdrevet film som helt bevisst nedprioriterer eksposisjon til et minimum. Jeg synes det fungerte utmerket for denne filmen, men er man avhengig av dialog og et innviklet plott for å nyte en film så leter man på feil plass.

Lenke til kommentar

Vice har et intervju med George Miller der han snakker om dette. Han siterer Hitchcock på at han ville lage en film "som kan forstås i Japan uten at folk leser undertekstene". Det er med andre en handlingsdrevet film som helt bevisst nedprioriterer eksposisjon til et minimum. Jeg synes det fungerte utmerket for denne filmen, men er man avhengig av dialog og et innviklet plott for å nyte en film så leter man på feil plass.

 

Om det fungerer eller ikke eller hva man foretrekker kan jo alltids diskuteres, men filmen er likefullt nærmest plotløs.

 

AtW

Lenke til kommentar

*snip*

Så for å være helt korrekt foregår Mad Max 1 i en post-apokalyptisk verden, mens resten foregår i en post-post-apokalyptisk verden? :p Men samme det, vi kan kalle det hva vi vil. Bra er de uansett. :) Skal nok få sett Fury Road etterhvert, men for en gangs skyld gidder jeg ikke en dårlig cam-versjon, og jeg betaler ikke i dyre dommer for å sitte i et trangt kinosete med en hel masse svette tullinger som sitter i veien og aldri klarer å holde kjeft. Blir vel å ta den på blue-ray etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...