Gå til innhold

Livet etter døden


Anbefalte innlegg

-Bibelen har vært påstått i to tusen år... På tide å vise frem noen bevis for disse påstandene, hvis ikke har de null verdi i den virkelige verden og kan helt fint avvises som fantasier. For dette er kun fantasier om det ikke føres bevis for påstandene, sorry... Å komme trekkende med bibelen som "bevis" blir som å komme trekkende med boka om ringenes herre og påstå at Frodo var en ekte person og en stor helt...

 

Det er ikke engang enighet i om jesus er en oppdiktet person eller ikke... De fleste bibel forskere er sånn der og vil ikke si sikkert hverken den ene eller den andre veien og dette skal liksom være den kristne gudens store plan? Da er det MEGET påtagelig at det ikke forefinnes et eneste bevis for denne jesusen, hvis han faktisk skulle hatt den rollen kristne påstår han liksom har, for det ville jo frelst enda flere om man ikke måtte fordummes til å tro blindt på løse, syltynne påstander, ført i pennen av ignorante menn.

 

Du ville aldri ha trodd på påstander om evig liv om det ikke kom i form av denne såkalte hellige sekten kristendom, hadde du vel? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er bibelen viktig, skjønner at den ikke er viktig for ateister. Jeg  tror på en Gud og håper mange andre gjør det.

Personlig håper jeg at fler og flere vil slutte med å tro på disse og andre tåpelige religiøse påstander. har aldri kommet noe godt ut av slik tro....

 

 

Flott at folk ikke forakter Gud men at de ikke tror på bibelen, kan jeg skjønne. Står mye rart der.

Klart jeg forakter det monstret jeg leser om i bibelen!! Hvorfor skulle jeg ikke det? Er ingenting som er skrevet om denne steindumme, blodtørstige, urimelige, urettferdige og tilbedningskåte guden i bibelen som fortjener annet enn forakt! Men kanskje du kan vise meg noe som opphever forakten for dette monsteret av en gud? Den guden du tilber er den verste karakteren jeg noen sinne har lest om i noen bok, våre egne menneskelige diktatorer inkludert. Ta av deg jesus brillene mann, mann deg litt opp og vis litt ryggrad! Greit at du er pisse redd for konsekvensene i truslene du tror er reele, men ved å støtte dette monsteret som er beskrevet i bibelen og atpå til syntes dette monsteret er godt så støtter du samtidig den uretten som både har blitt utført og den uretten som kan bli utført i denne gudens navn... Da er du, som jeg har nevnt, moralsk fordervet og er det virkelig det du vil være?

 

Og vi må ikke ta alt bokstavelig, den må tolkes.

Hvorfor må dette tolkes? Og hvor er fasiten for at den tolkningen du gjør er den riktige? Har du noen gang tenkt på at den gruppen som har plaget, pint og drept flest kristne er kristne selv? Regner ikke med at du er så ærlig, du tror vel muligens også at hvis bare alle ble kristne så ville det bli fred i verden, men sannheten er en ganske annen... I dag finnes det mellom 45 000 til 100 000 grener, menigheter, sekter og kulter av religionen kristendom og tror du, helt ærlig, at din gud ville ønsket at hans tilhengere skulle pine og plage og drepe hverandre ved å skrive selvbiografien sin så tåkete og diffus og tolkbar at nettopp det var resultatet? For det er nemlig det biblen har fått til, drap, forfølgelser og kriger i flere hundre år fordi kristne ikke evner å enes om EN tolkning, men slår seg på brystet og er idioter nok til å tro at de har rett til å drepe andre over deres egen tolkning....

 

Hele kristendommen har vært en tragedie i den tiden den har vært iblandt oss og dette støtter du i den tro at du står for noe godt? Da er du, som jeg sier, skikkelig moralsk fordervet... beklger å måtte være den som sier det til deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og det er vel det største problemet. Hvor verdifull er egentlig en bok som kan fortolkes på så vidt forskjellige måter uten problem? Den kristne gud trenger et intensivkurs i kommunikasjon og retorikk.

Vil du si at du er det samme som meg, eller bedre eller dårligere enn meg? Hvis du ikke kan med sikkerhet påstå dette er det vel fordi det ikke kan være sant, og da vil vel en bok som tvinger til å tolke individuelt være av større verdi enn en bok som alle tolker likt.

 

Der alle tolker likt har alle sluttet å være seg selv ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

Der alle tolker likt har alle sluttet å være seg selv ..

 

Og vi ville hatt en gud som var enhetlig og mye klarere, samt en fortid der tilhengerne ikke hadde brukt hundrevis av år for å utslette hverandre over de forskjellige tolkningene...

 

I dag er de jo muslimene som ligger dårligst an i sine tolkninger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og det er vel det største problemet. Hvor verdifull er egentlig en bok som kan fortolkes på så vidt forskjellige måter uten problem? Den kristne gud trenger et intensivkurs i kommunikasjon og retorikk.

Vil du si at du er det samme som meg, eller bedre eller dårligere enn meg? Hvis du ikke kan med sikkerhet påstå dette er det vel fordi det ikke kan være sant, og da vil vel en bok som tvinger til å tolke individuelt være av større verdi enn en bok som alle tolker likt.

Der alle tolker likt har alle sluttet å være seg selv ..

Hvor sier jeg at man skal tolke alt likt? Jeg poengterer bare et problem innen teologien der budskapet kanskje er 100 meter, og noen ender med 1 millimeter og andre med 1000 mil. For eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Og det er vel det største problemet. Hvor verdifull er egentlig en bok som kan fortolkes på så vidt forskjellige måter uten problem? Den kristne gud trenger et intensivkurs i kommunikasjon og retorikk.

Vil du si at du er det samme som meg, eller bedre eller dårligere enn meg? Hvis du ikke kan med sikkerhet påstå dette er det vel fordi det ikke kan være sant, og da vil vel en bok som tvinger til å tolke individuelt være av større verdi enn en bok som alle tolker likt.

Der alle tolker likt har alle sluttet å være seg selv ..

Hvor sier jeg at man skal tolke alt likt? Jeg poengterer bare et problem innen teologien der budskapet kanskje er 100 meter, og noen ender med 1 millimeter og andre med 1000 mil. For eksempel.

Jeg påstår intet om hva du har sagt eller ment, mener jeg

 

Jeg kastet bare frem en ball og det mest for å se hvor den trillet.

 

Jeg ser intet problem med forskjellige tolkninger, men kan se oppdukkende problemer hvor tolkninger fører til at jeg mener alle må tolke slik som meg, eller hvor mine tolkninger fører til at jeg forsøker styre og kontrollere deg

 

Styrken i en lære er at den åpner opp for alt, så får hver og en benytte sjansen slik det passer for hvordan målet skal nåes

 

Jeg treffer ofte andre som er på samme vei, men ingen som er akkurat der hvor jeg er, eller har kopiert mitt ganglag, og takk for det

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Der alle tolker likt har alle sluttet å være seg selv ..

 

Og vi ville hatt en gud som var enhetlig og mye klarere, samt en fortid der tilhengerne ikke hadde brukt hundrevis av år for å utslette hverandre over de forskjellige tolkningene...

 

I dag er de jo muslimene som ligger dårligst an i sine tolkninger...

Kanskje alle tror at det er en start og dermed en slutt, og at alle så mener at det var den andre som begynte, og at jeg bare slår igjen, og det må jo være lov å "forsvare seg" ..

 

Hva om folk bare heller trodde at det er ingen start og dermed ingen ende før "jeg" gir meg. Da ville nok mange skjønt at det er bare å stoppe med en gang, eller høres det for enkelt ut ..

Lenke til kommentar

Ja, jeg sier ikke at man ikke skal tro. Jeg mener bare at det er fordelaktig å tro på ting som best samsvarer med den virkeligheten vi opplever. Om det er den eneste hele virkelighet er jo såklart diskuterbart, men vi er av praktisk nødvendighet bundet av den. Og den beste metoden vi til nå har funnet til å forklare virkeligheten er den vitenskapelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle sier det samme, både religioner og de sekulære, nemlig at: der går bra hvis du bare tror på meg/oss

 

Begge tar like feil, og begge vil bare ha bekreftelsen fra flest mulig slik at de får trøsten de trenger

 

Det går ikke bra, fordi du skal miste absolutt alt du eier og har, og ingen slipper unna

 

Hurra!

Lenke til kommentar

Alle sier det samme, både religioner og de sekulære, nemlig at: der går bra hvis du bare tror på meg/oss

Begge tar like feil, og begge vil bare ha bekreftelsen fra flest mulig slik at de får trøsten de trenger

Det går ikke bra, fordi du skal miste absolutt alt du eier og har, og ingen slipper unna

Hurra!

Jeg sier i hvert fall ikke det. Batterisyre er uheldig å konsumere. Derfor er jeg av troen at det å drikke batterisyre ikke er en god måte å legge opp livet. Man kan godt være uenig i det, men vi kam påvise denne uheldigheten i så fall. Bare sånn for å ta et banalt eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Alle sier det samme, både religioner og de sekulære, nemlig at: der går bra hvis du bare tror på meg/oss

Begge tar like feil, og begge vil bare ha bekreftelsen fra flest mulig slik at de får trøsten de trenger

Det går ikke bra, fordi du skal miste absolutt alt du eier og har, og ingen slipper unna

Hurra!

Jeg sier i hvert fall ikke det. Batterisyre er uheldig å konsumere. Derfor er jeg av troen at det å drikke batterisyre ikke er en god måte å legge opp livet. Man kan godt være uenig i det, men vi kam påvise denne uheldigheten i så fall. Bare sånn for å ta et banalt eksempel.

Ja, det var ett banalt eksempel som ikke angriper selve fanden I nøtta, som er at man går ut av livet like "fattig" som man kom inn, så hva kan være meningen I å samle på noe som helst, det være seg både sprituelt som rasjonelt

 

Jeg finner intet annet verdifullt enn at det bare er sånn og her er vi nå

 

Men hva angår det å drikke batterisyre så er ikke det så farlig som man kan tro, fordi det er jo bare kroppen som tar skade, mens bevisstheten er helt uberørt. Dessuten drikker vi jo masse "batterisyre" sånn til vanlig, men kaller det kultur og rasjonelt sett passer jo rødvin til kjøtt og hvitvin til fisk .. ;)

Lenke til kommentar

Selv om det finnes en del tolkninger av Bibelen, er ikke det noe bevis på at Bibelen skal tolkes.

 

 

Da burde den vært skrevet langt mer utvetydig og utolkbart også... Altså; HVIS dette faktisk var ordet til gud å kan jeg vanskelig tenke meg at en gud ville latt sine tilhengere drepe hverandre over en lav sko fordi deres tolkninger er avvikende... I så fall en ufattelig brutal, primitiv og ond gud....

 

 

Noen tolkninger kan basere seg på at det moderne mennesket ikke klarer å takle det som står der, eller at man stoler mer på moderne teorier enn på Bibelen.

Takler drap og  utryddelser av mennesker mener du? Takler du det, at denne guden din utrydder blindt og aldri klarer å "løse" sine egne problemer ved annet enn, jepp, du gjettet det, drap på mennesker... Selv sin egen sønn klarte han å la drepe...

 

Denne guden er ikke imponerende i det hele tatt, kun primitiv og brutal og et produkt av menn som var nettopp primitive og brutale og deres tanker har smittet over på guden de skrev om.

 

Og selvsagt stoler folk mer på noe som beskriver sannheten bedre enn løgnene i bibelen, det skulle da bare mangle. Ikke alle er like ufattelig uærlige som kristne og andre religiøse vet du, de som godtar rene løgner for å opprettholde komforten og fornekter hva som mest sannsynlig er sant for å opprettholde overtroen sin... sorry, men religiøse imponerer meg veldig lite om dagen, til mer jeg lærer om religiøse løgner, overdrivelser og påstander og de ytterst uærlige menneskene som tror på disse religiøse løgnene til mer ser jeg hvilksne katastrofe disse gude fantasiene har bringt oss... Som et slør som blir trukket vekk og man faktisk ser lyset og ikke det falske lyset man innbilder seg man har funnet som religiøs... For de stirrer seg blinde i bekmørket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så fordi ting ikke varer evig så er alt verdiløst? Det er ikke noe vits i å spise fordi man blir jo bare sulten igjen? Nei, vi spiser fordi det er verdifullt i øyeblikket. Og man unngår som regel å drikke batterisyre fordi det er rimelig ubehagelig dersom man gjør det.

Jeg har vel ikke sagt noe om hva som er verdiløst, men stilt spørsmål ved vedtatte sannheter

 

Vitsen ved å spise er fordi kroppen må ha mat, ikke særlig mer mystisk enn som så vel

Lenke til kommentar

 

Så fordi ting ikke varer evig så er alt verdiløst? Det er ikke noe vits i å spise fordi man blir jo bare sulten igjen? Nei, vi spiser fordi det er verdifullt i øyeblikket. Og man unngår som regel å drikke batterisyre fordi det er rimelig ubehagelig dersom man gjør det.

Jeg har vel ikke sagt noe om hva som er verdiløst, men stilt spørsmål ved vedtatte sannheter

Vitsen ved å spise er fordi kroppen må ha mat, ikke særlig mer mystisk enn som så vel

Nettopp. Jeg profeterer heller ikke om noen sannhet, jeg snakker om vitenskap som en god metode for å finne ut av hvordan ting funker innenfor de parametrene vi kan etterprøve, altså den observerbare naturen rundt oss.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Så fordi ting ikke varer evig så er alt verdiløst? Det er ikke noe vits i å spise fordi man blir jo bare sulten igjen? Nei, vi spiser fordi det er verdifullt i øyeblikket. Og man unngår som regel å drikke batterisyre fordi det er rimelig ubehagelig dersom man gjør det.

Jeg har vel ikke sagt noe om hva som er verdiløst, men stilt spørsmål ved vedtatte sannheter

Vitsen ved å spise er fordi kroppen må ha mat, ikke særlig mer mystisk enn som så vel

Nettopp. Jeg profeterer heller ikke om noen sannhet, jeg snakker om vitenskap som en god metode for å finne ut av hvordan ting funker innenfor de parametrene vi kan etterprøve, altså den observerbare naturen rundt oss.

Det har jeg heller ikke sagt er verdiløst, altså å finne ut av ting

 

Det jeg er mer enn usikker på er om det er smartere å være så kalt rasjonell fremfor å være så kalt irrasjonell, fordi begge varianter blir liggende side ved side på kirkegården og ingen vet om der nå var noen forskjell på livslykken deres basert på hvilken tilnærming som ble valgt til det som kalles virkeligheten. Jeg er bra sikker på at virkeligheten fortoner seg forskjellig for oss alle, uansett hvor enige vi prøver å innbille oss at vi er, eller om vi kaller oss det ene eller det andre

 

Jeg snakker også om observerbar natur forøvrig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...