Gå til innhold

Livet etter døden


Anbefalte innlegg

Ålreit, da skjønner jeg noe mer hva du sikter etter. Nå skal det jo sies at jeg snakker kun i generelle linjer og bruker noe ekstreme eksempler bare for å illustrere. Jeg vil tørre å påstå at på et generelt grunnlag så vil en person som drikker batterisyre ha en dårligere livskvalitet enn en person som ikke gjør det hvis man ser den faktoren isolert sett. Alt som har med livskvalitet er selvfølgelig veldig individuelt og komplekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det jeg er mer enn usikker på er om det er smartere å være så kalt rasjonell fremfor å være så kalt irrasjonell, fordi begge varianter blir liggende side ved side på kirkegården

 

Sant, men fakta er at det alt for ofte har ligger så alt for mange uskyldige ved siden av den irrasjonelle på både den kirkegården og på veldig mange andre... som også var døde på grunn av den urasjonelle personens urasjonelle begrunnelser og gjerninger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er bibelen viktig, skjønner at den ikke er viktig for ateister. Jeg  tror på en Gud og håper mange andre gjør det. Flott at folk ikke forakter Gud men at de ikke tror på bibelen, kan jeg skjønne. Står mye rart der. Og vi må ikke ta alt bokstavelig, den må tolkes.

 

Hvordan avgjør du hva som må tolkes, og hvilken tolkning som er korrekt?

 

Det viktigste er at vi har en gud, det har alle trosssamfunn. Man må ha noe å tro på. Jeg tror også at RBK vinner serien i år. Det er å tro. Skal ikke stoppe med det første, livet er for kort til det.

For det først så finnes det trossamfunn som ikke tror på en gud. Å mene noe annet er regelrett galt.

 

For det andre, så bruker du begrepet "tro" på fundamentalt forskjellige måter.

 

Når det gjelder RBK, så vet vi at det laget eksisterer. De spiller i en serie, som hvert år vinnes av et lag. De har også vunnet en del tidligere, blant annet i fjor med ikke mindre enn 12 poeng. Det er med andre ord gode grunner til å tro at de vinner i år. Du kan ikke vite det, men man kan gjerne tro det med god grunn.

 

Når man så snakker om å "tro" på den kristne guden, så har vi verken bekreftede tilfeller av guder, mirakler, eller generelt overnaturlige skapninger. Vi har ikke engang gode kilder på noen detaljer om en historisk Jesus (som igjen er milevis unna evangelienes Jesus). Skulle man gå mer inn på detaljene så ville man se at det ligger mange andre fenomen til grunn for den kristne guden, som vi heller ikke har grunn til å mene at eksisterer.

 

Dette betyr at å bruke begrepet "tro" om både troen på en gud, og troen på at RBK vinner ligaen er veldig unyansert. Så unyansert at når man er klar over det så er det uærlig å bruke sammenligningen uten en presisering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det jeg er mer enn usikker på er om det er smartere å være så kalt rasjonell fremfor å være så kalt irrasjonell, fordi begge varianter blir liggende side ved side på kirkegården

 

Sant, men fakta er at det alt for ofte har ligger så alt for mange uskyldige ved siden av den irrasjonelle på både den kirkegården og på veldig mange andre... som også var døde på grunn av den urasjonelle personens urasjonelle begrunnelser og gjerninger...

Det er vel sant nok for begge typene. Jeg har for det meste holdt meg til sekulær omgangskrets, og der har det vært endel rene "skadedyr" å treffe. En religiøs som kommer med tåpelige forslag er like synlig som en så kalt rasjonell persons forslag. Det er en selv som må finne ut av fleip og fakta uansett

Lenke til kommentar

Javel så har du rett! Men hva så, hva kan jeg gjøre med det? Jeg er ferdig med denne diskusjonen, det har jeg vært innom flere ganger. Ergo er det umulig å tro på gud og det er umulig å tro at Molde vinner serien. Må du ha bekreftelser=. Skal vi alle andre være enig med deg? Har du alle svar? Takk for meg! Gud er stor! Det sier også muslimene , riktignok på en annen måte. Lykke til med fortsettelsen og god kveld. 

post-120861-0-78796300-1454782048.jpg

Lenke til kommentar

Frykten for døden og bekymringen for at man ikke har noen tilstand etter den baserer seg på et presentistisk syn på universet, et syn som til stor grad har blit motbevist av Relativitetsteorien. Hvis vi eksisterer som en "worldtube" mellom vår fødsel og vår død i en statisk Minkowski-romtid, så er frykten for døden like relevant som frykten for fødselen.

 

Etter vår død så finnes vi i fortiden - mellom vår fødsel og død.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ålreit, da skjønner jeg noe mer hva du sikter etter. Nå skal det jo sies at jeg snakker kun i generelle linjer og bruker noe ekstreme eksempler bare for å illustrere. Jeg vil tørre å påstå at på et generelt grunnlag så vil en person som drikker batterisyre ha en dårligere livskvalitet enn en person som ikke gjør det hvis man ser den faktoren isolert sett. Alt som har med livskvalitet er selvfølgelig veldig individuelt og komplekst.

Jeg vet at batterisyre er veldig uheldig å drikke - gikk på skole med en ung mann som hadde gjort det, og det så ikke pent ut

 

Men tilbake til dette med rasjonell, og da er min påstand at det "beste rasjonelle" ligger utenfor vår vanlige tankeprosessen, og at den typen rasjonalitet ofte kan finnes hos de med lav grad av forming og utdanning. De som er, mer enn å være noe tillært, er oftest de lykkeligste jeg kjenner. Og blar jeg tilbake I hukommelsen og får frem mine tidligste minner fra da jeg var eks. 1 år gammel, ser jeg og kjenner jeg på en lykkefølelse og tilstedeværelse som går langt over det jeg har vært senere I livet

Lenke til kommentar

Ja, la oss gå tilbake til det med rasjonalitet. Er du enig i at det er rasjonelt forsvarlig å på generelt grunnlag fraråde folk fra å drikke batterisyre? (Siden vi allerede har eksempelet gående..). I så fall så er du enig i at det finnes tilfeller der det går an å trekke generelle slutninger basert på ting vi observerer i naturen, også på de tingene som omfavner vår livskvalitet.

 

Edit: @Kondanna knows

Endret av El-Ateisten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det flaut å være redd for døden? Og er man et dårlig menneske hvis man tror på noe? Jeg tror på mye og tror at noen har bestemt at jeg skal ha et miserabelt liv, og det stemmer godt. Gleder meg til slutten, for å begynne på nytt. Jeg har hatt lykkefølelse to ganger i livet. 

 

Nei, nei, og det synes jeg er leit å høre om på dine vegne. Poenget ovenfor er snarere at du strekker trosbegrepet ganske langt, og vi forsøker å si at det finner forskjellig grad av å tro på noe. Jeg tror at hvis jeg mister telefonen så detter den helt til den treffer noe på veien, og det tror jeg basert på tidligere og pågående erfaringer. Dette er en tro som er såpass sterk i mitt hode at jeg vil påstå at jeg vet at om jeg slipper telefonen min så detter den ned til gulvet. Når du bruker samme begrep angående tro på gud, så ville det være interessant å høre på hvorfor du har denne troen. Selv om det selvfølgelig er helt opp til deg om du vil dele eller ei.

 

For å vinkle det litt annerledes, og jeg understreker at det er et hypotetisk/fiktivt eksempel.. Jeg trodde i dag morges at Sundby skulle vinne 5-mila, og det stemte. Jeg tror samtidig at kristendom var laget som en test av gud for å filtrere ut de som godtar ting på dårlig grunnlag, og at de kristne er de som ikke blir frelst. Disse to tingene er sammenlignbare, for tro er tro. Og siden jeg fikk rett i første eksempel, så har jeg sikkert rett i neste eksempel.

 

Til slutt, i lys av det ovenfor; ville ikke du være interessert i mine grunner bak min tro for hvert eksempel? Har jeg like godt grunnlag for tro nummer 2 som jeg har for tro nummer 1?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel så har du rett! Men hva så, hva kan jeg gjøre med det? Jeg er ferdig med denne diskusjonen, det har jeg vært innom flere ganger. Ergo er det umulig å tro på gud og det er umulig å tro at Molde vinner serien. Må du ha bekreftelser=. Skal vi alle andre være enig med deg? Har du alle svar? Takk for meg! Gud er stor! Det sier også muslimene , riktignok på en annen måte. Lykke til med fortsettelsen og god kveld.

 

Jeg tenker ikke på det som at jeg har rett og du tar feil når vi snakker om begrepet "tro". Det er heller at språket vårt er for utydelig og unyansert når vi snakker om at vi "tror" ting. Poenget er essensielt at vi "tror" ting av ulike grunner. Når man snakker om religion og religiøs tro så er det en derfor en fordel å nyansere dette.

 

Det er selvfølgelig mulig å tro både på en gud og at Molde vinner. Men begrunnelse for disse overbevisningene er nok vidt forskjellige.

 

Er det flaut å være redd for døden? Og er man et dårlig menneske hvis man tror på noe? Jeg tror på mye og tror at noen har bestemt at jeg skal ha et miserabelt liv, og det stemmer godt. Gleder meg til slutten, for å begynne på nytt. Jeg har hatt lykkefølelse to ganger i livet.

Først og fremst - kjipt at du føler livet er tungt. Det høres veldig slitsomt ut.

 

Men hvis jeg får være litt ærlig med deg... Jeg tror (hehe, "tror") at din følelse av at noen har bestemt at du skal ha et miserabelt liv gjør at du ikke gjør alt du kan for å forbedre livet ditt. Siden jeg mener at det ikke er et liv etter døden så gjør den tanken meg trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det flaut å være redd for døden? Og er man et dårlig menneske hvis man tror på noe? Jeg tror på mye og tror at noen har bestemt at jeg skal ha et miserabelt liv, og det stemmer godt. Gleder meg til slutten, for å begynne på nytt. Jeg har hatt lykkefølelse to ganger i livet. 

Velkommen i klubben for oss som har hatt misebrable liv og som ikke her levd med en sølvskje i munnen!!!! Jeg er nemlig veldig der også, har overhodet ikke vært født med en sølvkje i munnen og har ikke levd i noe solskinns historie der noen har "fikset " noenting for meg, det her jeg måtte gjøre selv. Men jeg har ikke falt tilbake på falske håp og lovnader av den grunn, jeg har valgt å følge det som mest sannsynig er sant på grunn av empiri og det har faktisk gjort meg veldig godt. Så slutt å klag og kjæle med loddene du ikke får gjort noe med og gjør en innsats for deg selv er du snill, det er det jeg har gjort og alle andre som ikke var født med en sølvskje i munnen gjorde og slutt å syntes så utrolig synd på deg selv, hva er det du tror du er egentlig?

 

Beklager, men sånn syting gjør meg kvalm! For det du sier er at du ikke kan gjøre noe med dette uten å ty til fantasi produkter, men det er nemlig slik at med fantsi produkter så er du like langt, du er fremdeles en taper som mangler sølvskjeen selv om du har oversatt tapet som jesus, nettopp fordi jesus ikke kn få deg ut av sumpen som heter taper, men enda lenger ned i sumpen som heter taper... Helt utrolig at du ikk ser dette selv...

 

Å følge denne heia jgjengen til jesus er som å stadfeste at du har tapt! Du flagger at du har tapt og du flagger at du er en verdiøs dritt som fortsetter å være en verdiløs dritt frem til denne eventyr figuren sier at du ikke er en verdiløs dritt.. (som er aldri, da jesus aldri kommer til  komme tibake, han er faktisk dau... Og ingen vet om det engng eksisterte noen jesus, han kan faktisk være et rent fantasi produkt). Ser du virkelig ikke det? Du fortsetter jo kun der du kunne ha avbrutt din sti som verdiløs dritt... Du er ingen verdiløs dritt, du er et menneske med en masse verdifullt som aldri kommer til overflaten som slave av jesus... For der du tilber denne fantasi jesuesen vil du ALLTID være en verdiløs dritt!!! Det er slik de holder på alle som tror de er verdiløse dritter... Det er slik kristendom er... Du blir redusert til en verdiløs dritt der du kun kan ha noen mening om du tror på jesus fordi du er en verdiløs dritt...

 

Det fordrer på ingen måte at du skal være uærlig i forhold til dine medmennesker og fremme noe som mest sannsynlig ikke er sant i det hele tatt, samme hvor jævlig du må ha hatt det...

 

 

 Så mann deg opp her, du er ingen verdiløs dritt selv om du måtte tro det! Prøv heller å være en verdi for dine medmennesker så vil du se at dine tanker om verdiløs ikke lenger vil være der :) Skal ikk mye til for å være den verdien, og når det skjer vil du føle at det er verdt det og enda mer!! Tro meg, jeg har vært der du er nå og kommet meg over det, uten å måtte ty til systemer som får meg til å føle meg verre enn det jeg var, som kristendommen er så flink til....

 

Det eneste du har gjort er å erstatte din følelese av uverdighet med en myte funnet i en bok og hvis det er nok for deg ønsker jeg deg lykke til. Og det mener jeg :) Om det ikke får deg til å føle deg OK så forfølge hva enn som får deg til å føle deg bedre... :) Er greit det også, bare at mytene om jesus ikke er den enest veien å få deg til å føle deg verdsatt... For det er det virkelig ikke...  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og bare som en fortsettelse, jeg er snart femti og ser også frem til den dagen jeg kan "slippe"... Syntes livet har vart lenge nok jeg, jeg har tre gutter og jeg har derfor gjrot jobben min... Å være noen farfar har jeg ingen ønske om, så det ville ikke gjort meg noe om døden kom snikende i morgen... Det er faktisk hva jeg føler pr i dag... Verden ville ikke tapt en dritt på at jeg forsvant herfra annet enn at gutta mine ville vært en pappa mindre...

 

No hard feelings for my dead... Born to loose, live to win right?

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja livet gjør meg trist. Opplevd alt for mye vondt .Omsorgssvikt og konemishandling. Intet barnevern. Jeg gjør også alt for å få et bedre liv. Tror du ikke jeg har prøvd. Men utgsangspunktet er dårlig og årene går unna. Jeg tror at Molde rykker ned og vet at jeg får rett. Der er jeg bombesikker. Er du sikker på at det ikke er et liv etter døden? I morges trodde jeg at jeg skulle vinne i Lotto, men det gjorde jeg ikke. Så det stemmer ikke hver gang. 

Lenke til kommentar

Ja livet gjør meg trist. Opplevd alt for mye vondt .Omsorgssvikt og konemishandling. Intet barnevern. Jeg gjør også alt for å få et bedre liv. Tror du ikke jeg har prøvd. Men utgsangspunktet er dårlig og årene går unna. Jeg tror at Molde rykker ned og vet at jeg får rett. Der er jeg bombesikker. Er du sikker på at det ikke er et liv etter døden? I morges trodde jeg at jeg skulle vinne i Lotto, men det gjorde jeg ikke. Så det stemmer ikke hver gang. 

 

Sjansen for at det ikke er et liv etter døden er mye større enn at du vinner i Lotto. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, la oss gå tilbake til det med rasjonalitet. Er du enig i at det er rasjonelt forsvarlig å på generelt grunnlag fraråde folk fra å drikke batterisyre? (Siden vi allerede har eksempelet gående..). I så fall så er du enig i at det finnes tilfeller der det går an å trekke generelle slutninger basert på ting vi observerer i naturen, også på de tingene som omfavner vår livskvalitet.

 

Edit: @Kondanna knows

 

Siden kroppene våre er naturens eiendom og derfor underlagt naturlover ville jeg ikke anbefale noen å opponere mot disse, det er nok mest rasjonelt. 

 

Men det betyr ikke at jeg oppnår større livskvalitet ved å la være å drikke batterisyren. Ellers er jeg enig i at man kan trekke generelle slutninger ut fra hva man observerer, og det er unødvendig å si at det er naturen som observeres, siden intet annet lar seg observere

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Poenget mitt er at det er bare kroppen som tar skade av å drikke batterisyre, på samme måte som at det er også bare kroppen som blir våt når du er ute å går i regnvær uten adekvat regntøy. Bevisstheten og awareness er helt uberørt av alt som skjer med ditt fysiske hylster.

 

Er ikke det ganske fantastisk, og gir ikke det litt andre perspektiver på begreper som "livskvalitet"?

Lenke til kommentar

Det også er jo en påstand som du har fremmet før men ikke kunnet påvise. Ting som qualia er i beste fall et omstridt tema, og alt av data vi sitter på per nå tilsier ikke at en bevissthet kan eksistere uten et fysisk medium, i vårt tilfelle hjernen. Men vi går jo interessante tider i møte der ting som kunstig intelligens og bevissthet begynner å bli aktuelle. Hva vil du i så fall mene om en kunstig bevissthet i en eller flere maskiner? Har man da bare klart med menneskelig kapasitet å bygge en antenne som tar imot denne bevisstheten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...