Gå til innhold

Livet etter døden


Anbefalte innlegg

Dersom Bibelen har rett (og det har den), vil du utan omvending og tru på Jesus ende i helvete, staden med eld og svovel, staden med gråt og tenners gnissel. Straffa er rettferdig fordi vi alle er syndarar, avla i synd, og har desperat behov for Jesus som vår frelsar og stedfortreder innfor Gud. Han tok straffa som du skulle ha, det er absolutt ingen grunn for at du skal seie nei til Jesus og gå evig fortapt. Likevel er det så altfor mange som velgjer Highway to hell.

Jeg synes du er litt for bastant her. Jeg er enig i at ingen som har hørt historien om Jesus har noen grunn til å si nei til Jesus dersom de vet at det som står i bibelen er sant. Problemet er naturligvis at det i utgangspunktet ikke er noen grunn til å tro at det som står i bibelen er sant. Det er bare en haug med fortellinger, uten noe som helst substansielt bevis for sannhet. Enten blir man ganske enkelt overbevist om at en historie i bibelen er sann fordi man har blitt fortalt at den er sann, sammen med trusler om at dersom man ikke tror så må man brenne i helvette for alltid - Eller så ser man at uavhening av om denne historien er sann eller ikke, så er virkemiddelet lite overbevisene (trussel), og svært gjennomskuelig som maktmiddel over uopplyste mennesker (jeg sier naturligvis ikke at du, eller nåtidens kristne ikke er opplyste, men dette var situasjonen i oldtiden da religionen stod vesentlig sterkere enn den gjør i dag). Siden virkemidlene er såpass lite troverdige, og oser av lite sofistikert maktbruk for å kontrollere mengder med mennesker (som vi vet at er noe organisert religion gjør), så står vi igjen med en posisjon hvor det ikke er noen grunn til å tro på det som står i bibelen, samtidig som det er flere grunner til å tvile på det som står i bibelen. Det er sikkert riktig at dersom det som står i bibelen er sant, så må jeg brenne i helvete. Men jeg anser hele makkverket for å være såpass lite troverdig - inkludert formen det presenteres i, med medfølgende trusler, at jeg er villig til å vedde en evighet i helvete på at det hele er funnet opp av mennesker, og gjennom tiden utformet, tilpasset og brukt som kontrollmiddel for pupolasjonen i ett, og senere på tvers av samfunn.

 

Det står i bibelen at du skal frykte gud, og det er det tydelig at du gjør. Du tør ikke engang skrive en setning om en tilsynelatende hypotetisk situasjon der bibelen skulle vise seg å ikke være sann. Du må avvise denne hypotetiske ideen umiddelbart ved å komme med en fullstendig ubegrunnet og bastant påstand om at bibelen faktisk er sann. Det er ikke noe nytt at frykt begrenser rasjonell tenking. Og det ser vi også her. Jeg tror gjerne at du har gode resonneringsevner på mange ulike områder, og sannsynligvis også når det gjelder religion. Men ikke når det gjelder din egen religion, fordi din mening og rasjonalitet i dette tilfellet styres av frykt. Frykt for trusler som det ikke er noe bedre grunn til å tro på enn hvilke som helst andre ubegrunnede påstander man kan finne på.

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takk for det. Men jeg er overbevist og urokkelig. Det er flere en meg som tror, selv om det blir færre. 

Det var ingen av delene, og takk for komplimentet. Jeg prøver så godt jeg kan. Jeg tok det bare opp som et eksempel på hvorfor man tror på ting. Såklart har du dine grunner for at du tror, ellers hadde du ikke trodd. Men jeg lurer bare på om det er gode nok grunner til å overbevise andre enn deg selv, og hvis de ikke er det; burde de være gode nok til å overbevise deg?

 

 

Greit nok det, selv om jeg ikke ser på det som noen spesielt god tilnærming til sannhet.

Lenke til kommentar

Takk for det. Men jeg er overbevist og urokkelig. Det er flere en meg som tror, selv om det blir færre.

 

 

Å være urokkelig overbevist er å bevisst innta en sneversynt posisjon. Den som ikke er åpen for ny kunnskap, nye forklaringer eller nye bevis, vil heller aldri lære noe nytt. Den som aldri utfordrer sitt perspektiv vil heller aldri utvikle det.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg er glad det stadig blir færre med denne holdningen. Men det er leit at vi ikke ser den samme tendensen blant muslimer.

 

Edit: whoops.. :)

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Jeg  tror på den Gud dere forakter. Jeg tror på mirakler og et liv etter døden. Vi får en sjanse til. Bibelen er min bok. Der er det mye nyttig lesestoff. Folk må tro hva de vil, men ikke se ned på folk som tror. Og vi har religionsfrihet. 

Mistenker at du aldri har lest bibelen.... Og har du lest bibelen og fremdeles syntes at guden din er en fin og god gud er du moralt fordervet.... Det må du være for å finne den guden som står beskrevet i bibelen som god og snill og kjærlig...

 

 

Liv etter døden fordrer at du tror på magi på toppen av alt det andre latterlige man må tro mens man skyver logikk og sunn fornuft ut av vinduet. Det må man gjøre dersom man tror at bevisstheten vår (sjelen om man er religiøs...), som er TOTALT avhengig av en levende og fungerende hjerne skal eksistere i et "liv" etter at kroppen er død. Klarer man å fordumme seg selv til å tro dette til tross for dagens viten og kunnskap om kroppen vår så må man tro på magi, for det er eneste måten dette livet kan gå videre på....

 

Dette er ønske tenkning i beste fall, stormannsgalskap i verste... Man anser seg selv som så viktig og uvurderlig at man ikke klarer å se hvordan verden kan fortsette uten at man selv er i "live"... På toppen av det betviler jeg sterkt at de som tror at de får evig liv har tenkt over hvor lang tid en evighet er... For å sitere en stor og viktig poet, Woody Allen, "Evighet er en meget lang tid, spesielt på slutten..."

 

Jeg tror ikke de engang har vurdert hvor fort de kjeder seg og finner ting drepende rutinemessig i dette livet og så tror de at de kommer til å blomstre og syntes det er gøy å leve i en evighet? Der tilværelsen stort sett blir å befinne seg på knærne for å tilbe dette monsteret de er truet til å syntes er godt mens de synger salmer i følge bibelen selv, for ikke å snakke om at man må høre på jesus sine platte vitser for snørråførtiende milliardte gang...

 

Har luftet dette med en del kristne og veldig mange påstår da at gud resetter deg slik at hver dag er en ny dag, men hva slags "liv" er det egentlig? Kunne ikke bare gud skapt noen hjernedøde tilbedrere for den jobben istedenfor å lage hjernedøde zombier av folk som først må gå igjennom hele livet på jorden uten annen misjon enn å tørke av seg på bena i form av blind tro for å komme til himmelen? I så måte beskriver en del kristne guden sin som tusen ganger verre enn den verste diktator vi har hørt om... Men det er han jo allerede før han laget zombier av tilbederne sine også...

 

Hele konseptet med evig liv etter dødn er så latterlig at jeg har begynnende problemer med å ta folk som tror dette alvorlig.. Historien om supermann er mer troverdig enn dette primitive røret jo...

Lenke til kommentar

 

Jeg  tror på den Gud dere forakter. Jeg tror på mirakler og et liv etter døden. Vi får en sjanse til. Bibelen er min bok. Der er det mye nyttig lesestoff. Folk må tro hva de vil, men ikke se ned på folk som tror. Og vi har religionsfrihet. 

Mistenker at du aldri har lest bibelen.... Og har du lest bibelen og fremdeles syntes at guden din er en fin og god gud er du moralt fordervet.... Det må du være for å finne den guden som står beskrevet i bibelen som god og snill og kjærlig...

 

 

Liv etter døden fordrer at du tror på magi på toppen av alt det andre latterlige man må tro mens man skyver logikk og sunn fornuft ut av vinduet. Det må man gjøre dersom man tror at bevisstheten vår (sjelen om man er religiøs...), som er TOTALT avhengig av en levende og fungerende hjerne skal eksistere i et "liv" etter at kroppen er død. Klarer man å fordumme seg selv til å tro dette til tross for dagens viten og kunnskap om kroppen vår så må man tro på magi, for det er eneste måten dette livet kan gå videre på....

 

Dette er ønske tenkning i beste fall, stormannsgalskap i verste... Man anser seg selv som så viktig og uvurderlig at man ikke klarer å se hvordan verden kan fortsette uten at man selv er i "live"... På toppen av det betviler jeg sterkt at de som tror at de får evig liv har tenkt over hvor lang tid en evighet er... For å sitere en stor og viktig poet, Woody Allen, "Evighet er en meget lang tid, spesielt på slutten..."

 

Jeg tror ikke de engang har vurdert hvor fort de kjeder seg og finner ting drepende rutinemessig i dette livet og så tror de at de kommer til å blomstre og syntes det er gøy å leve i en evighet? Der tilværelsen stort sett blir å befinne seg på knærne for å tilbe dette monsteret de er truet til å syntes er godt mens de synger salmer i følge bibelen selv, for ikke å snakke om at man må høre på jesus sine platte vitser for snørråførtiende milliardte gang...

 

Har luftet dette med en del kristne og veldig mange påstår da at gud resetter deg slik at hver dag er en ny dag, men hva slags "liv" er det egentlig? Kunne ikke bare gud skapt noen hjernedøde tilbedrere for den jobben istedenfor å lage hjernedøde zombier av folk som først må gå igjennom hele livet på jorden uten annen misjon enn å tørke av seg på bena i form av blind tro for å komme til himmelen? I så måte beskriver en del kristne guden sin som tusen ganger verre enn den verste diktator vi har hørt om... Men det er han jo allerede før han laget zombier av tilbederne sine også...

 

Hele konseptet med evig liv etter dødn er så latterlig at jeg har begynnende problemer med å ta folk som tror dette alvorlig.. Historien om supermann er mer troverdig enn dette primitive røret jo...

 

Jeg harlest bibelen flere ganger, så jeg vet hva jeg snakker om. 

Lenke til kommentar

Jeg harlest bibelen flere ganger, så jeg vet hva jeg snakker om. 

 

 

Som jeg sa, hvis du fremdeles finner det monsteret som er beskrevet i bibelen for kjærlig er du moralsk fordervet... Du er ikke lenger i stand til å skille god moral fra ytterst dårlig moral på grunn av din tro.

Lenke til kommentar

Javel så har vel du rett, vi kommer ikke lenger. Men jeg ser intet monster bare satan. Han som bederver oss og gjør oss løgnaktige og umoralske. Han er faen selv. Fått menneskene til å gjøre mye vondt. Men takk for debatten. 

Et problem jeg ser med religion er ansvarsfraskrivelse.

 

Dersom man gjør noe galt så er det Satan sin skyld. Dersom man gjør noe bra så er det Jesus som har vist oss vei.

 

Hva med å heller ta ansvar for egne gjerninger? Internaliser dine egne tanker og handlinger, og innse at du er i kontroll av deg selv.

Lenke til kommentar

Javel så har vel du rett, vi kommer ikke lenger. Men jeg ser intet monster bare satan. Han som bederver oss og gjør oss løgnaktige og umoralske. Han er faen selv. Fått menneskene til å gjøre mye vondt. Men takk for debatten. 

Nope, du har ikke et åpent sinn og kan derfor ikke forstå hvorfor det er guden du tilber, ikke den andre fantasi produktet i bibelen, som er den virkelige onde... Du er fordervet, og må derfor ty til løgnaktighet og umoral for å forsvare guden din, noe du også gjør uten tanke på hva det gjør DEG til...

 

Hadde du brydd deg det minste om hva som mest sannsynlig er sant ville du ikke fordervet ditt sinn med blind tro, da ville du ha gått inn for å faktisk finne ut av hva som var sannhet og ikke latt slike bøker "fortelle" deg det, på bakgrunn av din dødsfrykt og redsel for at  historiene kan være sanne... Hadde du vært ærlig og sannhets søkende ville du ansett truslene du er så redd for i kristendom på lik linje med truslene du IKKE er redd for i det hele tatt i alle andre religioner, men som sagt, du er fordervet og har mistet rettnings sansen til fordel for løse påstander du ALDRI i verden hadde trodd et sekund på om de hadde kommet i en annen bok eller innpakning...

 

Og selvsagt vil du ha slutt på samtalen, for hvordan skal du kunne forsvare deg mot slike anklager? Du er jo moralsk fordervet når du tror det monstret som beskrives i den boka er noe godt, og beskriver en god moral.... Så kan vi andre være veldig glade for at du ikke følger den moralen du tror du finner i bibelen...

Lenke til kommentar

 

Javel så har vel du rett, vi kommer ikke lenger. Men jeg ser intet monster bare satan. Han som bederver oss og gjør oss løgnaktige og umoralske. Han er faen selv. Fått menneskene til å gjøre mye vondt. Men takk for debatten. 

Nope, du har ikke et åpent sinn og kan derfor ikke forstå hvorfor det er guden du tilber, ikke den andre fantasi produktet i bibelen, som er den virkelige onde... Du er fordervet, og må derfor ty til løgnaktighet og umoral for å forsvare guden din, noe du også gjør uten tanke på hva det gjør DEG til...

 

Hadde du brydd deg det minste om hva som mest sannsynlig er sant ville du ikke fordervet ditt sinn med blind tro, da ville du ha gått inn for å faktisk finne ut av hva som var sannhet og ikke latt slike bøker "fortelle" deg det, på bakgrunn av din dødsfrykt og redsel for at  historiene kan være sanne... Hadde du vært ærlig og sannhets søkende ville du ansett truslene du er så redd for i kristendom på lik linje med truslene du IKKE er redd for i det hele tatt i alle andre religioner, men som sagt, du er fordervet og har mistet rettnings sansen til fordel for løse påstander du ALDRI i verden hadde trodd et sekund på om de hadde kommet i en annen bok eller innpakning...

 

Og selvsagt vil du ha slutt på samtalen, for hvordan skal du kunne forsvare deg mot slike anklager? Du er jo moralsk fordervet når du tror det monstret som beskrives i den boka er noe godt, og beskriver en god moral.... Så kan vi andre være veldig glade for at du ikke følger den moralen du tror du finner i bibelen...

 

Var vi ikke ferdige no? Jeg vil ikke diskutere med deg. Jeg har sagt mitt. Respekter det! 

Lenke til kommentar

 

Javel så har vel du rett, vi kommer ikke lenger. Men jeg ser intet monster bare satan. Han som bederver oss og gjør oss løgnaktige og umoralske. Han er faen selv. Fått menneskene til å gjøre mye vondt. Men takk for debatten. 

Et problem jeg ser med religion er ansvarsfraskrivelse.

 

Dersom man gjør noe galt så er det Satan sin skyld. Dersom man gjør noe bra så er det Jesus som har vist oss vei.

 

Hva med å heller ta ansvar for egne gjerninger? Internaliser dine egne tanker og handlinger, og innse at du er i kontroll av deg selv.

 

Jeg TAR ANSVAR for mine handlinger, og noen gang får jeg hjelp. Slik er det bare. Det er mer mellom himmel og jord, en noen andre steder. Jeg gjør aldri noe galt! 

Lenke til kommentar

Var vi ikke ferdige no? Jeg vil ikke diskutere med deg. Jeg har sagt mitt. Respekter det! 

 

 

 

 

Skjønner det og respekterer at du selvsagt ikke har noen gode argumenter å komme med. Du har ingen argumenter å komme med overhodet faktisk....

 

Jeg gjør aldri noe galt! 

 

Og der gjorde du noe galt, du løy....  :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

 

Jeg gjør aldri noe galt!

Og der gjorde du noe galt, du løy....  :)

 

Tja, den der er ganske interessant egentlig. Så lenge han mener han har "gud på sin side" så gjør han kanskje aldri noe galt i sine øyne. Dermed er ikke påstanden løgn. Men sannheten i det varierer med perspektivet den vurderes ut ifra. Sannsynligvis vil ingen andre enn han selv være enig i påstanden når den vurderes fra et annet perspektiv enn hans eget :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg gjør aldri noe galt!

Og der gjorde du noe galt, du løy....  :)

 

Tja, den der er ganske interessant egentlig. Så lenge han mener han har "gud på sin side" så gjør han kanskje aldri noe galt i sine øyne. Dermed er ikke påstanden løgn. Men sannheten i det varierer med perspektivet den vurderes ut ifra. Sannsynligvis vil ingen andre enn han selv være enig i påstanden når den vurderes fra et annet perspektiv enn hans eget :)

 

Mener du jeg gjør noe galt, da må du bevise det. Det vil jeg ikke ha sittende på meg. Jeg følger lover og regler og viser vanlig folkeskikk. Andre må mene hva de vil. Jeg tenker på hva jeg føler og tenker. At Gud har noen stor rolle er vanskelig å si. Noen mener kanskje noe annet. Man vi er forskjellige, heldigvis. 

Lenke til kommentar

Fundamentet til religionen du sverger tilhørighet er jo i meget stor grad basert på konseptet at "du er ikke verdig, med mindre...". I ditt verdenssyn er vi født syndere, men vi skal slippe vår straff dersom vi ber om tilgivelse og følger Jesus/Gud. Snakker selvfølgelig om klassisk kristen teologi, så om du har en annen versjon (som er helt mulig) så gjerne utdyp/forklar.

Lenke til kommentar

Var vi ikke ferdige no? Jeg vil ikke diskutere med deg. Jeg har sagt mitt. Respekter det!

 

Det er kanskje litt naivt å komme på et diskusjonsforum, for så å forvente at folk ikke skal kommentere på det du skriver.

 

Jeg  tror på den Gud dere forakter. Jeg tror på mirakler og et liv etter døden. Vi får en sjanse til. Bibelen er min bok. Der er det mye nyttig lesestoff. Folk må tro hva de vil, men ikke se ned på folk som tror. Og vi har religionsfrihet.

To ting jeg tror du burde være klar over når du snakker med ateister.

 

For det første så er det mange ateister som ikke forakter guden din. Vi tror simpelthen ikke at han eksisterer.

 

For det andre så kan du gjerne dra frem Bibelen. Men da bør du være klar over at de færreste ateister anser Bibelen for å være på noen måte troverdig. Så å appellere til Bibelen i diskusjoner med oss fører sjeldent noen vei. Skal du dra frem Bibelen i en diskusjon så må du først etablere at Bibelen er troverdig når den snakker om religiøse aspekt. (Og historiske, forsåvidt, men det er ofte mindre viktig.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...