Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Telefonkabel og høyde over vei/innkjøring


daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

Tvers over veien som går forbi huset vårt + over innkjøringen vår så går det en telefonkabel.

Denne henger såpass lavt at vi ikke kommer inn her med lastebil, dvs noe som er veldig upraktisk når man skal gjøre diverse arbeid på huset osv.

I følge denne artikkelen http://www.dsb.no/nn/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3898/3899/5519/5520/5574/

Så er minimumshøyden for lavspenningskabler 4m over terreng og 6m over vei.

 

Går en telefonkabel under lavspenningskabler? Og er innkjøringen vår å regne som vei, eller terreng?

 

Har forøverig sendt inn til telenor, så hører sikkert fra de etterhvert, men tenkte det kunne være greit å forhøre seg uansett.

Hvis ikke de gjør noe med det så blir vi jo nødt til å kjøre den ned...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

I følge denne artikkelen http://www.dsb.no/nn/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3898/3899/5519/5520/5574/

Så er minimumshøyden for lavspenningskabler 4m over terreng og 6m over vei.

 

Går en telefonkabel under lavspenningskabler? Og er innkjøringen vår å regne som vei, eller terreng?

 

Reglene du linker din dekker strømkabler, ikke tele. Nå vet jeg ikke hvordan innkjørselen din ser ut, men sannsynligvis ikke som terreng...

Lenke til kommentar

Hmm.. dette var interessant.

 

Er det slik at disse reglene gjelder over hele landet? Det går noen strømkabler over gårdsplassen min som jeg synes henger veldig lavt.

 

Er det slik at jeg kan måle avstanden mellom ledningene og gårdsplassen, også sende en hendvendelse til kraftleverandøren i mitt område dersom avstanden er mindre enn 6 meter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Istedet for å være vanskelige, har dere vurdert å bare ta en planke og heve kabelen når lastebilene kommer? Har selv vært ute for lavt hengende kabler, og de har hatt slakk nok til å bruke en planke eller lignende og heve kabelen nok til å kunne kjøre under.

Lenke til kommentar

Tror nok regelverket til DSB mest er ment som rådgivende, ihvertfall over private tun og veier. Står ett sted i regelverket at kabel kan festes ned til 2.5m i husvegg så...

 

Uansett er det ikke bare å kjøre ned greia. Regning kan garanteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fått svar fra telenor at de sender ut firma for å se, også blir jeg kontaktet om vi evt må dekke det selv (noe som ikke kommer til å skje).

Veldig tungvint å måtte være hjemme hver gang man får en levering med lastebil (feks), men om eneste alternativ er å måtte betale for å flytte den selv så er planke ett godt alternativ ja.

 

Det er også to andre naboer som er berørte av tråden.

 

Men om vi da hadde fått en levering med lastebil, og den hadde dratt ned tråden på vei inn, hvem er da ansvarlig,hvis man går utifra at kabelen henger høyt nok i følge regelverket? Sjåføren? Vi som eier veien? Eller naboen som tråden går til?

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Drar sjåføren ned kabelen er sjåføren selv ansvarlig, man kan ikke kjøre lastebil og komme med unnskyldninger som "Trodde det var høyere enn dette her"... Men er dere snille og sier ifra til sjåfør, selskap så er de aller fleste rimelig hjelpsomme med å få til en løsning :)

Lenke til kommentar

 

 

Må nok kun dekkes av deg hvis den skulle vise seg å henge i akseptabel høyde. Hvis det er så lavt som du nevner så vil du nok ikke faktureres.

Tull.

Sjåføren er selvsagt ansvarlig.

Tulling.

Såklart er sjåføren ansvarlig hvis kabelen blir revet ned. Min post var rettet mot rutinene rundt betaling for heving av kabelen.

Lenke til kommentar

 

 

Må nok kun dekkes av deg hvis den skulle vise seg å henge i akseptabel høyde. Hvis det er så lavt som du nevner så vil du nok ikke faktureres.

Tull.

Sjåføren er selvsagt ansvarlig.

Tulling.

Såklart er sjåføren ansvarlig hvis kabelen blir revet ned. Min post var rettet mot rutinene rundt betaling for heving av kabelen.

 

Da foreslår jeg følgende:

1. Skriv slik at du ikke blir misforstått.

2. Hvis du likevel blir misforstått - forklar misforståelsen på en voksen måte og dropp kallenavn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...