Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nav teller stipendet mitt som inntekt


Anbefalte innlegg

Hei jeg bor sammen med min familie der både min mor og far går på NAV, må si at jeg skammer meg litt å si det når alle vennene mine sine foreldre har høystatusjobber og skryter av sin reise til Dubai på førsteklasse...

 

Jeg er 18 og søsteren min er eldre enn meg men bor fortsatt hjemme. (sier dette fordi det er relevant til det jeg skal si)

 

Nylig så fikk faren min et brev fra NAV som sier at nå som jeg har blitt 18 så skal ikke foreldrene mine motta barnebidrag. Noe som er greit og forståelig.

 

Men idag så fikk han et brev fra NAV som sier at de skal stoppe å betale husleien og strømregningen (er usikker på hva slags støtte han mottar fra NAV men vet at de betaler husleien og strømregningen, og han er sånn tidlig pensjonert tror jeg) fordi både jeg og min søster bor forstatt hjemme og at vi skal betale de regningene ut av egen lomme.

Greia er at jeg går forstatt på VGS og søsteren min jobber i butikk men skal flytte ut snart for å studere. De sier at stipendet mitt som er på ca 1800 kroner og lønna til søsteren min (ca. 4500 pr mnd) tells som en inntekt til faren min?

De sier at han skal ta pengene som vi får hver mnd og betale husleien på 10750(som huseieren øker nesten hver 6.mnd) og strømregningen med de pengene.

Dette er litt katastrofe for familiens økonomi.

Og siden faren min nå må betale regningene selv så må han nesten ta hele stipendet mitt. Noe som er nødvendig nå men tenkter at dette også vil ødelegge mitt sosiale liv og at det vil være vanskelig for meg å bli med venner på kino eller lignende og jeg vil føle meg veldig utenfor og ikke inkludert i samfunnet.

 

Er litt nervøs nå for min fremtid og hvordan dette vil påvirke familien økonomi.

 

Er det noe vi kan gjøre? Synes at dette er veldig slemt gjort av NAV og gjør livet vårt mye vanskeligere enn det allerede er.

 

Setter pris på positive svar som kan hjelpe meg og min familie.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er inntekten til din mor som avgjør om din far skal miste NAV stønad. Ikke barnas inntekter for det blir bare helt feil. Du kan ihvertfall nøye deg med at din familie ikke er de eneste i denne vanskelige situasjonen.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/23-000-ledige-uten-nav-st%C3%B8tte-1.285145

Moren min har ingen inntekt. Hun er en typisk husmor som sliter med å lære seg norsk (hjelper henne når jeg kan)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Han får sosialstønad. Men din og din søsters inntekt skal ikke påvirke hans inntekt, dere skal ikke være ansvarlige for å forsørge deres foreldre, enkelt og greit :) Send klage så vil det fikse seg, vis ikke klag til en høyere instans!

Lenke til kommentar

Uføretrygdede kan fint få sosialstønad i tillegg hvis trygden er lav nok (dette skjer ofte innvandrere, fordi uføretrygdede får redusert trygden når de har kort botid i Norge).

 

Hovedregelen er at det er familiens samlede inntekter og familiens samlede utgifter som skal vurderes, men det er visse unntak for barn, jfr. rundskrivet til hovednummer 35 pkt. 4.18.2.30 og saken Dragen lenket til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er inntekten til din mor som avgjør om din far skal miste NAV stønad. Ikke barnas inntekter for det blir bare helt feil. Du kan ihvertfall nøye deg med at din familie ikke er de eneste i denne vanskelige situasjonen.

Problemet er nok at barna ikke lenger er barn.

 

NAV ser det nok slik at her leies det ut husrom til voksne (dvs barna i familien som nå er over 18), det forventes jo muligens litt inntekt til utleier (far) samt at leietagerne forsørger seg selv.

 

(men det finnes en del unntak, som nevnt over, f.eks. så lenge "barna" fortsatt går på skole.)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Det er inntekten til din mor som avgjør om din far skal miste NAV stønad. Ikke barnas inntekter for det blir bare helt feil. Du kan ihvertfall nøye deg med at din familie ikke er de eneste i denne vanskelige situasjonen.

Problemet er nok at barna ikke lenger er barn.

 

NAV ser det nok slik at her leies det ut husrom til voksne (dvs barna i familien som nå er over 18), det forventes jo muligens litt inntekt til utleier (far) samt at leietagerne forsørger seg selv.

 

(men det finnes en del unntak, som nevnt over, f.eks. så lenge "barna" fortsatt går på skole.)

 

Jeg går på VGS, men søsteren min tok seg et friår og jobber men har søkt og venter på svar fra høyskole/universitet.

Endret av Shamalamadingdong
Lenke til kommentar

 

Det er inntekten til din mor som avgjør om din far skal miste NAV stønad. Ikke barnas inntekter for det blir bare helt feil. Du kan ihvertfall nøye deg med at din familie ikke er de eneste i denne vanskelige situasjonen.

Problemet er nok at barna ikke lenger er barn.

 

NAV ser det nok slik at her leies det ut husrom til voksne (dvs barna i familien som nå er over 18), det forventes jo muligens litt inntekt til utleier (far) samt at leietagerne forsørger seg selv.

 

(men det finnes en del unntak, som nevnt over, f.eks. så lenge "barna" fortsatt går på skole.)

 

At NAV tror at faren og moren min leier ut husrom til barna sine høres bare dumt ut. Tenker de ikke logisk der?

Lenke til kommentar

Leste akkurat en artikkel som sier at foreldre har forsørgerplikt for barna frem til de er 24, så fremt de går på skole. Å regne det som utleie av husrom til voksne, fordi de er over 18 år blir vel da litt merkelig.

Skal se om jeg finner igjen artikkelen.

 

 

Edit: http://www.side2.no/3544586.html (Ser den er fra 2013, så om lovverket er endret, bare se bort fra kommentaren min)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...