Gå til innhold

Liberal stat opprettes mellom Kroatia og Serbia


Anbefalte innlegg

Den liberale staten "Liberland" er i ferd med å opprettes på et 7 km2 stort område mellom Kroatia og Serbia. Her er saken: http://e24.no/privat/her-er-europas-nye-skatteparadis/23438708

 

Det er ikke veldig mye informasjon i artikkelen, men staten bygges altså på et frivillig skattesystem og enkelte liberale prinsipper. Dette er et spennende prosjekt, ikke minst for den delen av forumbrukerne som identifiserer seg som liberale.

 

Hvor bra tror dere at den nye liberale staten vil fungere? Hva kan den kritiseres for fra et liberalt synspunkt? Kan noen her tenke seg å søke om statsborgerskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres morsomt ut, men vanskelig å se at det skal føre til noe. Andre har prøvd lignende før, Sealand men problemet er at slikt ikke blir anerkjent av noen internasjonale organer eller genuine nasjonalstater.

 

Bakmennene bak "Liberland" kan vel etterhvert håve inn en del penger ved å selge "pass" og kaffekrus, nøkkelringer, etc. til de 300 000 håpefulle statsborgerne sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Spennende prosjekt, men dette vil mest sannsynlig ikke realiseres. Men man kan jo håpe på det beste, jeg mener 200 000 har søkt statsborgerskap? 

Lenke til kommentar

Det virker spennende. Men det kan virke som om de ikke vil slippe meg inn på grunn av rullebladet mitt, selv om forbrytelsene mine i Norge ville ha vært grunnlovsbeskyttede rettigheter i Liberland.

 

Ellers synes jeg navnet er lite appellerende. Jeg begynner med en gang å tenke på "Disneyland" og lignende.

Lenke til kommentar

En gjeng liberalister har opprettet sin egen stat på grensen mellom Kroatia og Serbia. Den nye staten skal ha frivillig skatt, og krever at nye innbyggere skal respektere andre mennesker og privat eiendom, i tillegg til at de må være ustraffede og ikke ha en historie med kommunisme, nazisme eller annen form for ekstremisme, skriver Dagbladet. 

 

http://www.dagbladet.no/2015/05/03/nyheter/utenriks/politikk/europa/land/38985770/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de lykkes, og at et større land med tilsvarende ideer kan "dukke opp fra intet" en eller annen gang.

 

Ja, landet heter Utopia 

 

For alt slikt er bare fri fantasi og utopier. (akkurat som Sea Land og tomtesalg på månen) Hva når hverdagen kommer og man må tak tak i dagligdagse/praktiske issues? Da sprekker nok glansbildet.

 

Liberland-folka får lov å leke seg inntil videre, men når som helst kan serbiske eller kroatiske myndigheter (evt. i fellesskap) selvsagt bare "komme inn" å erklære festen for over. Sånn sett får man håpe at ikke noen utenlandske lettlurte sjeler ("statsborgere") allerede evt. har blitt lurt til å investere hundretusenvis av kroner i å kjøpe seg tomt, andel, etc. i "paradiset"  :ninja:

Lenke til kommentar

Nå greide jo Israel å dukke opp fra intet i 1948. Det er lov å håpe - men dersom det rent hypotetisk var ledige landområder ville det fint gått an å ha en slik stat.

Hvilke dagligdagse/praktiske issues mener du en liberalistisk stat (evt denne spesifikt, hvis det er det du sikter til) vil slite med? Fellesskapet tar tak i problemer, men på et annet vis enn vi gjør her. Tvang byttes ut med frivillighet.

Lenke til kommentar

Hvilke dagligdagse/praktiske issues mener du en liberalistisk stat (evt denne spesifikt, hvis det er det du sikter til) vil slite med?

 

Vel, vi kan jo begynne med hvor skal folk bo hen i Liberland? Skal du få bygge ditt eget hus? Eier du tomten?

Lenke til kommentar

De tryner nok ikke halvparten så hardt som Sovjet, om ikke annet :) Håper de lykkes, og at et større land med tilsvarende ideer kan "dukke opp fra intet" en eller annen gang.

 

 

Nå greide jo Israel å dukke opp fra intet i 1948.

 

Siden du har nevnt ved navn både Sovjet og Israel, så kan for kuriositetens skyld nevnes at jødene fikk sitt eget autonome område eller stat om man vil i 1934 i Russland

 

jewish autonomous oblast

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast

 

Hvis denne "russiske tradisjonen" fortsatt lever, er det kanskje større sjanse for å etablere et (vellykket) alternativt-land av type Liberland, Free-Zone Land, osv. ved å spørre Vladimir Putin om å få "kjøpt" eller leid 50 000 dekar "i hundre år" til formålet, ett eller annet sted i dette vidstrakte landet. Bare husk å ta med som ett punkt i "Grunnloven" at "politisk virksomhet er forbudt" så er det ikke sikkert de legger nesen sin borti mye annet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Og jeg som trodde liberalisme sto for at man kunne mene og tro hva man ville, tydeligvis ikke i denne staten.

Jeg forstår faren ved å ta inn kommunister og naziser med det første, for det er nemlig ikke en befolkning til å beskytte grunnverdier enda. I den så langt uoffisielle grunnloven, Bill or Rights, står det; §17. No law shall abridge the right of self-defense against initiators of aggression, including the agents of the Public Administration where acting unlawfully, including the right, to own, manufacture, sell, and bear arms.

 

Enkeltindividet har rett til å eie, bære, selge og lage våpen som de vil, så lenge de ikke utfører eller truer med vold (self defense grunner). Da, først når folket er armert kan de tollerere kommunister og nazister. De vil på en måte ha en "fresh start", hvor folk med Klassisk-Liberale meninger samles og lever i fred.

 

"including the agents of the Public Administration where acting unlawfully" - Til og med lov å beskytte seg mot staten om den bryter loven.

 

Deres foreslåtte grunnlov: https://liberland.org/en/constitution/

Endret av Sigaruto
Lenke til kommentar

 

Og jeg som trodde liberalisme sto for at man kunne mene og tro hva man ville, tydeligvis ikke i denne staten.

Jeg forstår faren ved å ta inn kommunister og naziser med det første, for det er nemlig ikke en befolkning til å beskytte grunnverdier enda. I den så langt uoffisielle grunnloven, Bill or Rights, står det; §17. No law shall abridge the right of self-defense against initiators of aggression, including the agents of the Public Administration where acting unlawfully, including the right, to own, manufacture, sell, and bear arms.

 

Enkeltindividet har rett til å eie, bære, selge og lage våpen som de vil, så lenge de ikke utfører eller truer med vold (self defense grunner). Da, først når folket er armert kan de tollerere kommunister og nazister. De vil på en måte ha en "fresh start", hvor folk med Klassisk-Liberale meninger samles og lever i fred.

 

"including the agents of the Public Administration where acting unlawfully" - Til og med lov å beskytte seg mot staten om den bryter loven.

 

Deres foreslåtte grunnlov: https://liberland.org/en/constitution/

 

 

Kan se ut som de drar på seg Cowboyhatten og reiser tilbake til Amerika anno 1890..  minus raseskille formoder jeg.

Lenke til kommentar

Liberland-folka får lov å leke seg inntil videre, men når som helst kan serbiske eller kroatiske myndigheter (evt. i fellesskap) selvsagt bare "komme inn" å erklære festen for over. 

 

Og hvorfor skulle de gjøre det? Hvis det er et landområde som i all tid har stått tomt og ubrukt og ingen har vist interesse for det og det er et "ingenmannsland" på grensen mellom to andre land, hvorfor skulle disse landene da plutselig være kjempeinteressert i dette landområdet når noen slår seg ned der? Høres rimelig totalitært ut i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...