Gå til innhold

Liberal stat opprettes mellom Kroatia og Serbia


Anbefalte innlegg

 

Liberland-folka får lov å leke seg inntil videre, men når som helst kan serbiske eller kroatiske myndigheter (evt. i fellesskap) selvsagt bare "komme inn" å erklære festen for over. 

 

Og hvorfor skulle de gjøre det? Hvis det er et landområde som i all tid har stått tomt og ubrukt og ingen har vist interesse for det og det er et "ingenmannsland" på grensen mellom to andre land, hvorfor skulle disse landene da plutselig være kjempeinteressert i dette landområdet når noen slår seg ned der? Høres rimelig totalitært ut i så fall.

 

 

Området har hverken stått tomt eller ubrukt, er både veier og gamle bygninger der:

 

61066648.jpg

 

welcome-to-liberland-europes-newest-stat

 

At det muligens er temporært forlatt for øyeblikket pga. krigen/konflikt eller annen disputt, betyr ikke at det bare er å ta seg til rette. Så jeg holder fortsatt på at dette Liberland-prosjektet henger i en tynn tråd på lang sikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Liberland-folka får lov å leke seg inntil videre, men når som helst kan serbiske eller kroatiske myndigheter (evt. i fellesskap) selvsagt bare "komme inn" å erklære festen for over. 

 

Og hvorfor skulle de gjøre det? Hvis det er et landområde som i all tid har stått tomt og ubrukt og ingen har vist interesse for det og det er et "ingenmannsland" på grensen mellom to andre land, hvorfor skulle disse landene da plutselig være kjempeinteressert i dette landområdet når noen slår seg ned der? Høres rimelig totalitært ut i så fall.

 

 

Området har hverken stått tomt eller ubrukt, er både veier og gamle bygninger der:

At det muligens er temporært forlatt for øyeblikket pga. krigen/konflikt eller annen disputt, betyr ikke at det bare er å ta seg til rette. Så jeg holder fortsatt på at dette Liberland-prosjektet henger i en tynn tråd på lang sikt.

 

 

Så hvem tilhører området?

Lenke til kommentar

 

Så hvem tilhører området?

 

 

Jeg er ikke lokalkjent så det kan jeg ikke svare på. Men man trenger ikke være juss-professor akkurat  for å skjønne at det er skjær i sjøen. En vakker dag kommer det kanskje en gamling tuslende med rulator og lurer på hva som foregår.  :D

 

Men først og fremst er det selvsagt offisielle myndigheter som evt. kommer på banen etterhvert.

Lenke til kommentar

 

 

Så hvem tilhører området?

 

 

Jeg er ikke lokalkjent så det kan jeg ikke svare på. Men man trenger ikke være juss-professor akkurat  for å skjønne at det er skjær i sjøen. 

 

Du var da mye mer skråsikker i dine tidligere innlegg.

 

Hvis ingen av de to landene eier området, hvorfor skulle de da invadere det?

Lenke til kommentar

 

Du var da mye mer skråsikker i dine tidligere innlegg.

 

Hvis ingen av de to landene eier området, hvorfor skulle de da invadere det?

 

 

Jeg tenkte mer på eier/bruksrett til hus og bebyggelse og tilstøtende tomt i så henseende, altså privatpersoner, ikke hvilket av landene det tilhører.

 

Forøvrig, fra mitt ståsted blir det bare meningsløst å kverulere mer med de som er overbevist om at Liberland er en selvstendig nasjonalstat. Hvis det var en suveren stat, kan de jo f.eks. helt legalt leie ut en liten bit til en fremmed makt for å etablere militærbase. Og det tror du på?

Lenke til kommentar

 

 

Du var da mye mer skråsikker i dine tidligere innlegg.

 

Hvis ingen av de to landene eier området, hvorfor skulle de da invadere det?

 

 

Jeg tenkte mer på eier/bruksrett til hus og bebyggelse og tilstøtende tomt i så henseende, altså privatpersoner, ikke hvilket av landene det tilhører.

 

Forøvrig, fra mitt ståsted blir det bare meningsløst å kverulere mer med de som er overbevist om at Liberland er en selvstendig nasjonalstat. Hvis det var en suveren stat, kan de jo f.eks. helt legalt leie ut en liten bit til en fremmed makt for å etablere militærbase. Og det tror du på?

 

 

Hmm, merkelig hvordan målstolpen flytter seg. Først var det myndighetene fra en av de to landene, eller begge som skulle innvadere, mens nå like etterpå er det blitt endret til privatpersoner...

 

Liberland-folka får lov å leke seg inntil videre, men når som helst kan serbiske eller kroatiske myndigheter (evt. i fellesskap) selvsagt bare "komme inn" å erklære festen for over.

 

Jeg tenkte mer på eier/bruksrett til hus og bebyggelse og tilstøtende tomt i så henseende, altså privatpersoner, ikke hvilket av landene det tilhører.

 

 

 

 

 

Forøvrig, fra mitt ståsted blir det bare meningsløst å kverulere mer med de som er overbevist om at Liberland er en selvstendig nasjonalstat. Hvis det var en suveren stat, kan de jo f.eks. helt legalt leie ut en liten bit til en fremmed makt for å etablere militærbase. Og det tror du på?

 

Tja, det kan de vel like "legalt" som enhver annen stat da ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forøvrig, fra mitt ståsted blir det bare meningsløst å kverulere mer med de som er overbevist om at Liberland er en selvstendig nasjonalstat. Hvis det var en suveren stat, kan de jo f.eks. helt legalt leie ut en liten bit til en fremmed makt for å etablere militærbase. Og det tror du på?

 

I likhet med at Norge ikke vil leie ut Finnmark til amerikanerne for å provosere Russland så tviler jeg sterkt på at Liberland er veldig interessert i å gjøre Serbia og Kroatia forbanna uten grunn.

 

Argumentene mot denne etableringen dreier seg tydeligvis om gamlinger med rullator som plutselig kommer gående og ser huset har blitt liberalistisk. Enten er dere fryktelig lite kreative eller så misliker dere bare tanken på at slike ting som dette faktisk er mulig.

Lenke til kommentar

Enten er dere fryktelig lite kreative eller så misliker dere bare tanken på at slike ting som dette faktisk er mulig.

 

 

For min del kan det gjerne etableres mikro-stater, men jeg har bare ikke tiltro til at det praktisk lar seg gjøre, altså i betydningen av suveren nasjonalstat anerkjent og legitimert av FN

 

Forøvrig, Presidenten av Liberland ble arrestert her om dagen da han forsøkte å ta seg bakveien inn i kongeriket sitt, utenom offisiell kroatisk grensepost

 

http://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/05/11/liberlands-leader-detained-while-trying-to-enter-the-country-he-just-invented/

 

Både serbiske og kroatisk grensepoliti forsøker visstnok nå å forhindre folk i å ta seg inn i det aktuelle området.

 

Det er heller ikke riktig at det er "ingenmannsland". Det foreligger en disputt i kjølvannet av Serbia-krigen som bare ikke er avklart ennå. Men begge landene er allikevel iallefall enige om at noe "Liberland" det blir det ikke.

 

Croatia called the Liberland "a virtual caricature" and Serbia said it is an "entertaining act which needs no further comment."

 

http://news.yahoo.com/microstate-tax-haven-balkans-not-easy-102124085--finance.html

Lenke til kommentar

Hvis ønske om egen stat og ideologi er så sterk, ville det da ikke vært enklere å forsøke overbevise allerede eksisterende stat om å "adoptere" ideen? Det eksisterer jo små øyriker og banan-republikker rundt omkring på kloden, så hvis det liberalistiske tankegodset er liv laga, burde vel noen der ute være interessert og evt. la seg overbevise?

Lenke til kommentar

 

For min del kan det gjerne etableres mikro-stater, men jeg har bare ikke tiltro til at det praktisk lar seg gjøre, altså i betydningen av suveren nasjonalstat anerkjent og legitimert av FN

Tja, nå er det ikke FN som "annerkjenner" stater, men andre stater som annerkjenner hverandre. FN er irrelevant i så hendseende.

 

Du vil sikkert bli overrasket over at der eksisterer slike mikrostater med mindre enn en håndfull borgere, og territorie som måles i kvadratmeter, som like fullt er annerkjent av over hundre land.

 

Dog, de har ikke meldt seg inn i FN, men er observatør. ;)

Lenke til kommentar

 

Du vil sikkert bli overrasket over at der eksisterer slike mikrostater med mindre enn en håndfull borgere, og territorie som måles i kvadratmeter, som like fullt er annerkjent av over hundre land.

 

 

Det burde jeg ha fått med meg  :hmm:

 

Kan du røpe hvilke mikrostater du refererer til?

Lenke til kommentar

Kan du røpe hvilke mikrostater du refererer til?

Ikke ofte man får med en hel stat på ett bilde fra gateplan:

Order_of_Malta.jpg

 

De har hele tre statsborgere

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sovereign_Military_Order_of_Malta

 

Dog, de er ikke spesielt liberale av seg, og jeg tviler på at det er lettere å overtale dem til å bli liberale, enn å overtale Norge til det samme.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...