Gå til innhold

Åh nei Nintendo! Nintendo NX (alternativ tittel: er Wii U død?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Wii U var død et halvt år inn i sin levetid. Den har blitt en ren Nintendo konsoll, og med det mener jeg at det er bare Nintendo som gir ut spill til den, hvor de gjenvinner sine egne ip'er over og over igjen. Jeg vet at folk vil angripe meg for mine uttalelser, men Mario er Mario uansett hvor nytt plattformene han hopper på er. Å spy ut x antall Mario spill i løpet av året fører til et rimelig tørt marked, og når man da heller ikke backer tredjeparter med en ordentlig nettstøtte, chat system og profiler blir det vanskelig å lage og selge på konsollen. Jeg er spent på å se hva nye nx vil bli, jeg håper for oss og Nintendo sin skyld at de viser den fram under e3 i år. Og ja, jeg eier faktisk en Wii U selv.

Lenke til kommentar

Wii U var død et halvt år inn i sin levetid. Den har blitt en ren Nintendo konsoll, og med det mener jeg at det er bare Nintendo som gir ut spill til den, hvor de gjenvinner sine egne ip'er over og over igjen. Jeg vet at folk vil angripe meg for mine uttalelser, men Mario er Mario uansett hvor nytt plattformene han hopper på er. Å spy ut x antall Mario spill i løpet av året fører til et rimelig tørt marked, og når man da heller ikke backer tredjeparter med en ordentlig nettstøtte, chat system og profiler blir det vanskelig å lage og selge på konsollen. Jeg er spent på å se hva nye nx vil bli, jeg håper for oss og Nintendo sin skyld at de viser den fram under e3 i år. Og ja, jeg eier faktisk en Wii U selv.

Jeg er veldig enig og jeg syns alltid det er merkelig at Nintendo er utenfor den standarden vi stiller til alle andre utgivere og utviklere. Det er akkurat som om Mario er fredet og det kan ikke være dårlig eller bli melket, mens for meg så var Mario på topp i Super Mario Bros 3. Det originale Mario Party er fortsatt på toppen, og alt annet er utvannet kopier. De blir faktisk bare mer og mer ribbet for hvert spill. Mindre innhold men folk bryr seg ikke. Nei skjønner meg ikke på Nintendo og tilhengerne rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de nevner ovenfor her, kos deg med Wii Uen din frem til neste konsoll. Wii U er jo ingen ny konsoll lenger, men når det kommer til spill er den fortsatt det beste valget for oss som foretrekker Mario, Zelda m.m. :)

 

Også må du ikke glemme at forrige generasjon (Wii, PS3 og X360 varte lengre enn noen konsollgenerasjon har gjort tidligere (i alle fall som jeg kan komme på i farta)).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ja, og jeg rimelig sikker på at det ikke kommer til å skje denne generasjonen, av flere årsaker. Vi ser jo nå at Nintendo allerede snakker om (til investorene og nærmeste tredjeparts selskaper) sin neste konsoll, hvorvidt det blir en next gen eller for å matche hva som finnes på markedet i dag er jo usikkert. Dagens konsoll generasjon er jo faktisk 2 år til høsten, og jeg vil tippe en ny generasjon iløpet av 2017 eller 2018, avhengig av hvor stort innhogg 4k tv gjør i forbrukernes tv stue.

 

Problemet med dagens, og last gen (Jeg regner Wii U som last gen pga tiden den kom ut, hw og hva den faktisk leverer) er at de har ikke vært den store oppgraderingen mtp HW og hva utviklerne får ut av disse. Det er 10 år siden den første HD konsollen kom ut, og fremdeles sliter man med å oppnå 1080p@60HZ. Hva DX12 vil gi Xbox one er foreløpig ukjent da få eller ingen har sett et spill som kjører DX12.

 

Men jeg tror Nintendo virkelig vil selge bra, og skape blest om de faktisk fyrer opp hw som er kapabel til å sende i 4k med god nettstøtte slik de to andre konkurrentene har, for det er virkelig alfa og omega i 2015, og vil bli enda viktigere fremover, kanskje enda viktigere enn hvilke eksklusive spill som kommer ut på konsollen.  En annen bit som vil føre til økt salg er å få de håndholdte eksklusivene over til sin stasjonære, slikt som Harvest Moon og PokeMon.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

Nintendo annonserte NX så tidlig pga at de har inngått et samarbeid med mobilspillselsapet DeNA. Dersom Nintendo kun hadde annonsert samarbeidet med DeNa den dagen hadde folk begynt å spekulere i om Nintendo hadde planer om å droppe ut av konsollmarkedet..

Når det er sagt så tror jeg ikke at Wii U kommer til å vare like lenge som Wii. Kanskje NX kommer høsten 2016, men høsten 2017 høres også sannsynlig ut.

 

Lenke til kommentar

Jeg blir så deppa at jeg orker bare å poste to videoer her for dere. Spørsmålet er kort og greit:

er Nintendo Wii U død? Vi har jo nettopp fått høre om deres.....eh.....neste konsoll?

Jeg hadde nettopp skaffet meg en Wii U for faen!!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=oHnioJ5jZXI

https://www.youtube.com/watch?v=qBMGaIrqDGU

Hva så? det endrer ikke faktumet at det er tonnevis med knallgode spill på konsollen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony og Microsoft har garantert neste generasjons konsoller på tegnebrettet, og har nok hatt det minst siden PS4 og Xbone ble lansert. Sannsynligvis enda lengre. I teorien kan de faktisk ha PS6 og Xbox 5 på tegnebrettet allerede. Grunnen er enkelt nok at ting tar tid, og markedet endrer seg hele tiden. Ta Microsoft som et eksempel. "Alle" var ville etter å kunne gjøre alt mulig annet enn å bare spille spill på XB360, så naturligvis så MS et stort market for konsoller utenom spill. XB360 kunne like gjerne fungere som et multimediasenter i stuen, og spille av film, musikk, dele fotoer og så videre. Det var nok hakket før de la inn MS Office og slenge på et tastatur. :p

 

Naturligvis tok de steget videre med XBone, men hva skjer? PS4 selger i bøtter og spann, mens XBone henger etter så det suser. Markedet har rett og slett endret seg, og folk vil ikke ha en konsoll som gjør alt mulig tull. Folk vil ha det enkelt. Det gjør PS4 rimelig bra, og derfor selger den i bøtter og spann. Det betyr ikke at XBone er en dårlig konsoll. Den er bare ikke det folk vil ha. Spørsmålet blir jo da hva MS gjør neste generasjon. Kjører de ren spillkonsoll igjen og håper det er det folk vil ha? Eller gjør de neste generasjon til en enda bedre multimediakonsoll og håper det er det folk vil ha nå? Svaret er nok ikke så helt enkelt å vite. På mange måter kan de ikke vite det før den er lansert, og da er det jo for sent å snu.

 

Dette gjelder nok Nintendo også. Hva er egentlig forskjellen på Wii og Wii U? Hvorfor solgte Wii så til de grader, mens Wii U er en flopp? Begge fokuserer på Nintendo-spill, og har liten støtte for tredjeparts spill. Begge er billigere enn konkurrentene. Begge har mer enn nok spill til familier osv (Mario Party, Mario Kart, NintendoLand osv.) Begge har "killer apps". Wii U har riktignok ikke noe Zelda ennå, men den har 2D og 3D Mario, Mario Kart, Smash Bros osv. Begge har til og med en rar kontroller. Så hvis de er så like i design og alt det der, men er så forskjellige i salgstall, hva kan Nintendo gjøre for at neste konsoll blir en hit? Holder det å gå tilbake til en Super Nintendo 2? Skal de igjen gi blaffen i "hardcore" spillere og lage en ny familiekonsoll? 

 

Min drøm? Lag en ny 2D konsoll. Jepp, alt av spill vil utelukkende være i ren 2D. Det kan jo høres rart ut, men tenk litt etter: Hvor mye bedre blir spill egentlig av å være i 3D i forhold til 2D? Er 3D Mario og Zelda virkelig så mye bedre enn 2D variatnene? Trenger vi 3D Metroid, eller trenger vi Super Metroid 2? Om Nintendo lagde en konsoll som utelukkende kjører 2D spill vil spillene ta langt kortere tid å lage, og de vil være billigere å lage. Konsollen trenger ikke ekstrem hardware, så den kan selges rimelig billig. At spill er i 2D gjør også at de kan utnytte kraften NES og SNES ikke hadde, så alt av spill vil være i 1080p og kjøre i 60fps (for de som bryr seg om sånt.) De trenger ikke fokusere på ekstrem grafikk, men til gjengjeld kan de fokusere på ekstremt detaljenivå. Kameraet kan fint være fra siden, ovenfra eller i fugleperspektiv, så det har heller ingenting å si. Vi trenger ikke "ekte" 3D for å få 3D-spill. Doom er jo f.eks ren 2D om man tenker etter. (det var ikke mulig å gå under broer osv, fordi alt er på samme plan. Noen ting er bare litt høyere enn andre, og gir en illusjon om at det er 3D.)

 

(for ordens skyld har jeg PS4, Xbone og Wii U, og er fornøyd med alle tre)

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig og jeg syns alltid det er merkelig at Nintendo er utenfor den standarden vi stiller til alle andre utgivere og utviklere. Det er akkurat som om Mario er fredet og det kan ikke være dårlig eller bli melket, mens for meg så var Mario på topp i Super Mario Bros 3. Det originale Mario Party er fortsatt på toppen, og alt annet er utvannet kopier. De blir faktisk bare mer og mer ribbet for hvert spill. Mindre innhold men folk bryr seg ikke. Nei skjønner meg ikke på Nintendo og tilhengerne rundt. 

 

Mja, det er jo bare delvis sant da. New-spillene er jo stort sett klin like, og Galaxy 2 ligner åpenbart en del på Galaxy, men utover det er jo stort sett hovedserien av Mario-spill svært variert, selv om de har samme hovedperson. To vilkårlige Mario-titler er stort sett mindre like enn omtrent samtlige Call of Duty eller FIFA. I tillegg kommer de ut ganske sjelden, gjerne type 1-2 per konsoll. Om Mario/Kart/Party/Smash Bros. hadde kommet ut hvert år med minimale forskjeller tror jeg Nintendo hadde fått en god del mer pes enn de gjør.

Lenke til kommentar

Min drøm? Lag en ny 2D konsoll. Jepp, alt av spill vil utelukkende være i ren 2D. Det kan jo høres rart ut, men tenk litt etter: Hvor mye bedre blir spill egentlig av å være i 3D i forhold til 2D? Er 3D Mario og Zelda virkelig så mye bedre enn 2D variatnene? Trenger vi 3D Metroid, eller trenger vi Super Metroid 2? Om Nintendo lagde en konsoll som utelukkende kjører 2D spill vil spillene ta langt kortere tid å lage, og de vil være billigere å lage. Konsollen trenger ikke ekstrem hardware, så den kan selges rimelig billig. At spill er i 2D gjør også at de kan utnytte kraften NES og SNES ikke hadde, så alt av spill vil være i 1080p og kjøre i 60fps (for de som bryr seg om sånt.) De trenger ikke fokusere på ekstrem grafikk, men til gjengjeld kan de fokusere på ekstremt detaljenivå. Kameraet kan fint være fra siden, ovenfra eller i fugleperspektiv, så det har heller ingenting å si. Vi trenger ikke "ekte" 3D for å få 3D-spill. Doom er jo f.eks ren 2D om man tenker etter. (det var ikke mulig å gå under broer osv, fordi alt er på samme plan. Noen ting er bare litt høyere enn andre, og gir en illusjon om at det er 3D.)

 

Dette gir ikke noe særlig mening mtp. at også Nintendo bruker modifisert hyllevare i maskinene sine. Det er en stund siden man har sett masseproduserte grafikkort uten 3D-akselerasjon. På den annen side skulle jeg gjerne sett flere spill i 2D. Kvasi-2D a la New går jo an (selv om jeg hadde foretrukket mer 2,5D av typen Klonoa, Pandemonium, etc.), men tenk deg et nytt Zelda i fugleperspektiv, med håndtegnet grafikk av Vanillaware-kvalitet. Man kan jo drømme.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke vitsen med å deppe for en ny konsoll som kommer om 2 år. Det blir som å begynne å få panikkangst for at Nvidia sikkert kommer med et bedre grafikkort enn GTX980 kortet man nettopp kjøpte, eller at Intel sikkert kommer med en bedre CPU om et halvt års tid.

 

Jeg spiller fortsatt Wii-spill. Og Wii U har massevis av gode spill allerede som ikke er tilgjengelig på andre konsoller. Og det vil fortsette å komme mange flere. Ingen grunn til å deppe over fremtiden. Da blir du bare sittende og kjøpe ingenting.

 

Kos deg med det som allerede eksisterer.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en del folk som tror de må ha det nyeste. Det er ofte et argument konsollfolk bruker mot PC ("jeg vil ikke ha PC, for da må jeg bytte skjermkort hvert år"), og det gir bare mening om de har en besettelse om å hele tiden ha den blødende eggen.

Lenke til kommentar

 

Jeg blir så deppa at jeg orker bare å poste to videoer her for dere. Spørsmålet er kort og greit:

er Nintendo Wii U død? Vi har jo nettopp fått høre om deres.....eh.....neste konsoll?

Jeg hadde nettopp skaffet meg en Wii U for faen!!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=oHnioJ5jZXI

https://www.youtube.com/watch?v=qBMGaIrqDGU

Hva så? det endrer ikke faktumet at det er tonnevis med knallgode spill på konsollen. 

 

 

helt subjektivt

 

Jeg ser ikke vitsen med å deppe for en ny konsoll som kommer om 2 år. Det blir som å begynne å få panikkangst for at Nvidia sikkert kommer med et bedre grafikkort enn GTX980 kortet man nettopp kjøpte, eller at Intel sikkert kommer med en bedre CPU om et halvt års tid

 

det er ikke det samme. med PC kan man lett bytte ut komponenter, mens med en konsoll må man som regel droppe den helt, altså kaste vekk pengene for å så skaffe en ny konsoll, med mindre den er bakoverkompatibel.

kort sagt: PC = du mister penger på utdaterte komponenter. Konsoll = du mister penger på hele fuckings driten

 

Det er jo en del folk som tror de må ha det nyeste. Det er ofte et argument konsollfolk bruker mot PC ("jeg vil ikke ha PC, for da må jeg bytte skjermkort hvert år"), og det gir bare mening om de har en besettelse om å hele tiden ha den blødende eggen.

 

har aldri opplevd det før. har fortsatt til gode å oppleve at mitt GTX 970 og i7 3770k ikke tolererer en ny release på selv på max settings

Endret av PurgatoryX
Lenke til kommentar

Men du har jo ikke kasta bort pengene hvis du har fått 2-3 års utnyttelse av konsollen før du byttet den ut. Da er den mere enn verdt de 2000 kronene den kostet. Sånn har konsoller alltid vært. Du kunne la være å kjøpe Sega Megadrive fordi Saturn skulle komme. Eller hoppa over Super Nintendo fordi du leste en feature om ULTRA64 flere år før N64 engang dukket opp.

 

Å kjøpe konsoller vil aldri være noen investering, det er bare penger brukt på egen undeholdning, på samme måte som at du ikke kaster bort 20kr når du kjøper en Cola på butikken.

 

Blir litt som å aldri gå inn i kjæresteforhold fordi du mener du kasta bort tida hvis det blir slutt 2 år senere.

De to årene dere hadde sammen er jo verdt det.

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men du har jo ikke kasta bort pengene hvis du har fått 2-3 års utnyttelse av konsollen før du byttet den ut. Da er den mere enn verdt de 2000 kronene den kostet. Sånn har konsoller alltid vært. Du kunne la være å kjøpe Sega Megadrive fordi Saturn skulle komme. Eller hoppa over Super Nintendo fordi du leste en feature om ULTRA64 flere år før N64 engang dukket opp.

 

Å kjøpe konsoller vil aldri være noen investering, det er bare penger brukt på egen undeholdning.

 

jeg kan jo begynne med å takke deg for at du svarer diplomatisk, noe som man sjeldent ser i gaming samfunn spesielt når man beveger seg inn på PC "master race" og konsoll krigen hahaha :D

 

Det du sier er vel en måte å se det på. Men hvor mye utnyttelse en får av konsollen kommer jo, subjektivt, også an på 

1: om den er bakoverkompatibel

2: hvor mange spill den har

3: hvor mange av de spillene du faktisk liker?

4: hvor lenge det tar før konsollen ikke blir støttet lenger

 

i motsetning til en datamaskin som nesten er udødelig. blir hardwaret utdatert, bytt det ut. blir operativsystemet utdatert, bytt det ut. og slik kan man fortsette helt til en eller annen kritisk feil oppstår.......altså, en KABOOM feil :D samt kan man også bruke PC til arbeid, internett, betaling, spillutvikling og den har det største utvalget av spill fra de typiske AAA-titler til sære eksotiske nisjer fra det fjerne asia XD

Endret av PurgatoryX
Lenke til kommentar

I min stue har alltid PC og konsoller levd side om side. De er så glade i hverandre, så. :3

Jeg ser hvertfall ikke på kjøp av en konsoll som at jeg har tapt de pengene når neste konsoll kommer om 2 år.

På samme måte som at jeg ikke får angst av å ha brukt 70kr på en hamburger.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...