Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Føler verksted overpriser - tar jeg feil her eller er prisene rimelige?


Boumi

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Skoda Octavia 2004 1,9 tdi stasjonsvogn http://www.autoplenum.de/Bilder/P/p0007942/SKODA/SKODA-Octavia-1-9-TDI-PD-Combi--2003-2004-.jpg

 

Har hatt en liten kollisjon på bilen min foran og det er noen ting som måtte byttes. Ba om å få bruke brukte deler da merkeverkstedet tilbød det. Bilen er ganske gammel så kun billigst mulig som gjelder for meg.

 

Grill og radiator er ødelagt, støtfanger fin. All kjølevæske lakk ut under kollisjon. Lyktene har kun fått noen sprekker på siden. Prisene var følgende:

 

5000,- Brukt radioator og frontstol.

1000,- brukt hel lykt (uten pære)

2500,- nytt lykthus uten innmat (all innmaten tas fra min gammel lykt)

1000,- grill og grillramme (brukt)

1500,- påfylling av kjølevæske.

1500,-+ diverse småting lakkjobb osv.

7500,- arbeid 5,5t x 1200,- pr time

tot 20000,-

 

Alt i nypriser ville kostet 30-35000,- sa de på verkstedet.

 

Jeg har sjekket ganske nøye på en god del sider som tilbyr brukte deler og har funnet deler som er god del billigere.

 

Frontstol 1000,- (brukt)

Radiator:  1000,- (ny biltema)    750,- (original brukt)

Hel lykt med innmat: 700,- (brukt)

grill og grillramme: 500 (brukt)

 

Dette er brukte deler de skulle ha 9500,- for som jeg kan få til 3900 + frakt. Jeg spurte om å skaffe radiator selv men han sa at de måtte bytte frontstol og radiator i ett fra delebilen deres så det hang sammen og var veldig tungvint å komme med separat radiator da.

 

Og er 1500,- for påfylling av kjølevæske mye? Jeg kan jo kjøpe 5l kjølevæske på butikken for 300,-. Er de 1500,- pga jobb med å få luften bort fra systemet osv? Men det burde jo ligge i timepris og ikke i kjælevæske-prisen? Fylle/skifte kjølevæske er kanskje ikke en jobb jeg klarer selv uten kompetanse? Kan litt bil men ikke faglært.

 

Kan jeg møte opp på verkstedet med deler jeg har skaffet og be dem sette inn de i stedet? Er så redd for å kjøpe feil og veldig typisk at mekanikerne bare sier "neinei, det går hvertfall ikke" også har ikke jeg ikke så mye jeg skulle sagt fordi jeg ikke er faglært. Så lenge jeg kjøper karosserideler fra samme årsmodell/modell som meg så burde jo delene passe?

 

Setter veldig stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

frontstolen, er den med side-airbag? det vil gjøre den litt dyrere.. bilopphuggere selger som oftest stolene uten airbag..

 

radiator og frontstol henger ikke sammen :) dette er tull fra verkstedet.. de vil vel bare loppe deg for ekstra penger.

 

spør på flere verksteder... ta med vognkort når du kjøper deler..

Lenke til kommentar

Klart de tar ekstra betalt, de skal jo ha en fortjeneste. Sånn er det med alt. Tror du Kiwi selger varene for samme beløp de kjøper dem inn for?

 

Men få flere tilbud og gå for det beste, evt si at du har fått tilbud fra x til Y, kanskje de gir deg en enda bedre pris.

 

Og vurder å betal de ekstra 100 lappede i måneden til forsikring så slipper du dette i fremtiden:)

Lenke til kommentar

frontstolen, er den med side-airbag? det vil gjøre den litt dyrere.. bilopphuggere selger som oftest stolene uten airbag..

 

radiator og frontstol henger ikke sammen :) dette er tull fra verkstedet.. de vil vel bare loppe deg for ekstra penger.

 

spør på flere verksteder... ta med vognkort når du kjøper deler..

 

Med frontstol her menes det vel opphenget til radiator, vifte etc og ikke sete inni bilen. Sideairbagger sitter vel som regel i setet.

 

Verkstedet vil nok også foretrekke å bruke nye deler, eller egne brukte deler da de kan legge i noe avanse på disse delene og ikke bare i timeprisen. Verksteder er ute etter å tjene penger de som alle andre. Om du får lov til å ta med egne deler, kan det ofte være lønnsomt å finne frem til delene du trenger selv for så å få en pris fra verkstedet på å bytte de aktuelle delene. Denne kan godt være høyere enn om de får bruke egne deler. De vil nok da skylle på mer jobb osv, men realiteten er vel at de må legge inn flere arbeidstimer for å dekke opp det de ville tjent på egne deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Er snakk om frontstolen foran ja med oppheng til radiator, vifte osv.

Da ringer jeg dem angående radiator og frontstol på mandag.

Jo salvesen, jeg skjønner det, men om de legger på over 100% fortjeneste på brukte deler de har kjøpt fra huggern så syntes jeg det var voldsomt. Men er kanskje vanlig? Dessuten "var det vanskelig" å få prisforslag skriftlig men de lovte jeg skulle få komplett liste over hva som var gjort etter reparasjonen.

 

Hva med å fylle på kjølevæske for 1500,-?(kun materiale, ikke tidsbruk)

Kan jeg kjøre bilen 500m til et annet verksted borti gata uten kjølevæske for å få gjort det til halve prisen?

Endret av Boumi
Lenke til kommentar

 

Kan jeg kjøre bilen 500m til et annet verksted borti gata uten kjølevæske for å få gjort det til halve prisen?

Nei!

 

Så de kan i bunn og grunn fakturere meg for 5000 spenn for påfylling av kjølevæske fordi bilen min er stuck hos dem uten kjølevæske? Det jeg føler de gjør. Blir pissed.

Lenke til kommentar

Synst du er vanskelig eg.. Bilen din er ett vrak, og ingenting er gratis.

 

Verkstedet vil ha orginale deler/deler de selv skaffer.. På den måten sikrer de seg en fortjeneste, og at delene passer rett på .

Kommer du med en haug med brukte deler som kan være skadet, rustne skruer etc kan dette fort bety ekstra tid for verkstedet, og dermed forsvinner en del av fortjenesten.

 

1500 for kjølevæske synst eg var dyrt, og er ingen problem å gjøre selv.  men klart, når systemet har vært helt fra hverandre så er det mye luft, og utluftning etc kan fort bli til en time som igjen minimerer verkstedets fortjeneste.

Lenke til kommentar

Kjenner til et verksted i Oslo som tok en karroseriskade for meg. Prisen ble 20-30% av Møller sin takst. Vet ikke om jeg har lov å skrive firmanavn her....men prøv i facebook, jeg kan legge den ut der hvis du kontakter meg. Indians R90S

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Hvor mye koster tilsvarende bil på finn i dag? 50-60000 +-? Dette er vel typiske skader det lønner seg å gjøre selv, til en brøkdel av prisen det koster å få gjort på verksted. Ut ifra skadene du lister opp skulle det være oppnåelig uten veldig mye forkunnskaper, kanskje til og med gøy og lærerikt :)

Endret av Mariuslk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

frontstolen, er den med side-airbag? det vil gjøre den litt dyrere.. bilopphuggere selger som oftest stolene uten airbag..

 

radiator og frontstol henger ikke sammen :) dette er tull fra verkstedet.. de vil vel bare loppe deg for ekstra penger.

 

spør på flere verksteder... ta med vognkort når du kjøper deler..

 

Med frontstol her menes det vel opphenget til radiator, vifte etc og ikke sete inni bilen. Sideairbagger sitter vel som regel i setet.

 

Verkstedet vil nok også foretrekke å bruke nye deler, eller egne brukte deler da de kan legge i noe avanse på disse delene og ikke bare i timeprisen. Verksteder er ute etter å tjene penger de som alle andre. Om du får lov til å ta med egne deler, kan det ofte være lønnsomt å finne frem til delene du trenger selv for så å få en pris fra verkstedet på å bytte de aktuelle delene. Denne kan godt være høyere enn om de får bruke egne deler. De vil nok da skylle på mer jobb osv, men realiteten er vel at de må legge inn flere arbeidstimer for å dekke opp det de ville tjent på egne deler.

 

 

jaja.. her misforsto jeg fullstendig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...