Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Plikt ovenfor "urimelig" kunde


Darkbill

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og en kompis driver foretak der vi blant annet legger solfilm på biler. Har møtt på vår første urimelige kunde som forventer 100% perfekt resultat når vi tar 1/4 betalt av all konkuranse egentlig. Vi har lagt det på ganske greit, men kunden er litt småfrekk og klagete og påstår vi har gjort bilen skitten med såpevann (som er en naturlig del av arbeidet) og blant annet har køddet til diskanten i døra fordi det er kommet litt vann på den. Så vidt meg bekjent tåler høytalere vann så lenge den ikke drukner i det og ikke er direkte stråle, er kun noen dråper. Har uansett tatt han sin type bil mange ganger og aldri hatt klage på dette før.

 

Han er såpass masete og klagete om at vi skal finne et tidspunkt og få alt perfekt osvosv og stirre ned på ryggen på oss mens vi jobber (selv om det stod ganske tydelig i avtalen at vi ikke tillater kunder i garasjen, vi gadd bare ikke virke frekke og be han fjerne seg) at vi egentlig ikke vil ha noe mer med han å gjøre.

 

Er det da noe i veien (annet enn en dårlig omtale i nærmiljøet hans) for at vi refunderer hele beløpet til han, og ikke gjør noe mer? Han får med andre ord beholde solfilmen han har på bilen gratis, og får tilbake alle pengene. Hvis han ønsker kan han bare dra det av selv.

 

Kan han komme med krav om at vi fjerner solfilmen, vasker bilen, refunderer ekstra for bensinkostnader osvosv eller er det bare for oss å si at vi ikke ønsker å gjøre noe mer og bestemmer oss for å refundere beløpet uten at dette gir oss ytre konsekvenser?

Har møtt på vanskelige kunder før men denne slår alt og vi har ikke lyst å hjelpe han noe mer egentlig.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke ønsker noen få dråper med vann på høytalerene dine så må du ikke dra til noen som bruker vann som naturlig del av arbeidet sitt i en bil. Jeg spyler selvfølgelig ikke ned høytaleren, men jeg kan ikke noe for at det renner dråper med vann over diskanten som allerede er teipet over.

 

@Thonord

Det er ingen annen side i denne historien. Saken er ganske enkel. Jeg tilbyr en tjeneste til under en kvart av prisen til sånn sett hele Norge. Kunden kommer og er litt småfrekk hele veien, og prøver å prute ned prisen ytterlig på telefon, og står en meter bak meg og kikker over skulderen min mens jeg jobber. Han går rundt i hele garasjen og ser seg rundt og står nærmest i veien, og går over alt vi gjør umiddelbart etter vi har satt noe på plass. Vi fikser selvfølgelig feil vi oppdager selv eller kunden i etterkant, men denne kunden forventer resultatet skal være 100% perfekt. Nå sier jeg ikke jeg tilbyr en dårlig tjeneste, men som alltid må man forvente at man får det man betaler for. Har sagt flere ganger til han nå på melding vi ikke har tid før til helgen, og da får jeg småfrekke/irriterende meldinger om at "jeg kan komme i ettermiddag" eller "skal jeg komme denne fredagen da???"

 

Uansett er det helt off topic, og det var ikke spørsmålet mitt. Spørsmålet mitt var vel egentlig kun om jeg har noe mer plikt ovenfor kunden hvis jeg refunderer hele beløpet.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om forholdet kommer under forbrukerkjøpsloven eller håndverkertjenesteloven (avhenger av hvor stor del av leveransen deres som er utførelsen kontra produktet), men lovene gir ca. samme rettigheter og forpliktelser. Antar likevel at du ved en mangelsvurdering vil være best stilt under håndverkertjenesteloven, hvor det vil være en mangel ved leveransen hvis du ikke oppfyller følgende:

 

§ 5.Utføring og materialer.
(1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.
(2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale.
 
Hvis din leveranse har en mangel etter dette vil forbrukeren kunne kreve mangelen rettet, men hvis mangelen ikke kan rettes kan han kreve prisavslag eller heve avtalen (pengene tilbake). I tillegg vil han alltid kunne kreve erstatning hvis de har lidt tap, slik at hvis du har gjort en mangelfull jobb som har medført skade på bilen som det koster mer å reparere enn det han får igjen ved å heve avtalen, vil han kunne kreve dette dekt av deg.

Med andre ord bør du starte med diskusjonen om dette virkelig er en mangel eller ikke. Først når du går med på at den er mangelfull kommer de andre beføyelsene på tale. Du kan da forsøke å argumentere med at det ikke kan rettes, og at man må ta seg til takke med prisavslag eller heving av avtalen + eventuell erstatning.
Endret av EivindJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tilbyr en tjeneste til under en kvart av prisen til sånn sett hele Norge.......Nå sier jeg ikke jeg tilbyr en dårlig tjeneste, men som alltid må man forvente at man får det man betaler for. 

 

Du sier flere ganger at du tar cirka 1/4 av prisen andre tar for tilsvarende jobb men at det ikke er noe forskjell i kvalitet på hva du og andre gjør. Noe må da vært gjort annerledes når det kommer vann på høyttalerne til kunden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål er for så vidt om kravet til din tjeneste blir lavere fordi du har lavere pris. Jeg ser ikke bort ifra at tjenestens pris spiller inn på forbrukerens berettigede forventninger til produktet, men fortsatt slik at de skal kunne forvente seg at produktet som leveres holder en viss standard.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som flere ganger nevnt ingen mangler i det vi har levert, kun noen småfeil vi mer enn gjerne fikser for å opprettholde standarden på tjenesten vi leverer. Problemet er kun det at kunden er lite hyggelig å ha noe å gjøre med og vi helst bare hadde droppet hele greia. Det er forøvrig ingen skader på bilen hans eller noe, og at det "skurrer" i diskanten fordi det er kommet noen dråper med vann /over/ høytalergrillen er svært overdrevent.

 

@ilpostino

Jeg ser ikke helt hvordan jeg kan unngå at vann følger gravitasjonskraften og det er noen få dråper som renner ned døra og over høytalergrillen og slikt. Jeg har tatt unna mange biler selv i millionklassen med mye elektriske ting og knapper i dørene, og aldri opplevd noe klager på dette. Ser du rundt på nettet ser du også at dørene blir fuktige når "proffen" gjør jobben. Det blir det samme som om du åpner døra i 10 sekunder for å komme inn/ut av bilen når det pøsregner. Døra og komponenter tåler det.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Slik det er nå er det litt småmangler som vi vanligvis fikser med et smil. Men kunden er såpass masete og plagsom at vi heller har lyst å tilbakeføre hele beløpet og bare bli ferdig med det. Med andre ord han har da fått en gratis tjeneste av oss. Er dette hele tråden handler om så skjønner ikke alt off-topic praten.

Lenke til kommentar

Eg meiner du kan be kunden ryke og reise. Betal han tilbake alt, og spør om han vil du skal dra av plasten også. Eg veit at liknande er blitt gjort i ei helt anna bransje, Saka stansar nok der og då. Både kunden og evt. rettsvesenet forstår at du er blitt ekstremt provosert når dei ser ein slik reaksjon frå di side.

 

Ein kan registrere merkjelege reaksjonar frå kundar, og også hjå fleire innsendarar her på forumet: Dei manglar forståelse for at rimelege varer og tenester ikkje kan vere feilfrie. Dei masar om forbrukarrettar, manglar og Gud veit kva. Resultatet blir at du og dine kollegar må heilt slutte å tilby rimelege varer og tenester - ingen takkar deg for slikt. Levér kun varer og tenester av aller høgaste kvalitet (og tilsvarande pris). At mange dermed ikkje har råd til dette, bekymrar ikke forbrukarjuristane (både amatørane og dei proffe, utsugarane). Sjølve lever dei jo på solsida.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et interessant spørsmål er for så vidt om kravet til din tjeneste blir lavere fordi du har lavere pris. Jeg ser ikke bort ifra at tjenestens pris spiller inn på forbrukerens berettigede forventninger til produktet, men fortsatt slik at de skal kunne forvente seg at produktet som leveres holder en viss standard.

Dette er essensen av hva jeg mener. Trådstarter terper mye på lav pris, men det er irrelevant i forhold til minstemålet på hva en tjeneste må inneholde. Skader på en uskyldig parts eiendom er noe som forekommer innen de aller fleste bransjer fra tid til annen. At TS har lav pris betyr ikke at vedkommende er fritatt for ansvar for egenpåførte skader. Om det ikke er tatt høyde for i prissettingen så bør dette være en påminnelse om deres ansvar og kraftig hint om at det er lurt å ta høyde for det i prissettingen. Les: heve prisen nok til å kunne dekke skader som oppstår fra tid til annen. Mulig dere også bør revurdere arbeidsmetodene for å minimere faren for gjentagelser.

 

Det er mange grunner til at vi har håndtverkerloven. Å unngå useriøse cowboyer som ikke tar ansvar når det oppstår skader, er en av grunnene. Slik jeg ser det er saken veldig enkel. Erstatt skaden og ønsk kunden velkommen tilbake ved en annen anledning, med et smil. Å få rykte på seg som ansvarsfraskrivende kverulanter er ikke bra for businessen på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...