Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det en skam å være overvektig?


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke det er en skam å være overvektig. Derimot syns jeg de som 

 

1) Skylder på andre/samfunnet for sin overvekt

2) Rakker ned på folk som prøver å unngå å bli overvektige(helsebevisste)

3) Rakker ned på undervektige

4) Prøver å tilegne seg rettigheter pga sin overvekt

 

..burde skamme seg. 

 

Er det mange overvektige i disse kategoriene?

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er en skam å være overvektig. Derimot syns jeg de som 

 

1) Skylder på andre/samfunnet for sin overvekt

2) Rakker ned på folk som prøver å unngå å bli overvektige(helsebevisste)

3) Rakker ned på undervektige

4) Prøver å tilegne seg rettigheter pga sin overvekt

 

..burde skamme seg. 

Sorry, men du synes helt klart det er en skam å være overvektig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er blitt for politisk korrekt i landet på dette punktet. Ansvar for egen kropp og kosthold erstattes med "sykdom". Du skal ikke komme hit og si at du har prøvd å trene bort kiloene eller endret kostholdet og allikevel klart å forbli så feit.

Noen ganger er en spade en spade. Fint for de feite som klarer å vise seg frem og er stolte av kroppen sin, noen vil ha litt flesk på pølsa så kan jeg ta for meg av de andre med den kroppen jeg blir tiltrukket av.

Nå er det mange som er overvektige pga sykdom eller rett og slett gener. Jeg har en venninne som trener 3 ganger i uka å er overvektig å ho har trent i mange år uten at kiloene har rast av, tvilling søstra er også like overvektig å trener også, så det er nok ikke alle som er skapt for å være tynne. Er selv litt overvektig pga en arbeidsulykke i 2008 som gjorde at jeg slo ryggen kraftig å derfor ikke klarer å gå mange kilometrene før det gjør så vondt i ryggen at jeg får lyst til å grine. Kall gjerne en spade for en spade, men ikke gjør det før du vet bakgrunnen til at folk er overvektige. Jeg spiser for det meste sunt, men har vansker for å gå ned i vekt fordi jeg ikke er like mobil som jeg var før.

Lenke til kommentar

Det er enkelt: hun spiser for mye. Derfor er hun overvektig og sliter med det. Som jeg sa, er sånn 90% eller noe sånt av kampen som foregår på kjøkkenet, ikke treningssenteret.

 

 

Jeg skammer meg over å være overvektig, da det er min egen skyld. (Jeg er ca 168cm og veier rundt 120kg). Jeg har ødelagt knær og rygg pga vekta mi, jeg sliter i varmen, svetter MYE. Jeg lager alt for mye middag, og har ikke selvdisiplin til å kun spise én porsjon, har jeg lagd mye mat, så føler at jeg må spise opp alt. Ofte går resten ned som kveldsmat og/eller frokost dagen etter. Jeg spiser alt for mye frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og ofte så småspiser jeg på senga (brødskiver, eller noe snacks jeg finner). Jeg hater meg selv for det. Og jeg har begynt å prøve å spise mindre, jeg har også begynt å kutte ned på søtsaker, og ting full at fett (potetgull, kjeks, sjokolade osv). Jeg har også klart å kutte ut energidrikker (drakk i en periode 2-3 om dagen), og har begynt å drikke brus kun i helgene, og hvis jeg går tom før helga er ferdig, så har jeg lovt meg selv at jeg IKKE skal rushe ned til bensinstasjonen for å kjøpe mer, har også spart endel penger, og brukte kun ca 200,- i butikken i dag, og kjøpte kun ting som var nødvendig.

Syns du er flink! Stå på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns denne artikkelen er beskrivende for problemet med slanking: http://www.cracked.com/blog/5-things-nobody-tells-you-about-trying-to-lose-weight/

 

Selv la jeg om på kjøkkenet for flere år siden og siden da mistet ca. 10 kilo. Disse har ikke vært et problem å holde av. Dog så sliter jeg  med å miste mer, da det krever trening og det gidder jeg rett og slett ikke. Sykling, padling og fjellturer er nok for meg - treningstudioer kan dere ha for dere selv.

 

Bemerk at jeg kuttet drastisk ned på karber - fra type 8 brødskiver til lunsj, til en salat. Jeg pleide å spise 4 skiver til frokost, og spiser nå et knekkebrød. Middag har jeg strengt tatt ikke gjort noe med, vi er en familie på fire og det passer ikke at pappa lager lavkarbomiddag til seg selv. Så da blir det litt potet og pasta inne blant fisk og kjøtt.

 

For info så er jeg 183 på strømpelesten og ca. 92 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg syns ikke det er en skam å være overvektig. Derimot syns jeg de som 

 

1) Skylder på andre/samfunnet for sin overvekt

2) Rakker ned på folk som prøver å unngå å bli overvektige(helsebevisste)

3) Rakker ned på undervektige

4) Prøver å tilegne seg rettigheter pga sin overvekt

 

..burde skamme seg. 

 

Er det mange overvektige i disse kategoriene?

 

 

Jeg kan ikke vise til noe tall på det. Men jeg har personlig erfaring med 1-3 (gjerne samme person i alle punkter)

 

Nr 4 leser man fra tid til annen om folk som vil ha nærmere parkeringsplasser, større seter på fly, sponset rullatorer - sånne ting, pga sin overvekt. 

 

 

Jeg syns ikke det er en skam å være overvektig. Derimot syns jeg de som 

 

1) Skylder på andre/samfunnet for sin overvekt

2) Rakker ned på folk som prøver å unngå å bli overvektige(helsebevisste)

3) Rakker ned på undervektige

4) Prøver å tilegne seg rettigheter pga sin overvekt

 

..burde skamme seg. 

Sorry, men du synes helt klart det er en skam å være overvektig.

 

Sånn. I tilfelle du faktisk leste det; Hva får deg til å "konkludere" med det? Hvor er analysen? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv la jeg om på kjøkkenet for flere år siden og siden da mistet ca. 10 kilo. Disse har ikke vært et problem å holde av. Dog så sliter jeg  med å miste mer, da det krever trening og det gidder jeg rett og slett ikke. Sykling, padling og fjellturer er nok for meg - treningstudioer kan dere ha for dere selv.

 

Bemerk at jeg kuttet drastisk ned på karber - fra type 8 brødskiver til lunsj, til en salat. Jeg pleide å spise 4 skiver til frokost, og spiser nå et knekkebrød. Middag har jeg strengt tatt ikke gjort noe med, vi er en familie på fire og det passer ikke at pappa lager lavkarbomiddag til seg selv. Så da blir det litt potet og pasta inne blant fisk og kjøtt.

 

For info så er jeg 183 på strømpelesten og ca. 92 kg.

 

Dritbra jobbet! Det beviser jo for de som enda er i tvil om det; Legg om matvanene, og spis i et kontrollert underskudd, så går det nedover. Sykling/Padling/Fjellturer er forøvrig bra trening det. Er ikke alle som må stå å pumpe jern på gymmet for å holde seg i form. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg syns ikke det er en skam å være overvektig. Derimot syns jeg de som 

 

1) Skylder på andre/samfunnet for sin overvekt

2) Rakker ned på folk som prøver å unngå å bli overvektige(helsebevisste)

3) Rakker ned på undervektige

4) Prøver å tilegne seg rettigheter pga sin overvekt

 

..burde skamme seg. 

Sorry, men du synes helt klart det er en skam å være overvektig.

 

Sånn. I tilfelle du faktisk leste det; Hva får deg til å "konkludere" med det? Hvor er analysen? :p

 

I "jeg er ikke x, men"-utsagn kan man stort sett stryke det som står før "men". Så også her.

 

1: Du fratar overvektige definisjonsmakt over egen situasjon. Man gjør ikke noe slikt uten en god klype forakt. Selv fratar jeg Anders Behring Breivik definisjonsmakt.

2: Du antyder at dette er noe som forekommer ofte nok til at det er verdt å nevne, noe som ikke ser bra ut for overvektige. Selv har jeg aldri vært vitne til noe sånt.

3: Samme som forrige

4: Så hvis noen er så store at de er mer eller mindre invalide, burde de få velge mellom vektnedgang eller ingenting. Ellers har vi et prinsipp når det kommer til medisinsk behandling her i landet at det ikke er så nøye hvem sin skyld det er at du er syk eller skadet, men det har altså overvektige gjort seg fortjent til å falle utenfor.

 

Du bør nok også ta en runde med deg selv om du mener alvor med det understrekede.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

 

Jeg syns ikke det er en skam å være overvektig. Derimot syns jeg de som 

 

1) Skylder på andre/samfunnet for sin overvekt

2) Rakker ned på folk som prøver å unngå å bli overvektige(helsebevisste)

3) Rakker ned på undervektige

4) Prøver å tilegne seg rettigheter pga sin overvekt

 

..burde skamme seg. 

Sorry, men du synes helt klart det er en skam å være overvektig.

 

Sånn. I tilfelle du faktisk leste det; Hva får deg til å "konkludere" med det? Hvor er analysen? :p

 

I "jeg er ikke x, men"-utsagn kan man stort sett stryke det som står før "men". Så også her.

 

1: Du fratar overvektige definisjonsmakt over egen situasjon. Man gjør ikke noe slikt uten en god klype forakt. Selv fratar jeg Anders Behring Breivik definisjonsmakt.

2: Du antyder at dette er noe som forekommer ofte nok til at det er verdt å nevne, noe som ikke ser bra ut for overvektige. Selv har jeg aldri vært vitne til noe sånt.

3: Samme som forrige

4: Så hvis noen er så store at de er mer eller mindre invalide, burde de få velge mellom vektnedgang eller ingenting. Ellers har vi et prinsipp når det kommer til medisinsk behandling her i landet at det ikke er så nøye hvem sin skyld det er at du er syk eller skadet, men det har altså overvektige gjort seg fortjent til å falle utenfor.

 

Du bør nok også ta en runde med deg selv om du mener alvor med det understrekede.

 

Sammenlignet du akkurat anders behring breivik med overvektige?!

Lenke til kommentar

 

 

Dritbra jobbet! Det beviser jo for de som enda er i tvil om det; Legg om matvanene, og spis i et kontrollert underskudd, så går det nedover. Sykling/Padling/Fjellturer er forøvrig bra trening det. Er ikke alle som må stå å pumpe jern på gymmet for å holde seg i form. 

 

 

Takk!

 

Før vi fikk barn var jeg enda mer knallhard på dietten, og det funket det. 

 

Av mosjon tenker jeg slik: av og til har man ikke tid, og det må man ha lov til, mot at man gjerne velger sykkelen fremfor bilen andre dager. Når ungene legger seg fint, er det herlig å ta en spasertur og lufte vettet litt. Padling får jeg tid til når kona tillater det (litt flåsete sagt). 

 

For meg funket det å legge om vanene litt. For å parafrasere David Wong - Venn deg til å være i bevegelse, så vil det å være i bevegelse bli vanen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sorry Big Mac, men både 1. og 3. er relativt vanlige.

 

Som et eksempel på nr. 3 kan jeg nevne at tjukke folk har definert kalorifattig mat til å være "sunt". Kalorifattig mat er bare sunt når man forsøker å gå ned i vekt. Dersom man forsøker å gå opp er det usunt. Tjukke folk nekter permanent for at det går an å ha problemer med undervekt. Tjukke folk liker ikke å høre at det bare er å spise mindre for å gå ned, "fordi det ikke er så enkelt" (se unnskyldningene under), men de forteller gladelig undervektige at det "er jo kjempeenkelt å gå opp, bare å spise mer kalorier".

 

Skylder på samfunnet er det mange som gjør:

* "Frukt og grønt er for dyrt". Epler koster 12 kr kilo på bunnpris, brokkoliblanding 15 kr for 800 gram. Sjokolade: 200-300 kr per kilo.

* "Godteriet står like ved kassen..." (javel, betyr det at du må kjøpe?)

* "Det er ikke tilrettelagt for sykling/å gå mellom steder".

* "Sukker er for billig".

* "Treningssenter er for dyrt"

* "Vi lever i et stillesittende samfunn".

* "Vi lever i en kultur der det er normalt å spise noe når man er sammen."

* "I familien min står det alltid noe fremme".

* "Bensinstasjoner har bare usunn mat".

* "Moderne kosthold er fetende"

* "Vi får servert kake hver fredag på jobben"

 

Edit: Jeg må jo legge til at mange av disse unnskyldningen teknisk sett er sanne - men de er fortsatt unnskyldninger, noe som det kan bli for mye av.

Endret av Emancipate
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Litt overvekt må man vel bare regne med i dagens samfunn, men når du ser ut som hun dama dere snakket om tidligere i tråden bør du skjemmes.

 

Når du veier nesten det dobbelte av hva en sunn vekt for deg er, gjør det meg rett og slett litt kvalm.

 

At noen er overvektige er helt greit for meg. Problemet er når de begynner å skrike ut om at "det er dette som er ekte, det er dette som er fint" og alt det der. Forkastelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Litt overvekt må man vel bare regne med i dagens samfunn, men når du ser ut som hun dama dere snakket om tidligere i tråden bør du skjemmes.

 

Når du veier nesten det dobbelte av hva en sunn vekt for deg er, gjør det meg rett og slett litt kvalm.

 

At noen er overvektige er helt greit for meg. Problemet er når de begynner å skrike ut om at "det er dette som er ekte, det er dette som er fint" og alt det der. Forkastelig. 

 

Like forkastelig som de syl slanke som skriker at det er dette som er ekte :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Litt overvekt må man vel bare regne med i dagens samfunn, men når du ser ut som hun dama dere snakket om tidligere i tråden bør du skjemmes.

Når du veier nesten det dobbelte av hva en sunn vekt for deg er, gjør det meg rett og slett litt kvalm.

 

At noen er overvektige er helt greit for meg. Problemet er når de begynner å skrike ut om at "det er dette som er ekte, det er dette som er fint" og alt det der. Forkastelig. 

 

Like forkastelig som de syl slanke som skriker at det er dette som er ekte :)

 

 

Helt enig, It goes both ways. 

Lenke til kommentar

 

Litt overvekt må man vel bare regne med i dagens samfunn, men når du ser ut som hun dama dere snakket om tidligere i tråden bør du skjemmes.

 

Når du veier nesten det dobbelte av hva en sunn vekt for deg er, gjør det meg rett og slett litt kvalm.

 

At noen er overvektige er helt greit for meg. Problemet er når de begynner å skrike ut om at "det er dette som er ekte, det er dette som er fint" og alt det der. Forkastelig. 

 

Når de gjør det, tror jeg nok det er mye som en reaksjon på en konfronterende omverden, som hele tiden krever en forklaring de uansett ikke har tenkt å godta. Hvis du angriper noen, kan du ikke klage på at de forsvarer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...