Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det en skam å være overvektig?


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Folk får da gjøre som de vil,jeg har respekt for de fleste :) Men et voksent menneske som ikke klarer å holde kroppen sin under 70 kg er det vanskelig å ha mye respekt for. Beklager hvis du blir fornærmet. 

 

Haha,man må jo nærmest være dverg om man skal veie under 70kg som mannfolk, selv om man er syltynn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når folk går for så idiotiske ting så sier det meg at standardrådene er for dårlige. Folk vet om energi inn/ut, de bare klarer ikke å holde seg til det.

 

Minner meg om psykiateren som rakket ned på selvhjelpsbøkene. Hvis han hadde vært noe bedre så hadde ikke folk trengt selvhjelpsbøkene...

 

 

Dette gir ingen mening. Standardrådene til helsedirektoratet er det som til dags dato har best rot i vitenskapelig konsensus. Når folk så heller velger trendbullshit og "snake-oil" er det fordi de mangler kunnskap og evne til kildekritikk.

 

Du virker som en person med grei kunnskap om mat og ernering. Helt til du setter likhetstegn mellom godt dokumenterte levestiler (Atkins) og vage new age trender (supermat). Atkins er støttet og underbygget av forskning. Det er ikke tull, men svært ofte missforstått.

 

 

Greit - jeg innrømmer at jeg ikke har veldig god kjennskap til Atkins-dietten, så å ta den med på bullshit-listen var muligens noe overilet.

 

Godt poeng. Folk lures trill rundt(til å bli trill runde) av liksomsunn mat i butikkene i tillegg til bullshit slankemetoder og piller. Og når det ikke funker blir det legen som deler ut lykkepiller med ytterligere vektøkning som bivirkning.

Du har helt rett i at det er et samfunnsproblem og må håndteres deretter. Samtidig må den enkelte ta ansvar for seg selv.

 

 

Nå begynner vi å bli enige. Det er vel i metoden for å ansvarliggjøre folk at vi er mest uenige. "Tough love" er en tilnærming som fungerer best i mellom individer som kjenner hverandre godt - jeg er som sagt ikke overbevist om at det er en tilnærming som noensinne bør brukes på samfunnsnivå.

 

Det er ikke sammenlignbart. De som er på ortopedisk er der fordi de er SKADET eller har en sykdom som gjør at de trenger hjelp.. Er du feit er du ikke skadet eller syk. Prøv igjen.

 

 

Det finnes flust av psykiske lidelser og diagnoser hvor adferd som medfører vektøkning kan være en del av symptombildet. Matmisbruk (fedme) og rusmisbruk har flere fellesnevnere enn man kanskje liker å tro.

 

Hovedpoenget mitt er uansett at feit=lat er en feilslutning. På samme måte som røyker=idiot eller narkis=taper er feilslutninger.

Ansvarliggjøringen må skje både på et nasjonalt og et individuelt plan. Men hadde det vært noen enkel løsning hadde vi ikke diskutert dette heller.
Lenke til kommentar

 

Når folk går for så idiotiske ting så sier det meg at standardrådene er for dårlige. Folk vet om energi inn/ut, de bare klarer ikke å holde seg til det.

 

Minner meg om psykiateren som rakket ned på selvhjelpsbøkene. Hvis han hadde vært noe bedre så hadde ikke folk trengt selvhjelpsbøkene...

 

Dette gir ingen mening. Standardrådene til helsedirektoratet er det som til dags dato har best rot i vitenskapelig konsensus. Når folk så heller velger trendbullshit og "snake-oil" er det fordi de mangler kunnskap og evne til kildekritikk.

 

 

Mulig det. Og det er mange gode råd fra dem. Det betyr likevel ikke at rådene er fundert på det aller beste man har funnet ut, fordi siden det må ha rot i vitenskapelig konsensus, så kan dette tenkes å bli en akilleshæl.

 

Det finnes mye trendbullshit, er så enig så enig.

 

"Snake-oil", ja det vet man at internett flyter over av. Det er en del inspirerende videoer som flyter rundt på Netflix også. Ikke alle er like gode, f.eks. det som går på det "helt ukjente" altså rusmidler. Men, en del av de kostholdsmessige leverer inspirasjon.

 

Inspirasjon er viktig, selv om dokumentarfilmen ikke skulle ha rett i alt og ett. Like så vil kostholdsleirer holde på sin rådgivning, og det blir en "hvem som har rett" -kamp.

 

Det som er viktig er personen som skal ut i en kostholdsendring. Endringer er aldri enkle. Men med litt motivasjon kan man være heldig å komme på glid. Også når man er kommet på glid, så må man finne måter å holde på gode trender man får til. Man kan være så utdannet man bare vil, og likevel ikke få det til. Men kostholdsopplysning er viktig.

 

Mitt inntrykk er at statens kostholdsråd er litt utenfor. I USA er det styrt av kapitalkrefter, som bare er en "ekkel svulst". Selv om "de alternative" som de gjerne blir stempelet ikke har rett i alt, så har de forbløffet ihvertfall meg med viktige poenger.

 

Har til nå fått med meg han som ekstrem-juicer seg frisk, han australieneren. Og disse ekstrem-veganerne "Forks over knifes". I det siste har jeg sett noe spennende, som er bittelitt mindre kostholdsfokusert. Det er noen stjernekokker, som viser fram sin flaks, og dyktighet som har ledet dem til den kokkestatus de i dag besitter. Alle disse kokkene har veldig forskjellige utgangspunkt for sin suksess. Det er virkelig fascinerende.

 

Det finnes fakta forskjell på matkulturer. Det bør man være bevisst på. Altså at det kanskje også i kostholdsveien finnes noen forskjellige suksessformler. Kroppene våre er allsidige, derav begrepet Omnivore (alt-etere). Og de er designet for kortvarige sultperioder. Forstår man det, så forstår man hvorfor kroppen er så dyktig på å legge på seg.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så filmen om juicing også! Vurderte å juice bare for helsefordelene de nevner men jeg er sikker på at jeg hadde gått i bakken eller overdrevet kuren, så jeg droppet det. Det man basically gjør da er å holde seg under 1000 kcal om dagen, for du skal drikke GRØNNSAKSJUICE, ikke frukt for frukt inneholder sukker. Noen velger å lage ting ut av ''the pulp'' som småkaker osv, noen velger å spise det også, greia er at det FUNKER hvis du holder fast ved det, men det er på grunn av mindre kcal inn og mer kcal ut, har egentlig ingenting med juicen å gjøre. Grønnsaker er ikke mirakelmat, men du kan spise jævlig mye mer av det enn pasta og poteter kvelt i saus, og fremdeles gå ned i vekt. Derfor er grønnsaker så viktige.

Lenke til kommentar

Jeg tror grønnsakene har betydelig videre fordeler, enn bare å gi vektnedgang. Man kan jo stille spørsmål omkring veganerne i filmen "Fork over knives" når de påstår at det grønne kostholdet renser opp i plakk i blodårene, fordi man også demper betennelser ved å helst kutte ut melk (proteiner) og kjøtt (proteiner). Man erstatter dem da med grønnsaksbaserte proteiner.

 

Australieren er mindre ullen, fordi han virker helt autentisk, og det virket jo på ham. Han viser oss et levende eksempel i seg selv, og hvordan det går med ham. Veganer-dokumentarfilmen forteller oss bare ymse fakta som man så skal forholde seg til. Kan hende de er sanne, men man ser da ikke resultatene på folk som står fram som forbilder. Dessuten så har australieren kommet ut med dokumentar nr. 2 om juicing nå. Der innrømmer han et tilbakesteg, og hvor viktig det er å ha folk rundt en som støtter en i det man driver med. Helst folk som driver med samme kostholdsstil.

 

Jeg tipper man kan oppnå liknende resultater over betydelig lengre tid, om man er tålmodig, om man trener og spiser grønsaker. Kutter ned på den usunne maten. Det er kanskje ikke like motiverende å ikke se resultater like hurtig.

 

Veganerdokumentaren har likevel et unntak, i en som er sterkt for et stivelsesoppstøttet kosthold. Der stivelse er den faktoren som bidrar til at man i det hele tatt orker å stå på et grønnsaksbasert kosthold. Han kommer med en rekke gode forklaringer, som eksempelvis førstegangsinnvandrere (asiatiske til USA), andre generasjonen av dem som er bosatt i USA, og så tredjegenerasjon.

 

De siste årene har jeg blitt mer bevisst på hvilken betydning kostholdet har for helsen vår. Det er jo den viktigste byggesteinen man kan gi seg selv eller motta.

 

Du skal ikke herme etter den australieren om du ikke vet hva du går til. Se på australieren som juicer, han er på nippet til å få varige mén pga. av sin usunne livsstil, før han i det hele tatt starter opp med å juice. Han vet det er faremomenter med så ekstreme tiltak. Så han følges opp av lege under opplegget. Man må ikke glemme det, at han er fulgt av en lege hele veien igjennom.

 

Man kan forsøke sin egen kombinasjon av ting, og heller benytte juicing som et supplement, istedetfor som "staple diet".

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Så filmen om juicing også! Vurderte å juice bare for helsefordelene de nevner men jeg er sikker på at jeg hadde gått i bakken eller overdrevet kuren, så jeg droppet det. Det man basically gjør da er å holde seg under 1000 kcal om dagen, for du skal drikke GRØNNSAKSJUICE, ikke frukt for frukt inneholder sukker. Noen velger å lage ting ut av ''the pulp'' som småkaker osv, noen velger å spise det også, greia er at det FUNKER hvis du holder fast ved det, men det er på grunn av mindre kcal inn og mer kcal ut, har egentlig ingenting med juicen å gjøre. Grønnsaker er ikke mirakelmat, men du kan spise jævlig mye mer av det enn pasta og poteter kvelt i saus, og fremdeles gå ned i vekt. Derfor er grønnsaker så viktige.

Hva er juicing?

Lenke til kommentar

Jeg tipper man kan oppnå liknende resultater over betydelig lengre tid, om man er tålmodig, om man trener og spiser grønsaker. Kutter ned på den usunne maten. Det er kanskje ikke like motiverende å ikke se resultater like hurtig.

 

Vel diett er ingen løsning på problemet, du legger bare på deg igjen når du slutter av en logisk grunn.

Selv med den mindre raske måten når du går ned i vekt så er det ikke garantert at du selv innser det så veldig lett når du ser deg selv i speilet, jeg oppfatter først mine drastiske endringer når jeg sammenligner med gamle bilder, fra 134,8 i februar i fjor og 95,6 per i dag og enda så er jeg langt fra mål fra det jeg kan se og jeg er 187 høy.

Lenke til kommentar

Jeg har vel et annet syn på hva ordet diett betyr jeg da. For meg så betyr det den engelske diet, altså kostholdet rett og slett.

 

Uten kosthold (diett), altså mat, så tror jeg at jeg hadde daua. Det er hvordan man "skrur" kostholdet sitt sammen som betyr noe. At noen er på slankekur er noe helt annet enn diett i mine øyne. Og de som er på slankekur har "skrudd" dietten sin sammen litt ekstremt. Så der er vi enige. Men, det kan hende det på kort sikt kan være en fin faktor å ha (slanking) på vei til et mer langsiktig mål.

 

Jeg synes veganerne har et annet godt poeng. Det er at man kan slippe å måle og veie opp det man spiser, om man har et mer nært vegetarisk kosthold. Med unntak av stivelse da gjerne. Dette kan også forenkles veldig..

 

F.eks. så kan man dele tallerkenen sin inn i sektorer. Da slipper man å veie kaloriene i gram og kilogram, eller deciliter. Så kan poteter, søtpoteter, ris og andre stivelsesrike produkter få sin sektor. De mer fargerike og grønnfargede grønnsakene sin sektor, også den siste eller de siste to sektorene eller de tre siste sektorene alt ettersom, kan inneholde andre kategorier mat. Kjøtt kan inngå, men i moderasjon, og det er forskjellige kategorier kjøtt. Fisk er jo et kjøttprodukt det også.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...