Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi han tar parti i en viktig folkedebatt, om hvordan vi skal møte denne tilstrømningen av immigranter.

Og i hvilken grad/hvordan vi skal basere oss på et flerkulturelt samfunn framover.

Dette er det som kjent delte og motstridende meninger om, både i befolkning og partipolitisk.
Det er altså en Konge. En konge skal jo ikke blande seg partisk inn i politiske samfunns-spørmål.  Hvorfor skal dette temaet være et unntak?
I går aftens intervju, ga han jo klart uttrykk for at han støtter venstresidens holdning i dette spørsmålet.

 

Lenke til kommentar

Kongen er blitt en litt farlig mann i samfunnsdebatten om dette.

 

Du skal ikke heller benytte sjansen å ta til deg litt av hva kongen forteller oss her enn å stemple vår egen konge som en farlig mann? 

 

Du viser med dette at du ikke er du patriot, ei heller føler du medmennekelighet, da må du må være klar over at alt du sitter igjen å knuger på er fremmedfrykt. Tror du virkelig dette er veien videre eller er det på tide at du revurderer de holdningene dine?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kongen er blitt en litt farlig mann i samfunnsdebatten om dette.

 

Du skal ikke heller benytte sjansen å ta til deg litt av hva kongen forteller oss her enn å stemple vår egen konge som en farlig mann? 

 

Du viser med dette at du ikke er du patriot, ei heller føler du medmennekelighet, da må du må være klar over at alt du sitter igjen å knuger på er fremmedfrykt. Tror du virkelig dette er veien videre eller er det på tide at du revurderer de holdningene dine?

 

 

Forskjellen her er at du ikke er mann for å skille på saklighet og det å gå på person.

 

Det var samfunns-saklig sett jeg kritiserer Kongens uttalelser, og ikke hva vi synser og føler personlig. Og jo, jeg har ingen problemer med å oppfatte - og sogar være enig i, og synes det er positivt menneskelig sånn sett osv, mye av det Kongen formidler. Men det har egentlig lite med saken å gjøre.  

 

Når det videre gjelder din personkaraktrestikk av meg, min 'mangel av medmennskelighet', sier det mye mer om hvor snevert og smått du oppfatter meningsmotstandere, og hvor lite du evner skille snørr og barter, enn om meg.

 

Til din orientering ble jeg meget berørt av tragedien der en flaggstang tok livet av en mor, med sine barn tilstede midt på juleaften.

For eksempel. Så kom ikke her å fable om noe du ikke har begreper om.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

I går aftens intervju, ga han jo klart uttrykk for at han støtter venstresidens holdning i dette spørsmålet.

 

I går aftens intervju ga kongen uttrykk for at han er en sindig og forstandig mann. Ingenting av den han sa var spesielt politisk.

 

Geir :)

 

 

Ikke direkte eller spesielt nei. Men det skein tydelig nok igjennom hvilken side han gir sin tilslutning, i en pågående samfunns-debatt.

Det mener jeg er å gå over en terskel han burde være forsiktig med. Man har ingen konkludert og/eller vedtatt fasit på hva som er mer riktig og anstendig av den ene og den andre siden i denne debatten.

Lenke til kommentar

2016 gir oss nok en pekepinn hvor dette ender. Kanskje vi får oss en overraskelse. Lav/uutdannede folk fra midt-østen og Afrika viser seg som en kjemperessurs. Med lav oljepris og oppsigelser i norsk næringsliv så gjør et eller annet at vi plutselig får bruk for tusener av mennesker uten verken fagkunnskap eller norsk språk. Kulturelle forskjeller viskes ut, og at de nyankommende ikke drikker alkohol, ikke spiser gris, ikke feirer jul, syns damer skal være tildekket, hater jøder o.s.v viser seg å være null problemer. Ingen andre av de svake gruppene i det norske samfunnet lider av at staten må fø på disse. Til tross for at skatteinntektene minker pga fall i norsk industri. At det kommer enda flere over middelhavet som følge av 800 000 solskinnshistorier fra 2015 blir heller ikke noe problem :)

 

En faktisk løsning kunne jo vært åpen krig mot Russland der alle de reisende sverger troskap til Norge.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar

Det var samfunns-saklig sett jeg kritiserer Kongens uttalelser, og ikke hva vi synser og føler personlig. Og jo, jeg har ingen problemer med å oppfatte - og sogar være enig i, og synes det er positivt menneskelig sånn sett osv, mye av det Kongen formidler. Men det har egentlig lite med saken å gjøre.  

 

Det har vel alt med saken å gjøre, dersom du mener at kongen ikke skal uttale seg politisk er det vel det menneskelige han må nøye seg med å snakke om...?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Det var samfunns-saklig sett jeg kritiserer Kongens uttalelser, og ikke hva vi synser og føler personlig. Og jo, jeg har ingen problemer med å oppfatte - og sogar være enig i, og synes det er positivt menneskelig sånn sett osv, mye av det Kongen formidler. Men det har egentlig lite med saken å gjøre.  

 

Det har vel alt med saken å gjøre, dersom du mener at kongen ikke skal uttale seg politisk er det vel det menneskelige han må nøye seg med å snakke om...?

 

Geir :)

 

 

De meninger han uttrykker i denne sammenheng, har begge disse sider ved seg, derfor er upassende at han kommer med dem offentlig og vektlegger dem som han gjør.

Det fins en del betente saker, Kongen bør holde sine personlige meninger privat om skjønner du. Denne saken tilhører den  kategorien.  

 

Lenke til kommentar

Det fins en del betente saker, Kongen bør holde sine personlige meninger privat om skjønner du. Denne saken tilhører den  kategorien.  

 

Jeg skjønner at du mener det. Men jeg er ikke enig. Jeg kan se at enkelte synes det ville være bekvemt om kongefamilien nøyet seg med å klippe snorer, men det er det ikke konstitusjonelt grunnlag for. Nå er en mye av kongens rettigheter og makt i praksis flyttet til statsråd (uten at grunnloven gjenspeiler det), men ytringsfriheten er ikke blant dem.

 

Ideelt skulle jeg ønske meg en republikk, men enn så lenge består monarkiet, og lik det eller ikke, kongen er vårt statoverhode. Han må gjerne mene noe om saker som angår riket. (Også når han er uenig med meg.) 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja det vil jeg gjerne si, at det er uavhengig av hva jeg selv mener. Det er ei heller sånn at jeg er så uenig i det han sa, som du nå kanskje tror.  Mitt syn er egentlig ganske nyansert og tildels svevende enn så lenge.

Poenget mitt her, er at det kan være 'farlig' fordi det kan være med å skape splid. Husk at Kongen reprenterer allmennheten. Det inkluderer såvel freppere og større motstandere av dagens policy, som de mer innvandrings-vennlige han stiller på linje med. 
Han skal selvsagt gjøre som han vil, men bør også tenke seg litt om.

Lenke til kommentar

Ja nettopp det, han representerer nasjonen, dvs overhode for alle innbyggerne. Derfor bør han bestrebe seg på å ikke indikere stillingstagen til betente saker, mer i samsvar med noen grupperinger enn andre.

 

Men men. Vi får bare være enig om å være uenige om dette. :)

(Beklager at enkelte bokstaver forsvinner innimellom. Tømte vann over tastaturet og tok ikke batteriene ut fort nok. Så nå skriver jeg med et gammelt dritt som ikke sender ordentlig. )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjelder dette alle, eller personer over en gitt alder? Det er vanskelig for en 18-åring å ha veldig lang universitetsutdannelse, for eksempel.

"Men utdanningen til mange syrere er ikke så sterk som først antatt. Det syriske utdanningssystemet ser ut til å være svakere enn det er skapt inntrykk av. To tredeler av unge syrere ser ut til å mangle grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og matematikk. Dette kan få svært alvorlige konsekvenser for integrering av syrere inn i norsk arbeidsliv, sier professoren."

 

http://www.nrk.no/norge/skoleforsker_-_-syrere-vil-ha-store-problemer-i-norsk-arbeidsliv-1.12705545

Lenke til kommentar

 

Gjelder dette alle, eller personer over en gitt alder? Det er vanskelig for en 18-åring å ha veldig lang universitetsutdannelse, for eksempel.

"Men utdanningen til mange syrere er ikke så sterk som først antatt. Det syriske utdanningssystemet ser ut til å være svakere enn det er skapt inntrykk av. To tredeler av unge syrere ser ut til å mangle grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og matematikk. Dette kan få svært alvorlige konsekvenser for integrering av syrere inn i norsk arbeidsliv, sier professoren."

 

http://www.nrk.no/norge/skoleforsker_-_-syrere-vil-ha-store-problemer-i-norsk-arbeidsliv-1.12705545

 

 

 

Ja nettopp det, han representerer nasjonen, dvs overhode for alle innbyggerne. Derfor bør han bestrebe seg på å ikke indikere stillingstagen til betente saker, mer i samsvar med noen grupperinger enn andre.

 

Men men. Vi får bare være enig om å være uenige om dette. :)

 

(Beklager at enkelte bokstaver forsvinner innimellom. Tømte vann over tastaturet og tok ikke batteriene ut fort nok. Så nå skriver jeg med et gammelt dritt som ikke sender ordentlig. )

 

 

Som sagt, jeg synes han uttaler seg forstandig, og snarere kan være med på å dempe spliden.

 

Kongen "representerer" om noe nasjonen og må kunne tillate seg å mene noe om nasjonens beste. Og sånn sett "representerer" han islamistene like mye som nasjonalistene...

 

Geir :)

 

 

Kongen representerer kun selv selv, på linje med alle andre politikere.

 

 

Ja det vil jeg gjerne si, at det er uavhengig av hva jeg selv mener. Det er ei heller sånn at jeg er så uenig i det han sa, som du nå kanskje tror.  Mitt syn er egentlig ganske nyansert og tildels svevende enn så lenge.

 

Poenget mitt her, er at det kan være 'farlig' fordi det kan være med å skape splid. Husk at Kongen reprenterer allmennheten. Det inkluderer såvel freppere og større motstandere av dagens policy, som de mer innvandrings-vennlige han stiller på linje med. 

Han skal selvsagt gjøre som han vil, men bør også tenke seg litt om.

 

 

 

Det fins en del betente saker, Kongen bør holde sine personlige meninger privat om skjønner du. Denne saken tilhører den  kategorien.  

 

Jeg skjønner at du mener det. Men jeg er ikke enig. Jeg kan se at enkelte synes det ville være bekvemt om kongefamilien nøyet seg med å klippe snorer, men det er det ikke konstitusjonelt grunnlag for. Nå er en mye av kongens rettigheter og makt i praksis flyttet til statsråd (uten at grunnloven gjenspeiler det), men ytringsfriheten er ikke blant dem.

 

Ideelt skulle jeg ønske meg en republikk, men enn så lenge består monarkiet, og lik det eller ikke, kongen er vårt statoverhode. Han må gjerne mene noe om saker som angår riket. (Også når han er uenig med meg.) 

 

Geir :)

 

 

 

For mye diskusjon rundt utenfor temaet, vennligst hold dere til temaet. LES FØRST Overskriften, se om det finnes noen andre tråder som inneholder det du ønsker bidra og argumentere om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Populistiske AP tror de kan sanke et par stemmer. 

 

Men jeg regner ikke med alle skal ha kost og losji hos Støre?  Er det mannen i gata som ikke ønsker dette som må betale mon tro?   :wallbash:

 

Det er som oftest slik, de rike er sjeldent de som betaler konsekvensene for innvandringspolitikken, det er det folket som må gjøre.

 

Og til de som sier, "ja men FRP sitter jo i regjering" - Vel de får ikke gjort så mye når hele resten av stortinget er i mot de på innvandringspolitikk. Folk må slutte å stemme Høyre og Arbeiderpartiet hvis de er i mot innvandring. Enten stem FRP eller småpartier som Demokratene eller Norgespartiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...