Gå til innhold

Når boligboblen sprekker


Anbefalte innlegg

Når sprekker boligboblen vi har i Norge? For de som ikke mener vi har en boligboble i Norge les denne:

 

http://mises.org/library/oslo-housing-bubble-syndrome

 

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte. Denne gangen kommer det til å bli mye værre. Norge har de siste årene blitt deindustrialisert pluss at all befolkningsveksten er kommet av innvandring. Hva tror dere blir ringvirkningene? Min spådommer, flere selvmord, masse konkurser, flere prostituerte, tapt generasjon, emmigrasjon og befolkningsnedgang. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når den sprekker er det ingen som vet.

 

Det har vært spådd boligkrakk siden før jeg kjøpte leilighet i 2005. Jeg ble av flere såkalte "eksperter" (via media) frarådet på det sterkeste å kjøpe bolig der og da for boligkrakket var nært forestående. Vent et par år, sa de, så ville jeg spare mange hundretusener av kroner.

 

Jeg tvilte, og var utålmodig, så jeg kjøpte likevel. Når jeg solgte den leiligheten noen år siden var den gått opp fra 1,5 mill. til 2.2 mill. Hadde jeg hørt på de og ventet, hadde jeg ikke hatt økonomi til å komme inn på boligmarkedet.

 

I 2013 var også alle "eksperter" helt sikre på at NÅ kom sprekken snart. Prisene gikk litt ned, hovedsaklig på grunn av "ekspertenes" dystre spådommer. Men når det store krakket ikke kom, så gikk prisene ganske bra oppover igjen. Artikkelen du linker til er for øvrig fra januar 2013, så den fikk ikke rett den heller.

 

Det som er skummelt nå, er at ingen "eksperter" spår krakk. I verste fall spår de en utflatning i veksten. Ettersom de ikke har klart å få rett på 10 år, hvorfor skal de få rett nå? Så skal vi tro "ekspertene" er den veldig nært forestående, ettersom ingen av de spår det ;)

 

Men jeg regner med at en eller annen "ekspert" starter en ny bølge med dystre spådommer snart. De klarer ikke å holde skremselstaktikken sin unna media lenge. Og så lenge de gjør det om ikke så lenge, så er vi trygge :)

 

Men en ting som faktisk er skummelt når det gjelder dette, er at Høyre er i regjering igjen. Sist vi hadde boligkrakk i Norge, på sent 80/tidlig 90-tall, så var det som en direkte følge av Høyre-regjeringens politikk. Og den har ikke endret seg mye siden den gang. Den gang var det Arbeiderpartiet som var så uheldige å overta stafettpinnen i det Høyre hadde kjørt landet i grøfta og fikk oppgaven med å få landet på fote igjen. Og det klarte de. Så vi får bare håpe at det i hvert fall ikke blir noe Høyre i regjering ved neste valg. Det er lite trolig at de blir gjenvalgt med tanke på alle flauser i det siste, så det skal nok gå bra med boligprisene og Norge. Det tar tross alt en stund før en regjerings politikk får store følger :)

Endret av Molekylet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men en ting som faktisk er skummelt når det gjelder dette, er at Høyre er i regjering igjen. Sist vi hadde boligkrakk i Norge, på sent 80/tidlig 90-tall, så var det som en direkte følge av Høyre-regjeringens politikk. Og den har ikke endret seg mye siden den gang.

Ja det hadde sikkert ikke noe med jappetiden og generell verdensøkonomi å gjøre.

Veldig beleilig å legge det på en regjering og parti man misliker syns du ikke

Det er jo folk som sier at når hvit bil er populært da er det jappetid og nedgangstider er nært forestående, vet ikke hvor mye man skal legge i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det hadde sikkert ikke noe med jappetiden og generell verdensøkonomi å gjøre.

Veldig beleilig å legge det på en regjering og parti man misliker syns du ikke

Det er jo folk som sier at når hvit bil er populært da er det jappetid og nedgangstider er nært forestående, vet ikke hvor mye man skal legge i dette.

Høyre var i regjering fra 1981 til 1986. Jappetiden varte fra 1983 til 1987. Du har rett i at jappetiden var årsaken til boligkrakket og nedgangstidene fra sent 80-tall, men det var på grunn av at Høyre-regjeringen ikke så langt nok fremover til å gjøre tiltak raskt nok for å minimere virkningene av den.

 

Det var Gro Harlem Brundtland (Ap) som først ropte varsko, i 1984, og mente at man måtte stramme inn på økonomien. Regjeringen tok likevel ikke affære før i 1986. Da Arbeiderpartiet tok over senere i 1986 satte de i gang ytterligere tiltak. På det tidspunktet var skaden allerede skjedd, og ballen var i ferd med å rulle.

 

Vi hadde også en verdensomspennende og ganske dramatisk finanskrise fra 2008 som på grunn av tiltak fra daværende regjering (Ap med SV og Sp) fikk minimal innvirkning på Norge. Enkelte land sliter fortsatt med ettervirkningene av denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil mene at dette ikke har noe med hvilket politisk parti som er ved makten. Det er bankene som kan drive med fraksjons-reserve låning som er det store problemet, samt husbanken som gir lån til mennesker som ikke har betalings/betjeningsevne for å holde prisene på "billige" boliger kunstig høy. Husbanken fungerer sånn at leiligheter som burde falle i pris IKKE faller.

Lenke til kommentar

Økonomi består av to ting. Penger og gjeld. Hvis det er mer gjeld enn penger i et samfunn, så vil samfunnet bryte sammen, og følgelig vil ikke folk kunne betjene boliglånene sine, og er derfor tvunget til å selge boligene. Siden alle selger boligene sine samtidig, så vil boligprisene gå kraftig ned. 

 

Akkurat nå er renten satt til det laveste, og den norske bank kommer til å øke renten slik at det skal være vanskeligere å få lån. Flere personer vil heller ikke være kredittverdige til å få lån. Følgelig vil det bli vanskeligere å få lån og når svært mange selger boligene sine, så vil det være færre som har muligheten til å kjøpe dem.

Endret av medlem-165337
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om noe selges til en gitt pris er det verdt det. 

Nei. Om jeg legger ut til salgs et maleri av Edvard Monch (sic!) og noen er dumme nok til å betale en million for det, så er det fremdeles praktisk talt verdiløst.

 

 

Problemet er vel at folk faktisk må ha et sted og bo, og å leie er et enda dårligere alternativ enn å kjøpe.

Så blir vel ikke helt det samme som en overpriset aksje, det å kjøpe en overpriset bolig.

 

Er det noen som vet om renten stiger hvis det skjer et boligkrakk? Er det en sammenheng?

Lenke til kommentar

Om noe selges til en gitt pris er det verdt det. Om prisen synker senere er den ikke verdt det lenger. 

 

Hva bestemmer verdien på en bolig, om ikke markedsprisen?

 

Vel hvis du tror at boligmarkedet er "fritt" så tror du nok også på julenissen og påskeharen. Du kan knapt lese en avis, et blad eller se en kveld med tv uten å bli bombardert med reklame, skjult reklame og propaganda om hvor flott det er å eie bolig. Bankene vil holde prisene kunstig høye så alle må ta lån. Politikere liker å ha litt kontroll over boligmarkedet ettersom det er noe alle må/vil ha, men samtidig hevde at markedet er fritt så når ting går galt kan de skylde på de onde spekulantene og kreve enda mer regulering og teite krav. Og sauflokken breker å følger etter.

Lenke til kommentar

 

 

Om noe selges til en gitt pris er det verdt det. 

Nei. Om jeg legger ut til salgs et maleri av Edvard Monch (sic!) og noen er dumme nok til å betale en million for det, så er det fremdeles praktisk talt verdiløst.

 

 

Problemet er vel at folk faktisk må ha et sted og bo, og å leie er et enda dårligere alternativ enn å kjøpe.

Så blir vel ikke helt det samme som en overpriset aksje, det å kjøpe en overpriset bolig.

 

Er det noen som vet om renten stiger hvis det skjer et boligkrakk? Er det en sammenheng?

 

Slapp helt av rentene kommer IKKE til å stige, men synke. Norge er i en lavkonjunktur pga 60% fall i oljeprisen det siste året, Norges bank kommer ikke til å heve renten i en sånn sammenheng

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg tror på noe boligkrakk, men jeg er heller skeptisk til at boliprisene skal fortsette å stige slik de har gjort de siste årene også. Norges Bank har på mange måter malt seg opp i ett hjørne der de ikke har veldig mye handlefrihet; setter de ned renten vil de sannsynligvis hjelpe fastlandsøkonomien, men samtidig vil de muligens gjøre boligmarkedet enda hetere og vica versa.

 

Men, fra ett analytisk perspektiv må jeg ærlig innrømme at grafen over boligprisutviklingen minner veldig om andre bobler opp gjennom verdenshistorien, alt fra tulipanboblen i nederland til IT-boblen..

Lenke til kommentar

I Danmark sprakk boligboblen i 2008, prisniveauet der har siden 08 tatt seg opp i sentrale København og Århus, men i resten av landet er det fullt krakk stadig. Som et resultat av dette så gir ikke bankene ut til lån til bolig utenfor sentrale områder, noe som gjør boliger utenfor København og Århus er umulige å selge (selv om prisen er redusert med 50%). Så da sitter de der med refinanisert hus, gjeld på 3-5 ganger disponibel inntekt og negativ egenkapital (dvs at man er teknisk konkurs). 

Lenke til kommentar

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte.

Hvor gammel er du? Brukernavnet skulle tilsi at du ble født da...

At "innvandringen stoppet helt opp" og at "mange ble fryktelig deprimerte" er en overdrivelse.

Lenke til kommentar

Kan noen verifisere TS sin kilde, The Mises Institute?

 

The Mises Institute, founded in 1982, is an educational institution devoted to advancing Austrian economics, freedom, and peace in the classical-liberal tradition.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Hehe måten nordmenn holder seg likvide på gjennom smarte regnskapsføringstriks som refinanisering og avdragsfrihet, hvis de faktisk måtte betale ned på megalånene sine så forsvant hele boblen, og ja hvis du har negativ egenkapital er du teknisk konkurs, bare se hvordan det gikk for fotballklubben Lyn.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...