Gå til innhold

Når boligboblen sprekker


Anbefalte innlegg

 

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte.

Hvor gammel er du? Brukernavnet skulle tilsi at du ble født da...

At "innvandringen stoppet helt opp" og at "mange ble fryktelig deprimerte" er en overdrivelse.

 

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Innvandringstall fra ssb se innvandringen få seg en knekk 89-90-91 (kriseårene).

Hvis du ikke tror økonomiske kriser påvirker samfunnet med depressjoner så vennligst se underliggende medisinske studier på emnet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=depression+economic+crisis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte.

Hvor gammel er du? Brukernavnet skulle tilsi at du ble født da...

At "innvandringen stoppet helt opp" og at "mange ble fryktelig deprimerte" er en overdrivelse.

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Innvandringstall fra ssb se innvandringen få seg en knekk 89-90-91 (kriseårene).

Hvis du ikke tror økonomiske kriser påvirker samfunnet med depressjoner så vennligst se underliggende medisinske studier på emnet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=depression+economic+crisis

Lenken til SSB virker ikke.

 

At innvandringstallene fra SSB får en knekk er ikke det samme som "innvandringen stoppet helt opp". At samfunnet påvirkes av økonomiske kriser er ikke det samme som at "mange ble fryktelig deprimerte". Derfor mener jeg fortsatt at det er overdrivelser.

 

Hvorfor vil du ikke bekrefte eller avkrefte om alderen din henger sammen med brukernavnet? Det har noe med troverdighet å gjøre. Jeg er nemlig så gammel at jeg var på vei inn på boligmarkedet i Oslo på den tiden, og ut fra mine erfaringer og minner mener derfor at du overdriver.

Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Har ingenting jeg skal verfisere for deg, men det stemmer at jeg var ganske ung på 80 tallet, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd krakket.

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der. Hvis linke ikke fungerer gå på ssb sin hjemmeside gå i statistikkbanken og se på nettoinnvandring for 89-90-91 i 90 er den negativ.

Lenke til kommentar

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/saveselections.asp

 

Har ingenting jeg skal verfisere for deg, men det stemmer at jeg var ganske ung på 80 tallet, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd krakket.

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der. Hvis linke ikke fungerer gå på ssb sin hjemmeside gå i statistikkbanken og se på nettoinnvandring for 89-90-91 i 90 er den negativ.

At nettoinnvandringen var negativ er en ting. Men at flere flytter ut av landet enn antallet som flytter inn er det ikke det samme som at innvandringen stoppet helt. Noe innvandring var det uansett.

 

Hvis du ikke godtar at mine personlige erfaringer ikke passer med dine påstander, så er vi ferdig med diskusjonen.

Lenke til kommentar

 

Intervju med en gresk historiker om hva som skjer med landets resurser når en gjeldsboble sprekker.

Jeg tror fiananseliten planlegger å strippe Norge for oljefond, skog, olje og gass for å dekke  nordmenns vanvittige sløseri på gamle små stygge leieligheter.

Lenke til kommentar

Og så er det store spørsmålet hvor stor del av Norsk økonomi er bolig-relatert?  En oversikt fra wiki viser at ca: 8% av norsk økonomi er uklassifiserte transaksjoner. (finanstransaksjoner) Men så kommer all økonomi som er avhengi av boligøkonomi, håndverkere, xl-bygg og IKEA, bank og finans, ferie reiser, biler finansieres idag ofte av at folk tar opp et lån med sikkerhet i bolig. Forsvinner boligsvindelen forsvinner også masse penger ut av disse sektorene. 

 

ttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Norwar_Exports_Tree_Map_(2009).pdf

Lenke til kommentar

Jeg vil mene at dette ikke har noe med hvilket politisk parti som er ved makten. Det er bankene som kan drive med fraksjons-reserve låning som er det store problemet, samt husbanken som gir lån til mennesker som ikke har betalings/betjeningsevne for å holde prisene på "billige" boliger kunstig høy. Husbanken fungerer sånn at leiligheter som burde falle i pris IKKE faller.

Poenget er at boligkrakket i sent 80/tidlig 90-tallet kom som en følge av jappetiden. Og min påstand er at regjeringen som satt den første halvdelen av 80-tallet ikke gjorde grep for å minimere nedgangstiden som måtte komme. Hadde mottiltak vært gjort på et mye tidligere tidspunkt, hadde ikke ettervirkningene vært så dramatiske som de ble.

Lenke til kommentar

Men hva var jappetiden på 80-tallet en følge av? Holdninger og internasjonale konjunkturer. Egoismen skyldte innover hele den vestlige verden. Frihetskravet sto så sterkt at liberalistene i FrP (som ble kastet ut av partiet på 90-tallet) argumenterte for FRI innvandring, tenkt det! Oljeprisen lå på 20 dollar, i dag ropes det krise når den er under 80. Og krise er det i næringen. Oljeservicearbeidere sies opp over en lav sko, nyutdannede som satset på den sikreste utdanningen for fem år siden, får seg ikke jobb.

 

Det bygges ikke for få boliger i Norge, det kjøpes for mange! Det normale er at mennesker er 30-40 år når de kjøper sin første bolig. I dag kjøper pappa bolig til 20-åringen som skal studere. Det gjøres ikke fordi det er nødvendig, men fordi det ses på som en god investering. Det er en god investering fordi myndighetene har laget regler som favoriserer boliger fremfor produktiv virksomhet som skaper arbeidsplasser.

 

En annen konsekvens av dette ser vi nå ved at vi er for avhengig av oljenæringen fordi andre næringer er underutviklet, og dermed får problemer i oljenæringen større ringvirkninger. Vi vil få større arbeidsløshet enn vi kunne hatt, og det vil føre til at boligboblen sprekker enda mer. Favorisering av boligeiere har altså ført til at prisene har steget mer enn de ellers hadde gjort, og at prisene vil fall fortere og mer når boblen sprekker.

 

Det som kan redde boligmarkedet, er enten at oljeprisen stabiliserer seg på 80-90 dollar (ligger på 50-60 i dag), slik at vi unngår mye arbeidsløshet, eller at innvandringen øker, eller at barn flytter hjemmefra tidligere enn før.

Lenke til kommentar

 

Det bygges ikke for få boliger i Norge, det kjøpes for mange! Det normale er at mennesker er 30-40 år når de kjøper sin første bolig. I dag kjøper pappa bolig til 20-åringen som skal studere. Det gjøres ikke fordi det er nødvendig, men fordi det ses på som en god investering. Det er en god investering fordi myndighetene har laget regler som favoriserer boliger fremfor produktiv virksomhet som skaper arbeidsplasser.

 

Pappa kjøper jo bolig til poden fordi leieprisene er helt hinsides i landets byer. Og er ikke det pga for få boliger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når sprekker boligboblen vi har i Norge? For de som ikke mener vi har en boligboble i Norge les denne:

 

http://mises.org/library/oslo-housing-bubble-syndrome

 

Jeg er så gammel at jeg husker sent 80 tidlig 90 tallet da boligboblen sprakk sist gang. Effekten av dette var at befolkningen i Oslo sank, innvandringen stoppet helt opp og mange ble fryktelig deprimerte. Denne gangen kommer det til å bli mye værre. Norge har de siste årene blitt deindustrialisert pluss at all befolkningsveksten er kommet av innvandring. Hva tror dere blir ringvirkningene? Min spådommer, flere selvmord, masse konkurser, flere prostituerte, tapt generasjon, emmigrasjon og befolkningsnedgang. 

Bra å se at det er flere som har blitt oppmerksomme på den østerrikske skole. :)

 

Ellers så er det ikke godt å si når et krakk forekommer, annet enn at det alltid kommer på et tidspunkt når ingen forventer det. :)

Men en ting er sikkert: så lenge bankene, med Husbaken i spissen, fortsetter å gi ut lån så vil karusellen fortsette. Personlig tror jeg et evt krakk vil komme i løpet av et års tid, så blir spennende å se om jeg får rett. :)

Lenke til kommentar

At du prøver å diskreditere min informasjon og mening ved å invokere din autoritet sier bare litt om at du ikke vil diskutere, men heller være en "hater" standard hersketeknik det der.

Det stille skepsis til utsagn og grunnlaget bak disse er ikke det samme som "diskreditering", hatpraktisering eller herseteknikk... Slik jeg er det er det like mye grunnlag for påstå at du bedriver herseteknikker og deskreditering. Faktisk enda mer, da du tydelig uttaler hvordan du mener motparten hadde vonde hensikter mot deg.

 

 

Personlig tror jeg et evt krakk vil komme i løpet av et års tid, så blir spennende å se om jeg får rett. :)

Hva vil det ha å si for folk med lån og hus som ikke har planer om å selge? Ingenting vel?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva vil det ha å si for folk med lån og hus som ikke har planer om å selge? Ingenting vel?

Dersom det medfører en renteoppgang så vil det ha noe å si for de med store lån. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva ville motivasjonen for renteoppgang vært (økonomivitenskap er ikke mitt sterkeste felt..)?

En bankmann eller en økonom som kan tjene på en renteoppgang vil alltids klare å komme med et argument på hvorfor rentene må settes opp. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hmm, så rentenedgangen idag kan muligens forklares med at de vil ha flere kunder?

Ja det er godt mulig. Egentlig så er det jo en ganske genial måte å drive butikk på når man tenker over det. :)

Lenke til kommentar

"ingen boble har noen gang vært forutsett" - ergo, så lenge man frykter en sprekk vil den ikke kunne komme. En sprekk kommer kun når man ikke forventer den, det er et av kriteriene for at den skal kunne sprekke2. 

 

"Det der med ingen boble har noen gang vært forutsett," vil jeg si er en myte som blir spredd av massemedia. I Norge spres dette fra sider især som hegnar, e24,na24 og DN (som er finansiert av finanseliten), den verste vil jeg mene er Silje Sandmæl forbrukerøkonomen til DNB som narrer nordmenn til å overbetale for eiendom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...