Gå til innhold

Bachelor ved HHiT, master ved NHH - vanskelig?


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg har bestemt meg for at det er siviløkonom jeg vil bli, men jeg er usikker på hvor jeg skal studere og jeg vil finne ut litt mer før jeg tar det endelige valget. Karakterene mine er mer enn gode nok til at jeg kan komme inn på NHH om jeg vil, men problemet er at jeg vet ikke om jeg vil ta hele graden der.

 

Årsaken er at jeg gjerne skulle tatt bacheloren ved HHiT. Da kunne jeg fått 3 år i Trondheim med kjæresten (som skal på NTNU, og som virkelig er en keeper) før jeg dro videre til Bergen. Studiestarten og å finne leilighet osv. ville blitt mye lettere, da vi kunne finne noe sammen med en gang. I tillegg er han også en motivasjonskilde for meg (men selvfølgelig, jeg klarer å finne motivasjon uten han også) som hadde vært godt å ha. Skal jeg rett til Bergen derimot, vil begynnelsen bli litt hardere antar jeg. Selv ser jeg på det som positivt med en hard start, og jeg ser på det som en mulighet til å utvikle meg, men det skal jeg ikke gå mer inn på nå. 

 

Planen er jo i bunn og grunn å bare begynne på NHH og ta alt som det kommer, fordi det er det som vil være den beste veien å gå med tanke på utdannelsen. Allikevel er jo dette valget noe som vil påvirke hele livet mitt, og jeg vil derfor være helt sikker før jeg tar valget. Jeg er nemlig ute etter en god utdanning og jeg vil helst ha masteren min fra NHH, men fem år borte fra kjæresten vil også bli hardt. Nå som dere vet litt om hva jeg tenker, kan jeg komme med spørsmålet:

 

Hvis jeg ville tatt bacheloren min ved HHiT, ville det da vært hardt for meg å komme inn på NHH?

 

Jeg har sett på kravene, og det virker jo som om man må være rimelig flink. Men det er vanskelig for meg å vite hvordan det vil gå når jeg studerer, da jeg ikke har peiling på vanskelighetsgraden. Jeg er som sagt flink på skolen og får stort sett toppkarakterer i de fleste fagene, og har ingen problemer med å jobbe med skolearbeid hver dag og å være strukturert. Da blir et annet spørsmål: 

 

Er det hardt å få toppkarakterer ved HHiT? Hva kreves det av meg som person? 

 

Jeg takker på forhånd for eventuelle svar, og håper de kan hjelpe meg med valget jeg skal ta!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger et snitt på 3,9 - 4,3 (der A=5) fra bachelor for å komme inn på masteren til NHH.

 

http://www.nhh.no/no/studietilbud/s%C3%B8knad-og-opptak/master-i-%C3%B8konomi-og-administrasjon/opptaksregler-og-s%C3%B8knad.aspx

 

Hvis du derimot tar bacheloren på NHH, er du garantert overgang.

 

Jeg vet ingenting om HHiT eller vanskelighetsgraden der, ut over at den er lavere enn på NHH, i og med at NHH (sammen med UiO, UiB og NTNU) er strengest i landet på karakterene. Andre ting du bør ta med i vurderingen, er hvor godt du vil trives i studentmiljøet, nivå og arbeidsmoral blant de andre studentene med tanke på gruppearbeid og eksamner, oppfølging fra skolen, hvor lett det vil være å flytte og finne seg til rette nå kontra om tre år, om du eventuelt vil dra på utveksling og hvilke muligheter som finnes.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et vakuum ser jeg svært få, hvis noen, fordeler med å velge en annen økonomilinje enn NHH. Det vil alltid være en diskusjon på hvorvidt NHH eller BI er den beste skolen, men det koker i hvert fall ned til to bautaer (ser vekk fra Ind.Øk på NTNU siden dette er en hybridlinje). Ettersom vi ikke er i et vakuum kan jeg ikke svare deg på hvorvidt det er verdt å dra til NHH fra dag én, kontra det å bo sammen med kjæresten i Trondheim de tre første årene. Jeg kan derimot liste opp ting jeg ser på som negativt, så får du tillegge dem den vekten du selv føler for:

 

1. Du må oppnå et karaktersnitt på HHiT på 4.3 for å være -sikret-.opptak til NHH-master. Høsten 2014 fikk kandidater med snitt 3.9 og bedre tilbud om studieplass, så kravet ligger nok nærmere 4.0 enn 4.3 per i dag. Dette er helt klart oppnåelig, men det skal ikke mer enn et par dårlige karakter til for å ødelegge et godt snitt. Krisescenario hvis man ligger på 4.0 før siste semester, men er skikkelig uheldig og får tre C'er. Plutselig havnet man under. Kanskje ikke så sannsynlig, men ting skjer, og jeg ville i hvert fall jobbet meg opp en solid margin for å være sikker.

 

2. Min personlige erfaring er at eksterne har større problemer enn interne når det kommer til masterfagene på NHH. Jeg har selvsagt ikke noe som helst statistisk grunnlag for å si dette, så dette får du ta med en klype salt. Det finnes garantert plenty med eksempler av eksterne som danser seg gjennom NHH-masteren, men jeg personlig har ikke sett mye til dem. Teorien min er at opplegget på NHH sin bachelor gjør deg bedre rustet for NHH sin master.

 

3. Hvis du ønsker å ta sterk del i NHHS (studentforening) har du flere år på deg om du tar bacheloren på NHH. Med dette mener jeg - de tunge vervene i NHHS krever gjerne en del "erfaring" og "nettverk", og det er derfor vanlig å hoppe litt rundt i foreningen før man tar steget videre opp. Når det kommer til opptaksprosessen vil jeg også tro at de fleste gruppene søker å finne kandidater som har lengre tid igjen på NHH. Rett og slett for å etterfylle og for å skape en god stamme. Som masterstudent har man bare to år, og min teori er at min lett blir litt mindre "attraktiv" som følge av dette. Er du en sangstjerne av de sjeldne vil du helt sikkert være ettertraktet av både Sangria og Optimum, men terskelen blir fort noe høyere.

 

Er dere forresten fra Trondheim? Du sier at han skal på NTNU, noe som gjør at du vuderer å velge bort toppvalget ditt. Om dere ikke allerede har en fast base i Trondheim synes jeg ikke dette er helt rettferdig, men jeg skal ikke legge meg opp i dette. Jeg skjønner at valget mellom utdanning og drømmetypen er vanskelig.

 

Jeg kunne sikkert skrevet mer, men jeg tror det er bedre at du spør om du lurer på noe. Uansett ønsker jeg deg lykke til med valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2. Min personlige erfaring er at eksterne har større problemer enn interne når det kommer til masterfagene på NHH. Jeg har selvsagt ikke noe som helst statistisk grunnlag for å si dette, så dette får du ta med en klype salt. Det finnes garantert plenty med eksempler av eksterne som danser seg gjennom NHH-masteren, men jeg personlig har ikke sett mye til dem. Teorien min er at opplegget på NHH sin bachelor gjør deg bedre rustet for NHH sin master.

 

Dette finnes det faktisk statistisk grunnlag for å hevde. Det står noe om det i disse lenkene

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-A-er-ikke-alltid-en-A-6506890.html

http://www.forskerforum.no/wip4/mindre-hoegskoler-gir-bedre-karakterer/d.epl?id=1067600

 

Når det gjelder drømmetypen, er det noen jenter som finner ham på NHH. Kjønnsbalansen er omtrent 50/50, som også kan være av verdi for enkelte.

Lenke til kommentar

Du trenger et snitt på 3,9 - 4,3 (der A=5) fra bachelor for å komme inn på masteren til NHH.

 

http://www.nhh.no/no/studietilbud/s%C3%B8knad-og-opptak/master-i-%C3%B8konomi-og-administrasjon/opptaksregler-og-s%C3%B8knad.aspx

 

Hvis du derimot tar bacheloren på NHH, er du garantert overgang.

 

Jeg vet ingenting om HHiT eller vanskelighetsgraden der, ut over at den er lavere enn på NHH, i og med at NHH (sammen med UiO, UiB og NTNU) er strengest i landet på karakterene. Andre ting du bør ta med i vurderingen, er hvor godt du vil trives i studentmiljøet, nivå og arbeidsmoral blant de andre studentene med tanke på gruppearbeid og eksamner, oppfølging fra skolen, hvor lett det vil være å flytte og finne seg til rette nå kontra om tre år, om du eventuelt vil dra på utveksling og hvilke muligheter som finnes.

 

Hvor har du dette fra? I 2014 var NHH den skolen i hele landet som ga flest Aer, 19%, og hvor færrest strøk, 2%. Av de 30-40 skolene i landet toppet altså NHH statistikken i å gi best karakterer. 

 

Edit: Skjønte i etterkant at du ikke mente. Men må si at jeg syns det er komisk at en skole som gir så latterlig gode karakterer blir ansett som "streng". Sier vel litt om hvor skeis det har gått med normalfordeling/karakterskalaen på økonomistudier i Norge.

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Se for eksempel her http://www.dn.no/talent/2013/09/19/her-er-det-vanskeligst-a-fa-gode-karakterer

 

Du har rett i at NHH-studenter har høye karakterer og lav strykprosent. Men man kan jo spørre seg om dette er galt når så mye tyder på at NHHs studenter er sterkere enn studenter på tilsvarende studier. NHH kunne lagt seg på samme linje som andre skoler. Da ville antakelig en større overvekt av studentene fått toppkarakterer og det ville vært vanskelig for arbeidsgivere å skille NHH-studentene fra hverandre. Eller NHH kunne praktisert en streng normalfordeling. Da ville de gode karakterene være underkastet en sterk konkurranse blant studentene, de ville sagt mindre om hvor gode NHHs studenter er sammenliknet med andre studenter og det ville kanskje vært urettferdig vanskelig for NHH-studentene å oppnå et tilfredsstillende karaktersnitt for masterstudier på andre skoler. Man kan selvsagt mene at ett av alternativene er bedre enn det andre, men det fungerer i dag greit at NHH legger seg på en mellomting.

 

NHH har også mange utvekslingsavtaler og en stor del av studentene benytter seg av disse. På tross av at skolene de utveksler til ofte regnes som de beste i sine egne land, er både første- og annenhåndserfaringene at nivået er lavere enn på NHH. De skolene jeg har hørt om der NHH-studenter har opplevd utfordringer, er de beste skolene i andre nordiske land og i Sveits.

 

Interessant for både deg og trådstarter kan det være hvor mye tid studentene i snitt bruker på å oppnå de forskjellige karakterene http://www.dn.no/talent/2014/09/25/2159/Utdannelse/studerer-fem-timer-mer-fr-flere-jobbtilbud-og-hyere-lnn

Lenke til kommentar

 

2. Min personlige erfaring er at eksterne har større problemer enn interne når det kommer til masterfagene på NHH. Jeg har selvsagt ikke noe som helst statistisk grunnlag for å si dette, så dette får du ta med en klype salt. Det finnes garantert plenty med eksempler av eksterne som danser seg gjennom NHH-masteren, men jeg personlig har ikke sett mye til dem. Teorien min er at opplegget på NHH sin bachelor gjør deg bedre rustet for NHH sin master.

 

Dette finnes det faktisk statistisk grunnlag for å hevde. Det står noe om det i disse lenkene

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-A-er-ikke-alltid-en-A-6506890.html

http://www.forskerforum.no/wip4/mindre-hoegskoler-gir-bedre-karakterer/d.epl?id=1067600

 

Når det gjelder drømmetypen, er det noen jenter som finner ham på NHH. Kjønnsbalansen er omtrent 50/50, som også kan være av verdi for enkelte.

 

 

Se der, ja. Da fikk punktet mitt litt mer tyngde. Takk!

 

 

 

Du trenger et snitt på 3,9 - 4,3 (der A=5) fra bachelor for å komme inn på masteren til NHH.

 

http://www.nhh.no/no/studietilbud/s%C3%B8knad-og-opptak/master-i-%C3%B8konomi-og-administrasjon/opptaksregler-og-s%C3%B8knad.aspx

 

Hvis du derimot tar bacheloren på NHH, er du garantert overgang.

 

Jeg vet ingenting om HHiT eller vanskelighetsgraden der, ut over at den er lavere enn på NHH, i og med at NHH (sammen med UiO, UiB og NTNU) er strengest i landet på karakterene. Andre ting du bør ta med i vurderingen, er hvor godt du vil trives i studentmiljøet, nivå og arbeidsmoral blant de andre studentene med tanke på gruppearbeid og eksamner, oppfølging fra skolen, hvor lett det vil være å flytte og finne seg til rette nå kontra om tre år, om du eventuelt vil dra på utveksling og hvilke muligheter som finnes.

 

Hvor har du dette fra? I 2014 var NHH den skolen i hele landet som ga flest Aer, 19%, og hvor færrest strøk, 2%. Av de 30-40 skolene i landet toppet altså NHH statistikken i å gi best karakterer. 

 

Edit: Skjønte i etterkant at du ikke mente. Men må si at jeg syns det er komisk at en skole som gir så latterlig gode karakterer blir ansett som "streng". Sier vel litt om hvor skeis det har gått med normalfordeling/karakterskalaen på økonomistudier i Norge.

 

 

Kilde er en fin ting.

 

https://www.regjeringen.no/nb/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/

 

Når det gjelder normalfordeling er det nå en gang slik at det er fryktelig vanskelig å lage eksamensoppgaver som hvert år fører til en perfekt gausskurve. Eller mener du at resultatene skal normalfordeles etter eksamen er avlagt?

Endret av H. Specter
Lenke til kommentar

 

 

2. Min personlige erfaring er at eksterne har større problemer enn interne når det kommer til masterfagene på NHH. Jeg har selvsagt ikke noe som helst statistisk grunnlag for å si dette, så dette får du ta med en klype salt. Det finnes garantert plenty med eksempler av eksterne som danser seg gjennom NHH-masteren, men jeg personlig har ikke sett mye til dem. Teorien min er at opplegget på NHH sin bachelor gjør deg bedre rustet for NHH sin master.

 

Dette finnes det faktisk statistisk grunnlag for å hevde. Det står noe om det i disse lenkene

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-A-er-ikke-alltid-en-A-6506890.html

http://www.forskerforum.no/wip4/mindre-hoegskoler-gir-bedre-karakterer/d.epl?id=1067600

 

Når det gjelder drømmetypen, er det noen jenter som finner ham på NHH. Kjønnsbalansen er omtrent 50/50, som også kan være av verdi for enkelte.

 

 

Se der, ja. Da fikk punktet mitt litt mer tyngde. Takk!

 

 

 

Du trenger et snitt på 3,9 - 4,3 (der A=5) fra bachelor for å komme inn på masteren til NHH.

 

http://www.nhh.no/no/studietilbud/s%C3%B8knad-og-opptak/master-i-%C3%B8konomi-og-administrasjon/opptaksregler-og-s%C3%B8knad.aspx

 

Hvis du derimot tar bacheloren på NHH, er du garantert overgang.

 

Jeg vet ingenting om HHiT eller vanskelighetsgraden der, ut over at den er lavere enn på NHH, i og med at NHH (sammen med UiO, UiB og NTNU) er strengest i landet på karakterene. Andre ting du bør ta med i vurderingen, er hvor godt du vil trives i studentmiljøet, nivå og arbeidsmoral blant de andre studentene med tanke på gruppearbeid og eksamner, oppfølging fra skolen, hvor lett det vil være å flytte og finne seg til rette nå kontra om tre år, om du eventuelt vil dra på utveksling og hvilke muligheter som finnes.

 

Hvor har du dette fra? I 2014 var NHH den skolen i hele landet som ga flest Aer, 19%, og hvor færrest strøk, 2%. Av de 30-40 skolene i landet toppet altså NHH statistikken i å gi best karakterer. 

 

Edit: Skjønte i etterkant at du ikke mente. Men må si at jeg syns det er komisk at en skole som gir så latterlig gode karakterer blir ansett som "streng". Sier vel litt om hvor skeis det har gått med normalfordeling/karakterskalaen på økonomistudier i Norge.

 

 

Kilde er en fin ting.

 

https://www.regjeringen.no/nb/dokument/dep/kd/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-hoyere-utdanning/stor-variasjon-i-karaktersetting/id736724/

 

Når det gjelder normalfordeling er det nå en gang slik at det er fryktelig vanskelig å lage eksamensoppgaver som hvert år fører til en perfekt gausskurve. Eller mener du at resultatene skal normalfordeles etter eksamen er avlagt?

 

 

Karakterene skal forsøkes å normalfordeles over tid. De siste 10 år har NHH gitt 208637 karakterer, hvor 110198 har vært A eller B. Dette er 53% og langt over "målet". Din kilde viser at NHH er relativt strenge, altså sett i forhold til andre økonomistudier. Når en ser hvor gode karakterer som blir gitt ved NHH, kan en bare tolke det slik at NHH sine karakterer er komiske og ved andre økonomistudier er de latterlige. 

 

Det har blitt så ille nå at det er vanlig at bedrifter ikke ønsker økonomistudenter med C, altså det som skal være snittet. Hvor jeg jobber deltid nå, er det krav om C i snitt fra sivilingeniører og B i snitt fra siviløkonomer, selv i de stillingene som siv.øk og siv.ing konkurrerer om de samme jobbene. Kanskje dette har påvirket synet mitt på karakterene som blir gitt ut på økonomistudier for mye, men jeg tror ikke det, statistikken tilsier at situasjonen er.. latterlig.

 

Link

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Karakterene skal forsøkes å normalfordeles over tid. De siste 10 år har NHH gitt 208637 karakterer, hvor 110198 har vært A eller B. Dette er 53% og langt over "målet". Din kilde viser at NHH er relativt strenge, altså sett i forhold til andre økonomistudier. Når en ser hvor gode karakterer som blir gitt ved NHH, kan en bare tolke det slik at NHH sine karakterer er komiske og ved andre økonomistudier er de latterlige.

 

Jeg gidder ikke gå inn på en lang diskusjon over hvorvidt det står dårlig til med NHHs karaktersetting. Det kan godt være. Er ikke karakterene normalfordelt så har enten de som lager eksamensoppgavene gjort en dårlig jobb eller så blir kullene flinkere. Vi kan derfor være enig om at systemet til en viss grad ikke fungerer, men hvor får du det fra at kilden min sammenligner økonomistudier? Den ser på variasjoner i karaktersetting ved UH-institusjoner, og det står klart og tydelig at:

 

 

NTNU ser ut til å ha den ”strengeste” karaktersettingspraksisen, etterfulgt av UiO, HiHm, NHH og UiB, HiST og HiOA.

 

Står det dårlig til med NHH, står det også svært dårlig til med resten av utdanningssektoren. Hvis vi bruker dine ord blir det da kun NTNU, UiO og HiHm av institusjoner i Norge som potensielt ikke har komisk karaktersetting.

 

 

Det er slik det praktiseres på NTNU.

 

Da praktiserer NTNU feil. Normalfordeling skal tilstrebes, men studenter skal ikke presses inn i en forhåndsgitt fordeling. Hvis du tenker litt over det skjønner du sikkert hvor idiotisk det er å sette en fordeling som skal følges slavisk på forhånd.

Lenke til kommentar

Karakterene skal forsøkes å normalfordeles over tid. De siste 10 år har NHH gitt 208637 karakterer, hvor 110198 har vært A eller B. Dette er 53% og langt over "målet". Din kilde viser at NHH er relativt strenge, altså sett i forhold til andre økonomistudier. Når en ser hvor gode karakterer som blir gitt ved NHH, kan en bare tolke det slik at NHH sine karakterer er komiske og ved andre økonomistudier er de latterlige.

 

Hvis du ser i lenken i innlegget hans, står det at karakterene ved høyskolene og universitetene er sammenliknet med inntaksgrunnlaget deres, altså karakterer fra videregående. Synes du ikke det er en mer rettferdig sammenlikning enn karakterfordelingen alene?

 

Sammenlikner man det avviket, er det altså ikke bare karakterene på andre økonomistudier som er latterlige i forhold til NHH, men også ingeniørstudier, juss, språk, osv. på andre skoler enn NTNU, UiB og UiO.

Lenke til kommentar

 

Hvor har du dette fra? I 2014 var NHH den skolen i hele landet som ga flest Aer, 19%, og hvor færrest strøk, 2%. Av de 30-40 skolene i landet toppet altså NHH statistikken i å gi best karakterer. 

 

Edit: Skjønte i etterkant at du ikke mente. Men må si at jeg syns det er komisk at en skole som gir så latterlig gode karakterer blir ansett som "streng". Sier vel litt om hvor skeis det har gått med normalfordeling/karakterskalaen på økonomistudier i Norge.

 

 

"Skeis med normalfordeling". Jeg har aldri skjønt hvorfor karakterer skal normalfordeles. Økonomistudentenen ved NHH og siv.ingstudentene ved NTNU utgjør ikke akkurat et gjennomsnitt av befolkningen. Det er noen av de aller dyktigste folkene som finnes i Norge innen sine områder. Da skjønner jeg ikke hvorfor så og så mange må ha karakterene D, E og F kun fordi det skal tilfredstille noen idiotiske byråkraters tåpelige ideer om normalfordeling i en populasjon som egentlig er altfor liten til å normalfordeles. Håpløst.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon. Har snart en 3-årig gråd fra en mindre profilert handelshøyskole i Norge. Snittet vipper over mot et svakt A-snitt. Jobber svært mye med skole, dvs. fra jeg står opp til klokka 20.00, inklusive lørdag, søndag - riktig nok med unntak pga. jobb, sosiale eventer, osv, så karakterene kommer ikke gratis, selv om studiekravene sikkert ikke er like harde som på NHH. 

 

Tenker at en Master fra NHH er svært lurt for framtiden, men lurer på om overgangen blir svært tøff og om jeg rett og slett stiller en del dårligere enn internsøkere. Noen som har erfaring med overgangen fra en mindre HH til eksternmaster på NHH? :-)

 

Hadde vært veldig kjedelig å hoppe fra et svakt A snitt til C. 

Lenke til kommentar

Jeg har ingen førstehåndserfaring med det, men statistikken viser at for eksempel en A-student fra NHH er sterkere enn en ekstern søker på master. Det er derfor NHH garanterer alle sine bachelorstudenter overgang og får lov til å gjøre dette, mens eksterne søkere må ha et så høyt snitt. Du vil nok klare deg greit med et snitt på en svak A fra bachelor, men du bør ikke regne med å opprettholde dette snittet uten å øke innsatsen.

Lenke til kommentar

Noen tar diskusjonen i retning hvordan karaktersystemet burde være. Det er en annen diskusjon, her må vi horholde oss til hvordan systemet vi har i dag faktisk er.  

 

Målet til ECTS-karaktersystemet, som det norske karaktersystemet bygger på, er å gradere studenter ved samme skole. Om det er flinkere studenter ved NHH, skal det være vanskeligere å få gode karakterer der enn ved en skole som har mindre flinke studenter. Markedet er klar over at det er forskjeller mellom skolene og der er derfor det er en fordel å gå ved NHH. I dag følger ikke NHH "reglene", de gir ut bedre karakterer enn de skal. Karakterene er ikke normalfordelte, over tid, som de skal være.

 

"Similarly to the American grading scale it is based on the class percentile. That means, that the grade shows how a student performed compared to the other students in the same class"

 

http://www.mastersportal.eu/articles/388/all-you-need-to-know-about-the-european-credit-system-ects.html

 

 

Edit: Problemet i dag, er at master/phd-inntak baserer seg på karakterer. Det er håpløst å ha inntaksystemet vi har i dag, samt et karaktersystem som er basert på ECTS. 

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Er litt i samme situasjon. Har snart en 3-årig gråd fra en mindre profilert handelshøyskole i Norge. Snittet vipper over mot et svakt A-snitt. Jobber svært mye med skole, dvs. fra jeg står opp til klokka 20.00, inklusive lørdag, søndag - riktig nok med unntak pga. jobb, sosiale eventer, osv, så karakterene kommer ikke gratis, selv om studiekravene sikkert ikke er like harde som på NHH. 

 

Tenker at en Master fra NHH er svært lurt for framtiden, men lurer på om overgangen blir svært tøff og om jeg rett og slett stiller en del dårligere enn internsøkere. Noen som har erfaring med overgangen fra en mindre HH til eksternmaster på NHH? :-)

 

Hadde vært veldig kjedelig å hoppe fra et svakt A snitt til C. 

 

Har flere kompiser som har gått over fra HHIT til NHH. De jeg har snakket med har opprettholdt et snitt på B. Dette stemmer for øvrig med det "innsidere" i NHH sier; HHIT-studenter gjør det generelt sett bra på NHH. Ser også at studenter som kommer fra mindre høyskoler inn på Master på HHIT sliter mer enn de som har tatt bacheloren på HHIT. Dette gjelder også (og i stor grad) studenter fra andre BI-skoler enn den i Oslo. 

 

Edit: Ser at jeg svarte på feil innlegg. Men poenget står=)

Endret av EoB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går på HHIT.

 

Jeg tror ikke jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på NHH (4,9 i snitt fra VGS). Jeg hadde heller ikke s-matte så jeg kunne ikke ha søkt uansett. (jeg jobbet ikke veldig hardt på VGS og hadde enkelte karakterer som trakk meg veldig ned.)

Jeg er snart ferdig med andre året og snittet mitt ligger mellom A og B (ca. 4,5). Jeg jobber ikke veldig mye med skolen utenom eksamensperioden – kanskje 15-20 timer i uka til vanlig og 50-70 timer i uka i eksamensperioden. (eksamensperioden er som regel 4-5 uker)

 

Personlig syns jeg ikke at det er så hardt, men jeg vet likevel at veldig mange sliter med å få et høyt snitt. Selv de med gode karakterer fra VGS. Det er ca. 13 % som får A og 29 % som får B. (http://www.dn.no/talent/2015/04/04/1116/Utdannelse/her-er-norske-studenters-karakterer). 

 

Skolen er åpne for at folk tar opp fag. Det er mulig å melde seg på konten selv om man ikke har strøket. Du har altså mange sjanser til å forbedre karakterene dine dersom du skulle trenge det (men vær obs på at dette kan endre seg når skolen fusjonerer med NTNU). Mange tar også et ekstraår for å forbedre karakterene sine. 

(Jeg personlig syns det er helt på tryne at de lar folk ta opp fag i hytt og pine. Det ødelegger for oss som gjør det bra første gangen. :nei: )

 

Det er helt klart lettest for din del å begynne rett på NHH, men det er helt oppnåelig å komme inn dersom du jobber hardt, har litt flaks og i værste fall bruker litt lenger tid. 

 

(men hvis du må ta opp mange fag for å forbedre snitt sier det seg selv at masteren på NHH kommer til å bli litt tøff.. :) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...