Gå til innhold

Tips til speilreflekskamera til hjemme bruk?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er det man kan kalle helt nybegynner i kameraverden og trenger hjelp til å finne fram i jungelen.

 

Kameraet jeg trenger skal:

1) Koste under 6000 kr (inkluderer kjøp av både body + lense), og det sier seg selv at jeg da ikke satser på det høye sjiktet.

2) Brukes hjemme til ansikts portrettbilder og helkropps bilder både inne og ute, og noe landskapsbilder. Viktig at kameraet kan fange farger fint, vise tydelige detaljer på nærbilder + ha god mulighet for fokusering (gjøre bakgrunnen bak menneskene ´utydelig´ på en fin måte, ikke skarpt)

3) Med eller uten videomuligheter er ikke viktig, men er det er selvsagt bra om det er med.

 

 

Har så langt Canon, Nikon og Sony oppe til vurdering, men jeg håper noen av dere kan gi anbefaling til hvilken modell dere ville anbefalt for mitt bruk, og gjerne hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må velge modell og merke selv, alle de tre du har sett på vil løse ønskene dine godt.

 

Det er objektivene som avgjør nesten alt når det kommer til fotoutfordringene. Det du ser etter, er antagelig dyrere enn budsjettet ditt, men du bør kunne komme fint i gang hvis du kjøper med det såkalte kit-objektivet til det kamera du velger. Det har en del kompromisser, men du får samtidig mye for pengene.

 

Etter hvert som du finner ut hva du savner så kan du kjøpe nytt og bedre objektiv da. Men hvis du strekker budsjettet ditt litt, så bør du kanskje kunne få med et lyssterkt fastobjektiv for fotografering i lite lys og for å virkelig få liten dybdeskarphet og dermed den uskarpe bakgrunnen du vil ha.

Lenke til kommentar

Hm. Å få noe som egner seg til generell bruk og samtidig gir deg mulighet til å leke med liten skarphetsdybde innenfor ditt budsjett kan være tricky.

 

Stort sett alle kitene med en helt standard 18-55 f/3,5-5,6 (eller tilsvarende for andre sensorstørrelser) gjør en helt bra jobb med å ta gode bilder, plukk en produsent som har features og brukergrensesnitt du er fornøyd med.

 

Om det er viktig for deg å leke med skarphetsdybde, så har jeg to forslag: Det ene er for å gå for et standardkit, og så plukke opp et 50 mm f/1,8 fastobjektiv i tillegg. Det er et ganske bra portrettobjektiv på 1,5-crop-format, og ligger gjerne rett rundt tusenlappen. Alternativ to er å plukke opp en mer lyssterk normalzoom (f.eks. en av Sigma eller Tamrons varianter over temaet 17-50 f/2,8 - Sigma sin er vel kanskje den som gir best bang for buck nå om dagen) til rundt 3000, og så skaffe et kamerahus som passer. Det gir ikke helt samme lysstyrken og bakgrunnsuskarpheten som 50 f/1,8, men er mer fleksibel på generell basis.

 

Hvem som er bra på video i nybegynnersegmentet har jeg ikke snøring på. Nikon (som er det jeg har noenlunde peil på) har D3200 (som passer inn i "17-50 f/2,8"-scenarioet mitt) og D3300 (som passer inn i "kit + 50mm"-forslaget). Begge kan ta video, men sistnevnte har mulighet til å filme med høyere opptakshastighet. Hvordan kvaliteten på videoen er skal jeg ikke uttale meg om, har aldri prøvd.

Lenke til kommentar

Du må velge modell og merke selv, alle de tre du har sett på vil løse ønskene dine godt.

 

Det er objektivene som avgjør nesten alt når det kommer til fotoutfordringene. Det du ser etter, er antagelig dyrere enn budsjettet ditt, men du bør kunne komme fint i gang hvis du kjøper med det såkalte kit-objektivet til det kamera du velger. Det har en del kompromisser, men du får samtidig mye for pengene.

 

Etter hvert som du finner ut hva du savner så kan du kjøpe nytt og bedre objektiv da. Men hvis du strekker budsjettet ditt litt, så bør du kanskje kunne få med et lyssterkt fastobjektiv for fotografering i lite lys og for å virkelig få liten dybdeskarphet og dermed den uskarpe bakgrunnen du vil ha.

Hvor mye strekk i budsjettet tror du jeg trenger for å få en nogenlunde god dybdeskarphet? Og vet du om muligheten for å kjøpe en rimelig body seperat og heller investere i et litt dyrere objektiv, eller må man holde seg til kit-løsningene i første omgang? Takk så mye for kjappt for svar forresten.

Lenke til kommentar

Hvor mye strekk i budsjettet tror du jeg trenger for å få en nogenlunde god dybdeskarphet? Og vet du om muligheten for å kjøpe en rimelig body seperat og heller investere i et litt dyrere objektiv, eller må man holde seg til kit-løsningene i første omgang? Takk så mye for kjappt for svar forresten.

Fastoptikk trenger ikke å drepe budsjettet. Nikon sin 50mm f/1,8 var noe dyrere enn jeg trodde, men Canon sin får du fremdeles for under tusenlappen. Pentax har også et tilsvarende objektiv (som ser unektelig lekkert ut).

 

Du klarer fint å skvise inn et rimelig kit og en 50mm f/1,8 på 6000 kr.

Lenke til kommentar

Hm. Å få noe som egner seg til generell bruk og samtidig gir deg mulighet til å leke med liten skarphetsdybde innenfor ditt budsjett kan være tricky.

 

Stort sett alle kitene med en helt standard 18-55 f/3,5-5,6 (eller tilsvarende for andre sensorstørrelser) gjør en helt bra jobb med å ta gode bilder, plukk en produsent som har features og brukergrensesnitt du er fornøyd med.

 

Om det er viktig for deg å leke med skarphetsdybde, så har jeg to forslag: Det ene er for å gå for et standardkit, og så plukke opp et 50 mm f/1,8 fastobjektiv i tillegg. Det er et ganske bra portrettobjektiv på 1,5-crop-format, og ligger gjerne rett rundt tusenlappen. Alternativ to er å plukke opp en mer lyssterk normalzoom (f.eks. en av Sigma eller Tamrons varianter over temaet 17-50 f/2,8 - Sigma sin er vel kanskje den som gir best bang for buck nå om dagen) til rundt 3000, og så skaffe et kamerahus som passer. Det gir ikke helt samme lysstyrken og bakgrunnsuskarpheten som 50 f/1,8, men er mer fleksibel på generell basis.

 

Hvem som er bra på video i nybegynnersegmentet har jeg ikke snøring på. Nikon (som er det jeg har noenlunde peil på) har D3200 (som passer inn i "17-50 f/2,8"-scenarioet mitt) og D3300 (som passer inn i "kit + 50mm"-forslaget). Begge kan ta video, men sistnevnte har mulighet til å filme med høyere opptakshastighet. Hvordan kvaliteten på videoen er skal jeg ikke uttale meg om, har aldri prøvd.

Her har jeg mye å lukke opp, takk!

 

Dette med dybdeskarphet er rimelig viktig for meg ja. Forslår du å kjøpe et kit og et portrettobjektiv seperat (tenker på den du nevner med 50 mm f/1,8), eller kan jeg like gjerne droppe objektivet i kiten og bare kjøpre kamerahuset + portrettobjektiv? Vil jeg gå glipp av noe vesentlig da, er det noen funksjoner i kit-objektivet som et portrettobjektiv ikke har?

Lenke til kommentar

La oss si at du får for Nikon, som er et av mine merker. Da kan du for eksempel starte med D3300 og 18-55 zoom

 

http://www.fotovideo.no/foto/Speilrefleks/Nikon/Nikon-D3300-m-18-55-VR-V20-24MP-Full-HD-video-3-LCD-11-punkt-AF135354-p0000175315

 

Det er omtrent 1.500 igjen til budsjettet ditt. Et minnekort tar en 500-lapp, da er det en tusenlapp igjen. Du får en 35mm f/1.8 for ca 1500, eller en 50mm for et par tusen, og da er du vel på rundt 6.500-7.000...

 

Men du må ikke velge Nikon, de andre merkene er like gode. Velg det du liker best.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Vil jeg gå glipp av noe vesentlig da, er det noen funksjoner i kit-objektivet som et portrettobjektiv ikke har?

Zoom.

 

Det går helt fint an å bruke fastoptikk til generell fotografering, men da bør du gjerne gå for noe videre (og som oftest dyrere) enn en 50mm. Rundt 30mm er et bra normalobjektiv til 1,5-crop.

 

En normalzoom (dvs. noe i området rundt 18-50 mm) er et veldig hendig og fleksibelt objektiv. Det går fra ganske kraftig vidvinkel til en kort tele, og gir mulighet til å ta bilder av veldig mange forskjellige motiver. For en nybegynner, så er det veldig greit å ha muligheten til å prøve seg litt frem med forskjellige brennvidder, og det klassiske normalzoomområdet er klassisk nettopp fordi det er så anvendelig.

 

Tamron har et veldig greit verktøy for å illustrere utsnittene fra forskjellige brennvidder her. Velger du "digital", så får du et utsnitt som tilsvarer 1,5-crop, da kan du se litt på hva du får ut av en vanlig normalzoom kontra en fast 50 mm.

Lenke til kommentar

Dette ser jo unektelig ut som et bra tilbud, og der har du nok til overs til å skvise inn et 50mm f/1,8 og et minnekort i tillegg :hmm:

 

En av de lokale pentaxianerne får motsi meg hvis K500 er et skikkelig tabbekjøp. Eneste aberet jeg kan se med det er at du må belage deg på å kjøpe batteri i tillegg, eller bruke AA-batterier.

Lenke til kommentar

Det viktigste med valg av kamera og fabrikat: Har du noen venner som har noe utstyr dere dere kan byttelåne? I så fall velg det samme for erfaringsutveksling og bytting.

 

Canon, Nikon, Sony, Pentax osv. Som folk nevner så er det OBJEKTIVENE som er viktige og ikke kamera.

 

Selv bruker jeg Canon fordi jeg alltid har brukt Canon og har vent meg til det. Smart som sagt å ha noen du kan byttelåne utstyr med og at dere sammen kan lære av hverandre mht kamera og innstillinger.

 

Og så til det ALLER viktigste. KOM DEG UT TA BILDER! Ikke sitt på nett og diskutere om objekt A er 2% skarpere enn objektiv B. Det er tross alt ved å ta bilder man lærer ikke ved å diskutere tekniske detaljer og rykter om utstyr som kanskje kommer og "religiøse" diskusjoner om merke A er bedre enn merke B og C, her på forumet ;-)

Lenke til kommentar

Ang. AA-batterier så for guds skyld ikke fall for fristelsen for å kjøpe en billig batterilader på Clas Ohlson. Vel, med mindre du vil ha batterier som begynner å boble.

 

Kjøper man Eneloop AA fra Sanyo har man batterier som man kan stole på, og som ikke går tomme av å ligge i skuffen.

 

Hvis du finner kamerautstyr du ønsker som er litt over hva du har råd til så kan du også kikke på bruktmarkedet. På Finn.no er det ofte urealistiske priser der selgerne ikke skjønner at elektronikk synker i verdi, men man kan ha flaks hvis man følger med og er kjapp på gode tilbud. Bruktmarkedet på Foto.no har ofte mer realistiske priser, og masse bra fotoutstyr.

Lenke til kommentar

En av de lokale pentaxianerne får motsi meg hvis K500 er et skikkelig tabbekjøp. Eneste aberet jeg kan se med det er at du må belage deg på å kjøpe batteri i tillegg, eller bruke AA-batterier.

Fant en ting til som var litt sært - det har tydeligvis ikke visning av aktivt autofokuspunkt i søkeren. Noe som ærlig talt bare er snålt, jeg klarer ikke å se hvordan det reduserer prisen så mye å kutte ut det. Vet ikke hvor bra det funker for andre, men jeg hadde ikke taklet å bruke et kamera hvor jeg ikke kan se i søkeren hvilket fokuspunkt som er i bruk  :confused:

Lenke til kommentar

 

En av de lokale pentaxianerne får motsi meg hvis K500 er et skikkelig tabbekjøp. Eneste aberet jeg kan se med det er at du må belage deg på å kjøpe batteri i tillegg, eller bruke AA-batterier.

Fant en ting til som var litt sært - det har tydeligvis ikke visning av aktivt autofokuspunkt i søkeren. Noe som ærlig talt bare er snålt, jeg klarer ikke å se hvordan det reduserer prisen så mye å kutte ut det. Vet ikke hvor bra det funker for andre, men jeg hadde ikke taklet å bruke et kamera hvor jeg ikke kan se i søkeren hvilket fokuspunkt som er i bruk  :confused:

 

K500 er vel regnet som nybegynner kamera og er litt ribbet for endel ting,det har heller ikke værtetting som de andre.Har prøvd Pentax KX for ei stund siden og var overrasket på manglende fokuspunkter,det var også en nybegynner modell.Tror at de som kjøper et slikt er mindre opptatt av foto og kjører på grønn modus med full auto også på AF og er rimlig fornøyd :) . Hvis Pentax vurderes så kikk på K50 og det rimlige 50/1.8 og 35/2.4 objektivene som er optisk meget bra til prisen.Alt er bra i dag -uansett merke !!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville gått for Nikon D3300 m/18-55 som for tiden koster 4.489,- For innendørs portrettfoto ville jeg også kjøpt en skikkelig blitz f.eks Nikon Speedlight SB-700. 

 

Du trenger også minnekort, en fotobag og et godt program for etterbehandling, arkivering m.m.

Anbefaler Adobe lightroom.

 

Et stativ kan også være greit å ha, men ikke kjøp de aller billigste.

Endret av LBe
Lenke til kommentar

Med det budsjettet ville jeg vurdert å kjøpt et brukt speilløst hus og et par manuelle fastobjektiver. Eldre manuelle objektiver er litt mer krevende å jobbe med, men det er lærerikt, gøy og gir den beste pris vs resultat ratio. Som nybegynner kan det bli en bratt læringskurve, men det er ikke sikkert det passer for deg :)

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg definitivt fastoptikk, med mindre du går (mye) opp i pris vil du få mer for pengene med fastoptikk (skarphet feks). 50mm er et supert første-objektiv, jeg hadde droppet kit-objektivene (igjen med mindre du skal gå opp mye i pris), kjøpt et hus og et 50 mm - så kan du kjøpe flere objektiver senere. Speil vs ikke-speil er en smakssak, jeg har begge deler. Hva merke angår: Du kan ikke trå feil om du velger et av de store, da går det mer på hva som ligger best i hånden din. Jeg hadde heller lagt penger i kamerahus og et godt objektiv heller enn blitz, rett og slett for å bli trygg på fotografering i naturlig lys før du legger til enda et element. 

Lenke til kommentar

50mm er et supert første-objektiv, jeg hadde droppet kit-objektivene (igjen med mindre du skal gå opp mye i pris), kjøpt et hus og et 50 mm

Jeg ville ikke hørt på dette rådet.

 

Som jeg skrev over, fast 50mm er såpass trangt at det funker ganske dårlig som allround-objektiv på 1,5-crop. Det er ypperlig på fullformat, men da snakker vi en litt annen prisklasse på kamerahuset.

 

Jeg vil si Nikon og Pentax er de eneste produsentene for tiden som har brukbare, rimelige, faste normalobjektiv med stor blender til 1,5-crop med hhv. AF-S DX 35mm f/1,8 og DA 35mm f/2,4 AL (og 35mm kan egentlig også bli litt trangt, jeg har selv brukt 30mm som fast normal på DX, og det er sånn akkurat passe etter min mening). De ligger begge i området 1500-2000 kr. Sony har et tilsvarende objektiv, men det er til Alpha-fatningen som ser ut til å være i ferd med å avgå med døden. Bortsett fra det, så må du fort opp i 2500+ kr for et fast normalobjektiv.

 

Når i tillegg kitzoomene koster såpass lite som de gjør (forskjellen mellom hus med og uten kitobjektiv er gjerne under tusenlappen i nybegynnersegmentet), så er det nokså poengløst å ikke ta med kitzoomen, med mindre du har planer om å gå for en annen normalzoom i stedet. Det er ikke noe å utsette på den optiske kvaliteten til de nyere kitzoomene, og fleksibiliteten de gir deg er vel verdt det.

 

EDIT: Fikset sitatet til det jeg egentlig skulle sitere.

Endret av Sutekh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...