Gå til innhold

Tips til speilreflekskamera til hjemme bruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser jo unektelig ut som et bra tilbud, og der har du nok til overs til å skvise inn et 50mm f/1,8 og et minnekort i tillegg  :hmm:

 

En av de lokale pentaxianerne får motsi meg hvis K500 er et skikkelig tabbekjøp. Eneste aberet jeg kan se med det er at du må belage deg på å kjøpe batteri i tillegg, eller bruke AA-batterier.

Jeg melder meg som lokal Pentaxianer og vil si at det er verd å vurdere K-S1 i stedet for K-500. K-S1 sine:

- Fordeler: Ørlite bedre sensor, raskere lukker, bedre batteri, batterilader, lavere pris, større søker, lavere vekt, størrelse og pris

- Ulemper: litt små knapper.

- Smak og behag: Utseendemessige forskjeller. K-S1 har litt mer utradisjonelt/spennende utseende og flere fargevalg.

 

K-S1 selges for 2695 kr hos Fovi (anerkjent norsk nettbutikk) inkludert 18-55mm kitobjektiv. Da får du godt rom i budsjettet til ekstrautstyr.

 

Fastoptikk trenger ikke å drepe budsjettet. Nikon sin 50mm f/1,8 var noe dyrere enn jeg trodde, men Canon sin får du fremdeles for under tusenlappen. Pentax har også et tilsvarende objektiv (som ser unektelig lekkert ut).

Du klarer fint å skvise inn et rimelig kit og en 50mm f/1,8 på 6000 kr.

Pentax 50mm f/1,8 koster 1395 kr hos Fovi. (Greit å handle alt fra en plass, særlig når man sparer både en hundrelapp og porto).

 

Da er du oppe i 4090 kr + porto og har råd til både et par minnekort, ekstra batteri, en fotobag og et enkelt stativ før du når beløpsgrensa. Edit: Kanskje et C-PL filter også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor kresen man kan være med et budsjett på 6k. Sigma 17-50 f/2,8 OS er en ypperlig lyssterk normalzoom til DX-format, og til 2300 er den et røverkjøp.

Enig i at det er et røverkjøp. Ble veldig fristet til å kjøpe det selv til tross for at jeg har gått over til speilløst.

 

Nikon 3300 hus: 3 659,-

Sigma 17-50 f/2,8: 2.295,-

 

= 5.954,-

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor kresen man kan være med et budsjett på 6k. Sigma 17-50 f/2,8 OS er en ypperlig lyssterk normalzoom til DX-format, og til 2300 er den et røverkjøp.

Jeg vil heller anbefale en vanlig 18-55mm + 50mm f/1,8. Da får man både zoom og en god del større blender. Pentax K-S1 er faktisk billigere med kit-objektivet enn uten, så man sparer faktisk en hel del på å velge den kombinasjonen. I tillegg får man kombinasjonen f/1,8 og bildestabilisering, noe man ikke får om man går for Nikon.

 

Jeg hadde en liten tirade mot Nikon D3200 på tirsdag, der blant annet Nikons søker får gjennomgå. En god søker er noe man vil sette stor pris på og bli veldig glad i. K-S1 sin søker har hele 56% større "areal" enn D3200 sin og er av prismetypen som vistnok skal gi litt bedre lysstyrke enn speiltypen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...