Gå til innhold

[Løst] EM-10 kjøpt - Objektiver? Street/tur (Nepal)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Drar til Nepal i to uker med familien, palmesøndag.

Her skal vi bruke omkring en uke i fjellet, og resten i byen (barnehjem, mat, kultur osv.)

 

Har hittil ikke tenkt så mye på dette med foto før nå den siste uken.

Og konkludert med at hvis jeg ender opp med å dra med d5100 + div. objektiv osv osv. vil jeg ende opp med å ta lite bilder. Spesielt den uken vi ikke tilbringer i fjellene.

 

Går derfor inn for å kjøpe inn speilløst.

Å ja, leser og leser, men blir ikke riktig klok av det.

Har nok blitt mest fan av OM-D (5 og 10) og X-serien til FUJI hittil.

Kommer ingen vei. Har kjøpt et E-M10! :)

 

Så bare for å høre litt hva DU hadde brukt pengene på.

 

To prisrammer, 10k og 15k.

Kamerahus og objektiver.

Evt. hvilke objektiver er ett must for deg å ha som grunnlag i objektiv parken.

 

Jeg må ha et godt objektiv for gatefoto. Egentlig eneste jeg MÅ.

Også kommer jo vidvinkel, zoom (normal/tele) og portrett.

And I don't mind primes :D

Elsker 50mm 1.8G til Nikon.

 

Beklager dårlig formulert post og lite spesifikk, men ja.

Litt blank.

 

- P

Endret av Pj0ter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk for Fuji og angrer ikke. X-T1 med 23mm f/1.4 er mitt forslag. Eventuelt med 35mm f/1.4. X100T er jo kjempekul og sikkert fin for turen din, men koster jo nesten like mye som X-T1 og gir deg ikke like store muligheter senere. Med 23mm eller en pannekake er det nesten ikke størrelsesforskjell på dem heller.

 

Jeg har nå 23mm, 56mm og 50-140mm, og synes det dekker alt jeg trenger.

Lenke til kommentar

Anbefaler å vurderer vippbar eller vendbar skjerm, kan gjøre mye morsomme bilder lavt over bakken eller høyt i lufta hvor du faktisk treffer på ett motiv samt kan virker mer diskret i gatefoto når det ser ut som du ser ned på kameraet og stiller og styrer mens egentlig tar bilder ;-)

 

Olympus OM-D E-M5 får du kastet etter deg nå om dagen og er fortsatt ett veldig bra kamera.

 

12-40 f.2.8 PRO objektiv sparker rumpe, 12-50mm not so much og er svææært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bare for å høre litt hva DU hadde brukt pengene på.

 

- P

Sannsynligvis Fuji X-T1 av de du ser på. Men jeg er litt i tvil angående EVF og heller vel mer til OVF. Det burde overhode ikke være styrende for ditt valg, men du spør jo hva JEG ville gjort. Så jeg vipper mellom Fuji og Nikon.

 

Antagelig er det mer avgjørende for DITT valg hva DU liker...:-)

Lenke til kommentar

Drar til Nepal i to uker med familien, palmesøndag.

 

En uke før avreise hadde jeg vært sterkt fristet til å reise med det jeg hadde.

 

Men det mangler ikke på gode alternativ. På reise synes jeg et alt i ett objektiv frister veldig. Du kan f.eks få Olympus E-M5 II med Olympus 14-150 II for 13999 hos Fotovideo og en krone billigere hos Japan Photo. Med ett ekstra batteri og minnekort så er du rundt 15K. Eventuelt kan du kjøpe en mindre zoom eller lyssterkt objektiv senere.

 

Samme linse (14-150 II) på E-M10 vil være ennå litt mindre, lettere og billigere, men har ikke sett at den er tilgjengelig løst eller som kit med E-M10 ennå.

 

Vil du slippe billigere unna kan du også gå for originale E-M5 med 12-50mm for 5000. 12-50 er en merkelig linse, litt lengere zoomområde enn en vanligt standardzoom, innebygd makro, mulighet for motorisert zoom, værtettet osv. Den er også værtettet og endrer ikke lengde når man zoomer - noe om gjør at den er ganske lang hele tiden. Superbra kjøp og da har du penger til en 25mm i tillegg!

 

Et annet (sannsynligvis) utgående MFT-kamera er Panasonic GX7 som selges til reduserte priser nå. Mange varienter, f.eks dobbel linse kit med 14-42 og 45-150 til 6300 hos Japan Photo. Personlig hadde jeg heller kjøpt den med 20mm F1.7 og Panasonic 14-140 i tillegg, men det blir selvsagt en mye dyrere pakke.

 

Fra Fuji er det bare en modell jeg ville vurdert, og det er X-T1 og da med 18-135mm alt i ett linse for reise. Ca 15300 hos både Fotovideo og Japan Photo.

 

Siste speilløse jeg vil nevne er Sony A6000 som gir ekstremt mye funksjonalitet i et kompakt hus, ikke alt for dyrt heller. Ikke sikker på hvilken linse jeg skulle valgt for Sony, men de har en pakke med 15-50 og 55-210 for rundt 9000. Sony har flere varianter av superzoomlinser (18-200) også, men de frister egentlig ikke så mye. De har en bedre og større og dyrere standardzoom også (16-70) som kan være et alternativ.

 

Det var noen alternativer, synes Olympus E-M5 II med 14-150 II ser mest interessant ut av disse, men personlig hadde jeg nok valgt et ikke systemkamera for reise. Panasonic FZ1000 er favoritten, men holder det med 200mm ekvivalent er Sony RX10 litt mindre og har litt bedre lysstyrke.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg gikk nylig fra Nikon fullformat til Fujifilm X-T1.

Opptikkparken valgte jeg å starte med XF18-135, men enten en 23mm, 27mm eller 35mm står for tur.

 

Veldig praktisk at det er mange manuelle kontrollhjul/knapper i det at du kjapt ser hvilke instillinger kameraet har.

EVF'en er fantastisk; stor, oversiktlig og lyssterk.

 

Siden jeg gikk over til nytt system, så er det definitivt en læringskurve i det å lære og kjenne kameraet - men det

gjelder vel alle typer på dette prisnivået.

Vil uansett si at suksess raten mht "sikre" og skarpe bilder er svært høy/god.

 

Som det tidligere ble nevnt her; hvis du går for Fuji - så ville jeg anbefale X-T1 istedenfor X100/s/t - nettopp pga.

mulighetene senere.

Lenke til kommentar

Jeg har både X-T1 m 35mm og X100S. Skulle jeg valgt et av dem primært til gatefoto ville jeg utvilsomt valgt X100S. X100S er det kameraet jeg bruker mest, og det er suverent til gatefotografering.

 

X-T1 er et bra kamera på alle måter og har bedre grep men det blir liksom mer som et lite speilrefleks.

Endret av LBe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

beklager for at jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldinger på alle de gode og hjelpsomme svarene.

Har fått med meg alle via mail, men ikke fått satt meg ned og svart/spurt om konkrete ting.

 

Har kjøpt meg et M10 brukt akkurat nå, sammen med 14-42 EZ og 45mm 1.8.

Kommer forhåpentligvis imorgen! :)

Skal bruke de neste dagene på å bli kjent med kameraet og forskjellige brennevidder.

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett objektiv til. Sikler litt etter Olympus 12-40mm F2.8 Pro (8000) etter å ha testet denne live og sett hvor skarp denne er.

Men får jo den (nesten) eksakt samme brennevidden med 14-42 EZ objektivet, så lurer på om jeg kanskje skal til innkjøp av noe annet.

 

Tenker typ Zuiko MFT 12mm 2.0 LTD (6000), M.Zuiko 17mm f/1.8 MFT (3500,-), Nokton 25mm F0,95 II, M.Zuiko 14-150mm 4.0-5.6 EZ II (6500), Olympus Zuiko 75-300mm II MFT/ (3900,-)

 

Noen som har erfaringer med disse ift. skarphet og cons/defekter?

 

Hvordan er 12mm 2.0 vs 12-40mm PRO i skarphet? Burde jeg heller kjøpe 1-2 primes isteden for 12-40 PRO siden jeg får EZ utgaven?

 

Er Nokton 17,5 / 25mm 0.95 (6500-8000) SÅ bra?

 

75-300mm virker som mye for pengene, og dekker en ganske stor rekkevidde.

Skarpheten virker rimelig utifra det jeg har sett av bilder på flickr.

For dokumentering av reise og fange øyeblikk av grei kvalitet, lurer jeg på om jeg faller på denne.

- Noen med sterke "protester"/innslag?

Endret av Pj0ter
Lenke til kommentar

Jeg gikk for Fuji og angrer ikke. X-T1 med 23mm f/1.4 er mitt forslag. Eventuelt med 35mm f/1.4. X100T er jo kjempekul og sikkert fin for turen din, men koster jo nesten like mye som X-T1 og gir deg ikke like store muligheter senere. Med 23mm eller en pannekake er det nesten ikke størrelsesforskjell på dem heller.

 

Jeg har nå 23mm, 56mm og 50-140mm, og synes det dekker alt jeg trenger.

 

Et annet alternativ kan være å se etter en brukt X100 eller X100s istedenfor 23mm-en. Jeg plukket opp en brukt X100 til 2500kr for vel halvannet år siden, og det er mye kamera for pengene. Da har du bladlukker (trådløs blitssync @ 1/2000), innebygget ND-filter (kan være fint i Nepal), mindre nærgrense og et ekstra kamera i tilfelle noe skulle skje. Og, du kan bruke pengene du sparer på smågodt eller et annet objektiv.

 

Gjerne ikke så viktig for TS nå, men greit for evt. andre som skulle lese gjennom tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye Nepal-tråder for tiden?

Her er mine 0.05kr:

Jeg er helt enig i at det er forlokkende å reise med fastobjektiver, men du nevner en uke i fjellet. Ut ifra egne erfaringer er "fjellet" i Nepal et usedvanlig støvete sted - med mindre du reiser i monsuntiden, da er det nok et usedvanlig vått sted.

Resultatet er uansett at hyppige objektivbytter fremstår som en dårlig idé, med mindre du har sansen for støv på bildebrikken.

Med mindre alle du skal på tur med er i "fotomodus" kan det også hende noen blir litt utålmodige dersom du stadig stopper for å skifte objektiv?

 

Benyttet selv Fuji sin 18-55mm, og var veldig fornøyd med brennvidden. Ved et par anledninger savnet jeg et par mm ekstra i vidvinkelenden, men det fungerte flott å ta to bilder og slå sammen til et panorama i ettertid. Mer tele hadde selvsagt vært fint for å isolere fjelltopper i det fjerne, men 55mm holdt egentlig til det aller meste - portretter inkludert.

 

Kort sagt: om jeg hadde hatt Olympuskamera hadde 12-40mm f/2.8 vært et selvsagt valg til bruk på fjelltur - kanskje det mest ideelle objektivet jeg har kommet over til noe kamerasystem (24-70mm på fullformat er selvsagt flott, men akk så tungt. Fuji sin 18-55mm er skarp og lett, men mangler værtetting. CaNikon sine 17-55mm f/2.8 er ikke værtettet, og veier en hel del)

 

Et lite fastobjektiv til gatefotobruk er selvsagt fint å spe på med - både 17mm, 25mm og 45mm hos Olympus er temmelig billige - selv hadde jeg gått for førstnevnte. Det er også en fin backup dersom "hovedobjektivet" skulle dø på et vis.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått for fastobjektiv lenger selv om jeg har 14mm Panasonic, 12mm Olympus og 45mm Olympus. Det jeg har testet så er 12-40mm på høyde med alle disse på skarphet i tillegg er det værtettet.

 

Trenger du ett sort 12mm ltd ed. er det bare å komme med bud ;-)

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er hvordan man skal ta med seg utstyret. Selv om EM-10 er lite er det ikke et lommekamera.

 

Jeg kan ikke fordra vanlige kameraremmer når jeg går tur, kameraet dingler enten i veien eller er vanskelig å frem.

Blackrapid slyngereimer (eller billigere kopier) lar kameraet henge pent på siden, og er ikke i veien når man skal ta bilder.

 

Setter du på et fastobjektiv med mye vidvinkel eller tele kan du ha et lommekamera i reserve for blinkskudd du ikke ønsker/vil rekke å bytte objektiv for.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ett annet alternativt som også er billig om dagen et Nikon coolpix A. Til 3800 på japan foto.

 

Etter å ha surfet gjennom det meste av forum og tester, har jeg kjøpt dette. Gleder meg til å teste. Noen tester klager på treg autofokus, men ifølge forumet på bla dpreview har den nye firmwaren gjort underverker ?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Hei igjen,

 

beklager for at jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldinger på alle de gode og hjelpsomme svarene.

Har fått med meg alle via mail, men ikke fått satt meg ned og svart/spurt om konkrete ting.

 

Har kjøpt meg et M10 brukt akkurat nå, sammen med 14-42 EZ og 45mm 1.8.

Kommer forhåpentligvis imorgen! :)

Skal bruke de neste dagene på å bli kjent med kameraet og forskjellige brennevidder.

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett objektiv til. Sikler litt etter Olympus 12-40mm F2.8 Pro (8000) etter å ha testet denne live og sett hvor skarp denne er.

Men får jo den (nesten) eksakt samme brennevidden med 14-42 EZ objektivet, så lurer på om jeg kanskje skal til innkjøp av noe annet.  

 

Tenker typ Zuiko MFT 12mm 2.0 LTD (6000), M.Zuiko 17mm f/1.8 MFT (3500,-), Nokton 25mm F0,95 II M.Zuiko 14-150mm 4.0-5.6 EZ II (6500), Olympus Zuiko 75-300mm II MFT/  (3900,-)

 

Noen som har erfaringer med disse ift. skarphet og cons/defekter?

 

Hvordan er 12mm 2.0 vs 12-40mm PRO i skarphet?  Burde jeg heller kjøpe 1-2 primes isteden for 12-40 PRO siden jeg får EZ utgaven?

 

Er Nokton 17,5 / 25mm 0.95 (6500-8000) SÅ bra?

 

75-300mm virker som mye for pengene, og dekker en ganske stor rekkevidde.

Skarpheten virker rimelig utifra det jeg har sett av bilder på flickr. 

For dokumentering av reise og fange øyeblikk av grei kvalitet, lurer jeg på om jeg faller på denne.

Hei igjen,

 

beklager for at jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldinger på alle de gode og hjelpsomme svarene.

Har fått med meg alle via mail, men ikke fått satt meg ned og svart/spurt om konkrete ting.

 

Har kjøpt meg et M10 brukt akkurat nå, sammen med 14-42 EZ og 45mm 1.8.

Kommer forhåpentligvis imorgen! :)

Skal bruke de neste dagene på å bli kjent med kameraet og forskjellige brennevidder.

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett objektiv til. Sikler litt etter Olympus 12-40mm F2.8 Pro (8000) etter å ha testet denne live og sett hvor skarp denne er.

Men får jo den (nesten) eksakt samme brennevidden med 14-42 EZ objektivet, så lurer på om jeg kanskje skal til innkjøp av noe annet.  

 

Tenker typ Zuiko MFT 12mm 2.0 LTD (6000), M.Zuiko 17mm f/1.8 MFT (3500,-), Nokton 25mm F0,95 II M.Zuiko 14-150mm 4.0-5.6 EZ II (6500), Olympus Zuiko 75-300mm II MFT/  (3900,-)

 

Noen som har erfaringer med disse ift. skarphet og cons/defekter?

 

Hvordan er 12mm 2.0 vs 12-40mm PRO i skarphet?  Burde jeg heller kjøpe 1-2 primes isteden for 12-40 PRO siden jeg får EZ utgaven?

 

Er Nokton 17,5 / 25mm 0.95 (6500-8000) SÅ bra?

 

75-300mm virker som mye for pengene, og dekker en ganske stor rekkevidde.

Skarpheten virker rimelig utifra det jeg har sett av bilder på flickr. 

For dokumentering av reise og fange øyeblikk av grei kvalitet, lurer jeg på om jeg faller på denne.

   - Noen med sterke "protester"/innslag?

Grunnen til at jeg byttet ut canon 60D med olympus var størrelsen på kamera og ikke minst objektivene. Jeg er sikker på at 12-45mm er skarpt nok for meg. Men det er stort, lite sammenlignet med hva et Canon, nikon etc objektiv er. Men det er stort forhold til 12mm. Så for min del er det ikke Skarpheten som blir det som avgjør objektiv valg. Vurderer 12mm og 25mm fra olympus, samt 75-300mm selv om det ikke er så lyssterkt. Her er en link der noen objektiver blir testet:

http://www.dxomark.com/lenses/brand-panasonic-leica-olympus/mounted_on-Olympus_OM-D_E-M10-937/launched-between-1987-and-2016/lens_zoom-prime-zoom/sensor_brand-Olympus#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=global

Lenke til kommentar
Hei igjen,

 

beklager for at jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldinger på alle de gode og hjelpsomme svarene.

Har fått med meg alle via mail, men ikke fått satt meg ned og svart/spurt om konkrete ting.

 

Har kjøpt meg et M10 brukt akkurat nå, sammen med 14-42 EZ og 45mm 1.8.

Kommer forhåpentligvis imorgen! :)

Skal bruke de neste dagene på å bli kjent med kameraet og forskjellige brennevidder.

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett objektiv til. Sikler litt etter Olympus 12-40mm F2.8 Pro (8000) etter å ha testet denne live og sett hvor skarp denne er.

Men får jo den (nesten) eksakt samme brennevidden med 14-42 EZ objektivet, så lurer på om jeg kanskje skal til innkjøp av noe annet.  

 

Tenker typ Zuiko MFT 12mm 2.0 LTD (6000), M.Zuiko 17mm f/1.8 MFT (3500,-), Nokton 25mm F0,95 II M.Zuiko 14-150mm 4.0-5.6 EZ II (6500), Olympus Zuiko 75-300mm II MFT/  (3900,-)

 

Noen som har erfaringer med disse ift. skarphet og cons/defekter?

 

Hvordan er 12mm 2.0 vs 12-40mm PRO i skarphet?  Burde jeg heller kjøpe 1-2 primes isteden for 12-40 PRO siden jeg får EZ utgaven?

 

Er Nokton 17,5 / 25mm 0.95 (6500-8000) SÅ bra?

 

75-300mm virker som mye for pengene, og dekker en ganske stor rekkevidde.

Skarpheten virker rimelig utifra det jeg har sett av bilder på flickr. 

For dokumentering av reise og fange øyeblikk av grei kvalitet, lurer jeg på om jeg faller på denne.

Hei igjen,

 

beklager for at jeg ikke har kommet med noen tilbakemeldinger på alle de gode og hjelpsomme svarene.

Har fått med meg alle via mail, men ikke fått satt meg ned og svart/spurt om konkrete ting.

 

Har kjøpt meg et M10 brukt akkurat nå, sammen med 14-42 EZ og 45mm 1.8.

Kommer forhåpentligvis imorgen! :)

Skal bruke de neste dagene på å bli kjent med kameraet og forskjellige brennevidder.

 

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av ett objektiv til. Sikler litt etter Olympus 12-40mm F2.8 Pro (8000) etter å ha testet denne live og sett hvor skarp denne er.

Men får jo den (nesten) eksakt samme brennevidden med 14-42 EZ objektivet, så lurer på om jeg kanskje skal til innkjøp av noe annet.  

 

Tenker typ Zuiko MFT 12mm 2.0 LTD (6000), M.Zuiko 17mm f/1.8 MFT (3500,-), Nokton 25mm F0,95 II M.Zuiko 14-150mm 4.0-5.6 EZ II (6500), Olympus Zuiko 75-300mm II MFT/  (3900,-)

 

Noen som har erfaringer med disse ift. skarphet og cons/defekter?

 

Hvordan er 12mm 2.0 vs 12-40mm PRO i skarphet?  Burde jeg heller kjøpe 1-2 primes isteden for 12-40 PRO siden jeg får EZ utgaven?

 

Er Nokton 17,5 / 25mm 0.95 (6500-8000) SÅ bra?

 

75-300mm virker som mye for pengene, og dekker en ganske stor rekkevidde.

Skarpheten virker rimelig utifra det jeg har sett av bilder på flickr. 

For dokumentering av reise og fange øyeblikk av grei kvalitet, lurer jeg på om jeg faller på denne.

   - Noen med sterke "protester"/innslag?

Grunnen til at jeg byttet ut canon 60D med olympus var størrelsen på kamera og ikke minst objektivene. Jeg er sikker på at 12-45mm er skarpt nok for meg. Men det er stort, lite sammenlignet med hva et Canon, nikon etc objektiv er. Men det er stort forhold til 12mm. Så for min del er det ikke Skarpheten som blir det som avgjør objektiv valg. Vurderer 12mm og 25mm fra olympus, samt 75-300mm selv om det ikke er så lyssterkt. Her er en link der noen objektiver blir testet:

http://www.dxomark.com/lenses/brand-panasonic-leica-olympus/mounted_on-Olympus_OM-D_E-M10-937/launched-between-1987-and-2016/lens_zoom-prime-zoom/sensor_brand-Olympus#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=global

vet ikke hva som er galt, mennene din tekst kom som 'min'

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke forskjellen mellom 12-40 og 12 er stor og muligens ikke merkbar. Den store forskjellen er at 12mm har f/2,0 og det er hvis du trenger ett trinn bedre lysstyrke  at du kjøper 12mm.

Jeg har 12mm objektivet og trenger det fordi jeg bruker det til å ta Nordlysbilder, hadde jeg ikke tatt slike bilder kunne jeg klart meg med min 9-18mm.

Jeg har ikke 12-40 selv, jeg bruker Panasonic 14-42 II som et allround objektiv når det er greit lys og jeg trenger fleksibiliteten med variabel brennvidde. Men har i tillegg flere fastobjektiver fra Olympus(12mm, 17mm, 25mm og 45 mm) de har alle bedre lysstyrke enn 12-40 og for meg så passer det bra.

Men ønsker du fleksibiliteten til 12-40 og ikke trenger større lysstyrke så går du for den.

Lenke til kommentar

Når du setter på 12-40mm på OM-d10 er det ikke jakkelomme vennlig lenger. Man kan sikkert diskutere om det I hele tatt er lommevenlig. Det er nok ikke lommevenlig, men det går med 14-42mm EZ eller et fastobjektiv som 12mm, 14mm, 17mm, 20mm, 25mm, 45mm. Vanskelig valg. Bildene blir skarpe uansett mener jeg. Selv om jeg ikke har testet. Når jeg er fornøyd med Skarpheten på 14-42mm EZ så er nok de objektivene over skarpe nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...