Gå til innhold

Arbeidsledig, hvordan få dagene til å gå?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Life-After-Early-Retirement.png

 

Hvis du får dagpenger fra nav får du som oftest ikke studere eller reise til utlandet eller drive med frivillig jobb. Måter en kan omgå dette på er å reise innenlands. Norge har vakker natur. En kan være med i lag og foreninger utenom normalarbeidstid. Her er det masse og velge i. Utdanningstrenden nå er jo at utdanning har blitt almannseie, dvs at det er spredt ut på youtube o.l istedet for tradisjonelle utdanningsinstitusjoner. Skal en jobbe med IT og gjerne som selvstendig næringsdrivende trenger en ikke et dyrt studielån og karakterer. En trenger kunnskap og det finner en gratis, høykvalitetsutdanning på siden som khanacademy.org. 

Trikset er jo å ikke miste livsoppholdsytelsen mens en driver med fornuftige aktiviteter i livet. Søker en bare jobber og får avslag i 2-5 år så blir normale mennesker gal hvis en ikke fyller tiden med ting som gir mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som mulig framtidig arbeidsøkende så om jeg ikke går rett over i ny jobb om 1,5 måned når jeg er ferdig der jeg er i dag ( oppsagt pga nedskjeringer , men har potensielt noe nytt i siktet og ) så har jeg noen oppousingsprosjeketer og gjøre ferdig hjemme , mye plukk i hagen som kan gjøres , uten om dette blir det nok og holde huset i tip top stand så dama ikke trenger og gjøre noe husarbeide ( samt vaske ned alt som normalt ikke blir vaske , inni skal opp skap osv ) rydde kjelleren , og boden .. og stue boden . om jeg rekker alt dette så blir det nok og starte og trene samt fortsette og være hus"mor" , og selvølgelig møte opp personelig hos alle rekruterins byrå som finnes i byen .

sånn sant jeg klarer og holde meg selv gående har jeg nokk av ting og bruke på tiden , er nesten så noen månder hjemme kunne vært velkommen , men nå er ikke lønna fra nav noe og leve på i lengden .

Lenke til kommentar

Jeg spiller videospill, trener og søker jobb.

1. Først søker jeg jobb

2. Så stikker jeg ut og trener i ca 3-4 timer

3. Så spiller jeg videospill

 

Repeat neste dag. Iblant sender NAV deg på kurs og disse kursene må du møte opp på. Ellers mister du pengene. Du får ingenting ut av kurset. Det bare NAV sin måte å få deg til å kaste bort tiden på :D. Noen ganger blir du sendt inn på jobbkurs. Andre ganger blir det motivasjons kurs osv.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
 

sånn sant jeg klarer og holde meg selv gående har jeg nokk av ting og bruke på tiden , er nesten så noen månder hjemme kunne vært velkommen , men nå er ikke lønna fra nav noe og leve på i lengden .

 

 

Jeg er litt nerdete, men jeg prøvde å regne på det nå. I 2014 var gjennomsnittslønnen i Norge 507.600. Dagpenger er 62,4% av lønnen, altså 316.742kr. 

I 1990 var gjennomsnittslønnen i Norge 186.710. Prisstigningen siden den gang frem til 2014 har vært på 63,6%. Slik at 186.710 kr da utgjør 305.383 i 2014 kroner
 

Altså vil en få i "lønn" fra nav ca det samme som en ville tjent i 1990 hadde en jobbet fulltid. Det er ikke så gale det altså. Jeg er ikke noen luksusslave. I tillegg får en jo masse reduserte utgifter i form av at en ikke trenger å betale bompenger, bensin osv for å kjøre til jobb. 

 

 

Du får ingenting ut av kurset. Det bare NAV sin måte å få deg til å kaste bort tiden på :D.

 

Kan det henge sammen med din egen innsats og innstilling til kurset?

 

 

Innstillingen til kurset har nok sammenheng med innholdet i kurset. 

Endret av Brød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

sånn sant jeg klarer og holde meg selv gående har jeg nokk av ting og bruke på tiden , er nesten så noen månder hjemme kunne vært velkommen , men nå er ikke lønna fra nav noe og leve på i lengden .

 

 

Jeg er litt nerdete, men jeg prøvde å regne på det nå. I 2014 var gjennomsnittslønnen i Norge 507.600. Dagpenger er 62,4% av lønnen, altså 316.742kr. 

 

I 1990 var gjennomsnittslønnen i Norge 186.710. Prisstigningen siden den gang frem til 2014 har vært på 63,6%. Slik at 186.710 kr da utgjør 305.383 i 2014 kroner

 

Altså vil en få i "lønn" fra nav ca det samme som en ville tjent i 1990 hadde en jobbet fulltid. Det er ikke så gale det altså. Jeg er ikke noen luksusslave. I tillegg får en jo masse reduserte utgifter i form av at en ikke trenger å betale bompenger, bensin osv for å kjøre til jobb. 

 

 

Du får ingenting ut av kurset. Det bare NAV sin måte å få deg til å kaste bort tiden på :D.

 

Kan det henge sammen med din egen innsats og innstilling til kurset?

 

 

Innstillingen til kurset har nok sammenheng med innholdet i kurset. 

 

jeg mener de har et max tak på ca 280.000 i året , eller 62,4% av 6G 

 

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Dagpenger+n%C3%A5r+du+er+arbeidsledig.893.cms#chapter-6

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Hvis du er arbeidsledig, har masse tid til overs og sliter med utfordringer vil jeg anbefale: Hva kan du gjøre for å gjøre utfordringene dine mindre? Hva slags jobb kan passe for deg selv med de utfordringene? Hvordan kan du nå målet ditt? Tenk litt på dette, spør NAV om råd og det er mulig du kan få hjelp til å fylle tiden med noe meningsfullt.  Ellers kan du kanskje jobbe som støttekontakt for noen som har enda større utfordringer? Noen kan trenge akkurat din hjelp!

Lenke til kommentar

 

Du får ingenting ut av kurset. Det bare NAV sin måte å få deg til å kaste bort tiden på :D.

 

Kan det henge sammen med din egen innsats og innstilling til kurset?

 

 

Man får ingenting ut av kurset! Det har ingenting med min instilling å gjøre. Jeg har tatt mange NAV kurs i mitt liv.

De eneste som tjener penger på NAV er private kurs selskaper. Kurset til NAV får ingen ut i jobb. Det er bare en grei måte å sløse bort tiden på. Hadde kursene til NAV fått mennesker ut i jobb. Ville det ikke hvert 80000 arbeidsledige mennesker hvert år. Hadde kursene fungert ville NAV ha gått arbeidsledig for lenge siden.

 

Dessuten så er det ikke NAV sitt mål å finne en jobb til arbeidsledige mennesker. NAV sitt hovedmål er å sørge for at mennesker forblir arbeidsledige. Slik at de NAV ansatte beholder jobben sin og tjener penger. På denne måten kan også private kurs selskaper tjene penger. Tenk hvis NAV legges ned nå. Bare tenk på hvor mange private kurs selskaper som går konkurs. Fordi de ikke lenger kan kurse arbeidsledige mennesker til langvarig arbeidsledighet. NAV er en foretning for private kurs selskaper. Thats it.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

 

Du får ingenting ut av kurset. Det bare NAV sin måte å få deg til å kaste bort tiden på :D.

 

Kan det henge sammen med din egen innsats og innstilling til kurset?

 

 

Man får ingenting ut av kurset! Det har ingenting med min instilling å gjøre. Jeg har tatt mange NAV kurs i mitt liv.

De eneste som tjener penger på NAV er private kurs selskaper. Kurset til NAV får ingen ut i jobb. Det er bare en grei måte å sløse bort tiden på. Hadde kursene til NAV fått mennesker ut i jobb. Ville det ikke hvert 80000 arbeidsledige mennesker hvert år. Hadde kursene fungert ville NAV ha gått arbeidsledig for lenge siden.

 

Dessuten så er det ikke NAV sitt mål å finne en jobb til arbeidsledige mennesker. NAV sitt hovedmål er å sørge for at mennesker forblir arbeidsledige. Slik at de NAV ansatte beholder jobben sin og tjener penger. På denne måten kan også private kurs selskaper tjene penger. Tenk hvis NAV legges ned nå. Bare tenk på hvor mange private kurs selskaper som går konkurs. Fordi de ikke lenger kan kurse arbeidsledige mennesker til langvarig arbeidsledighet. NAV er en foretning for private kurs selskaper. Thats it.

 

Når jeg tenker på NAV og spesielt jobbklubb så tenker faller følgende kjente ordtak inn i hodet mitt:

 

"Veien til helvetet er brolagt med gode hensikter" 

 

Jeg kan forstå at det tiltaket er hensiktsmessig for personer som har droppet ut av videregående og ikke har erfaring med jobbsøking og intervjuer. For normale oppegående mennesker som har erfaring med jobbsøking er det et "våkn opp om morgenen tiltak". Og det syns jeg lite om. Det blir nedverdigende og kontraproduktivt. Enhver jobbsøker kan enkelt sabotere et intervju eller jobbsøkingprosess hvis de vil.

 

Det går ikke ann å tvinge folk i jobb ved at de deltar på en jobbklubb. Hvis hensikten er å få folk til å våkne om morgenen må det være for en meningsfylt aktivitet som f.eks videreutdanning. Eller jobbklubb må være for personer som faktisk har behov eller ønske for det. Et sunt arbeidsmarket bør til enhver tid ha ca 2% arbeidsledige slik at det ikke går inflasjon i lønningene som igjen har negativ effekter på samfunnet sett under ett. Så målet er ikke å få alle folk i arbeid. Målet er nok heller ikke at nav ansatte skal sørge for at private tiltaksbedrifter beholder sine offentlige kunder. 99,99% av tiltaksbedriftene er offentlig eid (kommune og fylkeskommune) slik at det er ikke Røkke eller Rimi-hagen som tjener penger på dette. 

 

Jeg tenker at det mest fornuftige og rettferdige som kan gjøres er at alle (ikke bare de som går på nav) får mer i støtte til utdanning (ikke lån) slik at det blir mulig for personer som har huslån og barn til å få nye kvalifikasjoner uten å misligholde sine forpliktelser. Meningsløse tiltak som føles som en slags straff eller mistro er ikke produktivt. Jeg kan lett sabotere ethvert jobbintervju hvis jeg ønsker det. Det må bli lettere å kvalifisere seg selv til arbeid gjennom utdanning. Og det bør ikke være noe incentiv til å gå gjennom nav for å få støtte til utdanning. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvis man går arbeidsledig uten helsemessige årsaker så er det utelukkende på grunn av sin egen elendige innsats. Det er så utrolig lett å få seg jobb i dette landet uavhengig av utdanning.

 

Det er bare late mennesker som går hjemme uten noen form for sykdom.

jeg vil si i dagens arbeidsmarked er dette ikke helt sant , når så mange mister jobben på så kort tid så og nesten ingen ansetter så er det ikke den letteste saken og få seg jobb .

Lenke til kommentar

Man kan alltid flytte .

Hvor man har venner eller familie er ikke relevant .

 

Skulle ønske NAV faktisk hadde vært så streng på dette som de skal være

 

vell til en viss grad er jeg enig i dette , men nå vil jeg si at dette ikke stemmer om du skal ta med deg hele familien så trenger da begge ny jobb , og barn skal inn i ny skole og nytt miljø og nye venner osv . for og ikke glemme økonomiske forplikteser man har ved lån .

 

nå er det ikke sånn at nav følger personer opp nevneverdig , jeg kan ikke se for meg hvordan de skulle følge opp dette heller , om de skulle flyttet noen må de jo plasere de i den jobben , noe de ikke akkurat bruker mye energi på .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...