Gå til innhold

Countryman`s styrketråd


Anbefalte innlegg

Avsluttet en fin syklus idag med å perse i benk, for andre gang på denne 4 ukers perioden.

 

-95kg X5 (x3) er opp 5kg fra forrige syklus

 

Har hatt fin fremgang i Markløft også - opp 7.5kg til 115kg X5 (x3)

 

Knebøy - Ingen forsøk på fremgang for å jobbe med teknikk.

Har byttet ut 1 av 2 knebøydagerdager med Boksbøy for å styrke nedre del av løftet.

Deload blir da ut ifra 97.5kg X5 (x3), samme som sist.

 

Nå blir det godt med noen "lette" uker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deload Uke 1

 

Badevekta bikka 68kg idag :)

 

Har filmet et par sekvenser idag, Markløft 5RM minus 10%.

Vektene er såpass at de utfordrer teknikken litt.

 

Filming er et genialt verktøy for å luke ut div. feil.

Jeg ser selv hva jeg gjør feil her, i det minste en av feilene. Sette pris på litt konstruktiv kritikk og tips om hvordan jeg kan gjøre det bedre.

 

Ikke no mobbing! Jeg vet jeg har en dårlig hår-dag idag. :wee:

 

*Dagens første sett - ikke det helt store synes nå jeg

 

*Dagens andre sett - Her går det litt bedre.

 

Synd jeg ikke fikk filmet det tredje settet hvor jeg følte jeg kom lenger ned med rævva i starten av løftet og ting begynte å falle på plass.

 

I starten av løftet, når jeg drar ut slarken i skivene, synes jeg at jeg setter meg i fin utgangsstilling. Men, idet jeg starter løftet kommer overkroppen for mye frem.

Det er spesielt den første repetisjonen jeg sliter med.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Du vet hva du gjør galt. Overdriv det å sette deg når du initierer løftet.

Se på kinesiske vektkøftere, de er nesten i bakken med rompa...

Takk skal du ha Doofen for bekreftelsen.

 

Det er her jeg har min store svakhet, samme som i Bøy, sliter i bunn på vei opp.

 

Siden jeg er i startfasen er det ikke for sent å gjøre noe med det, ellers blir det fort en uvane som er lei å riste av seg.

 

Det som er irriterende er at det er første reppen jeg sliter mest med. De andre er bedre. Det betyr jo at styrken faktisk er der, men likevel skjer det.

 

Jeg får bare ni-jobbe med det - Har startet med boksbøy for å styrke dette punktet i Knebøy og det vil forhåpentligvis hjelpe her også :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Rompa kommer mer og mer opp for hvert løft.

Innbill deg at ryggen skal være vertikal, selvfølgelig ikke bokstavelig, vi er da ikke kinesiske vektløftere heller...

Jepp Doofen, jeg skal jobbe med det.

 

Grunnen til at det skjer er fordi det føles tyngre for meg å løfte riktig/strøkent antar jeg, altså det føles jækla tungt om jeg skal vertikalisere ryggen.

Uansett, forbedring siden forrige økt og jeg synes ikke det ser så halvgæli ut selv.

 

hehe..

 

Filming er et genialt verktøy :)

Lenke til kommentar

Det er fordi du da er sterkere i ryggen enn i bena. DET, fører bare til skjevhet mellom mage/rygg og vil dra korsryggen din sammen slik at du til slutt får datarygg og magen din blir å stikke ut selv om du ikke er tykk.

Skremselspropaganda much? :p

 

Driver selv å retter opp den feilen, blir lite frontbøy og mark fremover for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Hehe...jobber med holdninga i det daglige, frem med rævva, ut og opp med kassa.

 

Jeg kommer ikke til å kutte ut noen av baseøvelsene for å jevne ut styrken mellom rygg og bein, men tilleggsøvelse for å styrke beina er jeg tilhenger av.

 

Har nettopp startet med boksbøy som virker som en meget god øvelse til "nedi der".

 

Andre tips taes imot som med stor selvfølgelighet :rofl:

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Doofen :)

 

Det som overrasker meg med denne videoen er at han får beskjed om å løfte på relativt lik måte som jeg gjør..(?)..altså, ikke så langt ned med hoftene/rattatta og en stor del av løftet gjøres med ryggen helt fra starten av. Slik jeg har hatt inntrykk av er en små-skummel måte å løfte på.

Han kommer altså relativt langt frempå med overkroppen slik jeg gjør.

 

Slik de kinesiske løfterne gjør det, med mye mer vertikalisert rygg, ser og virker mye tryggere ut med tanke på skader og er litt den retningen jeg har jobbet meg mot på de siste treningene.

 

hmm.. :)

Lenke til kommentar

Du driver ikke med vektløfting, og vektløftere driver ikke med styrkeløft.

 

I markløft etterstreber man å ha kostest mulig løftebane, samtidig som man skal finne den optimale startposisjonen for ens kropp.

 

Ved bruk av riktig oppspenn vil du ikke skade ryggen din når du bruker korrekt teknikk, og du vil dra mye høyere belastning fra gulvet.

 

Hvis du vil bli sterk i markløft må du se på styrkeløftere og strongmen, ikke vektløftere. Det er to svært forskjellige ting.

 

Hoften skal ikke særlig langt ned, og leggbeinet skal være omtrent vertikalt for å beholde mest mulig kraft gjennom løftet.

 

Har man høy vinkel i leggbeinet, vil masse kraft forsvinne gjennom ankelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thanks Akse!

 

Jeg er enig. Jeg prøver å holde leggbeinet omtrent vertikalt men det fører igjen til at jeg må få rumpa lenger ned, ihvertfall slik utgangsstillingen min er nå.

Jeg har ca. en fotbredde mellom føttene og grepet rett på utsiden av beina.

 

Jeg har tenkt at et bredere grep vil føre til mindre ROM men slo fort fra meg det...(Du er ikke veldig smart Countryman kunne jeg høre i det fjerne...)

Jeg har og tenkt det samme med fotstillingen, men det fører jo igjen til et bredere grep og jeg sitter i saksa igjen. Om jeg da ikke tar grepet på innsiden av beina, men da er vi vel inne på sumo-løfting.. :)

 

Oppspennet sliter jeg litt med å finne ut av - jeg tar grep og går inn i løftestilling, drar i stanga til det er like før vektene løfter seg fra bakken - 1 sekunds psykologisk oppladning og løftet er i gang. Men får det ikke helt til å fungere ennå.

 

Flisespikkeri jeg vet det, men ingenting er gøy om man ikke forsøker å perfeksjonere - inntil en viss grad. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...