Gå til innhold

SNIKTITT: Apple MacBook


Anbefalte innlegg

For å sette ting i perspektiv. En Dell XPS 13 med Infinity-skjerm er 1,9 mm tykkere, 2,0 mm bredere og 0,35 mm dypere. Den veier 260 gram mer. Det er ekstremt knappe marginer hva gjelder kompatibilitet. MacBook har sin eneste unike egenskap i portabilitet. En Dell XPS 13 kan på sin side tilby større 13,3-tommer skjerm, Intel Core i5 5200U, 5 timer lengre batteritid, USB 3.0, mini-displayport, SD-kortleser og 4000 kroner rimeligere pris. :)

Skal du gjøre det riktig så sleng nå på en skjerm som ikke er full hd på den Dell'en.

 

Da ble plutselig prisen helt lik. 12490 kr. Og igjen. Jeg går ut ifra at speccs betyr alt. Du har sikkert testet maskinen også. Skrevet på tastaturet. Kjent at tastaturet gir etter siden de har brukt karbon fiber. Og at det er ganske stort irritasjonsmoment.

 

Er vel den eneste her inne som har brukt den maskina i er par uker. Men la oss bare gå etter speccs. Det er jo speccs vi går etter når vi kjøper all slags ting.

 

Glemmer aldri når jeg jobbet med TVer. Du kunne få kjøpt Panasonic TVer med bedre bilde til langt lavere pris. Men folk skulle ha Samsung. Selvom bilde før på Samsung TVer ikke var noe å skrive hjem om. Hvorfor er ikke speccs viktig her?

 

Hvorfor kjøper folk Audi stasjonsvogn isteden for vw Passat eller Skoda octavia. De er bygd på samme classis og mange av delene som brukes på de er helt like. Mange har helt like motorer og.

 

Rart det der. Speccs kan gi et godt bilde på hva vi kan forvente men jeg syntes det er forbanna merkelig å si "for å sette ting ting i perspektiv blabla" og så gå bare utifra speccs.

 

Men har hatt denne diskusjonen her i mange år på android forumet med alle specchorene at jeg er mildt sagt litt lei.

 

Og til slutt bare for å kommentere en stor feil i det du sier om speccsene. Du sammenligner/skriver om det tynneste punktet på XPS 13, mot det tykkeste punktet på Macbooken. Så vet du det.

 

I vedlegget kan du se forskjellen mellom en vanlig air og XPS 13. Er mørkt men den er mye tjukkere. Den nye Macbooken var vel et par og tyve prosent tynnere enn gamle Air.

 

Gjerne kom med flere feilaktige påstander.

post-209627-43033_thumb.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette blir en flott maskin - om et par år. Da har ny-lansert-prisen rukket å justere seg, den bruker ikke lenger svakeste utgave av en splitter ny generasjon svake prosessorer, og markedet generellt har omfavnet USB C.

 

Per nå klarer jeg ikke la vær å bli fornærmet over valg av prosessor. Greit nok at de måtte velge Core M, men å utstyre en maskin i den prisklassen med svakeste cpu-alternativ i klassen er en fornærmelse mot sine kunder. Det er en grunn til at ingen andre Mac'er bruker i3. Og adapteren som de fleste må ha skulle selvfølgelig vært inkludert i prisen. Og selvfølgelig litt skylagring, som de i dag tar tullete 8 kr/mnd for, selv for en PC til nærmere 20 000 kr. Tullball.

Lenke til kommentar

 

 

Tror nok Agentspoon har rett. Det er ingen problemer å ha en maskin som er 2cm tykk og veier 1,4kg om man er mye på farten.

 

Hvorfor tar jeg heller med Air på reiese enn Pro? Nei, det skjønner jeg ikke da ...

 

Hørt om reise-tv? Reise-strykejern? Det er ikke noe problem å ta med det vaniige strykejernet. Hvorfor ta med termos når du kan ta med kaffetrakter?

 

Og selvsagt kan man koble den til eksternt utstyr, det du skriver er direkte feil. Hvor solid den er gjenstår å se, Air er etter min erfaring meget solid, hvor solid MB er gjenstår å se. Bøyer den seg blir det selvsagt artig :o)

Lenke til kommentar

Exactly! MacBook Air er fremdeles en ultraportabel som passer bedre til bedrifter en nye MacBook pga. større skjerm, lengre batteritid, kraftigere ytelse og ekspansjonsmuligheter via porter. Kompromisset med å gå opp til 1,35 kg vekt er et ikke-dilemma selv for folk på farten. Det går godt innenfor spesifikasjonene for en ultraportabel.

 

 

 

1.4kg er fortsatt tungt i forhold, sånn er det bare. 11' har alltid vært perfekt i på trangt buss og fly, og en 12' med bedre skjerm som har nesten samme formfaktor er selvsagt helt topp. At noe kalles "ultraportabelt" utifra en norm fra steinalderen betyr ikke at jeg gidder drasse på det.

Lenke til kommentar

Én usb-kontakt.

Én.

Hadde det vært to, kunne jeg vurdert den, men én er rett og slett så lite at hele maskinen blir ubrukelig til det meste uten usb-hub...

...og dette er jo en helt relevant vurdering. Ditt behov dekkes ikke av akkurat denne MacBook fordi du har behov for flere enn en fysisk kommunikasjonsport. Da skal du selvsagt ikke vurdere denne maskinen.

 

Jeg kan jo si for min del at jeg kommer til å vurdere den fordi jeg så og si aldri har behov for flere fysiske kommunikasjonsporter samtidig. Det er i det hele tatt svært sjelden jeg bruker en port til annet enn lading, bortsett fra overføring av bilder fra kamera til PC.

 

Så for mitt behov kan det godt hende denne maskinen fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

 

Én usb-kontakt.

Én.

Hadde det vært to, kunne jeg vurdert den, men én er rett og slett så lite at hele maskinen blir ubrukelig til det meste uten usb-hub...

...og dette er jo en helt relevant vurdering. Ditt behov dekkes ikke av akkurat denne MacBook fordi du har behov for flere enn en fysisk kommunikasjonsport. Da skal du selvsagt ikke vurdere denne maskinen.

 

Jeg kan jo si for min del at jeg kommer til å vurdere den fordi jeg så og si aldri har behov for flere fysiske kommunikasjonsporter samtidig. Det er i det hele tatt svært sjelden jeg bruker en port til annet enn lading, bortsett fra overføring av bilder fra kamera til PC.

 

Så for mitt behov kan det godt hende denne maskinen fungerer helt fint.

 

En ThinkPad utgjør samme nytten som dette, til halvparten av prisen. Den ser dog likevel ikke så bra ut, men ser ikke helt hvorfor man skal betale 7000 kroner for design. Waste.

Lenke til kommentar

 

 

Én usb-kontakt.

Én.

Hadde det vært to, kunne jeg vurdert den, men én er rett og slett så lite at hele maskinen blir ubrukelig til det meste uten usb-hub...

 

...og dette er jo en helt relevant vurdering. Ditt behov dekkes ikke av akkurat denne MacBook fordi du har behov for flere enn en fysisk kommunikasjonsport. Da skal du selvsagt ikke vurdere denne maskinen.

Jeg kan jo si for min del at jeg kommer til å vurdere den fordi jeg så og si aldri har behov for flere fysiske kommunikasjonsporter samtidig. Det er i det hele tatt svært sjelden jeg bruker en port til annet enn lading, bortsett fra overføring av bilder fra kamera til PC.

Så for mitt behov kan det godt hende denne maskinen fungerer helt fint.

En ThinkPad utgjør samme nytten som dette, til halvparten av prisen. Den ser dog likevel ikke så bra ut, men ser ikke helt hvorfor man skal betale 7000 kroner for design. Waste.

For min del gjør ikke en ThinkPad samme nytten, med mindre den kunne kjørt OSx uten begrensninger, både internt og i samspill med alle eksterne duppeditter rundt.

 

Hvis du er ute etter noe med Windows, så er helt sikkert ThinkPad et helt greit valg. Eller noe fra en hærskare av produsenter som lager noe annet som måtte passe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror nok Agentspoon har rett. Det er ingen problemer å ha en maskin som er 2cm tykk og veier 1,4kg om man er mye på farten.

 

Hvorfor tar jeg heller med Air på reiese enn Pro? Nei, det skjønner jeg ikke da ...

 

Hørt om reise-tv? Reise-strykejern? Det er ikke noe problem å ta med det vaniige strykejernet. Hvorfor ta med termos når du kan ta med kaffetrakter?

 

Og selvsagt kan man koble den til eksternt utstyr, det du skriver er direkte feil. Hvor solid den er gjenstår å se, Air er etter min erfaring meget solid, hvor solid MB er gjenstår å se. Bøyer den seg blir det selvsagt artig :o)

 

 

Det er svært få som har med seg reise-TV, strykejern, kaffetrakter eller liknende for eksempel i håndbagasjen på flyet, eller i skolesekken. Det er noe folk pakker i bilen når de skal på bilferie. Dersom 230g er en betydelig ekstra vekt for deg tror jeg ikke du representerer snittet av mennesker. Selv barna mine ville ikke brydd seg om 230g til eller fra på skoleveien. Eller er det kanskje de ekstra 2 millimeterne som plager deg?

 

For å bruke din egen analogi, her handler det om hvorvidt du velger termosen på 0,5 liter som holder varmt i en halvtime, eller om du velger den på 0,6 liter som holder varmt i 6 timer. Noen velger sikkert kald kaffe for å spare litt vekt, men for meg virker dette mer som hendige argumenter i en diskusjon fremfor noe som er et tema ute i den virkelige verden.

Lenke til kommentar

 

Merkelig hvordan en hver sau går tom for argumenter og tyr til personangrep om noen forsøker å kalle en spade for en spade. Er det i det heletatt noen som har kommet med et argument utover "touchpaden er så bra" og "den kjører osx"? Har dere virkelig ikke noe å komme med så innrøm heller at det handler om noe helt annet enn objektiv kvalitet.

...og du vil vel kanskje ikke karakterisere "sau" som personangrep...

 

 

Det er jo riktig hyggelig å få din vurdering som tydelig konkluderer med at jeg har definert ganske presist en gruppe mennesker på dette forumet.

Lenke til kommentar

 

 

Merkelig hvordan en hver sau går tom for argumenter og tyr til personangrep om noen forsøker å kalle en spade for en spade. Er det i det heletatt noen som har kommet med et argument utover "touchpaden er så bra" og "den kjører osx"? Har dere virkelig ikke noe å komme med så innrøm heller at det handler om noe helt annet enn objektiv kvalitet.

 

...og du vil vel kanskje ikke karakterisere "sau" som personangrep...

Det er jo riktig hyggelig å få din vurdering som tydelig konkluderer med at jeg har definert ganske presist en gruppe mennesker på dette forumet.

Etter min mening er det uklokt å skulle definere noen som helst gruppe mennesker innenfor definisjonen "sau". Det spiller ingen rolle om de har sine preferanser innen Apple, Microsoft, Google eller eventuelt andre plattformer.

 

Den aller største gruppen, hvert fall akkurat nå, hører vel hjemme under paraplyen til Google (Android) og Microsoft (Windows). Likevel vil jeg overhode ikke karakteriserer disse menneskene som "sauer".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

dette er en rimelig tåpelig diskusjon, og har ingenting med å være sau, rett og slett hva man foretrekker, trenger, liker eller har råd til.

hvis man liker windows maskiner og trenger den kraften det gir, hvis man liker Apple pga design, OS, intergrering men har ikke behov for den kraften, jeg betaler gjerne mer for apple hvis jeg må, men kan ikke se bort i fra at det hadde vært bedre for meg som forbruker at det var billigere.

 

noen vil ha BMW, Audi osv fordi det appelerer til dem, de liker de bilene og betaler mer for de, andre er fornøyd med biler som fungere, får deg fra A til B

 

jeg, for min del vil ikke ha windows baserte maskiner, jeg har vært borti både andre mobiltelefoner, nettbrett og laptoper enn apple.

jeg havner altid tilbake på apple, det er rett og slett mye mer satabilt og mindre trøbbel.

appel er simpelt, elegant og minimalistisk, noe som appelerer til meg. jeg har alt av apple produkter, mobil, laptop og arbeidsmaskin, hele økosystemet er fantastisk når man har alt slik.

Lenke til kommentar

Det er en ganske tydelig kategorisk forskjell på forbrukerne på akkurat dette området. På "den ene siden" sitter det folk som ønsker å rasjonalisere diskusjonene. På "den andre siden" sitter det folk som ønsker å forstumme dem som vil rasjonalisere diskusjonen. Skulle tro det var homeopati vi diskuterte.

Lenke til kommentar

Det er en ganske tydelig kategorisk forskjell på forbrukerne på akkurat dette området. På "den ene siden" sitter det folk som ønsker å rasjonalisere diskusjonene. På "den andre siden" sitter det folk som ønsker å forstumme dem som vil rasjonalisere diskusjonen. Skulle tro det var homeopati vi diskuterte.

Stort sett vil jeg si at de aller fleste, uansett hvilken side av "gjerdet" de sitter på, har gode og rasjonelle argumenter. Disse menneskene har heller ingen behov for å skulle lede noen i retning av sine egne preferanser.

 

Men så er det jo noen få som står knallhardt fast på sin "fasit", og at den dermed skal gjelde for alle andre. Disse typene finner man nok i alle leire. Noen av disse har også, rett og slett på prinsipielt grunnlag, bestemt seg for å hate/mislike absolutt alt som har med motparten å gjøre. Det er ganske lite rasjonelt.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Billige maskiner med heftigere specs har en tendens til å gå i oppløsning etter relativt kort tids bruk.

Det er veldig lett å lese seg blind på prosessorkraft og minne, og raskt konkludere med at den ene maskinen er nødt til å være bedre enn den andre. Men det finnes faktisk mange komponenter i en maskin som burde være av god kvalitet, som kanskje ikke alle tenker så mye over.

 

Det er her prisen ofte er kuttet i billigmaskiner. Skal man ha god holdbarhet og kvalitet, så må man nødvendigvis en del opp i pris. Dette gjelder uansett hvilken "leir" man måtte befinne seg i :)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

den generelle oppfattningen er at macer holder lengere, derfor også kanskje dyrere, en macbook til 20.000kr er ikke spesielt dyrt hvis maskinen holder i 5år.

 

jeg har hatt ca 5 Pc laptoper i løpet av 5-6 år, etter det har jeg hatt èn macbook pro i 5år

 

i Jobben har jeg også en gammel Mac Pro maskin, som holder fortsatt, og det er krevende arbeid for maskinen det jeg gjør.

Lenke til kommentar

den generelle oppfattningen er at macer holder lengere, derfor også kanskje dyrere, en macbook til 20.000kr er ikke spesielt dyrt hvis maskinen holder i 5år.

 

jeg har hatt ca 5 Pc laptoper i løpet av 5-6 år, etter det har jeg hatt èn macbook pro i 5år

 

i Jobben har jeg også en gammel Mac Pro maskin, som holder fortsatt, og det er krevende arbeid for maskinen det jeg gjør.

 

Du har et forbruk som er særdels underlig, det er ikke på noen måte vanlig å skifte PCer hver eneste år, det er ikke sånn at de holder nevneverdig kortere tid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

den generelle oppfattningen er at macer holder lengere, derfor også kanskje dyrere, en macbook til 20.000kr er ikke spesielt dyrt hvis maskinen holder i 5år.

 

jeg har hatt ca 5 Pc laptoper i løpet av 5-6 år, etter det har jeg hatt èn macbook pro i 5år

 

i Jobben har jeg også en gammel Mac Pro maskin, som holder fortsatt, og det er krevende arbeid for maskinen det jeg gjør.

 

Du har et forbruk som er særdels underlig, det er ikke på noen måte vanlig å skifte PCer hver eneste år, det er ikke sånn at de holder nevneverdig kortere tid.

 

AtW

 

 

i min erfaring jo, mulig jeg har hatt uflaks, men har også snakket med folk som bytter laptop relativt ofte siden det er lav kvalitet på de.

mulig det er bedre nå enn det var. eneste jeg vet om, som jeg kjenner har er think pads og de holder.

Lenke til kommentar

 

 

den generelle oppfattningen er at macer holder lengere, derfor også kanskje dyrere, en macbook til 20.000kr er ikke spesielt dyrt hvis maskinen holder i 5år.

 

jeg har hatt ca 5 Pc laptoper i løpet av 5-6 år, etter det har jeg hatt èn macbook pro i 5år

 

i Jobben har jeg også en gammel Mac Pro maskin, som holder fortsatt, og det er krevende arbeid for maskinen det jeg gjør.

 

Du har et forbruk som er særdels underlig, det er ikke på noen måte vanlig å skifte PCer hver eneste år, det er ikke sånn at de holder nevneverdig kortere tid.

 

AtW

 

 

i min erfaring jo, mulig jeg har hatt uflaks, men har også snakket med folk som bytter laptop relativt ofte siden det er lav kvalitet på de.

mulig det er bedre nå enn det var. eneste jeg vet om, som jeg kjenner har er think pads og de holder.

 

 

Det finnes jo sikkert folk som gjør det, men jeg føler meg ganske sikker på at gjennomsnittsalderen på en laptop som kasseres er over 3 år, jeg kjenner nesten ingen som bytter årlig, og gjør det heller ikke selv, enda jeg er godt over snittet interessert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...