Gå til innhold

SNIKTITT: Apple MacBook


Anbefalte innlegg

Også bærbare har store hull i proteføljen...

...men altså ikke så store hull at det oppleves som noe særlig stort problem for mange millioner Apple-kunder, både privatpersoner og bedrifter.

 

Med mandagens lansering av nye MacBook får vi altså et tredje alternativ, sikkert også etter hvert i ulike varianter. Da har vi tre hovekategorier med bærbare, med ulike spesifikasjoner som man kan velge mellom.

 

Kunder som har valgt Windows som sin plattform har et betydelig større utvalg å velge mellom. Det er helt sikkert positivt for de kundene, så får man jo bare håpe at det også betyr at man velger NØYAKTIG den maskinen som dekker behovet så eksakt som mulig...:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Også bærbare har store hull i proteføljen...

...men altså ikke så store hull at det oppleves som noe særlig stort problem for mange millioner Apple-kunder, både privatpersoner og bedrifter.

 

Med mandagens lansering av nye MacBook får vi altså et tredje alternativ, sikkert også etter hvert i ulike varianter. Da har vi tre hovekategorier med bærbare, med ulike spesifikasjoner som man kan velge mellom.

 

Kunder som har valgt Windows som sin plattform har et betydelig større utvalg å velge mellom. Det er helt sikkert positivt for de kundene, så får man jo bare håpe at det også betyr at man velger NØYAKTIG den maskinen som dekker behovet så eksakt som mulig...:-)

 

 

Det vet du vel strengt tatt ganske lite om? Bare fordi man kjøper et produkt betyr ikke det at begrensninger oppleves som et problem. Men det er sikkert ikke et problem for alle. Men poenget står allikevel, det er ikke sånn at man fritt kan velge og vrake og få det akkurat slik man vil ha det, det er derfor man er opptatt av ulemper ved produktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Feks "liker du ikke kun en port, velg noe annet", det er ikke noe valg som eksisterer som har OSX, er like portabel, og har flere porter.

 

Joda. MacBook Air.

Legg merke til at jeg skrev "like portabel".

 

AtW

Ja, det er gedigen forskjell i portabilitet mellom nye MacBook og MacBook Air...

Lenke til kommentar

 

Det vet du vel strengt tatt ganske lite om?

Det kan du ha rett i, men jeg vil tro at hvis det hadde vært et stort problem, så hadde antagelig Apple kanskje hatt noen tusen kunder, ikke mange millioner. Men det er jo ikke sikkert det er noen god indikasjon heller...

Lenke til kommentar

 

 

 

Feks "liker du ikke kun en port, velg noe annet", det er ikke noe valg som eksisterer som har OSX, er like portabel, og har flere porter.

Joda. MacBook Air.

Legg merke til at jeg skrev "like portabel".

 

AtW

Ja, det er gedigen forskjell i portabilitet mellom nye MacBook og MacBook Air...

 

 

Om du ikke synes det er noe nevneverdig forskjell i portabilitet, så må jo den nye macbooken framstå som rimelig meningsløst designet for deg?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Feks "liker du ikke kun en port, velg noe annet", det er ikke noe valg som eksisterer som har OSX, er like portabel, og har flere porter.

 

Joda. MacBook Air.

Legg merke til at jeg skrev "like portabel".

 

AtW

Ja, det er gedigen forskjell i portabilitet mellom nye MacBook og MacBook Air...

Om du ikke synes det er noe nevneverdig forskjell i portabilitet, så må jo den nye macbooken framstå som rimelig meningsløst designet for deg?

 

AtW

Nei, jeg syns den var veldig fin og kan godt hende det blir en sånn på meg en gang. Alle tre utgaver av bærbare Mac har likhetstrekk, men likevel ulikheter som gjør at man kan velge det som passer best.

 

Omtrent akkurat på samme måte som bærbare maskiner med Windows, de ser til forveksling også svært like ut, innen samme kategori. Det betyr ikke at det er meningsløst at de skiller seg fra hverandre med enkeltfunksjoner.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Feks "liker du ikke kun en port, velg noe annet", det er ikke noe valg som eksisterer som har OSX, er like portabel, og har flere porter.

Joda. MacBook Air.

Legg merke til at jeg skrev "like portabel".

 

AtW

Ja, det er gedigen forskjell i portabilitet mellom nye MacBook og MacBook Air...

Om du ikke synes det er noe nevneverdig forskjell i portabilitet, så må jo den nye macbooken framstå som rimelig meningsløst designet for deg?

 

AtW

Nei, jeg syns den var veldig fin og kan godt hende det blir en sånn på meg en gang. Alle tre utgaver av bærbare Mac har likhetstrekk, men likevel ulikheter som gjør at man kan velge det som passer best.

 

Omtrent akkurat på samme måte som bærbare maskiner med Windows, de ser til forveksling også svært like ut, innen samme kategori. Det betyr ikke at det er meningsløst at de skiller seg fra hverandre med enkeltfunksjoner.

 

 

Om størrelses-forskjellen er irrelevant, hvorfor har de ikke mer batteri? Hvorfor har de ikke muligheten for klikking med touchpadden? Hvorfor har de ikke en kraftigere CPU siden de kan ha mer kjøling? Det er ikke meningsløst å ha forskjellige funksjoner på en maskin, men det er ravende meningsløst å ta så mange kompromiss for å gjør en maskin mindre om man mener den størrelsesforskjellen er irrelevant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje vi - gudene tilgi oss - kunne overlate den vurderingen og valget til kjøperen. Velger de MacBook så fint for dem, og for Apple. Hvis de velger en annen maskin, så er det greit også. Jeg synes ikke engang at folk behøver rettferdiggjøre sine personlige preferanser og valg, så lenge det ikke rammer andre enn dem selv.

 

Andres valg og begrunnelser får dermed stort sett være andres valg og begrunnelser for meg. Bortsett fra når vi skal ha ny bil og kona vil ha en Skoda og jeg vil ha en Jeep... (Sist ble vi enige om en Mini Cooper, og det var et greit kompromiss der og da.)

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje vi - gudene tilgi oss - kunne overlate den vurderingen og valget til kjøperen. Velger de MacBook så fint for dem, og for Apple. Hvis de velger en annen maskin, så er det greit også. Jeg synes ikke engang at folk behøver rettferdiggjøre sine personlige preferanser og valg, så lenge det ikke rammer andre enn dem selv.

 

Andres valg og begrunnelser får dermed stort sett være andres valg og begrunnelser for meg. Bortsett fra når vi skal ha ny bil og kona vil ha en Skoda og jeg vil ha en Jeep... (Sist ble vi enige om en Mini Cooper, og det var et greit kompromiss der og da.)

 

Geir :)

 

Fritt fram det, ingen tvinger deg til å diskutere fordeler og ulemper med produkt på et forum.

 

Forøvrig, som en digresjon "sålenge det ikke rammer andre enn dem selv" er en utrolig uskarp grense

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fritt fram det, ingen tvinger deg til å diskutere fordeler og ulemper med produkt på et forum.

 

Nei, jeg antar at dere gjør det helt frivillig... :)

 

Forøvrig, som en digresjon "sålenge det ikke rammer andre enn dem selv" er en utrolig uskarp grense

 

 

Selvsagt. Den grensen setter noen litt nærmere hjemme enn andre. Det er vel derfor så mange finner glede i å blande seg i andres personlige valg, enten det gjelder hardware eller religion, som om det angår dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jada, jeg har forstått at du syns den nye MacBook er meningsløs og idiotisk. Det kommer egentlig ganske klart frem. Det er da også helt greit, selvsagt. Dine behov er en maskin med flere porter, da forstår jeg godt at en maskin med kun en port blir feil.

 

At Apple nå har to maskiner innen det som kan kalles ultraportabelt, men med litt ulike egenskaper, må da vel være en positiv utvikling også for deg som har etterlyst et større produktutvalg der flere kunder kan velge så nøyaktig som mulig.

 

For min del er retningen viktigere enn selve produktet, og den går altså mot en ytterligere standardisering av fysisk tilkobling samtidig som at enda mer periferiutstyr nok blir trådløst. Jeg syns denne retningen er positiv, det gjør altså ikke du. Det lever jeg godt med.

Lenke til kommentar

Jada, jeg har forstått at du syns den nye MacBook er meningsløs og idiotisk. Det kommer egentlig ganske klart frem. Det er da også helt greit, selvsagt. Dine behov er en maskin med flere porter, da forstår jeg godt at en maskin med kun en port blir feil.

 

At Apple nå har to maskiner innen det som kan kalles ultraportabelt, men med litt ulike egenskaper, må da vel være en positiv utvikling også for deg som har etterlyst et større produktutvalg der flere kunder kan velge så nøyaktig som mulig.

 

For min del er retningen viktigere enn selve produktet, og den går altså mot en ytterligere standardisering av fysisk tilkobling samtidig som at enda mer periferiutstyr nok blir trådløst. Jeg syns denne retningen er positiv, det gjør altså ikke du. Det lever jeg godt med.

 

Nei, jeg synes ikke det er en meningløs og idiotisk maskin, men det hadde vært en meningsløs og idiotisk maskin om man mener størrelsesforskjellen mellom den og eksiterende MBA ikke betyr noe, det er det du som mener ikke jeg. Om man mener det, hvorfor har den ikke større batteri feks? Nå så er det en vurdering der man betaler kapasitet inn mot mindre størrelse, om man i full alvor mener forskjellen er irrelevant, så er det bare mindre kapasitet til ingen nytte.

 

Nevnte forøvrig ikke porter som et argument for hvorfor den nye macbook er meningsløs i "din verden", hvor størrelsesforskjellen ikke betyr noe.

 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Den er nå interessant for meg, så den skal kikkes litt på når den kommer. Passer den, så passer den. Passer den ikke, så passer den ikke. Easy peasy...

 

Er det også sånn at sannsynligheten for at den passer ikke hadde blitt noe økt av økt batterikapasitet?

 

AtW

Nei. En full dag batteri er helt innenfor. Batterilevetiden har aldri vært noe stort problem for min del, selv ikke den gangen jeg hadde Windows-maskiner med alt fra 10 minutter til to timer batteri...:-) Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

 

Du er åpenbart ikke veldig stiv i matematikk, deg om det.

 

Ditt forsøk på å insinuere at jeg ikke forstår forskjellen på en 55" TV og en reise-TV ser jeg ingen grunn til å kommentere.

 

 

Det krever ikke store matematikk-kunnskapene for å fastslå at en MacBook på 920 gr er mer enn 230g lettere enn en laptop på 1,4kg, så det finnes intet grunnlag for å fastslå at jeg har uvanlig høye matematikk-kunnskaper her, hvis det er dét du antyder har du fullstendig rett.

 

Men en halvkilo her og en halvkilo der, det er klart at de som ønsker å drasse på det må gjerne gjøre det for min del, men jeg avstår helst.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

 

Den er nå interessant for meg, så den skal kikkes litt på når den kommer. Passer den, så passer den. Passer den ikke, så passer den ikke. Easy peasy...

Er det også sånn at sannsynligheten for at den passer ikke hadde blitt noe økt av økt batterikapasitet?

 

AtW

Nei. En full dag batteri er helt innenfor. Batterilevetiden har aldri vært noe stort problem for min del, selv ikke den gangen jeg hadde Windows-maskiner med alt fra 10 minutter til to timer batteri...:-)

 

 

Hva er det egentlig som gjør maskinen interessant for deg? (Macbooken altså), om størrelsen ikke er relevant, og ikke batterikapasiteten heller? Jeg begynner å bli genuint nysgjerrig her.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...