Gå til innhold

NÅ: Apple har lansert en syltynn MacBook


Anbefalte innlegg

 

Egnet mottaker på skjermen og hva salgs sender på PCen, hva i mba mener du man skal bruke, konsvensonelt trådløst nett? Mulig, men lav kvalitet. Hvor mange steder har en slik standardisert mottaker uten at du må ha en dongle eller liknende, hvor mange konkrete projektorer kan du vise til som har det?

 

Å være "forut for sin tid" er ingen fordel. Dette er ikke noen "teknologisk framgang" forut for sin tid, det er en unødvendig fjerning av porter mer eller mindre kun på grunn av utseende.

 

Sender Apple data uten mitt samtykke om hva jeg har koblet til mine porter?

Vel, pr. nå funker det fint med Airplay eller et adapter til Displayport/Hdmi/Vga (alle ultrabooks trenger jo uansett dongle for å koble til projektor, de fleste også til skjerm). Gidder virkelig ikke lete opp "konkrete projektorer" til deg, men fler og fler får trådløs overføring. Funker dårlig til film, topp til presentasjon.

 

Å være "forut for din tid" er kanskje ingen fordel for deg, men det er bra at noen pusher videre. Synes jeg iallfall. Selv om det er irriterende for de som vil at alt er som det var. Mange jeg kjenner kan ikke bruke laptop uten rs-232-port, tenk hvor irriterende alle ultrabooks er for dem! Men de godtar dongle, fordi de innser at bruksmønsteret deres er unormalt. Slik prøver Apple å få det til å bli også med eksterne porter for lette brukere (og sikkert på sikt for alle).

 

Og ja, Apple-maskiner sender inn bruksdata, men ikke uten ditt samtykke.

 

 

Det eneste reelle alternativet som finnes for at det skal være praktisk er trådløst nett, og det er en suboptimal løsning..

 

Du sammenlikner epler og pærer, å kvitte seg med rs232 har konkrete fordeler, i form av formfaktor, plass til andre porter osv, det har ikke å kun ha en port.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...me samtidig gir den noen føringer for morgendagens maskiner...

Jeg husker da Air kom. Alle var overbevist om at den var verdiløs uten kablet nettverk. Hvem bruker kablet nettverk til laptopen i dag? (Noen, men få). Her jeg sitter nå har jeg faktisk kablet nett på pulten, men har valgt å ha det koblet fra da det gir null fordeler og masser av ulemper.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvilke konkrete kabler er det de skal drepe? Det finnes trådløse løsninger til det meste i dag, kabler brukes der det er mer praktisk, dette er ikke noe man bare kan drømme seg bort fra, kanskje det eneste som ikke er relativt godt implmentert er skjermsignal, der det er noen ymse standarder og ikke-standarder rundt omkring.

Jeg tipper det langsiktige målet er "alle". Det er jo ikke lenger mer praktisk med kabel når du ikke får kobla den til ;)

 

Jeg tror folk her inne overvurderer hvor mye folk bryr seg om porter. Personlig er det langt langt nede på lista over ting jeg prioriterer ved en laptop, og jeg tror jeg bryr meg mer enn snittet.

 

 

Hvem er "folk" her? Folk som er interessert i ultraportable? Nei, jeg tror ikke jeg overvurderer hvor mye de bryr seg, for folk som er i det segmentet bruker makinen mye på farta, der fleksibilitet er et større pluss. Folk som kjøper en apple fordi det er en apple og ser kul ut uten å vurdere sine egne behov? Nei, de bryr seg sikkert ikke så mye. Jeg håper dog sistnevnte ikke er en så stor del av kjøpsgruppa.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...me samtidig gir den noen føringer for morgendagens maskiner...

Jeg husker da Air kom. Alle var overbevist om at den var verdiløs uten kablet nettverk. Hvem bruker kablet nettverk til laptopen i dag? (Noen, men få). Her jeg sitter nå har jeg faktisk kablet nett på pulten, men har valgt å ha det koblet fra da det gir null fordeler og masser av ulemper.

 

 

Nei, alle var ikke overbevist om det (selv om jeg personlig når første MBA kom mente det hadde vært et vesentlig bedre valg å ha den marginalt tykkere og ha plass til ethernet, og det mener jeg fortsatt), og dessuten bruker du heller ikke en førstegenerasjons air i dag.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, alle var ikke overbevist om det (selv om jeg personlig når første MBA kom mente det hadde vært et vesentlig bedre valg å ha den marginalt tykkere og ha plass til ethernet, og det mener jeg fortsatt), og dessuten bruker du heller ikke en førstegenerasjons air i dag.

Dét tviler jeg ikke et sekund på at du mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvrig så hadde fjerningen av ethernetporten, i motsetning til dette enport-greiene faktisk en konkret fordel for brukeren. Vi får se, dette er en maskin som kanskje har levetid på 3 år? Jeg tipper denne kabelløse tiden ikke kommer i levetida.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er "folk" her? Folk som er interessert i ultraportable? Nei, jeg tror ikke jeg overvurderer hvor mye de bryr seg, for folk som er i det segmentet bruker makinen mye på farta, der fleksibilitet er et større pluss. Folk som kjøper en apple fordi det er en apple og ser kul ut uten å vurdere sine egne behov? Nei, de bryr seg sikkert ikke så mye. Jeg håper dog sistnevnte ikke er en så stor del av kjøpsgruppa.

Men om du bruker en ultrabook mye på farta må du jo uansett ha med en dongle? Alle jeg ser rundt meg nå sitter iallfall med skjermdongler kobla til ultrabookene sine. Hvordan er det annerledes med denne maskinen? Skal man presentere noe må man ha med dongle på nye thinkpads, macbooks, macbook airs, og det meste annet av nyere laptoper.

 

Klarer du å være enig i premisset at det gir mening å kutte i porter dersom man ønsker å pushe brukerne over på trådløse løsninger? Og at man kan velge å gjøre dette selv om det for mange medfører en umiddelbar ulempe? For det er det jeg tror Apple gjør her. Jeg tror også ulempen er sterkt overvurdert. Sett fra mitt eget synspunkt er det iallfall kun mangelen på sd-port som er negativ, og når jeg tenker på bruksmønsteret til mange jeg kjenner er det også irrelevant.

 

Men for en del brukere er enkeltport-beslutningen en showstopper - det tviler jeg ikke på.

 

For meg er det Core M og litt liten skjerm som gjør at jeg neppe kjøper denne.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Hvem er "folk" her? Folk som er interessert i ultraportable? Nei, jeg tror ikke jeg overvurderer hvor mye de bryr seg, for folk som er i det segmentet bruker makinen mye på farta, der fleksibilitet er et større pluss. Folk som kjøper en apple fordi det er en apple og ser kul ut uten å vurdere sine egne behov? Nei, de bryr seg sikkert ikke så mye. Jeg håper dog sistnevnte ikke er en så stor del av kjøpsgruppa.

Men om du bruker en ultrabook mye på farta må du jo uansett ha med en dongle? Alle jeg ser rundt meg nå sitter iallfall med skjermdongler kobla til ultrabookene sine. Hvordan er det annerledes med denne maskinen? Skal man presentere noe må man ha med dongle på nye thinkpads, macbooks, macbook airs, og det meste annet av nyere laptoper.

 

 

Det er sant, man må ha med en liten dongle. Men man kan jo utrolig nok feks fortsatt ha tilkoblet strøm til maskinen, eller få over en presentasjonen noen gjerne har tatt med på usb uten å koble ned eller opp. Eller tilogmed bruke en mus eller presentasjonspenn.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant, man må ha med en liten dongle. Men man kan jo utrolig nok feks fortsatt ha tilkoblet strøm til maskinen, eller få over en presentasjonen noen gjerne har tatt med på usb uten å koble ned eller opp. Eller tilogmed bruke en mus eller presentasjonspenn.

Apple sin dongle lar deg lade, koble til usb-penn og skjerm samtidig. Så akkurat den use-casen der er faktisk dekket 100%.

 

Mus og clicker får man forøvrig med BT - ingen vits å bruke proprietære løsninger som krever dongle.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Det er sant, man må ha med en liten dongle. Men man kan jo utrolig nok feks fortsatt ha tilkoblet strøm til maskinen, eller få over en presentasjonen noen gjerne har tatt med på usb uten å koble ned eller opp. Eller tilogmed bruke en mus eller presentasjonspenn.

Apple sin dongle lar deg lade, koble til usb-penn og skjerm samtidig. Så akkurat den use-casen der er faktisk dekket 100%.

 

Mus og clicker får man forøvrig med BT - ingen vits å bruke proprietære løsninger som krever dongle.

 

 

Men nå er du jo tilbake til at det ikke er noe problem, siden det er jo bare til å kjøpe en dongle til 800kr...poenget i utgangspunktet er jo at det er akkurat dette som er surt

Lenke til kommentar

 

Det er sant, man må ha med en liten dongle. Men man kan jo utrolig nok feks fortsatt ha tilkoblet strøm til maskinen, eller få over en presentasjonen noen gjerne har tatt med på usb uten å koble ned eller opp. Eller tilogmed bruke en mus eller presentasjonspenn.

Apple sin dongle lar deg lade, koble til usb-penn og skjerm samtidig. Så akkurat den use-casen der er faktisk dekket 100%.

 

Mus og clicker får man forøvrig med BT - ingen vits å bruke proprietære løsninger som krever dongle.

 

 

Ja, men det er en svær dongle. Se på greia da.

 

Det er mye man får, men det ligger litt i en bærbars natur at man stadig er steder der man ikke har kontroll over hva som er tilgjengelig, man kjøper ikke (dvs bør ikke) en ultraportabel for å ha hjemme i huset der man kjøper alt det andre utstyret selv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er sant, man må ha med en liten dongle. Men man kan jo utrolig nok feks fortsatt ha tilkoblet strøm til maskinen, eller få over en presentasjonen noen gjerne har tatt med på usb uten å koble ned eller opp. Eller tilogmed bruke en mus eller presentasjonspenn.

Apple sin dongle lar deg lade, koble til usb-penn og skjerm samtidig. Så akkurat den use-casen der er faktisk dekket 100%.

 

Mus og clicker får man forøvrig med BT - ingen vits å bruke proprietære løsninger som krever dongle.

 

 

Men nå er du jo tilbake til at det ikke er noe problem, siden det er jo bare til å kjøpe en dongle til 800kr...poenget i utgangspunktet er jo at det er akkurat dette som er surt

 

 

Problemet er ikke at den koster 800 (selv om det også er en tåpelig pris for en elektrisk overgang), problemet er at hele poenget med en sånn maskin er at den er liten og portabel, og en feit dongle er med å fjerne den fordelen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det er en svær dongle. Se på greia da.

 

Det er mye man får, men det ligger litt i en bærbars natur at man stadig er steder der man ikke har kontroll over hva som er tilgjengelig, man kjøper ikke (dvs bør ikke) en ultraportabel for å ha hjemme i huset der man kjøper alt det andre utstyret selv.

Tja, siden power brick er såpass liten er det ikke mye å dra på sett i sammenlikning med mange andre maskiner jeg har sett. Synes du overdramatiserer denne dongelen litt nå. Og selv om de hadde laget to eller tre eller ti porter måtte man jo fortsatt hatt med en vga-dongle, så gevinsten hadde vært begrenset. Eller er det nå størrelsen på dongle og ikke antall porter som er det store problemet?

 

Men om du er ute og presenterer hele tiden, synes det er helt uakseptabelt å ha med dongle, er avhengig av usb-stick og usb-clicker og trenger ultrabook så bør du kjøpe Air, ikke Macbook. Den er også en horribel spillmaskin og ikke ideell til fotomanipulasjon.

 

(Jeg har forøvrig en Air som eneste maskin og ser ikke hvorfor man ikke skulle kjøpe ultrabook til hjemmebruk, det er deilig med liten maskin overalt, og å ha flere maskiner er bare drit).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Ja, men det er en svær dongle. Se på greia da. Det er mye man får, men det ligger litt i en bærbars natur at man stadig er steder der man ikke har kontroll over hva som er tilgjengelig, man kjøper ikke (dvs bør ikke) en ultraportabel for å ha hjemme i huset der man kjøper alt det andre utstyret selv.

Tja, siden power brick er såpass liten er det ikke mye å dra på sett i sammenlikning med mange andre maskiner jeg har sett. Synes du overdramatiserer denne dongelen litt nå. Og selv om de hadde laget to eller tre eller ti porter måtte man jo fortsatt hatt med en vga-dongle, så gevinsten hadde vært begrenset. Eller er det nå størrelsen på dongle og ikke antall porter som er det store problemet?Men om du er ute og presenterer hele tiden, synes det er helt uakseptabelt å ha med dongle, er avhengig av usb-stick og usb-clicker og trenger ultrabook så bør du kjøpe Air, ikke Macbook. Den er også en horribel spillmaskin og ikke ideell til fotomanipulasjon.(Jeg har forøvrig en Air som eneste maskin og ser ikke hvorfor man ikke skulle kjøpe ultrabook til hjemmebruk, det er deilig med liten maskin overalt, og å ha flere maskiner er bare drit).

Å fydda...du må ikke finne på å si at det finnes alternativer...:-)))

Lenke til kommentar

 

Ja, men det er en svær dongle. Se på greia da.

 

Det er mye man får, men det ligger litt i en bærbars natur at man stadig er steder der man ikke har kontroll over hva som er tilgjengelig, man kjøper ikke (dvs bør ikke) en ultraportabel for å ha hjemme i huset der man kjøper alt det andre utstyret selv.

Tja, siden power brick er såpass liten er det ikke mye å dra på sett i sammenlikning med mange andre maskiner jeg har sett. Synes du overdramatiserer denne dongelen litt nå.

 

Men om du er ute og presenterer hele tiden, synes det er helt uakseptabelt å ha med dongle, er avhengig av usb-stick og usb-clicker og trenger ultrabook så bør du kjøpe Air, ikke Macbook. Den er også en horribel spillmaskin og ikke ideell til fotomanipulasjon.

 

(Jeg har forøvrig en Air som eneste maskin og ser ikke hvorfor man ikke skulle kjøpe ultrabook til hjemmebruk, det er deilig med liten maskin overalt, og å ha flere maskiner er bare drit).

 

 

Power bricken hadde ikke vært noe større med 3 usbporter. Du kan jo si at dongelen "overdramtiseres", men når dette er en ultraportabel, man vil sikkert si forminskningen av maskinen også er irrelevant, den er jo tross alt ikke så stor.Dette er ting som teller når du har med det ting overalt.

 

Jeg hverken presenterer hele tiden, eller er avhengig av usb-clicker, hele poenget er at jeg kommer opp i forskjellige situasjoner når jeg er rundt omkring. Plutselig er det greit å overføre bilder fra kamera samtidig som man lader, eller du skal overføre en film fra en HDD, osv. Noen ganger er man på ferie, noen ganger på jobbreise osv. Jo færre ekstrating man må ha med seg jo større er den reelle portabiliteten til prosuktet. Og det er forøvrig en Air jeg har i dag, men dette virker som en bedre maskin til mitt bruk, om de ikke hadde gjort idiotiske valg mtp porter.

 

Å har man det som eneste maskin er ulempen med en port enda større, fordi det gjør at maskinen må være mer generell.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og det er forøvrig en Air jeg har i dag, men dette virker som en bedre maskin til mitt bruk, ...

Det kan virke sånn ja, og antagelig for en viss stund fremover også siden du har behov for mer enn en port...

 

 

Leste du resten av setningen? Hvorfor har du kuttet setningen midt i? Det er åpenbart at det du siterer handler om den nye maskinen, om man faktisk ikke kutter vekk halve setningen med vilje....

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Og det er forøvrig en Air jeg har i dag, men dette virker som en bedre maskin til mitt bruk, om de ikke hadde gjort idiotiske valg mtp porter.

 

...

Nytt forsøk...

 

Ja, det kan virke sånn, siden du syns det er idiotisk med bare en port. Du trenger tydeligvis flere porter, da passer nok din eksisterende Air best for deg...

Lenke til kommentar

 

...Og det er forøvrig en Air jeg har i dag, men dette virker som en bedre maskin til mitt bruk, om de ikke hadde gjort idiotiske valg mtp porter.

 

...

Nytt forsøk...

 

Ja, det kan virke sånn, siden du syns det er idiotisk med bare en port. Du trenger tydeligvis flere porter, da passer nok din eksisterende Air best for deg...

 

 

Hva er poenget ditt egentlig? Er dette mere tværing på selvfølgeligheten at det finnes andre valg? Isåfall, takk for infoen, men du kan være trygg på at jeg er kjent med det faktumet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...