Gå til innhold

Hvilken telefon har det beste kameraet?


Anbefalte innlegg

Blir de? Tør nesten å driste meg til å påstå at minimum, og da mener jeg minimum 80% av befolkningen der ute bruker auto-modus og aldri i verden kommer til å bry seg med eller tulle med noe annet.

Ja, det blir de! :yes:

Hvis en først skal ta seg bryet med å finne ut hvilket mobilkamera som er best, hvorfor da ikke i det minste "prøve" å få det beste ut av de.... :huh:

Jeg er ihvertfall interessert i å få det beste ut av et mobilkamera, og da er en seriøs test det eneste som teller, for meg. :dremel:

At andre (kanskje de fleste sågar) bryr seg fint lite om annet enn auto-modus, får så være.... :closedeyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir de? Tør nesten å driste meg til å påstå at minimum, og da mener jeg minimum 80% av befolkningen der ute bruker auto-modus og aldri i verden kommer til å bry seg med eller tulle med noe annet.

Jeg tør vedde på at fotografer generelt har mobiltelefoner de også. Og at ganske mange av de faktisk bruker telefonkameraet fra tid til annen (når det beste kameraet ligger hjemme). Jeg ser ikke noe problem i å utforme en test for de <20% som gjerne vil bruke noe annet en auto. Det er nok i stor grad disse <20% som er målgruppen for sider som tek.no/mobil og teleguru.pl . Auto-folket ramler kanskje over en republisert test i en riksavis ved en tilfeldighet. Det er nok få av de som oppsøker slike nettsider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns jo kanskje denne såkalte "testen" burde kunne justert inn ørlitt på de ulike mobilene slik at de fikk vist sitt potensial. På min iPhone er det veldig enkelt å justere eksponeringen, og de fleste jeg kjenner gjør også det. Antar det er like enkelt på andre mobiltelefoner. Dermed tipper jeg at de fleste som tar bilder med mobil gjør enkle tiltak for å forbedre bilde og ikke kun kjører på med full auto.

 

For de som faktisk bruker full auto ville en slik "test" kanskje kunne vist de noen svært enkle tiltak for å løfte bilde mange hakk.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

iPhone 6 og storebroren bruker sensorene og prosessorene til å motvirke skjelving når man tar bilde på frihånd slik i praksis alle gjør. Optisk stabilisator kommer i tillegg.

De andre telefonene i testen har sikkert lignende løsninger for å motvirke slike ustødigheter, alt dette blir sabotert når man bruker stativ og sier lite om hva slags bilder man vil få i vanlig bruk.

 

Fra testen:

Also, we used a tripod so the iPhone 6 Plus with its optical stabilization would not have produced better images than the iPhone 6. - See more at: http://teleguru.pl/wiadomosci/artykul/the_worlds_best_cameraphone_according_to_experts_1126#.VPlQjYa5SJK

Nå er det ikke sikkert resultatene faktisk ville blitt forskjellige, men det er jo ikke helt representativt heller.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en fotograf, men tar endel bilder med ordentlig kamera, på mobilen bruker jeg allikevel nesten alltid full auto, mobilbruker jeg fordi det er praktisk og tilstede, å sysle med manuelle innstillinger da er ikke noe som ofte er så "treffende".

Godt poeng, men jeg er ikke helt enig. Selvsagt er det en del situasjoner det er både enklest og raskest å benytte full auto, men jeg tror også det er en del situasjoner der man skulle ønske man hadde flere muligheter. Da tenker jeg både på mannen i gata og oss med over gjennomsnittlig fotointeresse.

 

For å si det på en annen måte, hvis jeg hadde hatt med systemkameraet i stedet for telefonen, hvilken modus ville jeg da valgt? Neppe full auto (på grunn av ukontrollert blits), men kanskje Av eller P. Hva ville mannen i gata valgt om de bare hadde med et systemkamera og ikke telefonen? Sannsynligvis en av modusene full auto eller P. Hovedårsaken til at jeg bruker full auto eller P med telefonen er fordi det er knotete å bla fram i menyene til andre moduser. Telefonene mangler betjeningsmuligheter for kamerabruk.

 

Hadde jeg fått påvirke designprosessen til en god kameratelefon ville jeg lagt til noen knapper og hjul, samt mønstret gummiering på utvalgte plasser for godt grep. Kanskje til og med en sprett opp rammesøker (typen uten glass, kun to metalltråder). Råformat og lettbrukt betjeningsmeny på skjermen for mindre brukte funksjoner.

 

Zoom, eller rettere sagt multiple brennvidder, synes jeg også er et stort savn så jeg skulle gjerne sett telefoner med minst 2 kamera på samme side med ulike faste brennvidder.

Lenke til kommentar
For å si det på en annen måte, hvis jeg hadde hatt med systemkameraet i stedet for telefonen, hvilken modus ville jeg da valgt? Neppe full auto (på grunn av ukontrollert blits), men kanskje Av eller P. Hva ville mannen i gata valgt om de bare hadde med et systemkamera og ikke telefonen? Sannsynligvis en av modusene full auto eller P. Hovedårsaken til at jeg bruker full auto eller P med telefonen er fordi det er knotete å bla fram i menyene til andre moduser. Telefonene mangler betjeningsmuligheter for kamerabruk.

Man må ta med brytere og knapper i ligningen som du sier, er litt enklere og vri på et par hjul enn og måtte lete igjennom menyer for å blende ned litt.

 

Tror nok det er mye av grunnene for at enkle/simple fotoapparater/telefoner uten eksterne justeringsmuligheter oftere blir brukt på auto.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Små piksler kan være en ulempe kontra store, men det finnes (nesten?) ingen telefonkamera med store moderne piksler på markedet.

Nå har (nesten?) alle nåselgende telefoner akkurat like små piksler (1,1 mikron). Med det som utgangspunkt betyr flere piksler større sensorer, større areal som tar i mot lys og større areal å motta detaljer på. Med andre ord, en sammenheng mellom antall megapiksler og bildekvalitet (oppløsning og detaljer). Jeg skulle gjerne sett telefoner med store sensorer og moderat megapikseltall, men det finnes så vidt jeg vet ikke. HTC One M8/M9 sine store "ultrapiksler" er så vidt jeg vet basert på eldre FSI teknologi med dårlig lysmottak. Detaljnivået er også kraftig begrenset.

 

 

Unntakene her er iPhone 5s og 6, med 1,5 mikron moderne pixler, dvs. BSI CIS.

Lenke til kommentar

 

Unntakene her er iPhone 5s og 6, med 1,5 mikron moderne pixler, dvs. BSI CIS.

Godt poeng. Jeg hadde helt glemt de et øyeblikk. Tenker normalt ikke over at de eksisterer og er med i konkurransen.

 

 

Ja, sånn kan det gå når man ikke en gang leser artikkelen man kommenterer under... :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...