Gå til innhold

Ville du behandlet adopterte dårligere?


Anbefalte innlegg

Jeg oppfatter det slik at vi Nordmenn er ganske stolte over oss selv og tenker mye på det der.

Vi vet alle at immigranter ikke er så populære her i Norge. Jeg tror vi kan ærlig innrømme at de ikke har et godt rykte her.

 

Jeg er adoptert, og har levd her siden 2-3 alderen. Norge er det eneste jeg vet om og jeg kjenner ingen annen kultur. Siden jeg er adoptert er jeg derved ikke etnisk Norsk ergo upopulær(?). Ville du sett ned på meg, tenkt annerledes om meg, behandlet meg dårligere eller tilsvarende, om du hadde møtt meg? Fordi som sagt, innvandrere har ikke et bra rykte på seg her.

 

EDIT: ja jeg oppfører meg som regel pent XD

Endret av PurgatoryX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7WVSGN

Det kommer jo selvfølgelig helt an på hvordan du oppfører deg, så lenge du har god folkeskikk og oppfører deg som et ellers normalt menneske så har jeg ingen grunn til å behandle deg dårligere en noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det slik at vi Nordmenn er ganske stolte over oss selv og tenker mye på det der.

Vi vet alle at immigranter ikke er så populære her i Norge. Jeg tror vi kan ærlig innrømme at de ikke har et godt rykte her.

 

Jeg er adoptert, og har levd her siden 2-3 alderen. Norge er det eneste jeg vet om og jeg kjenner ingen annen kultur. Siden jeg er adoptert er jeg derved ikke etnisk Norsk ergo upopulær(?). Ville du sett ned på meg, tenkt annerledes om meg, behandlet meg dårligere eller tilsvarende, om du hadde møtt meg? Fordi som sagt, innvandrere har ikke et bra rykte på seg her.

Jeg kjenner mange innvandrere av ulikt utseende, så jeg ville neppe behandlet deg noe dårligere enn andre.

 

Behandler jeg adopterte annerledes? Nei, fordi det kan man ikke se på folk, behandler jeg folk ubevisst annerledes basert på utseende? Ja, jeg som alle andre gjør det. Selv om man kanskje ikke ønsker det.

 

AtW

Å si hva alle gjør og ikke er nokså dristig.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke dristig, det er gjort utallige forsøk på dette, folk som ikke er blinde gjør forskjellige ting basert på folks utseende, det er eksepsjonelt godt underbygd. Det som er tabben er å innbille seg man ikke har fordommer eller handler annerledes, det blir man blind for det og gjør dårligere valg.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke dristig, det er gjort utallige forsøk på dette, folk som ikke er blinde gjør forskjellige ting basert på folks utseende, det er eksepsjonelt godt underbygd. Det som er tabben er å innbille seg man ikke har fordommer eller handler annerledes, det blir man blind for det og gjør dårligere valg.

 

AtW

Kilde på at alle gjør det?

 

Forøvrig er jeg ikke så uenig med deg. Det er sunt å beholde en sunn dose selvbevissthet angående slike ting, ikke minst for å unngå dårligere valg som du beskriver. Skal ikke si at jeg aldri gjør slike ting lenger, men tror neppe at jeg alltid gjør det.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Dessverre finnes det mange dumme, lavpannede etnisk "riktige" idioter. De har en stor del av skylden for problemene rundt innvandring.

 

Jeg vet ikke om du har skjeve øyne, mørk hud eller veldig svart hår, men ikke kast bort tiden din på å tenke på hva disse idiotene synes og sier om deg. Ingen andre bryr seg om hva de sier og synes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakker du flytende norsk og viser at du verdsetter tradisjonelle vestlige verdier, ja da vil jeg behandle deg deretter. Uavhengig av om du er adoptert, utvekslingstudent, eller innvandrer.

 

Snakker du derimot gebrokent norsk, har bodd i landet i 20år, viser ingen tegn til å verdsette tradisjonelle vestlige verdier, går rundt og faster og roper allah akbhar og ikke definerer deg selv som nordmann. Ja da behandler jeg deg deretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Behandler jeg adopterte annerledes? Nei, fordi det kan man ikke se på folk, behandler jeg folk ubevisst annerledes basert på utseende? Ja, jeg som alle andre gjør det. Selv om man kanskje ikke ønsker det.

 

AtW

Å si hva alle gjør og ikke er nokså dristig.

 

 

 

Nei, det er ikke dristig, det er gjort utallige forsøk på dette, folk som ikke er blinde gjør forskjellige ting basert på folks utseende, det er eksepsjonelt godt underbygd. Det som er tabben er å innbille seg man ikke har fordommer eller handler annerledes, det blir man blind for det og gjør dårligere valg.

 

AtW

 

Helt enig, og kan være greit å understreke at vi ikke bare snakker om adopterte/rase/hudfarge her, men alle former for utseende. Vi dømmer ubevisst "blonde bimboer", slaskete feitinger, svartkledde gothere, uflidde sigøynere og oppdressa bærumsbarn.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det slik at vi Nordmenn er ganske stolte over oss selv og tenker mye på det der.

Vi vet alle at immigranter ikke er så populære her i Norge. Jeg tror vi kan ærlig innrømme at de ikke har et godt rykte her.

 

Jeg er adoptert, og har levd her siden 2-3 alderen. Norge er det eneste jeg vet om og jeg kjenner ingen annen kultur. Siden jeg er adoptert er jeg derved ikke etnisk Norsk ergo upopulær(?). Ville du sett ned på meg, tenkt annerledes om meg, behandlet meg dårligere eller tilsvarende, om du hadde møtt meg? Fordi som sagt, innvandrere har ikke et bra rykte på seg her.

 

EDIT: ja jeg oppfører meg som regel pent XD

Hei

I mine øyne er du så Norsk som noen kan bli. Hvordan ville jeg behandlet deg? Det kommer helt ann på personligheten din og kjemien oss to imellom. Hudfarge og etnisitet er helt underordnet og ikke noe jeg vil dømme etter.

Mange jenter/damer av utenlandsk opprinnelse er spesielt vakre spør du meg og om de da er oppdratt og deler omtrent de samme verdier eller livsyn som meg,er det jo helt fantastisk.

Så lenge du føler deg Norsk,snakker Norsk og ikke setter en eller annen profet høyere enn alt annet, ja, så er du Norsk. Ikke la noen andre trykke deg ned. Vær stolt av den du er.

En leveregel er bra "Vær snill"

Lenke til kommentar

 

Jeg oppfatter det slik at vi Nordmenn er ganske stolte over oss selv og tenker mye på det der.

Vi vet alle at immigranter ikke er så populære her i Norge. Jeg tror vi kan ærlig innrømme at de ikke har et godt rykte her.

 

Jeg er adoptert, og har levd her siden 2-3 alderen. Norge er det eneste jeg vet om og jeg kjenner ingen annen kultur. Siden jeg er adoptert er jeg derved ikke etnisk Norsk ergo upopulær(?). Ville du sett ned på meg, tenkt annerledes om meg, behandlet meg dårligere eller tilsvarende, om du hadde møtt meg? Fordi som sagt, innvandrere har ikke et bra rykte på seg her.

 

EDIT: ja jeg oppfører meg som regel pent XD

Hei

I mine øyne er du så Norsk som noen kan bli. Hvordan ville jeg behandlet deg? Det kommer helt ann på personligheten din og kjemien oss to imellom. Hudfarge og etnisitet er helt underordnet og ikke noe jeg vil dømme etter.

Mange jenter/damer av utenlandsk opprinnelse er spesielt vakre spør du meg og om de da er oppdratt og deler omtrent de samme verdier eller livsyn som meg,er det jo helt fantastisk.

Så lenge du føler deg Norsk,snakker Norsk og ikke setter en eller annen profet høyere enn alt annet, ja, så er du Norsk. Ikke la noen andre trykke deg ned. Vær stolt av den du er.

En leveregel er bra "Vær snill"

 

 

Denne leveregelen kommer først hos alle profeter jeg kan komme på, så du har nokså lite å frykte :)

Lenke til kommentar

Det er bare i småfylker og små kommuner de ser rart på deg. Kommer du til Oslo/Akerhus/lørenskog så blir du behandlet som normalt. Jeg bor i Oslo og når jeg reiser til småfylker. Så merker jeg faktisk at de etniske nordmenn ser litt rart på meg. Oslo er det beste stedet å bo hvis du er innvandrer.

Endret av Obiwan
Lenke til kommentar

Har hatt en fetter med koreansk opphav siden jeg ble født, det har alltid virket helt normalt for meg.

 

Det er bare i småfylker og små kommuner de ser rart på deg. Kommer du til Oslo/Akerhus/lørenskog så blir du behandlet som normalt. Jeg bor i Oslo og når jeg reiser til småfylker. Så merker jeg faktisk at de etniske nordmenn ser litt rart på meg. Oslo er det beste stedet å bo hvis du er innvandrer.

Jeg var på kurs i Oslo med jobben, og det var når en av våre snakket kav dialekt at bybefolkningen snudde seg for å se hva det hva for noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...