Gå til innhold

Jobb med feil høyere utdanning


Jade

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går medisinstudiet og er snart ferdig, men har også hatt en interesse for data.
Har tatt datafag for ca. 80 studiepoeng på universitetet.

Mot slutten av medisinstudiet merker jeg at jeg ikke liker lege-praksis-arbeid så godt, men elsker data. Eller, det er noe jeg har tenkt lenge, men det er ganske mye press imot å slutte på studiet når man har kommet så langt. Alle karriere-rådgivere jeg har snakket med har også sagt at jeg ikke bør slutte fordi jeg kom til å få så mange muligheter. Hvor rett de har, vet jeg ikke.

Heldigvis har jeg fått litt hinting om lovende tverrfaglige jobb-tilbud fra arbeidsgivere, og også fått relevante sommerjobber, med studiet og de datafagene jeg har. :)
Jeg gleder meg mer til å jobbe i sommer enn til å ha ferie, og trives godt i IT-miljøet, og det burde være et godt tegn på at fagfeltet er riktig.

Men det store spørsmålet i denne tråden er:

-Bør jeg ta enda fler fag for å skaffe en bachelor-grad tilsammen, f.eks. i informatikk?

Selv om de arbeidsgiverne jeg har snakket med synes det virker greit slik det er nå, så tenker jeg jo en del på fremtiden. Kan jo være lurt å ha en grad i IT.
Problemet er at jeg er nokså lei av å studere generelt etter et hardt studie, så er veldig motivert for å jobbe.

Hilsen undrende jente.
Ps. ikke gjør for mange facepalms over studievalget mitt. Teorien var interessant, arbeidsmåtene not so much. ;):ermm:

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar. Det er nettopp en lignende "mixed" sommerjobb mellom medisin og IT jeg skal ha nå i sommer. :) Det vil si ikke legearbeid, men data. Ikke Sintef, da.

Men jeg tenker at uansett hvor jeg skal jobbe, så kunne det jo være greit å ha en bachelor i IT også? Tenker at hvis jeg en vakker dag i fremtiden avanserer i gradene, eller skal jobbe i konsulent-selskap, så vil kanskje kollegaer eller kunder bli skeptiske om jeg ikke har en IT-grad på papiret.
Det blir bare så mange ekstra eksamener for å få det..og ekstra tid. :hmm:

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det er nettopp en lignende "mixed" sommerjobb mellom medisin og IT jeg skal ha nå i sommer. :) Det vil si ikke legearbeid, men data. Ikke Sintef, da.

Men jeg tenker at uansett hvor jeg skal jobbe, så kunne det jo være greit å ha en bachelor i IT også? Tenker at hvis jeg en vakker dag i fremtiden avanserer i gradene, eller skal jobbe i konsulent-selskap, så vil kanskje kollegaer eller kunder bli skeptiske om jeg ikke har en IT-grad på papiret.

Det blir bare så mange ekstra eksamener for å få det..og ekstra tid. :hmm:

 

Om du er UiO student så kan du jo ta en fri bachelor i realfag.

 

Du hadde jo 80 poeng i informatikk fra før av? Da trenger du jo bare en 40 gruppe innen et realfag(tror jeg hadde tatt de i informatikk, men som medisinstudent har du vel en kjemi og biologi bakgrunn som sikkert også kan mikses og trikses inn) så kan du få en bachelor i realfag med 80 gruppe i informatikk. Resten vil da være 10 studiepoeng i matematikk eller statistikk og 50 frie poeng og de har du jo fra medisin uansett.

 

Om du da plutselig føler for det og du har riktige fag så kan du ta en master i informatikk. Men siden du er litt studielei burde vel det holde for å få deg en jobb et eller annet sted med bare bachelorgraden og medisingraden din.

 

ps. kan være en idé å kontakte studiestedet før man gjør dette, da de kan ha krav for hva slags fag som skal være i 80 gruppene og 40 gruppene.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere selvlærte IT konsulenter innen programmering/systemadministrasjon, så har ikke inntrykk av at man er avhengig av relevant bachelorgrad. Mitt inntrykk er at når man først kommer seg inn i bransjen ser de fleste firma mer på hva man kan enn utdannelse (med noen unntak). Innen IT blir man aldri utlært, men med en så lang utdannelse som du har kan du ihvertfall vise at du har god evne til å tilegne deg kunnskap og sette deg inn i nye problemstillinger på egenhånd.

 

Det at du får sommerjobb tyder jo også på at du har en kompetanse som næringslivet ønsker. Etterhvert som du får mer arbeidserfaring vil du få mer kompetanse og teknologier å sette på CV-en og dermed bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Hvis du ønsker å ta en bachelorgrad kan du f.eks. ta det på deltid som nettstudier hos høyskolen i Sør-Trøndelag (HIST).

Lenke til kommentar

Ikke helt på topic.

Hvordan fant du ut at det ikke var noe for deg?

Er ikke medisinstudiet 6år?

Studerer selv for ambulanse og sitter litt i samme klistret selv, er glad i data og har prøvd meg på høgskole. Men det var ikke noe for meg da jeg strevde hardt med å huske programmering. Gikk et halvt år før jeg droppet ut med C i snitt, som er alt for lavt for meg. Nå ligger jeg mellom A og B innen ambulanse.

Har også veldig stor interesse for medisin, anatomi, løsninger, psykiske problemer og kritiske situasjoner. Men sliter med å finne meg selv i yrket, er vanskelig å velge når jeg har så mange forskjellige interesser. Men greia mi er at jeg har en tvang i å bli best i alt, som fort kan bli litt stressende.

Vil si jeg har over snittet interesse for data, men når de fokuserte sterkt på økonomi så falt jeg fort ut. Jeg vil gjerne høre mer om hvorfor akkurat du ombestemte deg :) Om du er villig til å dele sånn informasjon.

Endret av deaf
Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat åpne en tråd om samme tema – min første post her i forumet på flere år. I motsetning til deg Jade, er jeg på slutten av en mastergrad i statsvitenskap, og jeg har ingen studiepoeng i informatikk. Men jeg har blant annet utviklen en app for iOS som har gjort det relativt bra utenlands.

 

Håpet er at jeg kan kombinere statsvitenskapen med informatikk, selv om det nok er langt vanskeligere enn å kombinere medisin og informatikk. Men jeg har funnet et område innenfor samfunnsvitenskap hvor man bruker datamodeller for å simulere ulike sosiale prosesser. Var nylig en uke i Tyskland for å lære mer om disse modellene. Hvorvidt det kan anvendes utenfor universitetet er et annet spørsmål. Jeg har derfor også vurdert å ta en grad i informatikk, men begynner å bli studielei (har studert litt jus mellom bachelor og master).

 

Hadde vært spennende å høre hva du ender opp med Jade. Selv om vi har ulik faglig bakgrunn sitter vi litt i samme båt :)

Lenke til kommentar

Ja, medisinstudiet er 6 år. Problemet er at vi ikke får noen grad etter 3 år, det gjør de forøvrig i Bergen til høsten. Derfor har alle karriereveiledere sagt at jeg burde fortsette for å få en grad.

Jeg går ikke på UiO dessverre, og mange av fagene mine inngår mer i ingeniør enn informatikk, så har rundt 80 informatikk-studiepoeng jeg mangler. :glare: Blir et intensivt år isåfall, hehehe!

 

Jeg kan jo få det til, hadde bare vært digg å jobbe istedet.



(Til Deaf: Jeg vil ikke bruke tråden til å fortelle om forskjellen på å jobbe som lege og med IT, da ulike personer har ulik smak. Hvilken arbeidsmåte man liker kommer rett og slett an på enkeltpersoners interesse. Jeg vil ikke si at noe er bedre enn noe annet, bare hva som passer for meg. :) Eventuelt send meg en PM.)

Endret av Jade
Lenke til kommentar

Visst du er snart ferdig med 6 år studie, så er det jo bare å gjøre seg ferdig.

 

IT-jobb er jo ett veldig vidt begrep, så hva du egentlig mener er ikke nødvendigvis det en annen person tenker på. Som nevnt over, er domenekunnskap veldig viktig, i særs om IT-produktet som skal lages er beregnet for en spesiell nisje.

 

Økonomiprogrammer er ett eksempel, da firmaer som leverer dette behøver fagfolk med både økonomi og systemutviklingsbakgrunn.

Lenke til kommentar

Visst du er snart ferdig med 6 år studie, så er det jo bare å gjøre seg ferdig.

 

IT-jobb er jo ett veldig vidt begrep, så hva du egentlig mener er ikke nødvendigvis det en annen person tenker på. Som nevnt over, er domenekunnskap veldig viktig, i særs om IT-produktet som skal lages er beregnet for en spesiell nisje.

 

Økonomiprogrammer er ett eksempel, da firmaer som leverer dette behøver fagfolk med både økonomi og systemutviklingsbakgrunn.

Tenker på utvikling, ikke drift. :)

 

Jepp, skal gjøre meg ferdig med studiet, spørsmålet er om jeg skal ta 80 studiepoeng til i informatikk/ingeniør-fag for å få den bachelor-graden i tillegg. :ph34r: Eller om det klarer seg med det jeg har..

Endret av Jade
Lenke til kommentar

Visst du er heldig, så kan du klare deg med å ta enkeltfag innen programmering inntil en arbeidsgiver tar hintet om du bør få en sjanse hos de. Du har allerede en medisingrad (snart), og kombinert med realkompetanse så skal du ikke se bort ifra at det er nok. Arbeidsgivere i IT-bransjen bryr seg ikke om hva du har gjort i studiene når du har noen års erfaring og gjerne har noen gode referanser, en bachelorgrad sier bare at søkeren har ett minimum med akademisk bagasje å støtte seg på. Å velge å bli utvikler handler i stor grad om interesse og egeninnsats.

Lenke til kommentar

Formell grad er viktigst når man står uten jobberfaring (nyutdannet/urelevant erfaring). "Relevant arbeidserfaring kan kompensere for manglende formell utdanning" er en setning som ofte står i utlyste stillinger.

 

Forøvrig finnes det bedrifter som driver med IT rettet mot helsesektoren i Norge også. F.eks Sykehuspartner leter stadig etter folk med kompetanse og erfaring innen både IT/IKT og helse.

 

spørsmålet er om jeg skal ta 80 studiepoeng til i informatikk/ingeniør-fag for å få den bachelor-graden i tillegg. :ph34r: Eller om det klarer seg med det jeg har..

 

Det kan du enkelt finne ut av. Vet ikke når du er planlagt ferdig med medisinstudiene dine, men om du begynner å lete etter/søke på stillinger nå så finner du fort ut om den kompetansen/erfaringen du allerede har er tilstrekkelig eller ikke. Det er litt ymse hvor absolutt kravet til formell utdanning egentlig er. Noen skriver det eksplisitt i utlyste stillinger, andre ikke, men mer enn ofte skjer det også at mennesker blir ansatt uten formell utdanning fordi det ikke var noen søkere som hadde det.

 

Det er dog hevet over enhver tvil at som en søker med lite erfaring så vil det være en fordel om du formaliserer IT-utdannelsen din ved å ta et år ekstra på skolen. Jeg hadde dog prøvd å søke uansett og sett om jeg fikk napp. Et år ekstra på skolen er tross alt et år med tapt inntekt. Og selv om du får jobb kan du fortsatt ta opp noen fag hvert semester som du arbeider med på kveldstid og heller bruke et par år på å fylle opp poengkravet for å få bachelorgrad, dersom det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Kombinasjonen helse og IT git mange muligheter, men vil du jobbe med utvikling så bør du definitivt skaffe deg en bachelor-grad. Du vil være veldig attraktiv med den kombinasjonen hos flere store selskaper. Foreslår du leser litt på relevante stillinger og finner ut hva som høres spennende ut, her er noen forslag:

 

- Accenture (de har nå flere store prosjekter innen helse, eks utvikling av kjernejournal)

- Dips (se 20 stillinger her: http://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/103816/systemutviklere-og-arkitekter). Utvikler løsninger for helse norge, noe som kan programmere og skjønner seg på domenet er nok veldig interessant der

- Deloitte (men krever nok master, eller mer erfaring) jobber med prosjektledelse, endringsledelse, planlegging etc av innføring av DIPS ol. i helsesektoren. http://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/solutions/dips.html

Lenke til kommentar

Ikkje ta ein grad innenfor systemutvikling, ta heller dei enkle programmeringsfagene i tillegg. Mesteparten kan du enkelt lære i fritida di, Coursera har også mange kurs av høg kvalitet. Å bli flink å programmere kjem med øvelse og trening. Ikkje ved å gjere skuleoppgåver. Eg vil heller ha ein CV der personen skriver kva han kan, enn å lese om utdanninga og fagene som blei tatt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Det er nettopp en lignende "mixed" sommerjobb mellom medisin og IT jeg skal ha nå i sommer. :) Det vil si ikke legearbeid, men data. Ikke Sintef, da.

Men jeg tenker at uansett hvor jeg skal jobbe, så kunne det jo være greit å ha en bachelor i IT også? Tenker at hvis jeg en vakker dag i fremtiden avanserer i gradene, eller skal jobbe i konsulent-selskap, så vil kanskje kollegaer eller kunder bli skeptiske om jeg ikke har en IT-grad på papiret.

Det blir bare så mange ekstra eksamener for å få det..og ekstra tid. :hmm:

Tviler sterkt på at de vil bli skeptiske ettersom du allerede er utdannet lege så har du vist at du kan det lett om du vil. Ikke tenk så mye på kollegaene eller kundene dine, tenk heller på arbeidsgiveren din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...