Gå til innhold

Anbefal meg et spill


Anbefalte innlegg

Har, som sikkert haugevis andre her, et steambibliotek fylt opp av bundles til 5kr og en del andre spill som gjerne koster litt mer. Men, det er egentlig svært få av spillene som egentlig fenger i mer enn en halvtimes tid. Derfor, kjære leser, spør jeg deg om en prima spillanbefaling.

 

Har en sweet PC, PS3, PS4, X360, Wii og 3DS. Har spilt spill siden Commodore 64, så grafikken er ganske sekundært. 320x200px er helt fint om spillet er bra.

Nyere spill jeg har faktisk spilt ferdig og kost meg glugg i hel med; Skyrim (hardt fokus på sniking og bue), Shadows of Mordor, XCOM, Batman-triologien, Deus Ex, Darksiders 1 (likte ikke 2 like godt), Fallout 3 + New vegas (har spilt gjennom nok ganger), Dishonored, Mark of the ninja, Risen 1, Tomb raider, The walking dead 1+2, The wolf within.

Litt eldre spill som holder en høy stjerne: UFO: Enemy unknown, Might & magic 6-7, Shadow complex, SW: Knights of the old republic 1+2, System shock 1+2, Bioshock 1+2, Wet, Splinter cell-spillene, PsiOps: the mindgame conspiracy, No one lives forever 1+2, Rogue trooper, Super mario galaxy.

 

En slags metroidvania med levling, perks, sniking, sniping/bue hadde tydeligvis vært helt prima. Så, vet du om en skjult perle som bare venter på at jeg skal installere det?

Endret av Jørgen Sørheim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det ser jo ut til at du har spilt det mest av hva jeg mener er "must haves", men jeg skal forsøke med et par anbefalinger.

 

The Witcher 1 og 2. Klassiske rollespill, og det siste fås på ps3/xbox. Det jeg liker aller mest med de to er at de er satt i en oppdiktet verden. I tillegg så er Geralt er rimelag interessant karater. Det samme kan vel sies om hans vennekrets.

 

Dersom du ikke har spilet Anachronox så anbefales det.

Et rollespill fra Iron Storm på mer eller mindre samme tid som de lagde det første Deus Ex. Tåler tidens tann svært godt. Fåes både på steam og gog. Definitivt ett av mine "all time high". Historien er bra, men jeg husker jeg ble spesielt imponert over bruken av kamera for å skape en engasjerende stemning.

 

Dersom du ikke har spilt Kameo: Elements of power så anbefaler jeg deg å ta en titt. Du styrer forskjellige karakterer med ulike egenskaper som bekjempe en ond boss til slutt. Artige kamper mot mindre bosser underveis og jeg syns spillet har relativt god grafikk med tanke på at det kom ut ved lanseringen av xbox 360.

 

Alien Isolation. Jeg ble meget sjarmert av dette spillet og det er tydelig laget av noen som brydde seg om merkevaren. Flott bruk og lyd, skygger og musikk skaper en hærlig atmosfære av hjelpesløshet i store deler av spillet. Men jeg klarte ikke å legge det i fra meg.

 

Dying light. Deilig zombiespill som tok meg på sengen med en engasjerende verden hvor jakten på oppgraderinger og karakterutvikling gør at du går fra å være en pudding til en seriøs trussel mot zombiene i løpet av spillet. Syns mange av sideoppdragene var av langt høyere kvalitet enn hovedhistoren. Spesielt Chasing past likte jeg godt.

 

Kommer sikkert på flere spill etterhvert.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Siden du liker snikespill kan du sjekke ut Styx. Og siden du liker RPGs kan du sjekke ut Two Worlds 2. Har ikke spilt noen av dem selv, men begge skal være bra. Red Dead Redemption er også verdt å sjekke hvis du ikke har spilt det enda.

Two worlds 2 har jo et genialt system for å skape sine egne spells om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Mange gode forslag her. Takker og bukker. :)

 

 

Dying light

Witcher

 

Dying light har jeg sett på, virker kult. Kjøpte det.

 

Witcher 2 spilte jeg meg halvveis gjennom, men mistet savegame grunnet harddiskhavari. Mulig jeg tar det opp igjen før 3-eren kommer, har fått oppgradert PC-en ganske bra siden sist.

 

 

The Last of Us til PS4?

Evnt FarCry4 om du liker sandkasse spill.

 

Har Last of us, og er et par timer inn i det. Godt spill, men syns liksom ikke det bringer så mye nytt.

 

FC4 er jeg halvveis gjennom, men har spilt meg litt lei. Det var artig så lenge det varte, spesielt å luske med bue i Himalaya eller en outpost/festning.

 

 

Kudos for å ha spilt System Shock 2, makan til magisk opplevelse.

 

Men tilbake til spørsmålet;

Shovel Knight er vel en Metroidvania esque type spill, med fantastisk musikk.

 

Joda, SS2 er noe av det ypperste som er laget innen spill.

 

Shovel knight har jeg, men jeg har aldri vært den store plattformgameren. Det er mye ramling utfor skrenter og banning. Når jeg skriver metroidvania, så tenker jeg litt mer på denne mekanikken med å tilegne seg nye egenskaper/utstyr som åpner opp for nye områder/skjulte skatter. Syns Darksiders 1 gjorde dette på en god måte, samme med Shadow complex og Batman-spillene, og ser tendensene i Alien Isolation.

 

 

Vel det ser jo ut til at du har spilt det mest av hva jeg mener er "must haves", men jeg skal forsøke med et par anbefalinger.

 

The Witcher 1 og 2. Klassiske rollespill, og det siste fås på ps3/xbox. Det jeg liker aller mest med de to er at de er satt i en oppdiktet verden. I tillegg så er Geralt er rimelag interessant karater. Det samme kan vel sies om hans vennekrets.

 

Dersom du ikke har spilet Anachronox så anbefales det.

Et rollespill fra Iron Storm på mer eller mindre samme tid som de lagde det første Deus Ex. Tåler tidens tann svært godt. Fåes både på steam og gog. Definitivt ett av mine "all time high". Historien er bra, men jeg husker jeg ble spesielt imponert over bruken av kamera for å skape en engasjerende stemning.

 

Dersom du ikke har spilt Kameo: Elements of power så anbefaler jeg deg å ta en titt. Du styrer forskjellige karakterer med ulike egenskaper som bekjempe en ond boss til slutt. Artige kamper mot mindre bosser underveis og jeg syns spillet har relativt god grafikk med tanke på at det kom ut ved lanseringen av xbox 360.

 

Alien Isolation. Jeg ble meget sjarmert av dette spillet og det er tydelig laget av noen som brydde seg om merkevaren. Flott bruk og lyd, skygger og musikk skaper en hærlig atmosfære av hjelpesløshet i store deler av spillet. Men jeg klarte ikke å legge det i fra meg.

 

Dying light. Deilig zombiespill som tok meg på sengen med en engasjerende verden hvor jakten på oppgraderinger og karakterutvikling gør at du går fra å være en pudding til en seriøs trussel mot zombiene i løpet av spillet. Syns mange av sideoppdragene var av langt høyere kvalitet enn hovedhistoren. Spesielt Chasing past likte jeg godt.

 

Kommer sikkert på flere spill etterhvert.

 

Witcher 1 har jeg gitt to forsøk, men har ikke helt falt for det. På det tredje skal det skje, muligens.

 

Anachronox har jeg. Også et av disse to-tre-timers spillene som ikke helt fenget. Samme med Kameo. Var tidlig ute med 360, sammen med Condemned og CoD2.

 

Alien Isolation fikk jeg for noen dager siden, kostet 39kr på Elkjøp. Så langt virker det veldig lovende. Fin, ekkel amosfære. :)

 

 

 

Siden du liker snikespill kan du sjekke ut Styx. Og siden du liker RPGs kan du sjekke ut Two Worlds 2. Har ikke spilt noen av dem selv, men begge skal være bra. Red Dead Redemption er også verdt å sjekke hvis du ikke har spilt det enda.

 

Styx har jeg, er ca. halvveis gjennom. Liker det godt, så god anbefaling.

 

Two worlds 2 ser interessant ut, skal skrive det bak øret. Spilte eneren, men det gav ikke akkurat mersmak.

 

RDR har jeg. Også et godt spill, men litt for GTA on a horse for min s

 

 

 

Dragon Age Inquisition?

 

Ser ikke at du har spilt igjennom noen RTS-spill.For meg er det ikke noe som kan måle seg med StarCraft 2 Campaignene eller 2v2 med en venn på skype.

 

DA: I har jeg, men er ikke helt solgt. Spilte gjennom de to foregående spillene, med eneren som klar favoritt. Spiller fortsatt et par timer innimellom, men det er mest pga pliktfølelse, ikke fordi jeg ikke klarer å legge det fra meg. Historien er grei og dynamikken i gruppen er underholdende, men slossingen var litt for lite dynamisk for min smak.

 

Spiller litt RTS. Av de jeg virkelig har likt er Starcraft 1+2, C&C: Generals, Company of Heroes (holder på med 2-eren nå) og Warhammer: Dawn of war II.

 

 

 

Snipp

- Bioshock Infinite (jeg syns det er det beste)

- Legends of Grimrock 1 og 2, herlige "gammeldagse" rollespill.

- The Witcher 1 og 2, herlige rollespill.

 

Might & Magic 9 (IX?) er også ganske bra. Ikke like god som og 7, men fremdeles veldig bra.

 

 

Infinite har jeg spilt gjennom, men likte det egentlig ikke. Er stor fan av System- og Bioshock-seriene, og det som gjorde dem så bra var en trykkende atmosfære og klaustrofobiske omgivelser. Så jeg ville virkelig like Infinite, men syns det endte opp som et skytegalleri. Og joda, jeg skjønte historien.

 

M&M9 har jeg ikke prøvd. Syns serien tapte seg såpass mye med 8, men kan godt gi 9 et forsøk.

 

 

Souls-serien. Er du såpass veteran er det på tide.

 

Er stor fan av serien + Lords of the Fallen, men har ikke fullført noen av dem ennå. Jobber med saken. :)

Lenke til kommentar

Ser at vi har mye like meninger om spill, selv elsket jeg dying light. Likte å skaffe saker til nye våpen og teste ut nye abilities. Koste meg stort da, litt døv story og litt opplagt historie. Men spillet var såpass morsomt og bra at jeg vil si det er noe av det beste jeg har spilt.

 

Håper du finner deg noen nye spill, mye bra som kommer også. Selv venter jeg på Zelda til wii u og har hatt noen morsomme timer med mario kart 8. Er kanskje litt i barne sjangeren, men fortsatt meget gode spill.

 

Om du vil vurdere multiplayer engang, vil jeg anbefale arma 3 med litt mods. Mye morro og fin grafikk.

Endret av deaf
Lenke til kommentar

 

Anbefaler deg egentlig å spille gjennom de du har, virker som det er mye kvalitet i biblioteket ditt.

Når det er sagt, kjenner jeg meg litt igjen; starter på et bra spill men blir liksom ikke sugd helt inn i det, samtidig som man er nyssgjerrig på andre spill..

Lenke til kommentar

 

Mass Effect.

Støtter denne,

ME 1 & 2 er meget gode spill som er must have i mine øyne.

 

 

Har spilt gjennom ME 1-3. Ok serie, men én gjennomspilling holdt fint for meg.

 

Ser at vi har mye like meninger om spill, selv elsket jeg dying light. Likte å skaffe saker til nye våpen og teste ut nye abilities. Koste meg stort da, litt døv story og litt opplagt historie. Men spillet var såpass morsomt og bra at jeg vil si det er noe av det beste jeg har spilt.

 

Håper du finner deg noen nye spill, mye bra som kommer også. Selv venter jeg på Zelda til wii u og har hatt noen morsomme timer med mario kart 8. Er kanskje litt i barne sjangeren, men fortsatt meget gode spill.

 

Om du vil vurdere multiplayer engang, vil jeg anbefale arma 3 med litt mods. Mye morro og fin grafikk.

 

 

Dying light har jeg 6 timer i nå, og syns det var midt i blinken. Det minner litt om Stalker, som absolutt er en god ting.

 

Er ikke redd for barnespill. Hadde tenkt å plukke opp de to Zeldaspillene til 3DS, og har foreløpig kost meg med Golden sun. Om det er andre kremspill jeg burde ha til 3DS, så bare hyl ut.

 

Multiplayer er ikke noe jeg bruker så mye tid på lenger. Spilte for øvrig Operation Flashpoint fra 2001, som var litt.. kronglete. Mye venting under en busk og så bli overkjørt av en APC. Men, Arma 3 så kanskje litt mer polert ut. :) Skal gi det et forsøk når tiden strekker til.

 

Anbefaler deg egentlig å spille gjennom de du har, virker som det er mye kvalitet i biblioteket ditt.

Når det er sagt, kjenner jeg meg litt igjen; starter på et bra spill men blir liksom ikke sugd helt inn i det, samtidig som man er nyssgjerrig på andre spill..

 

Ja, jo, ja, jo. Jeg burde jo egentlig det. Jeg syns selv at f.eks. Darksiders er et fantastisk spill som alle burde ha prøvd, men jeg husker også at den første timen-halvannen gir et skikkelig dårlig førsteinntrykk. Det er jo da det er fint å ha folk som sier at "nei, gi det litt ekstra tid.. det er litt treigt i begynnelsen".

 

 

Mange år siden jeg har kommet med denne anbefallingen, men her kommer den: Fallout 1 og 2! om du ikke har spilt de da. Ettersom du er såpass vandt med eldre spill, tror jeg de kan falle i smak. 2d isometriske rollespill holder seg så innmari mye bedre enn tidlige 3d spill.

 

Har spilt gjennom begge to, gjentatte ganger. :)

 

Final Fantasy og Metal Gear. Eventuelt prøve å få litt mer ut av spill man allerede vet man liker med en challenger som dette: http://www.scenariogenerator.net/

 

Har gitt mange av spillene flere sjanser opp gjennom årene, men har aldri helt falt for dem. Innbiller meg at det er en enorm backstory som jeg har gått glipp av, at det blir litt som å spille Monkey island 4 uten å kjenne til de tre foregående. MSG4 likte jeg, det skal være sagt, men det ble spilt halvferdig det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...