Gå til innhold

Anbefal meg et spill


Anbefalte innlegg

Har en sweet PC, PS3, PS4, X360, Wii og 3DS. Har spilt spill siden Commodore 64, så grafikken er ganske sekundært. 320x200px er helt fint om spillet er bra.

 

En slags metroidvania med levling, perks, sniking, sniping/bue hadde tydeligvis vært helt prima. Så, vet du om en skjult perle som bare venter på at jeg skal installere det?

Siden du har 3DS og liker Metrovania-spill bør du så absolutt prøve Castlevania-trilogien til DS: Dawn of Fate, Portrait of Ruin og Order of Ecclesia. Alle tre er helt klart Metrovania-spill, skjønt DoF er nok det mest Metrovania-aktive spillet. Faktisk står -vania biten i Metrovania for Castlevania. ;)

 

Ellers har vi jo noen andre 3DS-spill som er verdt å sjekke ut:

 

Monster Hunter 4 Ultimate - et av de beste spillene til 3DS så langt. Strengt tatt går det i "gå dit, deng det monstret der, gjenta", men det er nok mye dypere gameplay enn det hvis du setter deg inn i det. Har du aldri spilt et MH-spill før har vi jo også MH3 Ultimate til både Wii, Wii U og 3DS. (tror det heter Monster Hunter Tri til Wii.)

 

Persona Q: Shadow of the Labyrinth. God, gammeldags dungeon crawler, og hakket bedre enn MH4U. Ta folkene fra Persona 3 og 4, dytt dem inn i en labyrint fra Etrian Odyssey, og du har Persona Q. Det kan ikke gå galt. :)

 

Etrian Odyssey. Om det har navnet Etrian Odyssey er det bare å løpe og kjøpe. Eller leste ned via eShop. :) De fleste er hardcore dungeon crawlers, og absolutt å anbefale. Etrian Odyssey Mystery Dungeon kommer også snart, men er mer en, øh, mystery dungeon. Har ikke peiling på hvordan det er å spille, men gleder meg.

 

Theatrythm: Final Fantasy: Curtain Call. Ta musikken fra stort sett samtlige Final Fantasy spill, legg til musikk fra noen andre spill (Bravely Default, Chrono Trigger osv), og bygg et rytmebasert rollespill rundt det, og du har T:FF:CC:. Det første hadde bare ca førti sanger, men dette har godt over 200, samt en hel drøss ekstra som DLC om du trenger det. Sykt, sykt bra spill hvis du liker rytmespill og/eller musikken fra Final Fantasy. Theatrythm: Dragon Quest kommer også etterhvert.

 

Bravely Default: Har du ikke spilt det er det i aller høyeste grad på tide. Det er så bra at oppfølgeren Bravely Second ble bekreftet før dette kom til Europa. :p Personlig synes jeg kvaliteten falt en del ca halvveis gjennom, men det er absolutt verdt å spille gjennom uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder FF så er det litt vanskelig blant annet fordi man kan ikke i dag gjenskape følelsen som man fikk når man første gang så den "vannvittige" grafikken i FF7 for eksempel. I dag ler man jo bare av den. Så har men cheeze faktoren i story'en, den er nok gamestopper for mange. Man sitter nesten bare igjen med forbanna random encounters rett før man skulle til å save. Da trenger selve combat systemet å være noe spesielt, og det syns jeg det er, det er jo uendelig med kombinasjoner man kan gjøre med slottene i utsyret. Når det gjelder backstory så er det jo et nytt univers for omtrent hvert spill, og spesielt i FF7 så er jo det poenget at man ikke vet så mye, Cloud har jo hukommelsestap. Det har også kommet et FF7: Dirge of Cerberus som går inn i hans backstory, men litt annen type spill, og så har man FF7 filmen som også fyller inn noen hull. Men skal jeg anbefale noen å prøve FF nå så må det bli FFX eller FFXII. Digger man det så klarer man å se gjennom fingrene med alt det cheezye med forgjengerene og etterkommerene. Ellers kan kanskje "The Last Remnant" eller "Lost Oddesey" være en ingangsportal til sjangeren?

 

Ellers er det vel ingen til nå som har nevnt Batman? Det er kanskje en selvfølge at du har gått gjennom dem? Borderlands er jo fantastisk. Dungeon Siege 3 har jo fått skikkelig juling av review'erene, så det er kanskje en skjult perle? Spesielt på lokal co-op har en kompis og jeg rundet det sikkert 3-4 ganger nå med forskjellige karakterer og vanskelighetsgrad. Sitter så mye med Saints Row 3 at jeg ikke har begynt på 4'ern enda. Skal til på "Shadow of Mordor", så kan jo ikke uttale meg, men den har vel gjenomgående fått fantastisk kritikk. "Planet Explorers" kjøpte jeg nettopp på salg, ser også interessant ut. Av gamle perler igjen så har du jo "Psychonauts", eller hva med "Zeno Clash"?

 

Sant å si kan jeg ikke anbefale så mye annet fordi jeg sitter helt fast i Civ 5, umulig å bli lei av lenge av gangen. :)

Lenke til kommentar

 

En 14 år gammel klassiker til bare 36,- på STEAM.

Desperados - Wanted dead or alive. :)

Er ikke det ganske likt Robin Hood: The legend of Sherwood?

 

Jo, skal være det, men det har jeg nesten ikke prøvd! Er det bra?

 

og som Commados- serien

Endret av Failbar
Lenke til kommentar

 

 

En 14 år gammel klassiker til bare 36,- på STEAM.

Desperados - Wanted dead or alive. :)

Er ikke det ganske likt Robin Hood: The legend of Sherwood?

 

Jo, skal være det, men det har jeg nesten ikke prøvd! Er det bra?

 

og som Commados- serien

 

Prøvde det litt tilbake, noen venner sa at de spilte det konstant i barndommen. Og det er jo et strategisk/isometrisk/adventure spill, på lik linje med desperados så ut som, samme folk bak også. Og jeg likte ihvertfall det jeg spilte, har et område med fiender, som kan snikes forbi eller drepes, og man bruker piler/tau/avledninger for å avansere videre, til da et mål, som kan være fra en skatt/bok/informasjon/folk som skal reddes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder FF så er det litt vanskelig blant annet fordi

- Grafikk har aldri betydd så mye for JRPGs som du påstår. At FF7 er så populært er vel heller fordi det var det første mange spilte, og derfor "alltid det beste".

 

- Det er lenge siden JRPGs har hatt random encounters.

 

- Mange JRPGer har rimelig bra historie, spesielt ifølge fansen.

 

- Er svært sjelden to jRPGer bruker samme combat system. Unntaket er at de har begynt å bruke det jobb-systemet fra FF5, der vi velger klasse, går opp i level og får abilities vi beholder selv om vi bytter klasse. Men selv der er det mange varianter.

 

Synes bare det er litt morsomt at du er så solid på bærtur. No offense. :)

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder FF så er det litt vanskelig blant annet fordi

- Grafikk har aldri betydd så mye for JRPGs som du påstår. At FF7 er så populært er vel heller fordi det var det første mange spilte, og derfor "alltid det beste".

 

- Det er lenge siden JRPGs har hatt random encounters.

 

- Mange JRPGer har rimelig bra historie, spesielt ifølge fansen.

 

- Er svært sjelden to jRPGer bruker samme combat system. Unntaket er at de har begynt å bruke det jobb-systemet fra FF5, der vi velger klasse, går opp i level og får abilities vi beholder selv om vi bytter klasse. Men selv der er det mange varianter.

 

Synes bare det er litt morsomt at du er så solid på bærtur. No offense. :)

 

 

Bærplukkeren er nok deg selv, lær deg å les tråder så slipper du å drite deg selv ut sånn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...