Gå til innhold

Samsung slapp bilde av Galaxy S6 før lanseringen


Anbefalte innlegg

Buhuhuhuhuuu touchwiz krokodilletårer.

 

Fatter ikke at det første noen klarer å slenge med leppen er enten "kjøper ikke pga touchwiz" eller "bla bla bla Sony". Herre min skatt altså, blir litt som å ha religiøse folk komme inn i en pub og klage på hvor mange fulle folk det er rundt dem. Liker dere ikke Samsung - ikke kjøp! Og ikke klag på noe dere vet dere ikke liker og kommer ikke til å kjøpe! Jeg personlig er kjempefornøyd med Touchwiz, og har gitt blaffen i custom roms - den fungerer ypperlig med stock FW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, nå er jo en av de sterkere ryktene rundt Samsung Galaxy S6 at Samsung nettopp skal gå bort ifra TouchWiz og over på noe som er langt mer Nexus / AOSP lignende. Må vel nesten være lov til å diskutere og si hva man mener om TouchWiz osv.. Spesielt i og med at det ryktes at det skal strippes voldsomt i den kommende toppmodellen til Samsung?

Lenke til kommentar

 

Så lenge de holder fast på touchwiz så holder jeg meg langt unna alle samsung mobiler, blir nok en M9 på meg i år.


Du vet vel at du kan roote alle android telefoner og legge in Custom ROMs eller?
TW ROMs,AOKP; AOSP ROMs. AOKP og AOSP går helt vekk fra TW based ROMs. Dessuten så finnes det launchere som har en del ekstra features som ikke TW har.
Jeg er enig at TW er no drit, for mye bloatware fra Samsung,KNOX for eks og alle de appsa som ligger inne.

 

 

 

Fryktelig dårlig argument. For det første så krever rooting og flashing av custom ROM over gjennomsnittet kunnskap og erfaring, det er ikke noe hvermannsen belager seg ut på, ikke er det noe de burde belage seg ut på heller. Ikke er custom ROM's en dans på roser det heller, spesielt med Exynos 7-serie som Galaxy S6 blir levert med så vil trolig støtten fra tredjepart være laber da Samsung ikke gir ut nødvendig informasjon rundt systembrikkene til at utviklere klarer å gjøre en god jobb med drivere og optimalisering.

 

Sist men ikke minst, du bryter med garantivilkårene til produsenten så fort du rooter telefonen, det å anbefale dette som en løsning er en ytterst dårlig idé og ikke noe jeg vil anbefale noen. Om jeg foretrekker ASOP og Cyanogen over TouchWiz aldri så mye så er ikke dette noe jeg går rundt å anbefaler andre nettopp fordi det bryter med garantivilkårene, ofte så blir det langt mer keitete å oppdatere telefonen og det er sjeldent spesielt stabilt. Og du mister ofte endel funksjonalitet, som blant annet fingeravtrykkleseren fungerer vel verken med Galaxy S5 eller Note 4 om du kjører Cyanogen til tross for at dette er telefoner som har vært ute i flere måneder allerede, og disse kjører til og med "standard" maskinvare iform av Qualcomm Snapdragon og ikke Exynos som tradisjonelt sett har vært mye verre å utvikle og optimalisere imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produsentene har for mye bloat og jeg nekter å leke med custom roms på ny telefon. Ikke fikser det fragmenteringsproblemet av OS'et heller. På tide Google tar grep så man kan legge inn offisiell stock android. Å måtte vente i månedsvis på versjonsoppdateringer er hårreisende.

Hva slags problemer opplever du med fragmenteringen? Ingen, fordi det bare er tull, og de som en gang hadde problemer med fragmenteringen var utviklerne ikke brukerne. Google kan heller ikke "ta grep" og bestemmer over andre sine terminaler, ønsker du en telefon fra Google og med dere oppdateringer syklus må du jo selvsagt kjøpe en telefon fra Google og ikke fra Samsung.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bekreftet at det blir både en S6 og en S6 Edge

 

Det kan leses fra HTML kode for en AT&T annonse har Phonearena funnet ut.

 

http://www.phonearena.com/news/Samsung-Galaxy-S6-and-S6-Edge-names-seemingly-confirmed-by-AT-T_id66356

 

At ikke S5 solgte så godt er ikke overraskende. Forskjellen fra S4 var alt for liten i ytelse og funksjoinalitet (og også utseende).

 

Jeg hadde i flere år byttet telefon hvert år, med S5 ble det første gangen på flere år hvor jeg hoppet over oppgradering. Ingen tvil om at jeg skal ha S6, den vil få større oppløsning, mye bedre ytelse, bedre kamera, lettere TouchViz (men ikke for lett håper jeg, da deler av TouchViz funkjsonaliteten er noe jeg ikke vil være foruten) og nytt utseende.

 

Om det blir S6 eller S6 Edge på meg er for tidlig å si.

Lenke til kommentar

 

Produsentene har for mye bloat og jeg nekter å leke med custom roms på ny telefon. Ikke fikser det fragmenteringsproblemet av OS'et heller. På tide Google tar grep så man kan legge inn offisiell stock android. Å måtte vente i månedsvis på versjonsoppdateringer er hårreisende.

Hva slags problemer opplever du med fragmenteringen? Ingen, fordi det bare er tull, og de som en gang hadde problemer med fragmenteringen var utviklerne ikke brukerne. Google kan heller ikke "ta grep" og bestemmer over andre sine terminaler, ønsker du en telefon fra Google og med dere oppdateringer syklus må du jo selvsagt kjøpe en telefon fra Google og ikke fra Samsung.

 

 

 

Nja, det vil jo alltids føre til noe problematikk hva gjelder optimalisering og det å få utviklere til å prioritere nye API-er og de kraftigste modellene så lenge brorparten av brukere sitter på svakere modeller med systemversjoner som benytter eldre API-er osv..

Lenke til kommentar

Har ikke så mye peiling på dette men: kommer S6 med Android L? I såfall vill de fortsatt ha touchwiz? For å matche designen på telefonen synes jeg de bør droppe touchwiz, ettersom touchwiz designet ser litt mere gammeldags ut, og fra bildene som er kommet ser telefonen veldig moderne ut.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye peiling på dette men: kommer S6 med Android L? I såfall vill de fortsatt ha touchwiz? For å matche designen på telefonen synes jeg de bør droppe touchwiz, ettersom touchwiz designet ser litt mere gammeldags ut, og fra bildene som er kommet ser telefonen veldig moderne ut.

Sier du det samme om IOS?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Har ikke så mye peiling på dette men: kommer S6 med Android L? I såfall vill de fortsatt ha touchwiz? For å matche designen på telefonen synes jeg de bør droppe touchwiz, ettersom touchwiz designet ser litt mere gammeldags ut, og fra bildene som er kommet ser telefonen veldig moderne ut.

 

Samsung har jo hele tiden oppdatert utseendet på TW. Det er lite trolig at TW på S6 blir likt å se på som TW på S5.

 

Android L er det som kalles Android 5. Det er mest trolig at den lanseres med 5.0.1 eller høyere (vet ikke hvor langt Google har kommet i versjonene enda).

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke så mye peiling på dette men: kommer S6 med Android L? I såfall vill de fortsatt ha touchwiz? For å matche designen på telefonen synes jeg de bør droppe touchwiz, ettersom touchwiz designet ser litt mere gammeldags ut, og fra bildene som er kommet ser telefonen veldig moderne ut.

Sier du det samme om IOS?

Nei det gjør jeg ikke, fordi IOS sitt ser faktisk litt bedre ut. Synes bare at samsung har hatt nesten det samme designet for litt for lang tid nå. Og Apple kjører jo egen programvare så er vell ikke noe måte for de å droppe IOS?

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke så mye peiling på dette men: kommer S6 med Android L? I såfall vill de fortsatt ha touchwiz? For å matche designen på telefonen synes jeg de bør droppe touchwiz, ettersom touchwiz designet ser litt mere gammeldags ut, og fra bildene som er kommet ser telefonen veldig moderne ut.

Sier du det samme om IOS?

Nei det gjør jeg ikke, fordi IOS sitt ser faktisk litt bedre ut. Synes bare at samsung har hatt nesten det samme designet for litt for lang tid nå. Og Apple kjører jo egen programvare så er vell ikke noe måte for de å droppe IOS?

 

IOS har ikke sett stort sett likt ut siden dag 1?

Evolution of the iOS

 

 

Evolution of Touchwiz

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet jo det? Har jeg noen gang sagt at det ikke har forandret seg? Synes bare Touchwiz er litt utdatert på design selv om det har kommet flere små oppgraderinger på design.

http://www.phonearena.com/news/The-evolution-of-TouchWiz-5-years-of-change_id55639

 

Heldigvis kan man veldig enkelt bytte ut launchern på en Android telefon, og man har ett vanvittig utvalg.

på iPhone er man stuck med det man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, det vil jo alltids føre til noe problematikk hva gjelder optimalisering og det å få utviklere til å prioritere nye API-er og de kraftigste modellene så lenge brorparten av brukere sitter på svakere modeller med systemversjoner som benytter eldre API-er osv..

Hører bare så ofte folk klage over alle de fæle problemene med fragmenteringen, men de klarer aldri komme med noe konkrete eksempler på hvilke problemer de opplever på grunn av det, jeg ser på delvis fragmentering heller som en fordel enn en ulempe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke så mye peiling på dette men: kommer S6 med Android L? I såfall vill de fortsatt ha touchwiz? For å matche designen på telefonen synes jeg de bør droppe touchwiz, ettersom touchwiz designet ser litt mere gammeldags ut, og fra bildene som er kommet ser telefonen veldig moderne ut.

Sier du det samme om IOS?

Nei det gjør jeg ikke, fordi IOS sitt ser faktisk litt bedre ut. Synes bare at samsung har hatt nesten det samme designet for litt for lang tid nå. Og Apple kjører jo egen programvare så er vell ikke noe måte for de å droppe IOS?

 

IOS har ikke sett stort sett likt ut siden dag 1?

Evolution of the iOS

 

 

Evolution of Touchwiz

 

 

Noe misvisende med en artikkel som viser en større del av systemet med TouchWiz, mens med iOS så viser man altså utelukkende appdrawer / hjemskjermen? Tar jo ikke høyde for inkludering av control center, notification center eller øvrige forandringer gjennom systemet via diverse iOS-oppdateringen oppigjennom. Mens på TouchWiz sammenligningen så er hjemskjerm, appdrawer, notification center, settingsmeny og det hele tatt med?

 

Er det noe disse bildene indikerer så er det vel heller det at det har vært relativt få fundamentale forandringer på begge systemer, noe som vel indikerer at systemene som ligger i bunn i seg selv er såpass moderne og intuetive at det ikke er behov for for å finne opp hjulet på nytt og på nytt bare for moroskyld.

 

 

Nå fikk jeg uansett et inntrykk av at Alex1hw siktet mer til hva han følte om utseende på UI og UX, og ikke hvorvidt layout på UX har forandret seg voldsomt med tiden.

 

 

 

Vet jo det? Har jeg noen gang sagt at det ikke har forandret seg? Synes bare Touchwiz er litt utdatert på design selv om det har kommet flere små oppgraderinger på design.

http://www.phonearena.com/news/The-evolution-of-TouchWiz-5-years-of-change_id55639

 

Heldigvis kan man veldig enkelt bytte ut launchern på en Android telefon, og man har ett vanvittig utvalg.

på iPhone er man stuck med det man får.

 

 

Dette er utvilsomt en fordel, men det å etterlyse bedre løsninger standard med telefonene er ingen synd. Du vil heller ikke komme utenom alle de ekstra systemressursene TouchWiz ser ut til å trekke fra systemet/maskinvaren, og alt av kontekstmenyer, innstillingsmenyer, nedtrekksmenyer osv forblir det samme selv etter du bytter launcher.

 

Hovedgrunnen til at jeg byttet ut TouchWiz med CyanogenMod (AOSP) så fort det kom en stabil build til Galaxy S5 var nettopp fordi selve systemet og menyene flyter bedre med langt mindre microstutter og "lugging" i svingene enn hva som var tilfellet med TouchWiz. Ikke føler jeg TouchWiz ser spesialt pent ut (bytter med Google Now Launcher) og ikke føler jeg det legger til noe funksjonalitet eller finesser jeg har interesse av heller så ser ellers veldig liten verdi i TouchWiz.

 

 

Men smaken er som baken, osv.. At TouchWiz har blitt populært er jo ikke så rart i all den tid Samsung er største tilbyder av Android og selger flest mobiltelefoner om vi ser på rent volum.

 

 

 

 

Nja, det vil jo alltids føre til noe problematikk hva gjelder optimalisering og det å få utviklere til å prioritere nye API-er og de kraftigste modellene så lenge brorparten av brukere sitter på svakere modeller med systemversjoner som benytter eldre API-er osv..

Hører bare så ofte folk klage over alle de fæle problemene med fragmenteringen, men de klarer aldri komme med noe konkrete eksempler på hvilke problemer de opplever på grunn av det, jeg ser på delvis fragmentering heller som en fordel enn en ulempe.

 

 

 

Fragmentering er vel aldri å se på som en fordel? Hvilke fordeler føler du at det gir deg som forbruker, eller for utviklere som tross alt skal utvikle de applikasjonene som skal gjøre mobiltelefonen ekstra nyttig og verdifull?

 

Hvilken grad man henger seg opp i og følser seg "påvirket" av fragmentering blir jo en individuell sak. Akkurat som noen klarer seg helt fint med YouTube 720P, mens andre foretrekker skikkelig 1080P Blu-Ray osv.. Hvor ømfintlige og sensitive vi er, er veldig forskjellig på en indiviudel basis.

 

 

Gode eksempler på manglende optimalisering kan du jo finne om du tar en Samsung Galaxy S5 eller Galaxy Note 4 å kjører litt "krevende" applikasjoner som blant annet spill og sammenligner ytelsen mot iOS så vil du i de aller fleste tilfeller se bedre flyt og ytelse, høyere FPS osv på iOS varianten, selv om du sammenligner forskjellige generasjoner som en Galaxy S5 mot en iPhone 5 osv.. Spill som Balloon Tower Defense osv er gode eksempler hvor ytelsen går rett at skogen på Androidvarianten lenge før den gjør det samme på iOS når det blir mange elementer og mye foregår på skjermen samtidig.

 

Du har også generelt langt mindre kontinuitet på Androidapplikasjoner på grunn av manglende retningslinjer å forholde seg til, hvor brorparten av apps til iOS ved overgangen til flatere og nytt UI-design med iOS 7 var oppdatert for å reflektere dette i løpet av få måneder, så situasjonen en helt annen på Android. Det er ytterst få som har fulgt Google sine "Holo" UI-retningslinjer og nå har Lollipop med Material Design vært uten siden November og ytterst få applikasjoner har blitt optimalisert mot de nye UI og UX-retningslinjene fra Google og de fleste vil trolig aldri bli oppdatert som skaper mindre kontinuitet på tvers av applikasjoner.

 

På iOS-apps så følger de aller fleste de universale reglende og retningslinjene til Apple så basic ting som swipe fra høyre mot venstre for å gå tilbake, og fra venstre mot høyre for å gå frem er integrert i de aller fleste applikasjoner så slike geastures og navigasjon blir innebygget hos brukerne og en "selvfølge", mens på Android så har de fleste egne løsninger som ikke nødvendigvis fungerer likt på tvers av applikasjoner, ikke i samme grad som på iOS.

 

 

Også har de jo dette med nye APIer som leveres med nye systemversjoner og nye telefoner. Veldig mange applikasjoner har jo fått på plass støtte for bruk av TouchID som ble introdusert med iOS 8.0 allerede til tross for at iOS 8.0 ikke har vært ute et helt år engang og mange har lagt til støtte for bruk av TouchID. Til sammenligning så har relativt få apper til Android lagt til støtte for fingeravtrykkleseren til Galaxy S5 og Note 4 osv.. Og i og med at det generelt tar veldig lang tid før brorparten av brukere oppdaterer til nye systemversjone så har utviklere dessverre få grunner til å fokusere på og legge til støtte for nye API-er og finesser med det første når nye Androidversjoner bli sluppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klager man på fragmentering syntes jeg man i det minste burde ha en begrunnelse på hva man klager over, syntes du ikke det? Ikke bare si "android har så mye fragmentering problemer", begrunn det gjerne subjektivt eller objektivt. Fragmentering skaper utfordringer, ut av utfordringene kommer løsninger, og i løsninger finnes muligheter.

Lenke til kommentar

Nå gjorde jeg et forsøkt på å gi deg noen eksempler, hvorvidt andre tar seg bryet med å forklare eller ikke kan ikke jeg gjøre så veldig mye med. Men at det oppstår fragmentering og utfordringer i form av optimalisering, kontinuitet og implementering av nye API-er og finesser når det er snakk om et så bredt spektrum av maskinvare og programvareversjoner som det er med Android er jo ganske så opplagt. Apple leverer jo for øyeblikket også utviklerverktøy og språk som lar utviklere utvikle og optimalisere tettere mot maskinvaren enn hva som er tilfellet på Android etter det jeg har fått med meg. Apple er jo også langt mer aggressiv hva gjelder å kutte støtten for eldre APIer osv enn de fleste andre.

Lenke til kommentar

Det er ikke lenger så relevante hvilken Android versjon man kjører når det kommer til APIer da de fleste nå går gjennom Google Play Services på telefoner helt tilbake til Android 2.3. Jeg sa ikke at det nødvendigvis var så mange konkrete fordeler (og jeg påpekte at jeg kun snakket fra forbruker sitt stå sted og ikke som fra en utviklers), men at det kan ha sine fordeler. Android er i dag f.eks langt mer fleksibelt for nye enheter på grunn av løsningene som har blitt utviklet som følge av fragmenterings problemene som en gang var der. Så en av fordelene med fragmentering er vel kanskje at det da kommer løsninger som gjør at fragmenteringen ikke er et problem, og det må jo være en stor fordel.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...