Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch: unmanaged vs managed layer 2?


Anbefalte innlegg

Hva er forskjellene mellom unmanaged og managed layer 2 switcher? og hva er fordelene ulempene?

 

Unmanaged er vel en "dum" switch som er bare å plugge i og bruke, mens managed layer 2 kan?

Har også sett layer 4 switcher, og noe som heter smart switch.

 

Skal snart flytte, og legger da ett skikkelig stjernenett, i forhold til i dag, da jeg har hatt 4 switcher mellom PC og router.

 

Trenger en 19" switch med gigabit som takler normale oppgaver, og kan koble sammen server, NASer og PCer uten problemer. Trenger 16-24 porter.

 

Kikket litt på denne: https://www.dustinhome.no/product/5010660498/2530-24g-switch

 

eller denne: https://www.dustinhome.no/product/5010461784/1410-24g-switch

 

Ser HP gir livstidsgaranti, så det er en grei ting å ha med seg. Har mulighet til å skaffe switcher av nevnte typer fra Planet til enda billigere pris. Men er ikke veldig fornøyd med de billige gigaswitchene jeg har testet fra dem.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva ene mellom unmanaged og managed layer 2 switcher? og hva er fordelene ulempene?

Unmanaged er vel en "dum" switch som er bare å plugge i og bruke, mens managed layer 2 kan?

 

Seriøst mann....! Hva slags setninger er dette? De er helt uforståelige!

 

 

Hvis du ikke trenger en managed switch, så bare kjøp en med 24 porter.. Men trenger du en managed switch for å dele opp i VLANs, å ville jeg heller ha gått for en Cisco switch til omtrent samme pris (brukt) som den du har linket til...

Cisco fungerer......

Endret av ChrisCo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva ene mellom unmanaged og managed layer 2 switcher? og hva er fordelene ulempene?

Unmanaged er vel en "dum" switch som er bare å plugge i og bruke, mens managed layer 2 kan?

 

Seriøst mann....! Hva slags setninger er dette? De er helt uforståelige!

 

 

 

Det var dessverre forsvunnet noen bokstaver. Men hvilke svar er det du kommer med her? Heldigvis så lider ikke jeg av lese og skrivevansker, men slike svar kan være veldig sårende for folk som sliter med dette, og ofte blir mobbet for det også. Tenk deg bedre om når man svarer slik. Dessverre så er det altfor få som greier å vise empati på nettforum om dagen.

 

Greier man ikke å skjønne meningen med en setning, samme hvor mye godvilje man legger til, så finnes det bedre måter å spørre om hva man mener, enn med slike svar som ble gitt her.

 

Del 2 av diss var er bedre, men er mer ute etter å vite hva forskjellene er, for å kunne avgjøre for meg selv om jeg trenger det eller ikke.

Har ett par mindre Cisco switcher i dag (funker bra), men hadde også en fra Linksys når de var under Cisco som ikke fungerte etter forventningene i det hele tatt (EA6500 router).

Lenke til kommentar

Ingen bruker lag2 switch lenger. Lag 3 som gjelder.

I alle tilfeller trenger du ikke en managed switch.

Jeg jobber som nettverkstekniker i et stort stort firma. Vi bruker layer 3 managed switcher for å dele opp i forskjellige VLAN til forskjellige kunder.

Du trenger bare en standard dum switch til ditt bruk. Godt nok det

 

Om du ikke vet forskjellen på lag2 og lag3 osv så google på osi modellen og les litt om det.

Kan være litt gørr, men når jeg ser det i dag så er det en av de viktigste sakene jeg lærte om på skole.

 

Osimodellen er hvordan datapakkene blir delt opp i lag :)

I dag går eksempelvis mye av brannmurene på applikasjonslaget, dvs kunne sperre bare på visse applikasjoner og det er bare.... GENIALT!

Lenke til kommentar

Ingen bruker lag2 switch lenger. Lag 3 som gjelder.

I alle tilfeller trenger du ikke en managed switch.

Jeg jobber som nettverkstekniker i et stort stort firma. Vi bruker layer 3 managed switcher for å dele opp i forskjellige VLAN til forskjellige kunder.

 

En managed / smart lag 2 switch holder til det du nevner. Skal du dele kunde-nett på lag 3 bruker man VRF.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva ene mellom unmanaged og managed layer 2 switcher? og hva er fordelene ulempene?

Unmanaged er vel en "dum" switch som er bare å plugge i og bruke, mens managed layer 2 kan?

 

Seriøst mann....! Hva slags setninger er dette? De er helt uforståelige!

 

 

 

Det var dessverre forsvunnet noen bokstaver. Men hvilke svar er det du kommer med her? Heldigvis så lider ikke jeg av lese og skrivevansker, men slike svar kan være veldig sårende for folk som sliter med dette, og ofte blir mobbet for det også. Tenk deg bedre om når man svarer slik. Dessverre så er det altfor få som greier å vise empati på nettforum om dagen.

 

Greier man ikke å skjønne meningen med en setning, samme hvor mye godvilje man legger til, så finnes det bedre måter å spørre om hva man mener, enn med slike svar som ble gitt her.

 

Del 2 av diss var er bedre, men er mer ute etter å vite hva forskjellene er, for å kunne avgjøre for meg selv om jeg trenger det eller ikke.

Har ett par mindre Cisco switcher i dag (funker bra), men hadde også en fra Linksys når de var under Cisco som ikke fungerte etter forventningene i det hele tatt (EA6500 router).

 

 

Hadde resten av innlegget vært like ille, så hadde nok tanken på eventuell dysleksi vært tilstede.. Men når resten er ok, så er det regn sløvhet.. Les igjennom før du poster, så kan du rette opp eventuelle feil før du poster... ;)

 

 

 

 

Ingen bruker lag2 switch lenger. Lag 3 som gjelder.

 

Det stemmer ikke... L3 switcher brukes vanligvis som agg/core switcher.. Ingen vits i å bruke det som access switcher... Og for TS sin del, som ikke vet hva som er forskjellen er en gang, så er det hvertfall ikke noe poeng i å gå for en L3 switch... Det blir jo to hakk over det han trenger, nemlig vanlig unmanaged L2 switch...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ja, my bad, men han trenger hvertfall ikke en managed switch.

 

Det er vi helt enige i! :thumbup:

Hvordan vet dere at jeg ikke trenger det? Bare fordi jeg ikke har vært borti det før? Mulig hvis dere hadde forklart hva forskjellene faktisk er, i stedet for å bare anta, så kan jeg gjøre opp min egen mening.

 

Mulig jeg finner ut at noe de managede switchene kan gjøre vil være noe jeg trenger. Jeg spør for å lære og finne ut muligheter med utstyr som jeg ikke kan fra før. Det er det forum som dette er her for. I hvertfall for min del.

Lenke til kommentar

Annet bruksomeråde for en managed switch i hjemmescenario er om du vil ha ett eget gjestenettverk som er separat fra ditt vanlige nettverk, og du ikke vil strekke en ekstra kabel fra routeren din til dette formålet.

Ellers er ikke behovet der, da de færreste hjemmenettverk blir heftige nok til at du må tenke spanning trees for eksempel.

Samt at du sliter med tanke på byggningsstørrelse.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Unmanaged svitsjer er ikke konfigurerbare, og kan dermed kun brukes til å dytte ethernet-pakker fra en port til en annen. Svitsjen lærer selv hvilke mac-addresser som er hvor, og sender pakker videre basert på dette. Broadcast, multicast og pakker den ikke vet hvor skal, vil sendes til alle porter.

 

Managed svitsjer er konfigurerbare. Dette betyr at du kan endre på hvordan disse svitsjene virker. Typiske ting en endrer på er:

- VLAN: En svitsj kan deles opp i flere virtuelle nettverk, dersom du vil lage logisk delte nett. Managed svitsjer kan typisk sende flere VLAN over samme fysiske kabel, og du slipper dermed å strekke flere kabler, om du vil ha mer enn ett nettverk fra kjeller til loft f.eks. (IEEE 802.1q)

- STP: Dersom du har behov (eller lyst på) redundans i nettet ditt, og du dermed strekker flere kabler mellom svitsjer (tenk tre svitsjer koblet i ett "triangel"), så vil STP kunne sørge for at redundante porter blir blokkert så du unngår looper i nettverket ditt (ethernet håndterer ikke looper spesielt bra). Om en av de aktive linkene går ned, vil STP åpne opp en av de blokkerte.

- Multicast: Dersom du har multicast i nettverket ditt (F.eks altibox IPTV) så vil en managed svitsj kunne være smartere på hvordan multicasten blir sendt i nettet ditt. Managed svitsjer kan vha. IGMP snooping kunne se hvilke porter som trenger multicast, og kun sende multicast-strømmen dit.

 

Alle disse tingene er overkill å ha for ett hjemmenettverk, men om en er litt interessert i nettverk så kan det jo være moro å ha en managed switch til å leke litt med, slik at en kan lære ett og annet.

 

Når det kommer til forskjellen på L2 og L3 svitsjer, så er den hovedsaklig at en L3 switch er en managed switch som og kan rute. Dersom switchen din ikke skal leke at den er en router, så trenger du ikke en L3 switch. Men igjen, moro å ha en for å leke/lære :) Posten til ARJ om at ingen bruker L2 switcher lenger er bullshit. Riktignok er ca all 10G switcher i verden trident2 basert, som gjør at de alle er L3, men i Gigabitverden er det mye penger å spare på å rulle ut L2 svitsjer istedet for L3, og det er derfor L2 som typisk blir installert, med mindre L3 funksjonalitet er nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Hei, ser det er en gammel tråd men håper noen leser og svarer.

Jeg har null peiling på hjemmenett men ønsker å lære da poden klager på lagging på PS5.

Vi har to stk Altibox og har da kablet til disse. En i kjeller og en i stua første etasje+ pluss at jeg har kablet en kabel opp i andre etasje og koblet til trådløs router. Det er jo med en router fra lev. (Eidsiva) Disse to routerene har forskjellig passord så de snakker nok ikke samme slik jeg ønsket. Jeg er også avhengig av nett ned i kjeller. Har også prøvd mesh men da ble det enda dårligere enn med de to routerene. 

Om jeg forsto riktig gikk det ann å kjøre to signal på en kabel ved å bruke managed switch. Jeg tenkte da å fjerne trådløst nettverk på Eidsiva router og da ha en kablet mesh boks i hver etasje men hvordan skal jeg få ut både til mesh og altiboks på en kabel i feks kjeller?

Lenke til kommentar
Trefellern skrev (På 6.9.2022 den 16.42):

Hei, ser det er en gammel tråd men håper noen leser og svarer.

Jeg har null peiling på hjemmenett men ønsker å lære da poden klager på lagging på PS5.

Vi har to stk Altibox og har da kablet til disse. En i kjeller og en i stua første etasje+ pluss at jeg har kablet en kabel opp i andre etasje og koblet til trådløs router. Det er jo med en router fra lev. (Eidsiva) Disse to routerene har forskjellig passord så de snakker nok ikke samme slik jeg ønsket. Jeg er også avhengig av nett ned i kjeller. Har også prøvd mesh men da ble det enda dårligere enn med de to routerene. 

Om jeg forsto riktig gikk det ann å kjøre to signal på en kabel ved å bruke managed switch. Jeg tenkte da å fjerne trådløst nettverk på Eidsiva router og da ha en kablet mesh boks i hver etasje men hvordan skal jeg få ut både til mesh og altiboks på en kabel i feks kjeller?

Usikker på hvor jeg skal begynne. Usikker på hva du mener med "to stk Altibox". Usikker på hva du mener med "en router fra lev. (Eidsiva). Hva slags mesh oppsett har du prøvd?

 

De fleste av oss har bare en kabel fra internettleverandør og har denne plugget inn i WAN port på en router. Denne har ofte innebygd switch og aksesspunkt også kalt en trådløs router. Fra "fabrikk" er denne routeren satt opp til å gjøre om den ipadressen du får fra internettleverandør til masse(256) ipadresser på innsiden(LAN). Kobler du flere routere i kjede blir det stort sett bare tull. Det er ikke det de er designet for. Løsningen nettverksteknikere bruker er å sette opp kablede aksesspunkt fra router. Disse aksesspunktene har innebygd roaming så du slipper å velge hvilket aksesspunkt du skal koble deg til. Allerede nå begynner det å bli komplisert så tenker jeg stopper der.

 

På grunn av kompleksiteten ved å utvide et nettverk fra en enkelt router har produsentene funnet opp mesh nettverk. Mesh nettverk er ikke like. For å få ned prisen på mesh løsninger driver produsentene å velger rimelige chipper og fjerner funksjoner. Dette går på bekostning av ytelse. Jeg vil anbefale deg å kjøpe en skikkelig triband meshløsning fra en anerkjent produsent. Alternativet er å sette seg inn i routing, switching og trådløse nett. Det er ikke gjort ved en håndvending.

 

Anbefaler følgende:

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mesh/asus-zenwifi-ax-xt8-mesh-system-ax6600-2-pk.-hvit-p62654

Du kan også kable opp disse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2/22/2015 at 8:12 PM, AndersT2 said:

Hvordan vet dere at jeg ikke trenger det? Bare fordi jeg ikke har vært borti det før? Mulig hvis dere hadde forklart hva forskjellene faktisk er, i stedet for å bare anta, så kan jeg gjøre opp min egen mening.

 

Mulig jeg finner ut at noe de managede switchene kan gjøre vil være noe jeg trenger. Jeg spør for å lære og finne ut muligheter med utstyr som jeg ikke kan fra før. Det er det forum som dette er her for. I hvertfall for min del.

Om du ønsker mer kontroll en hva en dum switch gjør så hvorfor ikke kjøpe en manged switch. Kjøper du en consumer vil ikke denne ha like mange funksjoner som en som er beregnet for corporate nettverk. Men de koster dog en del mer enn hva de billigere gjør, men consumer versjoner er en fin inngang til å lære. Å kjøpe en layer 3 for priavt bruk har jo den en litt mer avansert routing enn hva en layer2 og en av fordelene er ingen eller minimal nedetid om den står som hovedswitch for resten av nettverket, men da bør en ha 2

Denne er meget informativt angående Layer3 

 

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 2/22/2015 at 4:42 PM, ARJ said:

Ingen bruker lag2 switch lenger. Lag 3 som gjelder.

I alle tilfeller trenger du ikke en managed switch.

Jeg jobber som nettverkstekniker i et stort stort firma. Vi bruker layer 3 managed switcher for å dele opp i forskjellige VLAN til forskjellige kunder.

Du trenger bare en standard dum switch til ditt bruk. Godt nok det

 

Om du ikke vet forskjellen på lag2 og lag3 osv så google på osi modellen og les litt om det.

Kan være litt gørr, men når jeg ser det i dag så er det en av de viktigste sakene jeg lærte om på skole.

 

Osimodellen er hvordan datapakkene blir delt opp i lag :)

I dag går eksempelvis mye av brannmurene på applikasjonslaget, dvs kunne sperre bare på visse applikasjoner og det er bare.... GENIALT!

Alle switcher jobber på lag 2, selv om de har funksjonalitet som kan gå helt opp til lag 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...