Gå til innhold

Hvilke spill fra 2010 - 2015 har jeg "gått glipp av"?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere år der jobb/barn/livet har tatt så mye tid at gaming har vært umulig, men nå ha jeg kjøpt en kraftig PC og lurer på hvilke spill i denne perioden jeg har gått glipp av og som er virkelig fantastiske.

 

Jeg liker veldig godt å spille saker ala Civilization, endel RTS ala Sins of a solar empire og også god FPS og adventure.

 

Realistiske krigsspill der man styrer enheter strategisk med god grafikk sier jeg også ja-takk til tips om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, CIV V kom jo i 2010, og med utvidelsespakkene er spillet riktig bra. Sjekk også ut Europa Universalis IV. Hvis du som meg er en spiller av den gamle skole vil du sannsynligvis bare bli skuffet av de selvhøytidelige, overhypede, konsollifiserte, utfordringsløse liksom-film-førstepersonsspillene som har forsøplet bransjen de siste årene. Jeg har gitt opp hele sjangeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av de spillene jeg har spilt mest fra de siste par årene, er det XCOM: Enemy unknown med Enemy within DLC (skikkelig utvidelsespakke, ikke noe horse armor-tøys) og Long war-modden som har stjålet mest timer.

 

Spillet er i utgangspunktet ganske fantastisk (om enn litt lett), DLC-en legger til en haug med oppgraderinger, og Long war-modden gjør det til et helt nytt spill. Litt uti spillet ender det opp som Dark souls for strategispill, selv på snilleste vanskelighetsgrad.

 

Sjekk ut https://www.youtube.com/user/Beaglerush, artig fyr fra Australia som streamer med kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av de spillene jeg har spilt mest fra de siste par årene, er det XCOM: Enemy unknown med Enemy within DLC (skikkelig utvidelsespakke, ikke noe horse armor-tøys) og Long war-modden som har stjålet mest timer.

Støtter XCom 100%, og jeg var en stor fan av de to første. Bare husk å søke etter UFOer hele tiden. Jeg sluttet å spille fordi jeg ikke var flink nok til å søke etter UFOer, dermed ble jorden plutselig oversvømt av dem. Litt kjipt å få vite at man tapte for to timer siden uten å ha fått advarsael om det. :(

 

Ellers har vi jo ting som:

 

- Tomb Raider reboot. Litt for mye action og for lite utforsking for noen, men til gjengjeld er historien dritbra. Elsker dette spillet så mye at jeg har det på både PC og PS4, og er svært trofast mot tegneseriene. Hver gang neste nummer dukker opp er et høydepunkt den måneden. :)

 

- Galactic Civilizations 3: Er fortsatt bare i beta, men fullt spillbart. Om du aldri har hørt om GalCiv før kan du tenke på spill som Master of Orion, og til en viss grad Civilization. Det er et 4X der du utforsker verdensrommet, danner allianser og starter krig med aliens, og så videre. Meget bra spill. Ta gjerne GalCiv 2 også, om du ikke har spilt det. Burde være billig nå, og har flere expansions.

 

- Fallen Enchantress: Legendary Heroes. Det første i serien (Elemental: War of Magic) skulle være en spirituell oppfølger til Master of Magic, og er en blanding av Civilization og Heroes of Might & Magic. Dessverre floppet det rimelig hardt, da det ble lansert med en masse bugs, ting som manglet osv. Men det meste ble rettet opp i oppfølgeren Elemental: Fallen Enchantress. Legendary Heroes er det tredje i rekken, og ting blir bare bedre og bedre. Absolutt anbefalt for fans av Civilization og sånne spill. Skalaen er nok litt mindre, og kampene foregår i samme stil som HoMM (rutenett, flytte en og en fiende osv.) Men bra er det. :)

 

- Civilization: Beyond Earth er verdt å få med seg, selv om det er ganske likt Civ V. Veldig likt Civ V, faktisk. Så likt at mange klager over at det ble gitt ut som eget spill, og ikke bare en DLC eller expansion til Civ V. Men når det er sagt liker jeg det mye bedre enn Civ V på mange måter. Det gir et friskt pust til en ellers lite utviklet serie. De vanlige Civ-spillene er meget bra, men det er stort sett samme spill hele tiden. Start i steinalderen, jobb deg mot moderne tid og slåss/allier deg med de samme folkene hver gang.

 

- Endless Legend: Endelig en bra konkurrent til Civilization, skjønt det er satt i en fantasyverden. Kort sagt billig og dritbra.

 

- Marvel Heroes 2015: Til sist har vi denne godbiten. Gratis er den også. :) Vi snakker Diablo, bare satt til Marvel-universet med Iron Man, Captain America og alt det der. Det er i tillegg gratis, så liker du ARPGer som Diablo, Torchlight og Path of Exile bør du absolutt prøve det. Dette er det spillet jeg har spilt mest i fjor, og blir nok det jeg spiller mest i år også. Er faktisk oppe i over 200 timer så langt. :) MH2015 vant for øvrig "Best overal MMO og 2014" på mmorpg.com, og slo dermed spill som Final Fantasy XIV, Wildstar og Elder Scrolls Online. Ikke verst for et lite gratisspill? ;) Eneste negative er at mange ser det som rent F2P, og dermed nekter å gi det en sjanse. Merkelig nok pleier mange av de samme å betale i dyre dommer forhåndsbestille spill de knapt har hørt om, selv om de da ofte blir skuffet gang på gang. Rart, det der.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turned base goodness :

Nye X-com med long war modden anbefales lett. Civ 5 med alle tillegg er også et bra valg. Hvis du spilte og likte Panzer General så gå for Panzer Corps. Age of wonders 3, på en måte civ 5 i fantasy setting.

 

Gratis spill :

Warthunder på en kraftig maskin er bare lækkert å se på. Her fly man fly som var utviklet under andre vergenskrig mot andre spillere. Det har også kommet med en stridsvogn del. Spill modus arkade og smulator.

 

World of tanks : Kjør rundt i stridsvogner og ta ut andre spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen, meget gode tips. Fikk flashback her da jeg så Enemy Unknown. Spilte faktisk UFO:Enemy unknown mye på 90-tallet. Utrolig at vi levde med den grafikken. :)

Grafikken var jo helt rå. :) Men selv synes jeg den holder seg, selv den dag i dag. Er vel noe med sjarmen. Grafikken på den tiden føles ofte mer "levende" og ikke så steril som i dag. De nye Star Wars-filmene (prequels) bruker alt for mye CGI, så det blir for blankt og skinnende. De gamle var mye mer skitne og støvete, men det gjorde at de så mer "ekte" ut. Er nok mye av det samme med spill. De gamle spillene hadde ofte en egen sjarm svært få spill i dag har.

 

On-topic (mer eller mindre), har du prøvd UFO-trilogien? Tenker på Aftershock, Aftermath og After... ett eller annet. Disse tre var de spirituelle oppfølgerne til X-Com, og skal være meget bra. Bare ikke bland UFO: Extraterrestials inn i der. Det er et annet spill i en annen serie, og ikke i nærheten like bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...