Gå til innhold

Lynvern kun i stikkontakt farlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er overspenningsvernet i sikringsskapet grovvern, overspenningsvern i stikkkontakt er vel finvern, hva er mellomvern?

Grovvern står eventuelt i nærmeste trafostasjon.

Mellomvern monteres i sikringsskap.

Finvern monteres i stikkontakt.

 

Som navnene indikerer er grovvern for å ta av den verste støyten, mellomvern den nest verste og finvern skal beskytte sårbar elektronikk.

 

Ingen overspenningsvern gir 100% beskyttelse, men det kan forhindre svært mye av skade. Mange kan klare seg fint uten overspenningsvern hele livet, andre er slik plassert i strømnettet at de har stor risiko for å få skader. Det er alltid fryktelig surt å få skader på slikt, så jeg anbefaler alle å montere mellomvern i eget hus, og bruke finvern på alt av viktig elektronikk som PCer, harddisker, nettverksutstyr, TV, konsoll og stereoanlegg. Det er en relativt billig investering, f.eks. forgreningskontakter fra APC er greie til konsumentbruk. Husk også at overspenning kan bre seg gjennom nettverk som LAN og ADSL. Det er kort tid siden noen i familien min ble utsatt for nettopp det, ett aksesspunkt var uten beskyttelse og tok livet av flere switcher og routere (selv om de øvrige boksene hadde beskyttelse mot strømnettet).

 

Det er mange myter om overspenningsvern ute og går. For det første er det ikke farligere med kun finvern enn uten overspenningsvern i det hele tatt. Selvsagt kan overspenningsvernet ta fyr, men hadde det ikke vært der hadde nok apparatet bak tatt fyr i stedet. En rekke overspenningsvern har en sikring som kan gå, men du vil mye heller bytte ut et rimelig overspenningsvern som blir grillet enn en PC for å si det sånn.

 

En annen myte er at overspenningsvern kun fungerer med jording eller at det ikke fungerer i TN-nett. Et overspenningsvern er ikke avhengig av jord for å koble ut en spenningspuls, men det er absolutt en fordel å ha jord siden det reduserer risikoen for å ødelegge overspenningsvernet. Hensikten med jord er nettopp å avlede strøm når feil oppstår i apparater. Så lenge du ikke kjøper noe billig sarv på Clas Olson til 50 kr så skal finvernet være relativt greit. Jeg har sett det selv flere ganger at det fungerer som det skal på TN-kurs uten jord, så det er absolutt ingen grunn til at du ikke skal bruke finvern.

Lenke til kommentar

Ok, da er jeg vel rimelig sikker når jeg nå har mellomvern i sikringsskap og finvern i stikkontakt? :) Jeg syns forresten alt ble skarpere på pcen min, tekst, film etc...er det bare innbilning eller kan finvernet påvirke bildet på pcen? Jeg har lest om folk som påstår de har fått bedre bilde på tv etter å ha kobla på finvern...det har visst noe med at støy i strømnettet blir filtrert eller noe sånt?

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Ok, da er jeg vel rimelig sikker når jeg nå har mellomvern i sikringsskap og finvern i stikkontakt? :) Jeg syns forresten alt ble skarpere på pcen min, tekst, film etc...er det bare innbilning eller kan finvernet påvirke bildet på pcen? Jeg har lest om folk som påstår de har fått bedre bilde på tv etter å ha kobla på finvern...det har visst noe med at støy i strømnettet blir filtrert eller noe sånt?

100 % innbilning. Sannsynligvis placebo, eller så var det tilfeldig noe du gjorde når du restartet skjerm/PC. Sannsynligvis førstnevnte.

 

De som påstår det aner virkelig ikke hva de snakker om, så bare å glemme. PCen din sin strømforsyning vil filtrere strømmen til det ugjenkjennelige, så en tidligere filtrering hjelper lite. En dråpe i havet.

 

Uansett så spiller ikke strømforsyningen i en PC noe for bilde eller lyd, eller annet. Ja i alle fall til det punktet at maskinen krasjer. Og det kan påvirke holdbarhet.

 

En PC er en stor regnemaskin, og alt er bare matematiske formler hvor bildekvaliteten er bestemt på forhånd, sagt på en forenklet måte.

 

Hadde det ikke vært slik så er det fort gjort at kalkulatoren i PCen hadde regnet feil med dårlig strøm. Og det du skrev i word endret ord osv... alt etter hvordan dagsformen er. Og det er selvsagt ikke slik. :) Da hadde aldri PCer slik vi kjenner de i dag eller internet eksistert.

 

Hele fundamentet til det moderne samfunnet hadde fullstendig kollapset om påstanden var sann.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok, da er jeg vel rimelig sikker når jeg nå har mellomvern i sikringsskap og finvern i stikkontakt? :) Jeg syns forresten alt ble skarpere på pcen min, tekst, film etc...er det bare innbilning eller kan finvernet påvirke bildet på pcen? Jeg har lest om folk som påstår de har fått bedre bilde på tv etter å ha kobla på finvern...det har visst noe med at støy i strømnettet blir filtrert eller noe sånt?

100 % innbilning. Sannsynligvis placebo, eller så var det tilfeldig noe du gjorde når du restartet skjerm/PC. Sannsynligvis førstnevnte.

 

De som påstår det aner virkelig ikke hva de snakker om, så bare å glemme. PCen din sin strømforsyning vil filtrere strømmen til det ugjenkjennelige, så en tidligere filtrering hjelper lite. En dråpe i havet.

 

Uansett så spiller ikke strømforsyningen i en PC noe for bilde eller lyd, eller annet. Ja i alle fall til det punktet at maskinen krasjer. Og det kan påvirke holdbarhet.

 

En PC er en stor regnemaskin, og alt er bare matematiske formler hvor bildekvaliteten er bestemt på forhånd, sagt på en forenklet måte.

 

Hadde det ikke vært slik så er det fort gjort at kalkulatoren i PCen hadde regnet feil med dårlig strøm. Og det du skrev i word endret ord osv... alt etter hvordan dagsformen er. Og det er selvsagt ikke slik. :) Da hadde aldri PCer slik vi kjenner de i dag eller internet eksistert.

 

Hele fundamentet til det moderne samfunnet hadde fullstendig kollapset om påstanden var sann.

 

Ok, men hva med de som påstår de får bedre bilde på tv, er det også innbilning? Vurderer å kjøpe et finvern å koble til tv og alt utstyr også etterhvert...

Lenke til kommentar

Det stemmer. Samme prinsipp der.

 

TVen får en matematisk formel, som den så tolker, gjør om til analoge elektriske signaler som panelet kan vise som lys. Enten så lyver de (for å selge slikt eller forsvare eget kjøp), tuller, eller bare innbiller seg det.

Også TVer har egen strømforsyning som tar alle bølgeformene, kutter de og lager/filtrere til likestrøm. Sannsynligvis så har du nok også et lite finvern også her.

 

Eneste som kunne ha påvirket bildekvalitet var om man fortsatt brukte steinalder analog TV/mottar analoge signaler, og man på et vis forbedret signalet. Men da snakker vi ikke finvern, men heller en Coax-forsterker eller tilsvarende. Gitt at man har dårlig signal. Men siden bakkenettet ble stengt for flere år siden, så er det heller få som har noe slikt.

Lenke til kommentar

Fått svar fra Jørn Holtan :

 

Jeg gir meg ikke inn på slike media diskusjoner da de ofte blir unyanserte, men kan svare noe til deg:

1. Kravene i dagens regelverk (gjelder for nye anlegg):

a. Overspenningsvern type 2 (mellomvern) som monteres i sikringsskap eller inntaksskap i boligen. Dette vernet skal beskytte «vanlig elektrisk utstyr» (overspenningskategori II); og

b. Overspenningsvern type 3 (finvern) for «fintfølende» utstyr (overspenningskategori 1) dersom man har slikt utstyr. Det er leverandørene av utstyr som skal kunne svare på hvilken overspenningskategori utstyret har. Finvern er ofte pluggbare vern som diskusjonen angår.

2. Finvern (type 2) er beregnet til å avlede «restoverspenninger» som vernet foran ikke tar og er ikke konstruert for å takle energirike overspenninger. Derfor kan vernet brenne eventuelt starte en brann dersom det ikke er beskyttet av et overspenningsvern type 2 montert i sikringsskapet. Denne faren er særlig til stede dersom man har forsyning fra e-verket via luftledninger.

3. Det finnes dessverre mange pluggbare overspenningsvern i handelen i dag som ikke er beregnet for norske forhold og derved ubrukelige. For å være sikke på at norske forhold er ivaretatt bør man kun kjøpe pluggbare overspenningsvern som er FG-godkjent. Du kan lese mer om dette her.

Dessverre er kunnskapen om lynvern og overspenningsvern begrenset i Norge, også hos mange i elektrobransjen fordi det er liten opplæring rundt dette – også i skoleverket dessverre. Imidlertid er det mye «synsing» rundt temaet.

 

Håper dette var svar på noen av dine spørsmål.

 

Mvh Jørn Holtan

Lenke til kommentar

Fått svar fra Jørn Holtan :

 

Jeg gir meg ikke inn på slike media diskusjoner da de ofte blir unyanserte, men kan svare noe til deg:

1. Kravene i dagens regelverk (gjelder for nye anlegg):

a. Overspenningsvern type 2 (mellomvern) som monteres i sikringsskap eller inntaksskap i boligen. Dette vernet skal beskytte «vanlig elektrisk utstyr» (overspenningskategori II); og

b. Overspenningsvern type 3 (finvern) for «fintfølende» utstyr (overspenningskategori 1) dersom man har slikt utstyr. Det er leverandørene av utstyr som skal kunne svare på hvilken overspenningskategori utstyret har. Finvern er ofte pluggbare vern som diskusjonen angår.

2. Finvern (type 2) er beregnet til å avlede «restoverspenninger» som vernet foran ikke tar og er ikke konstruert for å takle energirike overspenninger. Derfor kan vernet brenne eventuelt starte en brann dersom det ikke er beskyttet av et overspenningsvern type 2 montert i sikringsskapet. Denne faren er særlig til stede dersom man har forsyning fra e-verket via luftledninger.

3. Det finnes dessverre mange pluggbare overspenningsvern i handelen i dag som ikke er beregnet for norske forhold og derved ubrukelige. For å være sikke på at norske forhold er ivaretatt bør man kun kjøpe pluggbare overspenningsvern som er FG-godkjent. Du kan lese mer om dette her.

Dessverre er kunnskapen om lynvern og overspenningsvern begrenset i Norge, også hos mange i elektrobransjen fordi det er liten opplæring rundt dette – også i skoleverket dessverre. Imidlertid er det mye «synsing» rundt temaet.

 

Håper dette var svar på noen av dine spørsmål.

 

Mvh Jørn Holtan

Hehe, nøyaktig hva jeg forventet han ville svare med andre ord. :)

 

Han svarte som en politiker, altså bare gikk rundt grøten. Dog nok til å forstå at det nok ikke lå noe mer i påstanden om at "finvern er farlig" enn at det kan begynne å brenne ved lynnedslag. Dvs. noe vi har oppklart allerede, og ser ut til å være enige om ikke øker faren noe videre, da alternativet i vårt scenario er at selve utstyret tar fyr.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Erfaring: Brukt div overspenningsvern (dvs finvern) i form av grenuttak fra Clas Ohlson gjennom 15 år. Overhodet ingen skade på tilkoblet utstyr.

 

Tror det funker bra. Det beskytter ved at det reagerer mye raskere på overspenning enn husets sikringer (som vel kan kalles et grovvern kanskje?) Hvis det skal bli brann må det evt være fordi det er så store energimengder at husets ledningsnett tar fyr, men det er vel kanskje ikke så sannsynlig pga nevnte sikringer ?

Lenke til kommentar

Sikringer kutter ved for høy strøm, ikke spenning. Dvs. Ikke noe vern mot slikt.

 

 

 

Hvis det skal bli brann må det evt være fordi det er så store energimengder at husets ledningsnett tar fyr, men det er vel kanskje ikke så sannsynlig pga nevnte sikringer ?

En høy spenningspuls kan og vil om den er høy nok (noe de fort kan bli) ødelegge bla. kondensatorer (høy spenning gir overslag innad i komponenten, som igjen kortslutter dem og andre komponenter ganske raskt. Dette kan igjen få de til å brenne. Energimessig så kreves det ikke store mengdene for å sette i gang brannen.

Ledningsnettet vil brenne/bli varmt på grunn av høy strøm, ikke spenning, så det er nok ikke så mye sjanse for. Og da vil også sikringene verne deg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Eneste som kunne ha påvirket bildekvalitet var om man fortsatt brukte steinalder analog TV/mottar analoge signaler, og man på et vis forbedret signalet. Men da snakker vi ikke finvern, men heller en Coax-forsterker eller tilsvarende. Gitt at man har dårlig signal. Men siden bakkenettet ble stengt for flere år siden, så er det heller få som har noe slikt.

Hvis spenningskurven er skikkelig forvrengt grunnet masse diodelikerettere i nærområdet eller andre problemer, så kan det også påvirke steinaldertver (de vil gjerne ha en fin sinusformet spenning). Mulig noen overspenningsvern, UPSer o.l. kan hjelpe i så fall ved å glatte ut spenningskurven.

 

Moderne skjermer med innebygget likeretter gir blanke f.

 

Fått svar fra Jørn Holtan :

(...)

2. Finvern (type 2) er beregnet til å avlede «restoverspenninger» som vernet foran ikke tar og er ikke konstruert for å takle energirike overspenninger. Derfor kan vernet brenne eventuelt starte en brann dersom det ikke er beskyttet av et overspenningsvern type 2 montert i sikringsskapet.

...for det er ikke som om overspenning kan få det til å brenne i tven, PCen, spillkonsollen eller hva som helst annet av elektriske gjenstander. Det her var et innholdsløst tullesvar, han gir ingen argumenter for at faren for brann i elektrisk utstyr er større hvis du har et finvern uten grov/mellomvern.

 

Den korrekte måten å uttale seg hvis han ikke har noe konkret å slå i bordet med ville være å si at finvern ikke gir nevneverdig økt sikkerhet uten at det også finnes grovere vern.

Lenke til kommentar

Jeg syns forresten alt ble skarpere på pcen min, tekst, film etc...er det bare innbilning eller kan finvernet påvirke bildet på pcen? Jeg har lest om folk som påstår de har fått bedre bilde på tv etter å ha kobla på finvern...det har visst noe med at støy i strømnettet blir filtrert eller noe sånt?

Jeg lurer på hva du mener med skarpere? Bildekvaliteten i seg selv påvirkes ikke av støy i strømnettet, men selve baklyset kan påvirkes i form av flimmer. Baklyset er som regel koblet rett på strømforsyningen, og hvis den er dårlig så er det teoretisk mulig at du kan få støy på baklyset, selv om dette tilhører sjeldenheten. De som har slike problemer får det som regel som følge av dårlig kvalitet på utstyret fremfor uvanlig mye støy i strømnettet, og i de fleste tilfeller har neppe symptomene noe som helst å gjøre med strømnettet.

 

Jeg har drevet en del med forstekere og forskjellig opp gjennom årene. Jeg kjøpte en passe dyr forsterker som hadde forferdelig trafodur og hadde en lang feide med forhandleren som mente feilen min var strømnettet, og at jeg skulle løse dette med et filter. Jeg målte støyen til å være 50 Hz, så hadde jeg filtrert den bort hadde jeg ikke fått noe strøm inn i forsterkeren. Feilen på denne forsterkeren var altså strømforsyningen, ikke strømnettet. Forhandler er nå forøvrig konkurs. Jeg kjøpte en forsterker til og den hadde ingen problemer.

 

Er MASSE jug angående slikt.

http://wathifi.tumblr.com/

 

Ett av favorittsitatene mine:

Now the frontier has moved once again. Is digital audio really just ones and zeros? We dont believe so.

 

Hehe, ja det er utrolig mye unødvendig tull som selges, som SD-kort med bedre lyd her om dagen, bedre strømkabel eller bedre ethernet. Men samtidig må vi huske på at de som hevder kvalitet på kabler ikke betyr noe som helst, og at digitale signaler er immune for støy. Alt handler om god nok kvalitet til det enkelte formål. Digitale signaler er fremdeles analoge signaler over og under terskelverdier. F.eks. DVI- og HDMI-kabler kan i høyeste grad ha støyproblemer, og når støy oppstår er det ganske betydelig på slike digitale signaler. Noen få bitfeil er nok til at en piksel blir helt feil, og for digitale lydkabler vil det bli "skurring". Men hvis dette er et faktisk problem så er det tydelig på skjermen som felter av blinkende pikseler. Kabler av "normal" kvalitet (dvs. oppfølger spesifikasjonene) skal være tilstrekkelig for de aller fleste formål. Det er noe helt annet med lange kabler i et ekstremt støyende miljø på en fabrikk, noe de færreste har i sine hjem. Den viktigste kabelen å prioritere er eventuelt mellom preamp og poweramp (for de som ikke har integrert), men utover det vil normale kabler holde. Et tips er å se bilder av kaliberet som brukes inne i forsterkere, det hjelper lite å ha en superkabel fra stikkontakten til forsterkeren hvis kablene inne i forsterkeren er av normal kvalitet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg for min del tror dere skal være forsiktig med å forkaste det Holtan sier. I mine øyne kan det høres fornuftig ut, om man tar høyde for hvordan et vern er konstruert. Og hvordan over-spenninger oppfører seg i nettet. Osv. Tror det er mye dere ikke vet.

 

Jeg sier ikke at han har rett, for jeg vet ikke så mye selv. Sitter å undersøker litt nå.

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...