Gå til innhold

Lynvern kun i stikkontakt farlig?


Anbefalte innlegg

Stemmer det at det kan være farlig å bruke lynvern kun i stikkkontakten? Har mottatt monster lynvern som jeg har bestilt, men ble litt skeptisk til å koble det opp når jeg leste dette...

Fra 1. juli i fjor ble det påbudt med såkalt overspenningsvern i alle nye boliger og ved rehabilitering av eksisterende.
Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig, så det aller første du bør gjøre er å få montert i sikringsskapet. Holtan anslår at ettermontering av overspenningsvern i sikringsskap koster rundt tusenlappen for nyere skap og 1500-2500 kroner for eldre skap. FG-godkjent vern i stikkontakt ligger på 500-1000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holtan anslår at ettermontering av overspenningsvern i sikringsskap koster rundt tusenlappen for nyere skap og 1500-2500 kroner for eldre skap. FG-godkjent vern i stikkontakt ligger på 500-1000 kroner.

Da tviler jeg på installasjonskostnader av elektrikker og reise frem og tilbake er inkludert i prisen.

 

Hvis man ser på dette:

OBO OVERSPENNINGSVERN 3-pol V20 C/3-385 V

 

Overspenningsvern SEM2-40/440 IT pluggbart 2 p

 

Skal man først installere slik bør man vel ha seperat vel ha for komfyr\ovn.

Lenke til kommentar

så det stemmer at det kan være farlig å bruke lynvern kun i stikkontakten? Om dette stemmer burde de som selger lynvern for stikkontakt opplyse om det at en må ha lynvern i sikringsskap for å bruke dette, kjedelig å ha kjøpt dette og kanskje måtte sende det tilbake igjen, vet ikke om jeg begynner med et par tusen ekstra for å få lynvern i sikringsskapet også...leiligheta mi er litt over et og et halvt år, tror ikke det er lynvern her...

Lenke til kommentar

Er ikke noe farligere enn ingenting nei. Men bruken er begrenset. Faren her er som nevnt at man har en falsk trygghetsfølelse.

 

Anyways, finvern er vel ikke ubrukelig uten grov og mellomvern? Det tar da fortsatt små pulser og fluktreringer i nettet, og beskutter mot overspenning. Måtte det være lyn langveisfra og/eller som ikke er like kraftige.

 

Det er bare ganske begrenset. For det er jo de største pulsene som gjør størst skade.

 

Ikke at det hjelper når man ikke har tillgang til sitt sikringskap en gang og ikke kan installere slikt.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke noe farligere enn ingenting nei. Men bruken er begrenset. Faren her er som nevnt at man har en falsk trygghetsfølelse.

 

Anyways, finvern er vel ikke ubrukelig uten grov og mellomvern? Det tar da fortsatt små pulser og fluktreringer i nettet, og beskutter mot overspenning. Måtte det være lyn langveisfra og/eller som ikke er like kraftige.

 

Det er bare ganske begrenset. For det er jo de største pulsene som gjør størst skade.

 

Ikke at det hjelper når man ikke har tillgang til sitt sikringskap en gang og ikke kan installere slikt.

 

Så vet du dette helt sikkert Andrull at det ikke er farligere? Elektrokonsulent Jørn Holtan påstår jo at Faktisk kan lynvern kun i stikkontakten være farlig. http://www.dinside.no/874075/er-hjemmet-ditt-vernet-mot-lyn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Er ikke noe farligere enn ingenting nei. Men bruken er begrenset. Faren her er som nevnt at man har en falsk trygghetsfølelse.

 

Anyways, finvern er vel ikke ubrukelig uten grov og mellomvern? Det tar da fortsatt små pulser og fluktreringer i nettet, og beskutter mot overspenning. Måtte det være lyn langveisfra og/eller som ikke er like kraftige.

 

Det er bare ganske begrenset. For det er jo de største pulsene som gjør størst skade.

 

Ikke at det hjelper når man ikke har tillgang til sitt sikringskap en gang og ikke kan installere slikt.

Min tanke var at finvernet i seg selv kan starte en brann når det ikke er kombinert med mellomvern, men her er jeg på tønn is.

 

Spent på hva Holtan svarer, hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar

Det finnes de her inne på forumet som har hatt mer erfaring med overspenningsvern, husker ikke på farten hvem. Så får håpe de kommer innom.

 

Ettet resten av teksten i artikkelen så virker mer som ivrig journalistikk eller noe merkverdig formidling og den vante skremselspropagandaen til media. Hvor det f.eks egentlig sammenlignes med et scenario hvor du trekker ut stikkontaktene eller tilsvarende.

 

Det er jo eget finvern i normal finelektronikk. Som i strømforsyninger til PC, og i en lang rekke strømforsyninger i div. Elektronikk.

 

Hvorfor det eksterne finvernet er så mye mer farlig uten mellomvern/grovvern ser jeg heller ingen logikk i.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg fant ut at det er overspenningsvern i sikringsskapet her ja...Er dette ganske sikkert når det er lyn og torden at en ikke trenger slå av alt, eller bør en likevel slå av pc, tv osv? Er det sikrere om en har overspenningsvern/finvern i stikkontakter også, eller er det ikke særlig vits å ha når en har overspenningsvern i sikringsskapet?

Lenke til kommentar

Det kan tenker enkelte pcer, har overspenningsvern i PSU, da tenker jeg på dyrere strømforsyninger til rundt 1000 kr.

 

TVer nok lurt å beskytte, både coax kablen og strømkablen kan være særlig utsatt.

 

Har man både overspenningsvern i sikringskapet, og finvern i stikkontakten da tenker jeg særlig på dyrere gjenstander, ikke nødvendigvis halogen\glødepære lys og ovner, da de antakelig tåler mere en 400 volt men gir kanskje kortere levetid.

 

Men det kan være skjøtekontakter også, med overspenningsvern beste er nok hvis det er FG godkjent, men billigere varianter kan jo gi bedre beskyttelse en ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at det er overspenningsvern i sikringsskapet her ja...Er dette ganske sikkert når det er lyn og torden at en ikke trenger slå av alt, eller bør en likevel slå av pc, tv osv? Er det sikrere om en har overspenningsvern/finvern i stikkontakter også, eller er det ikke særlig vits å ha når en har overspenningsvern i sikringsskapet?[/size]

Etter hva jeg husker fra det lille i undervisningen i på vg1 så er det tre typer overspenningsvern, grovvern, mellomvern og finvern. De er laget slik at de svakere typene skal ta det de sterkere ikke tar.

 

Altså, mellomvern tar det verste, men lar noe slippe gjennom, det tar finvernet seg av. Hvis det ikke er mellomvern kan det bli for mye for finvernet og utsyret beskyttes ikke.

 

Selvsagt slår lynet for nærme så er det grillings uansett.

Lenke til kommentar

 

Jeg fant ut at det er overspenningsvern i sikringsskapet her ja...Er dette ganske sikkert når det er lyn og torden at en ikke trenger slå av alt, eller bør en likevel slå av pc, tv osv? Er det sikrere om en har overspenningsvern/finvern i stikkontakter også, eller er det ikke særlig vits å ha når en har overspenningsvern i sikringsskapet?[/size]

Etter hva jeg husker fra det lille i undervisningen i på vg1 så er det tre typer overspenningsvern, grovvern, mellomvern og finvern. De er laget slik at de svakere typene skal ta det de sterkere ikke tar.

 

Altså, mellomvern tar det verste, men lar noe slippe gjennom, det tar finvernet seg av. Hvis det ikke er mellomvern kan det bli for mye for finvernet og utsyret beskyttes ikke.

 

Selvsagt slår lynet for nærme så er det grillings uansett.

 

er overspenningsvernet i sikringsskapet grovvern, overspenningsvern i stikkkontakt er vel finvern, hva er mellomvern?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...