Gå til innhold

Android-klokkene selger dårligere enn ventet


Anbefalte innlegg

Det virkelig interessante er a) om folk føler klokka har god nok levetid, og b) hvordan Apple watch leverer på batterilevetid sett i sammenlikning med direkte sammenliknbare produkter (altså Android Wear-klokker).

 

Ingen av de tingene vet vi noe om ennå, men jeg synes 3t/19t høres ganske realistisk ut. Det er ikke store batteriet det er snakk om!

 

iOs er gjerne litt mer batterieffektivt enn Android, men forskjellen bør ikke være særlig stor - så jeg regner med at vi vil se sammenliknbare ytelser og batterilevetider som på wear-klokker.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er få som snakker om killer app her, da. For Android er jo killer appen google now, og de som ikke er fornøyd med det, kommer neppe til å bli fornøyd på en god stund.

Hva er killer appen til apple watch egentlig?

 

Det tror jeg man vil se etterhvert som folk lager software til klokka, og etterhvert som Apple utvikler videre. Én ting jeg regner med kommer ganske kjapt er fullautomatisk innlogging etc. for alle Apple-enheter, da dette enkelt kan implementeres i software. Samt Apple pay, såklart.

 

Med 750K shippede enheter er det ikke akkurat snakk om at killer appen Now har gjort det særlig bra, så jeg tror ikke man skal tillegge mangelen på Google Now noe særlig vekt på iOs. Dessuten kan det jo godt hende den kommer - Google pleier å tilby tjenestene sine på apple-produkter også.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i premisset ditt, jeg syntes 750k shipped enheter på software som er såpass uferdig som Google Now på Wear er kjempebra.

 

Edit: 750k. 750 shipped enheter _hadde_ vært dårlig...

 

Da får vi være enige om å være uenig. Man får ingen mainstream-utviklere til å lage polerte apps til under 1m totale enheter, og det er absolutt nødvendig for at klokker skal slå an.

 

(Forøvrig synes jeg det er elendig å lansere produkter i det hele tatt om programvaren er uferdig).

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke enig i premisset ditt, jeg syntes 750k shipped enheter på software som er såpass uferdig som Google Now på Wear er kjempebra.

 

Edit: 750k. 750 shipped enheter _hadde_ vært dårlig...

 

Da får vi være enige om å være uenig. Man får ingen mainstream-utviklere til å lage polerte apps til under 1m totale enheter, og det er absolutt nødvendig for at klokker skal slå an.

 

(Forøvrig synes jeg det er elendig å lansere produkter i det hele tatt om programvaren er uferdig).

 

OK, for det første så har jeg allerede slått fast at Google Now er killer appen, mens tredjeparts apper har et eget API for å koble seg til der. For det andre, så er det klart at Google ikke baserer seg på en "Hvis vi ikke selger 3 millioner første året, så legger vi ned hele produktlinja"-strategi, i motsetning til Microsoft. Som sagt tidligere så tok det årevis før Android ble mainstream, og Windows Mobile har aldri vært det.

 

For det tredje er det ingen som har sagt at programvaren er uferdig, hvor i alle dager har du det fra? Jeg har aldri opplevd et programvarecrash, langt mindre at klokka må reboote. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en bug en gang.

 

Dine premisser legger seg lagelig til for fall. Uenighet er nå en ting, men hvis man skal være uenig om konklusjonen, må man fremdeles være enige om premissene.

Lenke til kommentar

OK, for det første så har jeg allerede slått fast at Google Now er killer appen, mens tredjeparts apper har et eget API for å koble seg til der. For det andre, så er det klart at Google ikke baserer seg på en "Hvis vi ikke selger 3 millioner første året, så legger vi ned hele produktlinja"-strategi, i motsetning til Microsoft. Som sagt tidligere så tok det årevis før Android ble mainstream, og Windows Mobile har aldri vært det.

 

For det tredje er det ingen som har sagt at programvaren er uferdig, hvor i alle dager har du det fra? Jeg har aldri opplevd et programvarecrash, langt mindre at klokka må reboote. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en bug en gang.

 

Dine premisser legger seg lagelig til for fall. Uenighet er nå en ting, men hvis man skal være uenig om konklusjonen, må man fremdeles være enige om premissene.

Det er du som sier at programvaren er uferdig, i innlegget jeg siterer. "jeg syntes 750k shipped enheter på software som er såpass uferdig som Google Now på Wear er kjempebra"

 

Og at du har fastslått at noe er en killer app vil ikke si at det er det. Markedet bestemmer, og markedet virker temmelig lite interessert foreløpig. At Google antar at det er en killer app tviler jeg ikke på. Men det er mange som har brent seg på feil antakelser akkurat på det feltet.

 

Forhåpentligvis mister ikke Google interessen før de har et ferdig produkt ute på markedet, men de har en elendig historikk. Noen som husker Wave, Google+ (det sosiale nettverket altså), Glass, den derre lyd-kula, Google Tv eller noen av de andre produktene de ga opp da de ikke slo an kjapt? Android er unntaket, ikke regelen der i huset, normalt klarer de ikke å få de eksperimentelle produktene sine over avgrunnen som finnes mellom nerder og early adopters. Og da kommer man seg iallfall aldri over til mainstream-kundene. I mellomtiden sitter Apple på gjerdet og lager prototype etter prototype, og lanserer når markedet er klart (mens alle sier at "andre var først!").

 

Og jeg står på mitt - 750K shippede (og gudene vet hvor mange solgte) enheter er ingenting. Dessverre. Jeg heier på Android på håndleddet, jeg.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Begynner å ligne noe jeg kunne tenkt meg nå rent utseendemessig:

 

LG Watch Urbane

 

 

Ehh jeg syns finnishen ligner på de plastikkmodellene jeg malte med gull og sølv modellmaling da jeg var liten.

Kanskje de burde valgt polert eller børstet metall istedet?

 

 

Tror du ikke det er metall de blir lagd av? Jeg tror du blir lurt av det som ser ut til å være en render.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke sagt noe om hva jeg tror den er laget av, bare hva jeg syns finnishen ser ut som.

Andre bilder viser det samme, men muligens litt blankere som f.eks her:

http://www.itavisen.no/nyheter/men-prisen-vil-de-ikke-snakke-om-enda-351179

 

Den gamle modellmalingen så også litt blankere ut hvis lysforholdene var riktige.

 

Jeg tror som sagt dette er en render.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

OK, for det første så har jeg allerede slått fast at Google Now er killer appen, mens tredjeparts apper har et eget API for å koble seg til der. For det andre, så er det klart at Google ikke baserer seg på en "Hvis vi ikke selger 3 millioner første året, så legger vi ned hele produktlinja"-strategi, i motsetning til Microsoft. Som sagt tidligere så tok det årevis før Android ble mainstream, og Windows Mobile har aldri vært det.

 

For det tredje er det ingen som har sagt at programvaren er uferdig, hvor i alle dager har du det fra? Jeg har aldri opplevd et programvarecrash, langt mindre at klokka må reboote. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en bug en gang.

 

Dine premisser legger seg lagelig til for fall. Uenighet er nå en ting, men hvis man skal være uenig om konklusjonen, må man fremdeles være enige om premissene.

Det er du som sier at programvaren er uferdig, i innlegget jeg siterer. "jeg syntes 750k shipped enheter på software som er såpass uferdig som Google Now på Wear er kjempebra"

 

Og at du har fastslått at noe er en killer app vil ikke si at det er det. Markedet bestemmer, og markedet virker temmelig lite interessert foreløpig. At Google antar at det er en killer app tviler jeg ikke på. Men det er mange som har brent seg på feil antakelser akkurat på det feltet.

 

Forhåpentligvis mister ikke Google interessen før de har et ferdig produkt ute på markedet, men de har en elendig historikk. Noen som husker Wave, Google+ (det sosiale nettverket altså), Glass, den derre lyd-kula, Google Tv eller noen av de andre produktene de ga opp da de ikke slo an kjapt? Android er unntaket, ikke regelen der i huset, normalt klarer de ikke å få de eksperimentelle produktene sine over avgrunnen som finnes mellom nerder og early adopters. Og da kommer man seg iallfall aldri over til mainstream-kundene. I mellomtiden sitter Apple på gjerdet og lager prototype etter prototype, og lanserer når markedet er klart (mens alle sier at "andre var først!").

 

Og jeg står på mitt - 750K shippede (og gudene vet hvor mange solgte) enheter er ingenting. Dessverre. Jeg heier på Android på håndleddet, jeg.

 

Mea culpa på uferdigheten, jeg har elendig hukommelse. Når jeg svarte på innlegget ditt tenkte jeg på Google Wear, ikke Google Now. Google Now er uferdig fordi den har veldig få "cards". Google Wear er egentlig bare et stykke programvare som sender google now-kort til Android og har noen veldig få egne funksjoner som... vel, klokke :D

 

Men jeg tror vi i grunnen er enige i at Android Wear har langt igjen, vi tolker bare 750k enheter forskjellig. Husk at den første Android telefonen solgte omtrent like mange enheter, og det var hovedsaklig bare til utviklere.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Svakt batteri og høy pris

Analytikerne er ikke enig i at det er de eneste årsakene ihvertfall, iogmed at de tror apple watch blir en suksess. (uten at de sitter med fasiten, for all del)

 

AtW

 

Selv når batteriet bare varer 3 timer av gangen ?

 

 

 

Står jo i artikkelen at forventet levetid er på ca 19-timer?

 

Hvis man nesten ikke bruker den så kan man sikker klare 19 timer

Det er ikke de samme som at den er normal bruk i 19 timer

Hvis man nesten ikke bruker telefon så kan sikkert batteriet vare i fler uker.

 

så hvis disse klokken skal erstatte en del av mobiltelefon bruken så burde de ha et tilsvarende batteri kapasitet

 

 

 

Tja, om du på død og liv vil og må tolke ting på verst mulige måten så stemmer det vel. Men det står jo faktisk; Variert bruk mellom passive og aktive apper: 19 timer

 

Og det er vel dette som blir tilnærmet "normal bruk", dette er jo langt ifra "å nesten ikke bruke" den som du sier. Hvordan batteriet blir i praksis vet vi jo ikke før produktet er på markedet, men det å late som om det er bare 3-timer som er reell levetid blir vel noe fjåsete?

 

Og nei, dagens smarttelefoner varer ikke i flere uker selv ved lett bruk. De fleste sitter faktisk ikke å bruker telefonen sin konstant, noe som skissen på 2,5-4 timer legger opp til. Dette er levetiden på klokka hvis du skulle sitte å bruke den kontinuerlig med skjermen på skrudd. 2,5-timer ved aktiv spilling av spill, og ca 4-timer om du gjør noe som ikke er like CPU/GPU-intensivt.

 

Kan si deg med engang, at hvis du sitter å spiller på telefonen din kontinuerlig med relativt høy lysstyrke så vil de fleste smarttelefoner slite med å komme seg igjennom mer enn 8-16-timer de heller.

 

 

Det jeg mener er at du virkelig svartmaler når du forsøker å legge det frem som at Apple Watch har en reell batterilevetid på bare 3-timer. En mer realistisk batteritid er rapportert til å være på ca 19-timer, noe de fleste sikkert syntes er for svakt da det legger opp til at klokken må lades hver natt selv før batteriet begynner å bli slitt / degradert noe jeg også er enig i. Men det er temmelig store kontraster på 19-timer ved "normal" bruk og de 3-timene du legger opp til at skal være "normalen".

 

Noen fasit før vi dessverre ikke før klokka er i oppdrive.

 

 

Hvis du hadde gidd i følge med lit bedre så ville du ha oppdaget at jeg linket til en artikkel der det ble påstått at klokken til Apple bare fungerte i ca 3 timer . det var ikke noe jeg hadde funnet på slik du påstår

 

videre så var poenget mit at hvis disse klokkene skal ja noe nytte så må batteriet vare lenge , og minst like langge som det gjør på en mobil

 

Det er noe galt hvis man må ladde enhetene man bruker flere ganger om dagen

før i tiden kunne det gå uker før mobilen trengtes å laddes.

 

Det er også galt når fokuset er mindre fysiske batterier ( med redusert kapasitet ) og samtidig fokuseres det på stadig mer strømkrevende "oppgaver " og funksjoner.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...