Gå til innhold

Android-klokkene selger dårligere enn ventet


Anbefalte innlegg

Jeg tro nok problemet med salget ligge i flere faktorer.

1. Svak/kort batteri tid.

2. Lav nytteverdi i forhold til vanlige forbrukere.

3. Lav nytteverdi i forhold til bedriftskunder.

4. For mye fokus på idrettsutøverens behov.

5. Lite brukervennlig.

6. Dagens marked mindre fokusert på å bruke klokker til daglig.

7. Høy pris i forhold til det kunde forventer og oppfatter er riktig.

8. Lav bevissthet hos kunden i forhold til klokkene.

9. Dårlig/mangelfull markedsføring.

10. For store begrensninger i forhold til kundens behov for fleksibilitet og kompatibilitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal jeg ha en klokke som viser meldinger osv når jeg like enkelt drar opp telefonen og sveiper skjermen, så har jeg informasjonen jeg trenger, i tillegg til å kunne respondere umiddelbart.

Fordi du da ofte slipper å dra opp mobilen? Og det faktisk er enklere?

 

Jeg har hatt en Pebble en lang stund nå, og kunne ikke tenkt meg å greie meg uten den. Jeg jobber ute hver dag, og muligheten til å sjekke meldinger på en vanntett klokke uten å måtte dra fram min digre Note 3 i øsende regnvær er fantastisk. Samtaler jeg ikke ønsker å ta akkurat da kan jeg enkelt avvise. Selv om mobilen ligger til lading i et annet rom kan jeg lese meldinger. Program på mobilen kan startes og styres uten at jeg trenger å se på noen skjerm. Skifte spor eller endre volum på musikk på en smekkfull buss blir en lek. Så lenge klokken har kontakt med mobilen trenger jeg aldri taste noen pin kode for å låse opp mobilen. Og om natten kan den måle søvnen min. Som regel holder det å lade klokken en gang i uken.

 

Som et tillegg til mobilen kan en smartklokke være fantastisk. Mange smartklokker prøver for hardt å erstatte mobilen på mange områder. Det blir som regel dårlig.

Endret av eddott
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg har allerede en mobil jeg må lade hver dag. Jeg vil nødig måtte lade klokken min hver dag også.

Jeg tar alltid av meg klokken når jeg sover. Istedenfor å legge den på nattbordet legger jeg min moto 360 på laderen på nattbordet. Det krever ingen ekstra krefter...

 

 

Jeg har ikke en gang laderen på nattbordet, og selv jeg har ikke merket noe ladeangst til tross for skjerm alltid på maks.. Tar alltids av dagens klokke og legger den i monter samtidig som jeg tømmer lommen for lommebok og annet rusk uansett, så nå legger jeg G Watch R på ladedocken istedefor å legge den i klokkeboksen med resten..

Lenke til kommentar

 

Svakt batteri og høy pris

Analytikerne er ikke enig i at det er de eneste årsakene ihvertfall, iogmed at de tror apple watch blir en suksess. (uten at de sitter med fasiten, for all del)

 

AtW

Analytikere har "forutsett" at smarklokker skulle komme i flere år. Det i seg selv er nok til å forutse at det IKKE blir en suksess. Dessuten er Android-klokkene helt "åpenbare" løsninger som selv jeg kunne satt meg ned og skissa ut på noen helger. Absolut 0 nytenkning.

 

Ikke videre imponerende, og det å tro at det skal være nest iPhone er i overkant optimistisk.

 

Det morsomme, er at nå, bare ved å tro at Apple planlegger noe, så kaster andre OEMs penger i R&D. :D

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vant en Lg Gwatch R i julen fra Elkjøp.

Jeg kan ikke klage på batteritiden. Holder i ca 2 dager med mitt bruk og siden jeg ikke liker å ha på meg klokken 24 timer i døgnet så er det mer enn nok batteri for meg til neste gang jeg tar av klokken og setter den på lading. Ofte setter jeg den faktisk på lading med 50+% igjen.

Av brukervennlighet har jeg heller ikke noen klager, og jeg syns det er veldig greit å kunne gjøre ting på klokken, lese og svare på meldinger, mens for eks mobilen ligger i sekken eller ett annet sted i huset.

Selv om jeg vant denne klokken, så ser jeg etter min erfaring at jeg lett hadde betalt prisen for den.

Lenke til kommentar

De fleste smart/fitness/android-klokker er laget for andre ting enn å være en duplisert mobildings. De har akselerometer, blåtann, pulsmåler og noen sågar GPS. Pulsmåler og GPS er funksjoner som spiser batteritid. Jeg har en Gear Fit. Den kan brukes til å styre musikk når jeg trener, den kan starte og stoppe trenings-apper, måle puls med høy presisjon (og sende til Samsungs app og ingen andre) og finne ut om jeg rører meg eller ikke. Med andre ord ikke spesielt imponerende. Den er betydelig mer nyttig som telefonmonitor når mobilen ligger i sekken eller i naborommet og du ikke kan (eller ønsker å) ta telefonen og avviser samtalen med svarmelding. Den er kjekk når du har forlagt telefonen på lydløs og kan kalle den opp fra klokka. Batteritiden er tre fire dager om du ikke måler puls når du trener. Med pulsmåler er den knekjørt etter ei drøy sykkeløkt på tre fire timer hvor du vil logge i S-health (Samsungs app).

 

Som ren klokke er den litt i overkant "dandy" for min stil. Min trofaste Tag H gjør den jobben minst like godt.

Lenke til kommentar

750.000 shippet på verdensbasis var overraskende lite - og altfor lite til å håpe på noe sunt app-økosystem dessverre. Synd, for Android-brukere fortjener tilgang til gode produkter som funker med telefonene, og den eneste måten dette kan skje på er om folk kjøper klokkene sånn at det blir et satsningsområde.

 

Blir spennende å se hvordan salget av Apples versjon blir - regner med at den teknisk sett kommer til å funke ca. likt som de bedre Android-modellene, så da er det bare forskjellen i kjøpergrupper og deres vilje til å satse på noe uprøvd som skiller. Selv har jeg vært litt frem og tilbake, men heller mot at jeg bestiller en 1. generasjon for å se hva dette er for noe.

 

Det jeg egentlig er redd for er at jeg skal like den så godt at jeg slutter å gå med skikkelige klokker ;)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

Svakt batteri og høy pris

Analytikerne er ikke enig i at det er de eneste årsakene ihvertfall, iogmed at de tror apple watch blir en suksess. (uten at de sitter med fasiten, for all del)

 

AtW

 

Selv når batteriet bare varer 3 timer av gangen ?

 

 

 

Står jo i artikkelen at forventet levetid er på ca 19-timer?

 

Hvis man nesten ikke bruker den så kan man sikker klare 19 timer

Det er ikke de samme som at den er normal bruk i 19 timer

Hvis man nesten ikke bruker telefon så kan sikkert batteriet vare i fler uker.

 

så hvis disse klokken skal erstatte en del av mobiltelefon bruken så burde de ha et tilsvarende batteri kapasitet

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Svakt batteri og høy pris

Analytikerne er ikke enig i at det er de eneste årsakene ihvertfall, iogmed at de tror apple watch blir en suksess. (uten at de sitter med fasiten, for all del)

 

AtW

 

Selv når batteriet bare varer 3 timer av gangen ?

 

 

 

Står jo i artikkelen at forventet levetid er på ca 19-timer?

 

Hvis man nesten ikke bruker den så kan man sikker klare 19 timer

Det er ikke de samme som at den er normal bruk i 19 timer

Hvis man nesten ikke bruker telefon så kan sikkert batteriet vare i fler uker.

 

så hvis disse klokken skal erstatte en del av mobiltelefon bruken så burde de ha et tilsvarende batteri kapasitet

 

 

 

Tja, om du på død og liv vil og må tolke ting på verst mulige måten så stemmer det vel. Men det står jo faktisk; Variert bruk mellom passive og aktive apper: 19 timer

 

Og det er vel dette som blir tilnærmet "normal bruk", dette er jo langt ifra "å nesten ikke bruke" den som du sier. Hvordan batteriet blir i praksis vet vi jo ikke før produktet er på markedet, men det å late som om det er bare 3-timer som er reell levetid blir vel noe fjåsete?

 

Og nei, dagens smarttelefoner varer ikke i flere uker selv ved lett bruk. De fleste sitter faktisk ikke å bruker telefonen sin konstant, noe som skissen på 2,5-4 timer legger opp til. Dette er levetiden på klokka hvis du skulle sitte å bruke den kontinuerlig med skjermen på skrudd. 2,5-timer ved aktiv spilling av spill, og ca 4-timer om du gjør noe som ikke er like CPU/GPU-intensivt.

 

Kan si deg med engang, at hvis du sitter å spiller på telefonen din kontinuerlig med relativt høy lysstyrke så vil de fleste smarttelefoner slite med å komme seg igjennom mer enn 8-16-timer de heller.

 

 

Det jeg mener er at du virkelig svartmaler når du forsøker å legge det frem som at Apple Watch har en reell batterilevetid på bare 3-timer. En mer realistisk batteritid er rapportert til å være på ca 19-timer, noe de fleste sikkert syntes er for svakt da det legger opp til at klokken må lades hver natt selv før batteriet begynner å bli slitt / degradert noe jeg også er enig i. Men det er temmelig store kontraster på 19-timer ved "normal" bruk og de 3-timene du legger opp til at skal være "normalen".

 

Noen fasit før vi dessverre ikke før klokka er i oppdrive.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...