Gå til innhold

Ny Olympus tryller seg til 40 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av en genistrek å bruke bildestabilisatoren, som jo blir arbeidsløs hvis kamera likevel står på stativ, til å flytte sensoren en halv piksel opp og en halv piksel til siden og ta et nytt bilde (eller flere) så resultatet blir høyere oppløsning!

 

For statiske scener på stativ er jo dette gull!

Lenke til kommentar
5-akset bildestabilisering

Illustrasjonsbildet fra Olympus viser 6 akser. Hvilken akse er det som vises på bildet men som ikke er stabilisert?

 

Megapiksel-trylleriet fungerer vistnok ganske bra på stillestående motiv i følge tester på nettet. Nok en smart måte å bruke sensorstabilisering på. Håper det blir vanlig for flere kamera med sensorstabilisering.

Lenke til kommentar

Et kamera kan dreies i 3 akser og parallellforskyves (skubbes) i 3 akser, men jeg tipper at det som er vanskeligst å gjøre noe med, er parallellforskyving frem/tilbake. (imot og bort fra motivet)

 

Skubbing sidelengs og opp/ned, og dreining i alle retninger, bør være lett å kompensere for ved å flytte på sensoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av en genistrek å bruke bildestabilisatoren, som jo blir arbeidsløs hvis kamera likevel står på stativ, til å flytte sensoren en halv piksel opp og en halv piksel til siden og ta et nytt bilde (eller flere) så resultatet blir høyere oppløsning!

 

For statiske scener på stativ er jo dette gull!

Jepp - Hasselblad har hatt dette en stund - det blir en markant økning i detaljnivået!
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke utnytte plassen på toppen av huset og hive inn en Fn knapp til ??!

Nå skal jeg sende mail til Olympus og be de få huet ut av ræva og fikse dette, jeg vil ha en Fn knapp hvor jeg kan legge inn feks Live Boost så slipper å jodle rundt i menyene hver gang jeg tar kameraet ut av studioet går utendørs.

Lurer noen ganger på om kameraene blir brukt av fotografer før de når samlebåndet...

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Litt av en genistrek å bruke bildestabilisatoren, som jo blir arbeidsløs hvis kamera likevel står på stativ, til å flytte sensoren en halv piksel opp og en halv piksel til siden og ta et nytt bilde (eller flere) så resultatet blir høyere oppløsning!

 

For statiske scener på stativ er jo dette gull!

Ja, problemet er vel at hele motivet må være helt statisk. Bevegelse i trær og blader etc. vil fort ødelegge skarpheten.

 

Hvorfor kan de ikke utnytte plassen på toppen av huset og hive inn en Fn knapp til ??!

 

Nå skal jeg sende mail til Olympus og be de få huet ut av ræva og fikse dette, jeg vil ha en Fn knapp hvor jeg kan legge inn feks Live Boost så slipper å jodle rundt i menyene hver gang jeg tar kameraet ut av studioet går utendørs.

 

Lurer noen ganger på om kameraene blir brukt av fotografer før de når samlebåndet...

Hvilken plass? Jeg teller tre funksjonsknapper, videknapp, utløser og to snurrehjul, modusvelger samt av-på bryter på toppen av et lite hus. Synes det virker veldig bra utnyttet jeg...
Lenke til kommentar

 

Litt av en genistrek å bruke bildestabilisatoren, som jo blir arbeidsløs hvis kamera likevel står på stativ, til å flytte sensoren en halv piksel opp og en halv piksel til siden og ta et nytt bilde (eller flere) så resultatet blir høyere oppløsning!

 

For statiske scener på stativ er jo dette gull!

Ja, problemet er vel at hele motivet må være helt statisk. Bevegelse i trær og blader etc. vil fort ødelegge skarpheten.

 

Hvorfor kan de ikke utnytte plassen på toppen av huset og hive inn en Fn knapp til ??!

 

Nå skal jeg sende mail til Olympus og be de få huet ut av ræva og fikse dette, jeg vil ha en Fn knapp hvor jeg kan legge inn feks Live Boost så slipper å jodle rundt i menyene hver gang jeg tar kameraet ut av studioet går utendørs.

 

Lurer noen ganger på om kameraene blir brukt av fotografer før de når samlebåndet...

Hvilken plass? Jeg teller tre funksjonsknapper, videknapp, utløser og to snurrehjul, modusvelger samt av-på bryter på toppen av et lite hus. Synes det virker veldig bra utnyttet jeg...

 

Legger ved ett bilde - her er det kjempeplass til en knapp og dette gjelder også OM-D E-M1.

 

post-46959-0-91183400-1423330873_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Hvilken plass? Jeg teller tre funksjonsknapper, videknapp, utløser og to snurrehjul, modusvelger samt av-på bryter på toppen av et lite hus. Synes det virker veldig bra utnyttet jeg...

Legger ved ett bilde - her er det kjempeplass til en knapp og dette gjelder også OM-D E-M1.

 

Bilder er det nok av i artikkelen vi diskuterer. Det at det fysisk er plass til en knapp til betyr ikke at det er smart å putte en der. Jo flere knapper - jo større er sannsynigheten for at du trykker feil knapp. Som nevnt så synes jeg olympus har gjort et fornuftig avveiing med bruken av toppen på kameraet. Du står selvsagt fritt til å mene noe annet. ;)
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kan de ikke utnytte plassen på toppen av huset og hive inn en Fn knapp til ??!

 

Nå skal jeg sende mail til Olympus og be de få huet ut av ræva og fikse dette, jeg vil ha en Fn knapp hvor jeg kan legge inn feks Live Boost så slipper å jodle rundt i menyene hver gang jeg tar kameraet ut av studioet går utendørs.

 

Lurer noen ganger på om kameraene blir brukt av fotografer før de når samlebåndet...

Hvilken plass? Jeg teller tre funksjonsknapper, videknapp, utløser og to snurrehjul, modusvelger samt av-på bryter på toppen av et lite hus. Synes det virker veldig bra utnyttet jeg...

 

Legger ved ett bilde - her er det kjempeplass til en knapp og dette gjelder også OM-D E-M1.

 

attachicon.gifE-M5MarkII_BLK_right_top_M1240_BLK.jpg

 

(Var dette ment som en seriøs kommentar?)

 

Vet ikke om M5-2, men E-M1 har to knapper i front ved siden av objektivet i tillegg til funksjonsknappene. Totalt teller jeg ti oppføringer i menysystemet for endring av knappefunksjoner, og det er før man begynner å endre funksjoner for hjulene, vippebrytere osv. Det er faktisk så mange muligheter for å tilpasse grensesnittet at jeg ikke har satt meg inn i alt, og hva som vil være mest optimalt. Mangel på funksjonsknapper og tilpasninger er vel ikke noe jeg føler man kan kritisere Olympus for på disse modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor kan de ikke utnytte plassen på toppen av huset og hive inn en Fn knapp til ??!

 

Nå skal jeg sende mail til Olympus og be de få huet ut av ræva og fikse dette, jeg vil ha en Fn knapp hvor jeg kan legge inn feks Live Boost så slipper å jodle rundt i menyene hver gang jeg tar kameraet ut av studioet går utendørs.

 

Lurer noen ganger på om kameraene blir brukt av fotografer før de når samlebåndet...

Hvilken plass? Jeg teller tre funksjonsknapper, videknapp, utløser og to snurrehjul, modusvelger samt av-på bryter på toppen av et lite hus. Synes det virker veldig bra utnyttet jeg...

 

Legger ved ett bilde - her er det kjempeplass til en knapp og dette gjelder også OM-D E-M1.

 

attachicon.gifE-M5MarkII_BLK_right_top_M1240_BLK.jpg

 

(Var dette ment som en seriøs kommentar?)

 

Vet ikke om M5-2, men E-M1 har to knapper i front ved siden av objektivet i tillegg til funksjonsknappene. Totalt teller jeg ti oppføringer i menysystemet for endring av knappefunksjoner, og det er før man begynner å endre funksjoner for hjulene, vippebrytere osv. Det er faktisk så mange muligheter for å tilpasse grensesnittet at jeg ikke har satt meg inn i alt, og hva som vil være mest optimalt. Mangel på funksjonsknapper og tilpasninger er vel ikke noe jeg føler man kan kritisere Olympus for på disse modellene.

 

Ja dette er seriøst ment, og hvis du har brukt ett OM-D kamera så har du oppdaget at det har flere funksjoner enn mange av konkurrentenes sine DSLR/speilløse og alle som bruker ett kamera mye vet at menyer er noe jævla herk i praksis.

Lenke til kommentar

Kunne sikkert vært aktuelt dette, hadde det ikke vært for at de optiske egenskapene til objektivene på markedet, på ingen måte holder samme kvalitet som det vi får til fullformat. Forstå det den som kan. Burde jo vært langt enklere å få til til disse bittesmå sensorene.

 

Trenger bare et godt fastobjektiv, evt. et godt raskt zoomobjektiv, som kan gjøre dette til en fast reisefølge, men så langt har jeg ikke funnet noe som holder mål.

Lenke til kommentar

Kunne sikkert vært aktuelt dette, hadde det ikke vært for at de optiske egenskapene til objektivene på markedet, på ingen måte holder samme kvalitet som det vi får til fullformat. Forstå det den som kan. Burde jo vært langt enklere å få til til disse bittesmå sensorene.

 

Trenger bare et godt fastobjektiv, evt. et godt raskt zoomobjektiv, som kan gjøre dette til en fast reisefølge, men så langt har jeg ikke funnet noe som holder mål.

 

Hvordan måler du den "optiske kvaliteten"? Kvaliteten per sensorareal virker til å være bedre på mFT enn på FF, men det er jo selfølgelig lettere å fange bedre kvalitet per stk sensor når sensoren er større (man får gjerne mere detaljer inn på en stor flate enn en liten)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne sikkert vært aktuelt dette, hadde det ikke vært for at de optiske egenskapene til objektivene på markedet, på ingen måte holder samme kvalitet som det vi får til fullformat. Forstå det den som kan. Burde jo vært langt enklere å få til til disse bittesmå sensorene.

Hmm. Hvilke objektiver er det du mener ikke holder mål? Og hvilke fullformat objektiver er det du synes er så mye bedre?

 

Selv synes jeg at utvalget av gode MFT objektiver etter min smak er vel så godt som både Canon jeg hadde før og Sony FE som jeg har i dag. For fastobjektiver bør du se på Olympus 12mm, Olympus 25mm, Panasonic 25mm, Panasonic 42,5mm, Olympus 45mm og Olympus 75mm. For zoom-objektiver bør du se på Panasonic 7-14mm, Olympus 12-40mm og Olympus 40-150mm.

Endret av krister461
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...