Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC slår seg av uten forvarsel


Anbefalte innlegg

Har de siste dagene opplevd et problem med min stasjonære gamer-pc. Den finner plutselig ut at den hardt og brutalt skal slå seg av. Hører klart og tydelig et "klikk" i det strømmen går og PCen rebooter.

 

Event viewer er ikke til stor hjelp. Eneste loggoppføringer er som følger:

Information - 05.02.2015 23:24:01 - The Operating System started

Error - 05.02.2015 23:24:07 - The previous system shutdown was unexpected

Critical - 05.02.2015 23:24:03 - The system has rebooted without cleanly shutting down first

 

 

Temperatur er ikke et problem. Tempmåling viser at det er god margin.

 

Noen idèer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSU er stor nok og har vært stabil nå i over ett år.

 

Specs:

Gigabyte GA-Z87MX-D3H
Intel i5 4670k

AMD 7870

8GB Corsair 1600mhz

Cooler Master V550S

Crucial MX100 256GB

Cooler Master 212 Evo

 

Kom til å tenke over at jeg ikke sjekket temp på skjermkortet. Reboot har bare skjedd ved spilling.

Etter en liten runde med spill så ligger skjermkortet fort oppe i 90-93 grader. Ikke helt uventet og innenfor TDP. Vifta justeres automatisk og har enda mye å gå på. For sikkerhetsskyld har jeg prøvd å underklokke skjermkortet til å ha samme hastighet som 7850, får se om det blir noen forskjell.

Lenke til kommentar

Med mindre du har faktisk verktøy til å direkte lese av verdiene til psu under bruk så bør man aldri ta for gitt at den er "stabil".

 

Om du greier å kjøre en OCCT Perestroika Psu stresstest uten at systemet krasjer så er vi trolig et steg videre i å kunne finne årsaken til problemene dine.

Lenke til kommentar

Lukter det svidd har du f.eks overledning , varmegang i connectorer/ledere eller komponenter (psu) som ikke harmonerer med lasten du gir systemet eller last på enkelt(e) spennings distribusjoner.

Det kan være så enkelt som det.

Mao en harware feil eller feilkopling e.l som du må gjøre tiltak på før det er for sent.

At den sier klikk ved spill og systemet slår seg av kan mest sannsynlig være at det er en av PSUens protection mekanismer som trigges.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Da blir det en nødløsning inntil videre. Har en eldre PSU som jeg kan benytte.

 

Lukten stammer fra PSU. Åpnet PSUen, men klarte ikke se noen ødelagte komponenter. Er vel enda rimelig med strømreserver i den, så tør ikke ta noen nærmere titt.

 

Blir nok innkjøp av noe nye komponenter snart.

Lenke til kommentar

Okay.

Du har ikke koplet strøm til grafikk kortet med molex skjøter og liknende (mye strømuttak på samme ledning). Er alt internt koplet opp 100% forskriftsmessig til/fra psu er vel det jeg spør om og ikke brukt noen "snarveier".

Det er ikke enkelt på andre siden av diskusjons forum å se noen åpenbar årsaks sammenheng.

Lenke til kommentar

ingen overganger er benyttet. PSU er semimodulær og har en stk. 8-pin kabel og en stk 24-pin kabel som går til HK, en dedikert kabel til GPU og en modulær kabel som gir strøm til SSD.

Ja - det høres jo bra ut.

Ikke lett å vite hva som er galt da .....

Strømforsyningen kan jo være en "mandags utgave" og ha en feil/defekt kanskje .

Lenke til kommentar

Da blir det en nødløsning inntil videre. Har en eldre PSU som jeg kan benytte.

 

Lukten stammer fra PSU. Åpnet PSUen, men klarte ikke se noen ødelagte komponenter. Er vel enda rimelig med strømreserver i den, så tør ikke ta noen nærmere titt.

 

Blir nok innkjøp av noe nye komponenter snart.

Hvorfor åpnet du psuen? Ved å gjøre det mistet du garantien. Men håper de ikke kan se det. På mange av mine er det ett klister merke over ett skrue hull.

Lenke til kommentar

 

Da blir det en nødløsning inntil videre. Har en eldre PSU som jeg kan benytte.

 

Lukten stammer fra PSU. Åpnet PSUen, men klarte ikke se noen ødelagte komponenter. Er vel enda rimelig med strømreserver i den, så tør ikke ta noen nærmere titt.

 

Blir nok innkjøp av noe nye komponenter snart.

Hvorfor åpnet du psuen? Ved å gjøre det mistet du garantien. Men håper de ikke kan se det. På mange av mine er det ett klister merke over ett skrue hull.

 

 

Er fullt klar over at garantien røk, da det var en klistrelapp over den ene skruen. Hvor lang garantitid det er på PSU er jeg usikker på, men har hatt den i over ett år så føler den har gjort jobben sin. Kostet vel rundt 5-600kr på tilbud den gang.

 

Har kjørt PCen i hele dag med reserve PSU, men uten dedikert skjermkort da de modulære strømledningene har rotet seg bort. Har vært stabilt. Setter faktisk pris på den reduserte støyen, så vurderer å kjøpe et passivt kjølt skjermkort, da jeg ikke har samme krav til grafisk ytelse i dag som jeg hadde da jeg kjøpte AMD 7870.

 

Mulig det blir innkjøp av nvidia gtx 750, da slipper jeg unna å måtte kjøpe ny PSU med det første da 750 får strøm fra PCI-sporet.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke skal spille, så er den integrerte grafikken bra nok. Spiller World of Warcraft på Intel HD 4600 nå, men tenker et GTX 750 vil gi litt penere grafikk og samtidig være stillegående :)

 

PCen brukes til surfing og WoW. Andre spill nytes på PS4.

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar

 

 

Da blir det en nødløsning inntil videre. Har en eldre PSU som jeg kan benytte.

 

Lukten stammer fra PSU. Åpnet PSUen, men klarte ikke se noen ødelagte komponenter. Er vel enda rimelig med strømreserver i den, så tør ikke ta noen nærmere titt.

 

Blir nok innkjøp av noe nye komponenter snart.

Hvorfor åpnet du psuen? Ved å gjøre det mistet du garantien. Men håper de ikke kan se det. På mange av mine er det ett klister merke over ett skrue hull.

 

 

Er fullt klar over at garantien røk, da det var en klistrelapp over den ene skruen. Hvor lang garantitid det er på PSU er jeg usikker på, men har hatt den i over ett år så føler den har gjort jobben sin. Kostet vel rundt 5-600kr på tilbud den gang.

 

Har kjørt PCen i hele dag med reserve PSU, men uten dedikert skjermkort da de modulære strømledningene har rotet seg bort. Har vært stabilt. Setter faktisk pris på den reduserte støyen, så vurderer å kjøpe et passivt kjølt skjermkort, da jeg ikke har samme krav til grafisk ytelse i dag som jeg hadde da jeg kjøpte AMD 7870.

 

Mulig det blir innkjøp av nvidia gtx 750, da slipper jeg unna å måtte kjøpe ny PSU med det første da 750 får strøm fra PCI-sporet.

 

Du har 5 år, jeg kjøper dem som har 7 år, er også noen som har lenger enn 7 år :green:

Lenke til kommentar

Bra valg, Men husk på garantien neste gang. Du kastet 5-600 rett i dass på grunn av at du åpnet psuen din. :green:

Men er du 100% sikker på at det er den som er kaputt?

 

Nei, men det er enten PSU eller GPU da PCen er rock solid etter at disse to komponentene ble fjernet. GPU lukter ikke svidd, mens PSU gjør. Så tar en "big leap of faith" og satser på at den er gåen :)

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...