Gå til innhold

– Kun én homofil, bifil eller transperson får være med på laget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sporter med egne kvinneklasser må nødvendigvis gjennomføre dette konsekvent, altså at kvinner bare kan konkurrere mot kvinner, uansett nivå. Slik er det ikke med esport. Har aldri sett det bli arrangert f.eks. rene herreturneringer i esport - alle standard turneringer er åpne for begge kjønn, mens egne kvinneturneringer holder menn ute for å gi mer ukjente profiler oppmerksomhet, både for profesjonaliseringen og rekrutteringen sin del.

 

Og ja, det der var virkelig i mangel på et bedre eksempel, fordi den sammenlikningen holder jo ikke vann i det hele tatt. For en transkvinne så er det at det at de er kvinner en helt sentral del av identiteten deres - selvsagt vil de reagere på at den uten videre underkjennes av en sportsarrangør. Om man ser bort i fra at vektklasser stort sett defineres av høyde ("små" tungvektere som Mike Tyson er en anomali), så tror jeg fremdeles ikke det er en sentral del av tungvektsutøveres identitet å være... Lette?

 

Det kan man jo godt mene, men epsort er jo ikke en stor organsiasjon som mener det samme i alle ledd. Det er forøvrig som tidligere nevnt ikke så uvanlig med åpen og kvinneklasse, sjakk er nevnt, det er vel også tilfellet i golf såvidt jeg vet?

 

Hvorfor er det at det er en del av identititen viktig? Om man setter skillet av ikke-sosiale årsaker, så kan jo ikke det telle særlig mye, sålenge det er noenlunde konsekvent? Man har jo det jo ikke sånn at folk som har det som en stor del av identiteten sin å ikke være en juksemaker ikke blir dopingtestet. Og for alt jeg vet så kan det være tungvektsboksere som har et kroppsyn som gjør at det er en sentral del av deres identitet å ikke være feit. Jeg synes det er rart å ta slike ting med som en sentral vurdering i en regel som er satt av ikke-sosiale-årsaker. (det er noe helt annet om turneringen av sosiale årsaker har en en kvinneklasse).

 

Med det i mente er jeg dog mener jeg det er litt merkelig å tillate 1 person, om man faktisk mener det er en eller annen fordel i dette så virker det noe inkonsekvent å ikke velge "ingen eller alle".

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, at det var merkelig (for å si det mildt) mente jo alle andre også, og de har jo for lengst fulgt opp med å åpne turneringen for at alle lag kan ha nøyaktig så mange transkvinner de ønsker.

 

Hvorfor det å respektere identiteten deres er viktig synes jeg nesten gir seg selv - vi snakker om en gruppe hvis kjønnsidentitet mange steder fremdeles regnes som en klinisk, mental lidelse (sånn som homofili for 40 år siden), og som møtes med misforståelser og fordommer i nesten alle samfunnsledd (jamfør denne tråden). Når noen fremdeles må kjempe med nebb og klør for at deres egen identitet skal anerkjennes, så er det ganske utidig når en esport-arrangør bestemmer seg både for å underkjenne identiteten, men også spre utdaterte transmyter. Som sagt, så tok de jo heldigvis til vett, og bestemte seg for at kvinneturneringen deres skal være åpen for alle kvinner.

Lenke til kommentar

Vel, at det var merkelig (for å si det mildt) mente jo alle andre også, og de har jo for lengst fulgt opp med å åpne turneringen for at alle lag kan ha nøyaktig så mange transkvinner de ønsker.

 

Hvorfor det å respektere identiteten deres er viktig synes jeg nesten gir seg selv - vi snakker om en gruppe hvis kjønnsidentitet mange steder fremdeles regnes som en klinisk, mental lidelse (sånn som homofili for 40 år siden), og som møtes med misforståelser og fordommer i nesten alle samfunnsledd (jamfør denne tråden). Når noen fremdeles må kjempe med nebb og klør for at deres egen identitet skal anerkjennes, så er det ganske utidig når en esport-arrangør bestemmer seg både for å underkjenne identiteten, men også spre utdaterte transmyter. Som sagt, så tok de jo heldigvis til vett, og bestemte seg for at kvinneturneringen deres skal være åpen for alle kvinner.

 

Jeg synes du gjør litt den feilen som mange du mener misforstår gjør, nemlig å sause sammen identitet og biologi. Det er to forskjellige ting, og det er jo helt sentralt i hvordan transpersoner (vanligvis) ønsker å behandles. Det går andre veien også, eventuelle forskjeller i biologi er ikke nødvendigvis noe angrep på noens identitet. Det er feks ingen "Utdatert myte" av menn gjør det (vesentlig) bedre i nesten alle sporter, at det i senere instans fører med seg at ikke kun indentitet er avgjørende i "ambivalente tilfeller", er ikke så overraskende, selv om man kanskje skulle ønske ting var litt enklere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Men regla er at hvis de skal ha esport til å være på lik linje med andre sporter, må de også overholde reglene for separate menn/kvinne turneringer. De som ikke vet hva esport er engang tenker bare "du ser jo ikke petter northug og mari bjørgen gå samme løp" eller "mike tyson og cecilia brækhus bokser jo ikke mot hverandre"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men det er ingenting i esport som tilsier at menn har noen fysiologisk fordel, altså har det forsvinnende lite å si.

 

Som nevnt, om dette er en inndeling som kun er foretatt kun på sosialt grunnlag, så burde man tillatte det. Forøvrig er det ting som tyder på at menn har en biologisk fordel, nemlig at de konsistent gjør det best.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det er ingenting i esport som tilsier at menn har noen fysiologisk fordel, altså har det forsvinnende lite å si.

 

Hvis menn ikke er bedre i esport, må det bety at alle kvinner som prøver seg er for late til å gjøre hva som trenges for å få resultater. Fordi det er ingen kvinner som har klart å få gode resultater innen esport, og det er mange kvinner som har prøvd, kvinner vi vet kan gjøre en innsats.

Lenke til kommentar

 

Hvis menn ikke er bedre i esport, må det bety at alle kvinner som prøver seg er for late til å gjøre hva som trenges for å få resultater.

 

Det må selvsagt ikke bety det. Det kan være et utall årsaker. Det mest nærliggende: dersom det i utgangspunktet er 92 prosent menn og 8 prosent kvinner som totalt spiller et bestemt dataspill over hele verden (I følge http://www.ign.com/articles/2013/10/18/league-of-legends-infographic-highlights-eye-popping-numbers var det slik i League of Legends i fjor), er det sannsynlig at gruppen med de 0,1% som er best i verden er fullstendig dominert av menn.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis menn ikke er bedre i esport, må det bety at alle kvinner som prøver seg er for late til å gjøre hva som trenges for å få resultater.

 

Det må selvsagt ikke bety det. Det kan være et utall årsaker. Det mest nærliggende: dersom det i utgangspunktet er 92 prosent menn og 8 prosent kvinner som totalt spiller et bestemt dataspill over hele verden (I følge http://www.ign.com/articles/2013/10/18/league-of-legends-infographic-highlights-eye-popping-numbers var det slik i League of Legends i fjor), er det sannsynlig at gruppen med de 0,1% som er best i verden er fullstendig dominert av menn.

 

 

Det er såklart et poeng, men det er mye skeivere i toppen, og viktigere, det er underbygd av en rekke andre sporter der det ikke er noen åpenbare fysiske forskjeller som gjør det. Dette er ikke bare LoL, det er omtrent samtlige spill, sjakk, snooker osv osv. Eneste moteksemplene jeg kommer på på stående fot er langdistanesvømming i åpent hav og spangridning.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er såklart et poeng, men det er mye skeivere i toppen, og viktigere, det er underbygd av en rekke andre sporter der det ikke er noen åpenbare fysiske forskjeller som gjør det. Dette er ikke bare LoL, det er omtrent samtlige spill, sjakk, snooker osv osv. Eneste moteksemplene jeg kommer på på stående fot er langdistanesvømming i åpent hav og spangridning.

 

AtW

 

 

Jeg er for så vidt enig, mitt innlegg var bare et svar til Civilix' påstand om at den eneste andre forklaringen enn at menn i utgangspunktet er bedre enn kvinner i esport er at kvinner er latere. Jeg tror som sagt ikke menn har anlegg for å være bedre i hverken sjakk eller esport, men jeg tror vi har anlegg for å interessere oss for å sitte lenge alene med nerdete ting. Jeg vil tippe hovedårsaken her er at kvinner som spiller disse spillene i gjennomsnitt har et mindre intenst forhold til å bli så god som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig, mitt innlegg var bare et svar til Civilix' påstand om at den eneste andre forklaringen enn at menn i utgangspunktet er bedre enn kvinner i esport er at kvinner er latere. Jeg tror som sagt ikke menn har anlegg for å være bedre i hverken sjakk eller esport, men jeg tror vi har anlegg for å interessere oss for å sitte lenge alene med nerdete ting. Jeg vil tippe hovedårsaken her er at kvinner som spiller disse spillene i gjennomsnitt har et mindre intenst forhold til å bli så god som mulig.

 

Hvis kvinner hadde mulighet til å hevde seg på nivå med menn innen esport, burde vi ikke i det minste se en anomali som hintet til dette? I sjakk har vi 2 kvinner ranka blandt verdens top100, så der har vi vertfall noe som hinter om at kvinner kan konkurrere med menn.

 

Selv om vi snakker om få % er det fortsatt snakk om millioner av kvinner som spiller daglig, jeg synes det er ganske krasst å si at den eneste grunnen til at de ikke lykkes er at de ikke jobber hardt nok.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis kvinner hadde mulighet til å hevde seg på nivå med menn innen esport, burde vi ikke i det minste se en anomali som hintet til dette?

 

Ikke nødvendigvis selvsagt. Jeg kan også komme på en rekke andre grunner som muligens bidrar til at det ikke finnes kvinner i toppen.

 

 

Selv om vi snakker om få % er det fortsatt snakk om millioner av kvinner som spiller daglig, jeg synes det er ganske krasst å si at den eneste grunnen til at de ikke lykkes er at de ikke jobber hardt nok.

 

Nå må du begynne å lese hva jeg faktisk skriver. Min hypotese var at kvinner i gjennomsnitt har en mer 'casual' tilnærming til spillingen. Og jeg har selvsagt aldri sagt at det er den eneste grunnen. Om du synes det er krasst, er det du som er overfølsom.

Lenke til kommentar

Fordi hele diskusjonen stammer fra en feilaktig oppfatning om at transkvinner kan "jukse" i turnering med å "egentlig" være menn rent fysiologisk.

 

Hvordan vet du det? Det er tydeligvis noen kvinnelige spillere som har protestert mot at man tillater transpersoner, i og med at dette er noe arrangøren har vurdert i det hele tatt. Men hvorfor har dette nødvendigvis med fysiologiske egenskaper å gjøre? Det har i denne tråden blitt nevnt mange andre (etter min mening langt mer sannsynlige) årsaker som kan rettferdiggjøre denne regelen.

Lenke til kommentar

Hvorfor denne plutselige fascinasjonen for semantikk? Bekymringen var at transkvinner hadde en uspesifisert, men på et eller annet vis urettferdig fordel i esport, og da står man ikke igjen med allverdens alternativer.

 

Jamfør også sitatet fra Garena - det sier ingenting om hvem som har uttrykt "bekymringer", bare at de hadde "snakket med noen", og at det motiverte den første avgjørelsen deres.

Lenke til kommentar

Hvorfor denne plutselige fascinasjonen for semantikk? Bekymringen var at transkvinner hadde en uspesifisert, men på et eller annet vis urettferdig fordel i esport, og da står man ikke igjen med allverdens alternativer.

 

Jamfør også sitatet fra Garena - det sier ingenting om hvem som har uttrykt "bekymringer", bare at de hadde "snakket med noen", og at det motiverte den første avgjørelsen deres.

 

Essensen er at menn er bedre en kvinner i omtrent alle sporter som finnes, jeg hadde vært veldig forsiktig med å avfeie en slik oppfatning som feilaktig med det i mente, det virker til å være basert på lite annet enn at du ikke finner en forklaring du synes høres naturlig ut. Men det er faktisk sånn at ting kan være tilfellet, selv om man ikke vet hvorfor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor denne plutselige fascinasjonen for semantikk? Bekymringen var at transkvinner hadde en uspesifisert, men på et eller annet vis urettferdig fordel i esport, og da står man ikke igjen med allverdens alternativer.

 

Jamfør også sitatet fra Garena - det sier ingenting om hvem som har uttrykt "bekymringer", bare at de hadde "snakket med noen", og at det motiverte den første avgjørelsen deres.

 

Jeg er heller ingen tilhenger av semantisk flisespikking, men når man diskuterer et så ladet tema som biologi og kulturell påvirkning bør man være presis! Jeg tolker i tillegg bekymringen på en helt annen måte enn du gjør, men den har blitt godt forklart tidligere i tråden. Og det virker ikke som om du ønsker å anerkjenne problemstillingen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...