Gå til innhold

– Kun én homofil, bifil eller transperson får være med på laget


Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe grunnen til at man deler opp i klasser for menn og kvinner her er det samme som i sjakk-turneringer, altså rent pragmatisk. Dersom man bare hadde hatt en åpen klasse ville det vært ekstremt få kvinner som deltok. Det er selvsagt ingen biologiske forskjeller som gjør menn naturlig bedre i dataspill eller sjakk enn kvinner, men det er antagelig en biologisk forskjell som gjør menn i gjennomsnitt mer interessert i disse aktivitetene. Asosiale nerde-aktiviteter som krever at man sitter og øver alene på et rom i time etter time, år etter år for å bli god (sjakk, gitarspilling, dataspill, etc) er gjennomsnittsgutten langt mer interessert i enn gjennomsnittsjenta.

 

Hvordan man skal forholde seg til trans-menn og -kvinner er et vanskeligere spørsmål, men jeg vil tro det beste hadde vært å være veldig rund i kantene i tolkningen av regelverket her. Blir det mot formodning et kjempeproblem, får man heller endre det til neste gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinneklasser er et logisk krav i konkurranse på høyt nivå som fordrer fysisk utfoldelse (av samme grunn som at vektklasser er det i kampsport), men jeg har til gode å bli overbevist om at det burde gjelde esport.

 

Jeg skrev [sic] fordi jeg ikke ville uttrykt meg slik som du gjør om transpersoner selv, rett og slett fordi det ikke er en spesielt hyggelig måte å formulere seg på.

 

Transsexual (adjective) is a medical definition, not a synonym for transgender, and should be avoided unless specifically discussing medical terminology and/or surgical treatment. It is (somewhat controversially) used to describe someone who undergoes sex reassignment surgery.

 

There are many varied and discrete surgical procedures. A person may opt for none, several or many. None of this is relevant to their gender identity, public life or, in fact, anyone besides the person they may or may not be in bed with. The irrelevance of medical procedures renders terms such as "pre-op" and "post-op" equally irrelevant and offensive.

 

The diversity of treatment and individual choices render the term "sex change" utterly nonsensical. It is also offensive and generally used purely to sensationalise.

 

Though a distinct subject, it is worth mentioning that intersex refers to someone whose biological sex is ambiguous. An intersex person may or may not identify as transgender; however, the two terms are not interchangeable or indeed interrelated. "Hermaphrodite" is outdated and offensive.

 

The following are also offensive and should never be used unless in direct quotation: "tranny" (whether as a contraction of transsexual or transvestite), "shim", "he-she", "she-male", "gender-bender", "transsexual" as a noun and similar epithets. Never use terms such as deception, masquerading, fooling, or pretending.

http://www.theguardian.com/media/mind-your-language/2014/feb/07/mind-your-language-transgender

 

Dette er det for øvrig ganske mange i tråden som kunne tatt med seg videre.

 

Om man så klarte den statistiske umuligheten å samle et helt lag med transkvinner, så ville en slik regel fremdeles vært fjollete, uklart motivert og - ut i fra ordlyden - basert på fordommer og rare hangups. Så nei, jeg ville ikke synes det var greit.

 

 

Ok, takk for avklaringen. Grunnen til at jeg spurte var følgende forumering: "Jeg tror ikke jeg ville synes en regel som åpent diskriminerte basert på kjønn var "ok" uansett rasjonalisering."

 

Da oppfatter jeg deg sånn som dette er noe du kun mener gjelder i sporter der forskjellen mellom kjønn er liten nok. Er ikke da problemet her at det er en kvinneklasse i det hele tatt? Om man først mener det er greit med en kvinneklasse, er det da så unaturlig at man har en definisjon av hva som er en kvinne eller ikke? Overgangen er jo glidene, men dette er et problem i all sport med kvinneklasser. Forøvrig er det jo nettopp medisinsk termer som gjerne bestemmer innen sport, det er ikke hva man tenker om seg selv som vanligvis bestemmer, det er biologiske faktorer, kromosoner osv. Derfor synes jeg transseksuelle er et greit begrep å bruke i en slik diskusjon.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe grunnen til at man deler opp i klasser for menn og kvinner her er det samme som i sjakk-turneringer, altså rent pragmatisk. Dersom man bare hadde hatt en åpen klasse ville det vært ekstremt få kvinner som deltok. Det er selvsagt ingen biologiske forskjeller som gjør menn naturlig bedre i dataspill eller sjakk enn kvinner, men det er antagelig en biologisk forskjell som gjør menn i gjennomsnitt mer interessert i disse aktivitetene. Asosiale nerde-aktiviteter som krever at man sitter og øver alene på et rom i time etter time, år etter år for å bli god (sjakk, gitarspilling, dataspill, etc) er gjennomsnittsgutten langt mer interessert i enn gjennomsnittsjenta.

 

Hvordan man skal forholde seg til trans-menn og -kvinner er et vanskeligere spørsmål, men jeg vil tro det beste hadde vært å være veldig rund i kantene i tolkningen av regelverket her. Blir det mot formodning et kjempeproblem, får man heller endre det til neste gang.

 

Det kan jeg nok være enig i, men jeg synes kanskje man er litt streng mot arrangørene her, det er ikke trivielt å velge riktig her, det er ingen svart/hvitt sak, og synes ikke valget deres er så ekstremt på styr, de har antakelig forsøkt å være inkluderende ved å spesifisere at det er greit i utgangspunktet (?)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det kan jeg nok være enig i, men jeg synes kanskje man er litt streng mot arrangørene her, det er ikke trivielt å velge riktig her, det er ingen svart/hvitt sak, og synes ikke valget deres er så ekstremt på styr, de har antakelig forsøkt å være inkluderende ved å spesifisere at det er greit i utgangspunktet (?)

 

 

Her er jeg selvsagt enig. Det å gå ut fra at arrangørene forsøker å være stigmatiserende og ikke pragmatiske, er å være veldig trangsynt.

Lenke til kommentar

Jeg tror hensikten deres sikkert var god, men også preget av en høy grad av uvitenhet som fikk det til å høres veldig bakstreversk ut. Så jeg har ingen problemer med å forstå reaksjonene.

 

I forhold til kvinner og esport så er det jo per i dag slik at de fleste store ligaer ikke opererer med ekskluderende kriterier for kjønn i noen retninger. Likevel er kvinner i et betydelig undertall når det gjelder profesjonell deltakelse, så turneringer som disse pleier å først og fremst å finne sted som en mulighet for profilering og fremheving av kvinnelige utøvere (og her, lag). Så vidt jeg vet er det ingen offisielle regler som ville hindret et rent kvinnelag eller blandede lag å delta i ting som LCS (eller TI, eller utøvere alene i WCS, etc.).

 

Med forbehold om at ikke det er helt annerledes for League of Legends (men Riot sine uttalelser i går tyder ikke på det), jeg følger ikke egentlig LoL.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Men hva er det jeg skal ta stilling til? Om jeg ville synes en slik regel var ok om det var "nesten bare transseksuelle [sic] på lagene"?

 

Litt av poenget her er at når man selv har retten til å definere hva man er kan også hvem som helst definere seg selv som transkvinne om en ønsker det. Da er det også en fare for at mannlige spillere "definerer" seg som transkvinner i turneringens tidsrom og kupper hele konkurransen.

Lenke til kommentar

Frykten for at det plutselig vil flyte over av transpersoner blir for meg litt latterlig. Minner meg om hvordan myndighetene i Russland er så redde for at landet skal flyte over av homofile hvis barn får vite om at de eksisterer, derfor må de ha forbud. Det hadde vært morsomt om ikke hele situasjonen var så tragisk.

 

Fri: Skriveleif.

 

Så lenge vi legger vekt på at alle skal få lov til å være og identifisere seg som den de føler seg som, og konkurransen ikke har noen regler mot transpersoner, så vil det være fort gjort å kuppe konkurransen ved å si at "i dag føler jeg meg som en kvinne".

Lenke til kommentar

 

Men hva er det jeg skal ta stilling til? Om jeg ville synes en slik regel var ok om det var "nesten bare transseksuelle [sic] på lagene"?

 

Litt av poenget her er at når man selv har retten til å definere hva man er kan også hvem som helst definere seg selv som transkvinne om en ønsker det. Da er det også en fare for at mannlige spillere "definerer" seg som transkvinner i turneringens tidsrom og kupper hele konkurransen.

 

 

Jeg har utrolig vanskelig for å godta at dette skal være en reell bekymring for noen.

Lenke til kommentar

 

 

Men hva er det jeg skal ta stilling til? Om jeg ville synes en slik regel var ok om det var "nesten bare transseksuelle [sic] på lagene"?

 

Litt av poenget her er at når man selv har retten til å definere hva man er kan også hvem som helst definere seg selv som transkvinne om en ønsker det. Da er det også en fare for at mannlige spillere "definerer" seg som transkvinner i turneringens tidsrom og kupper hele konkurransen.

 

 

Jeg har utrolig vanskelig for å godta at dette skal være en reell bekymring for noen.

 

 

Så da er det greit om et guttelag melder seg på i jenteturneringen og vinner, om de sier at de føler seg som kvinner? Om alt som skal til er å si at man føler seg som kvinne kan de beste guttelagene kapre hele turneringen. Nå vet ikke jeg hva premien er, men om det er noe å hente på det blir jo spørsmålet hvorfor de ikke skulle gjøre det.

Lenke til kommentar

 

 

Frykten for at det plutselig vil flyte over av transpersoner blir for meg litt latterlig. Minner meg om hvordan myndighetene i Russland er så redde for at landet skal flyte over av homofile hvis barn får vite om at de eksisterer, derfor må de ha forbud. Det hadde vært morsomt om ikke hele situasjonen var så tragisk.

 

Fri: Skriveleif.

Så lenge vi legger vekt på at alle skal få lov til å være og identifisere seg som den de føler seg som, og konkurransen ikke har noen regler mot transpersoner, så vil det være fort gjort å kuppe konkurransen ved å si at "i dag føler jeg meg som en kvinne".

Skulle det bli et reelt problem bør administratorene ta stilling til det der og da. Jeg har svært vanskelig for å se for meg at noe slikt skal skje, og klarer ikke komme på mange tilfeller der dette har skjedd i e-sport eller idrett. Ja, jeg vet det har vært noen anklager om slikt i damefotball, men det burde være viktigere å åpne for at alle kan delta enn å legge ned slike merkelige prinsipielle føringer som ender opp med å stenge en definert gruppe menesker ute.

Lenke til kommentar

Så da er det greit om et guttelag melder seg på i jenteturneringen og vinner, om de sier at de føler seg som kvinner? Om alt som skal til er å si at man føler seg som kvinne kan de beste guttelagene kapre hele turneringen. Nå vet ikke jeg hva premien er, men om det er noe å hente på det blir jo spørsmålet hvorfor de ikke skulle gjøre det.

Det slår meg at du kanskje ikke helt forstår eller respekterer transidentiteter?

 

Jamfør for øvrig det Arodem sa.

Lenke til kommentar

 

 

Frykten for at det plutselig vil flyte over av transpersoner blir for meg litt latterlig. Minner meg om hvordan myndighetene i Russland er så redde for at landet skal flyte over av homofile hvis barn får vite om at de eksisterer, derfor må de ha forbud. Det hadde vært morsomt om ikke hele situasjonen var så tragisk.

 

Fri: Skriveleif.

Så lenge vi legger vekt på at alle skal få lov til å være og identifisere seg som den de føler seg som, og konkurransen ikke har noen regler mot transpersoner, så vil det være fort gjort å kuppe konkurransen ved å si at "i dag føler jeg meg som en kvinne".

Skulle det bli et reelt problem bør administratorene ta stilling til det der og da. Jeg har svært vanskelig for å se for meg at noe slikt skal skje, og klarer ikke komme på mange tilfeller der dette har skjedd i e-sport eller idrett. Ja, jeg vet det har vært noen anklager om slikt i damefotball, men det burde være viktigere å åpne for at alle kan delta enn å legge ned slike merkelige prinsipielle føringer som ender opp med å stenge en definert gruppe menesker ute.

 

 

Så lenge vi fremholder at alle skal få være det de føler seg for så er det ingenting i veien for at en hvilken som helst gutt kan si at han føler seg som en jente under turneringen, uavhengig av om han gjør det. Om du gir noen muligheten til å dra med seg en "lett" premie fra en turnering ved å si at de føler seg som kvinner en dag er det en stor sjanse for at de gjør det. Da gjør du i praksis turneringen åpen for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så da er det greit om et guttelag melder seg på i jenteturneringen og vinner, om de sier at de føler seg som kvinner? Om alt som skal til er å si at man føler seg som kvinne kan de beste guttelagene kapre hele turneringen. Nå vet ikke jeg hva premien er, men om det er noe å hente på det blir jo spørsmålet hvorfor de ikke skulle gjøre det.

Det slår meg at du kanskje ikke helt forstår eller respekterer transidentiteter?

 

Jamfør for øvrig det Arodem sa.

 

 

Innlegget ditt er irrelevant for det jeg skriver. Du trenger ikke identifisere deg som kvinne for å si at du gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ok, men da venter vi, også ser vi om det dukker opp noen lag fulle av folk som har erklært seg for transkvinner utelukkende for anledningen - så sikrer vi at diskusjonen forblir relevant. Du får unnskylde hvis jeg fremdeles ikke tror at det er en realistisk ting å bekymre seg for.

 

Tolker det forresten som et ja.

Lenke til kommentar

Nei, ok, men da venter vi, også ser vi om det dukker opp noen lag fulle av folk som har erklært seg for transkvinner utelukkende for anledningen - så sikrer vi at diskusjonen forblir relevant. Du får unnskylde hvis jeg fremdeles ikke tror at det er en realistisk ting å bekymre seg for.

 

Tolker det forresten som et ja.

 

Du tolker innlegget mitt som et ja til at jeg ikke respekterer transpersoner? Jeg har like mye eller lite respekt for dem som for hvem som helst andre, men jeg skriver ganske klart at så lenge man har et regelverk som tillater en hvilken som helst mann å delta i en konkurranse for kvinner ved å lyve, så er det en stor sjanse for at en del vil gjøre nettopp det, om belønningen er stor nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal slite ganske kraftig med leseforståelsen for å mene at herzeleids innlegg har noe med respekt for transidentiteter å gjøre. Det er vel snarere en bekymring for at "cis-menn" vil kunne utnytte et smutthull i regelverket. Den bekymringen er selvsagt helt grei, men man må nesten kunne stole på at folk er såpass oppegående at dette ikke blir noe problem. Uskrevne regler og 'fair play' fungerer fint i nesten alle andre sporter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man skal slite ganske kraftig med leseforståelsen for å mene at herzeleids innlegg har noe med respekt for transidentiteter å gjøre.

Takk, godt noen skjønner det :)

 

Det er vel snarere en bekymring for at "cis-menn" vil kunne utnytte et smutthull i regelverket. Den bekymringen er selvsagt helt grei, men man må nesten kunne stole på at folk er såpass oppegående at dette ikke blir noe problem. Uskrevne regler og 'fair play' fungerer fint i nesten alle andre sporter.

 

Jeg håper selvfølgelig og på det beste, men samtidig så vet vi jo hvor mye rart som er på nettet og i en del spill. Med tanke på hvor mange som jukser og troller i diverse spill så er jeg redd for at en slik mulighet vil være å henge opp en gulrot foran feil type folk. Samtidig har det vell vært tilfeller før der jenter i turneringer blir beskyldt for å la gutter spille for seg, så kanskje fremtiden er felles turneringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...