Gå til innhold

Windows 10 (mobile). Do great things.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg hadde utviklet apper for smartphones i håp om å tjene penger på det, så hadde jeg også utviklet for iOS og Android først, så jeg har ikke noe problem med å forstå at Windows Phone/Mobile i beste fall kommer på 3. plass i det løpet.

 

Dvs. samme plassering som 'Linux' har på PC OS-siden. Men der kan de som vil kjøre 'Linux' velge og vrake i PC-hardware; det samme kan man ikke si om de som gjerne vil kjøre Windows Phone/Mobile - der er vi avhengige av at Microsoft holder hardware-plattformen i live. (HTC, LG, osv. vil neppe fortsette å lage Windows Mobile-produkter dersom Microsoft slutter med det.)

 

Så med dagens situasjon, uten at markedet tar en uventet kursendring som kan gi Microsoft en ny sjanse, så er jeg ikke så sikker på at Windows Mobile fortsatt er blant oss om 3 år. Med flere og flere Microsoft-apper på både iOS og Android, trenger ikke overgangen fra Windows Phone/Mobile bli så brutal, men helt uten smerte og bismak blir den neppe.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke oppdatert til .71 på min Lumia 925. Nedlasting feiler. Samme beskjed etter å ha prøvd igjen. Har restartet, lastet ned alle oppdateringer fra Store, innrullert mobilen i Insider-programmet igjen via appen...

 

Det kan jo skyldes en server-glitch hos Microsoft også - som løses ved at 'tiden går'.

 

Jeg har en 920 som ikke lenger er med på Insider-kjøret, men jeg har fått flere 'cumulative updates' for build 10586 etter at jeg meldte meg ut. Den siste var .71 som jeg installerte på tirsdag. (Opp fra .63 ; kan det stemme?)

 

Jeg lurte fælt da den første oppdateringen etter utmeldingen kom, for den hadde 'insider preview' i navnet, men så lenge jeg er på build number 10586, så er det vel ok. (?)

Lenke til kommentar

Kaster litt bensin på bålet jeg. To artikler fra en meget respektert Microsoft-journalist som jeg har linket til tidligere. Nemlig Paul Thurrott. Bør samtidig nevne at han til tider oppfattes som grumpy...

 

The Long, Slow Decline of Windows Phone

 

Windows phone didn’t just die, it officially died last July. And while it’s fair to say that Windows phone will indeed continue to limp along regardless, it’s not fair to say that nothing has changed. With every passing day, Satya Nadella’s inevitable decision for Windows phone becomes closer. And clearer.

 

 

Dead? What’s Next for the Windows Phone Fan

 

To be clear, Windows phone is dead. Or, more aptly, Windows phone is a zombie, the walking dead: As I’ve been noting since last July when Microsoft capitulated the smart phone market to Android and iPhone, the money-losing and unpopular Windows phone is being is being kept in the market only artificially, and with vastly reduced resources, so that Microsoft can figure out what to do next. (And this is not semantics. If Microsoft didn’t have near limitless financial resources and many successful products, Windows phone would have been put out to pasture long ago.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kaster litt bensin på bålet jeg. To artikler fra en meget respektert Microsoft-journalist som jeg har linket til tidligere. Nemlig Paul Thurrott. Bør samtidig nevne at han til tider oppfattes som grumpy...

 

The Long, Slow Decline of Windows Phone

 

Windows phone didn’t just die, it officially died last July. And while it’s fair to say that Windows phone will indeed continue to limp along regardless, it’s not fair to say that nothing has changed. With every passing day, Satya Nadella’s inevitable decision for Windows phone becomes closer. And clearer.

 

Dead? What’s Next for the Windows Phone Fan

To be clear, Windows phone is dead. Or, more aptly, Windows phone is a zombie, the walking dead: As I’ve been noting since last July when Microsoft capitulated the smart phone market to Android and iPhone, the money-losing and unpopular Windows phone is being is being kept in the market only artificially, and with vastly reduced resources, so that Microsoft can figure out what to do next. (And this is not semantics. If Microsoft didn’t have near limitless financial resources and many successful products, Windows phone would have been put out to pasture long ago.)

"Grumpy"? Mannen er idiot

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mannen er en av de respekterte Microsoft-fansene i verden. Han har dekket dem i tiår, og til og med skrevet bøker om Windows Phone. 

 

Alle innser at Windows Phone er døende nå. Til og med Microsoft som tydeligvis har lagt Lumina-navnet dødt og ikke har en eneste ny telefon i pipelinen. 

 

Hva hadde folk sagt om de visste at ingen i hele verden planla en eneste ny iOs- eller Androidtelefon? At "neste år tar iOs/Android over!"? Neppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mannen er en av de respekterte Microsoft-fansene i verden. Han har dekket dem i tiår, og til og med skrevet bøker om Windows Phone. 

 

Alle innser at Windows Phone er døende nå. Til og med Microsoft som tydeligvis har lagt Lumina-navnet dødt og ikke har en eneste ny telefon i pipelinen. 

 

Hva hadde folk sagt om de visste at ingen i hele verden planla en eneste ny iOs- eller Androidtelefon? At "neste år tar iOs/Android over!"? Neppe. 

Alle vet jo også at iPhone er gammeldags den dagen den lanseres. har alltid vært sånn siden iPhone 3 kom ut...

 

Er du ferdig med brønnpissingen din nå?

Lenke til kommentar

Er du ferdig med brønnpissingen din nå?

Ikke egentlig. Det er merkelig hvor blinde folk kan bli av å like et OS - du tror i fullt alvor at Windows Phone 10 har en lys fremtid, med salg som har ligget flatt på 2-3% de siste tre årene, en app-plattform ingen bruker og en eier som ikke lenger har noen telefoner på vei?

 

Jeg forstår at MS vil holde liv i plattformen i et forsøk på å redde den nye Windows-plattformen og få utviklere bort fra Win32, men jeg ser ikke gevinsten fra brukernes side. Om ikke utviklerne går over til Universal apps (eller hva det nå heter i år) snart blir MS aldri noensinne kvitt Win32, og da får de aldri laget noe nytt og skikkelig spennende. Det er synd for både brukerne og MS. Men at noe er synd gjør ikke at det ikke er sant, dessverre.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke egentlig.

Synd...

:sleep:

 

 

 

... så over til meninger som faktisk betyr noe:

Hvilke USB-C-kabler bør man kjøpe?

 

Synes de er forholdsvis dyre enda. Og eBay-kablene jeg prøvde meg på fungerte ikke, og det er visstnok ikke alle som lager de rett engang. Litt overrasket at det skal være så vanskelig.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Er du ferdig med brønnpissingen din nå?

Ikke egentlig. Det er merkelig hvor blinde folk kan bli av å like et OS - du tror i fullt alvor at Windows Phone 10 har en lys fremtid, med salg som har ligget flatt på 2-3% de siste tre årene, en app-plattform ingen bruker og en eier som ikke lenger har noen telefoner på vei?

 

Jeg forstår at MS vil holde liv i plattformen i et forsøk på å redde den nye Windows-plattformen og få utviklere bort fra Win32, men jeg ser ikke gevinsten fra brukernes side. Om ikke utviklerne går over til Universal apps (eller hva det nå heter i år) snart blir MS aldri noensinne kvitt Win32, og da får de aldri laget noe nytt og skikkelig spennende. Det er synd for både brukerne og MS. Men at noe er synd gjør ikke at det ikke er sant, dessverre.

 

This, this, this and thanks for all the ...this! :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen ganger må man bare innse at man sitter med en Betamax-maskin i en verden full av VHS-kassetter ...

Et veldig godt eksempel. Markedskreftene styrer alt.

 

Husker godt vi nettopp hadde kjøpt en betamax maskin på en elektromesse når de ennå ikke var å få kjøpt noe sted ellers. Leide noen filmer stund og etterhvert ble betamax hylla i videobutikken stadig mindre. Dog var den strålende å ta opp tv-sendinger og "host" kopiere med. For ikke å snakke om Betamax 2000 som en bekjent kjøpte som kunne ta opp på begge sider ved å snu kassetten. :p (eller var det video 2000 den het, husker ikke i farten).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg kom selv veldig sent til videokassettstadiet så "kampen" var forlengst over da jeg kjøpte min første VHS-maskin, men jeg var en av de luringene som tenkte at HD-DVD var det store nye for en ti års tid siden. Jeg satt vel med både Apollo 13 og King Kong + 3-4 andre filmer på HD-DVD, før de som sto bak HD-DVD kastet inn håndkleet og erkjente at BluRay hadde vunnet.

Lenke til kommentar

Mine tanker om Lumia 950 etter å ha brukt den i to mnd: Telefonen burde aldri vært lansert med den tilstanden W10M var i på lanseringstidspunktet. Telefonen startet på nytt av seg selv 2-3 ganger daglig.

 

Var kjapp med å komme meg på fast ring, men det var først en av oppdateringene i januar som fikset problemet. Så måtte lide alt for lenge med dette problemet.

 

Det mest irriterende problemet nå er at multitasking med flere apps funker helt bedritent.

 

Når jeg går fra en app til en annen, og tilbake igjen, hender det appen fryser og lukker seg, og informasjonen i appen forsvinner. Noe som betyr at du mister beskjeder som blir sendt på f.eks WhatsApp.

 

På den lyse siden så virker telefonen mye kvikkere enn både iPhone 6 og Sony Z3, som er de to jeg kan sammenligne med. Sikkert fordi W10M er mer lettdrevent.

 

For meg som bor i Oslo er utvalget av apper helt ok, med Ruter, NSB, Vipps.. Som funker helt greit. Desverre er nesten alle appene på nivået Android hadde for 5 år siden. Savner velpolerte apper med all den nyeste funksjonalitet som finnes på andre plattformer.

 

Windows er på ballen med oppdateringer, går vel knappe to uker mellom hver fiks på OS og egne apper. Synd resten av appene henger etter.

 

 

Telefonen blir ubehagelig varm under lading, men ikke så ille som den var den første uka.

 

Edge leseren er ok - mye potensiale, bedre I helt standard bruk enn Chrome på Android, men klønete håndtering av å ha flere vinduer åpne trekker veldig ned. Har du to åpne vinduer og bytter mellom disse vil siden lastes inn helt på nytt i 90% av tilfellene.

 

Kamera og samtalekvalitet er på nivå med alle andre flaggskip.

 

Telefonen er god å holde i og godt bygd, til tross for mye plast.

 

Men.. Multitasking og apper må fikses, ellers blir det Android når behovet melder seg for ny telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...