Gå til innhold

Hjelp Til Stasjonær Gaming PC til ca. 15000,-


Anbefalte innlegg

Det du IKKE skal spare penger på i et PC bygg er Strømforsyningen, dette er den viktigste komponentene du har i PCen din!

Kjøper du jalla PSU, så skal det ingenting til for at den tar med seg resten av systemet viss den feiler, kjøper du en god PSU, så tar den kun seg selv og lar andre komponenter være.

 

Samt en god PSU, gir jevn strøm som komponentene bruker.

En jalla PSU gir det ustabil strøm og sliter du delene dine!

 

 

 

 

Edit:

Kun idioter som ikke har peiling på PC kjøper jalla PSU!!!!! Dette kan de fleste som har en smule peiling på her på forumet gå god for!!!!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi, du taper penger, og du bør ikke kjøpe en jalla psu som du skal bruke i 8mnd.. på et brenn nytt X99 system.

 

 

 

Men nå er det jo ikke snakk om en jalla PSU akkurat. Dere får det jo til å høres ut som den er laget av reservedeler funnet på dynga i kina. Den er jo tydeligvis ikke så elendig.

 

Av 676 annmeldelser på Amazoon så har den 472 fem stjerner og 92 fire stjerner. Samme historie hos bestbuy

 

Reviewene jeg har lest (slik som denne) setter den i ett godt lys også. Så hva er problemet med denne PSUen sånn egentlig???

Lenke til kommentar

Det du IKKE skal spare penger på i et PC bygg er Strømforsyningen, dette er den viktigste komponentene du har i PCen din!

Kjøper du jalla PSU, så skal det ingenting til for at den tar med seg resten av systemet viss den feiler, kjøper du en god PSU, så tar den kun seg selv og lar andre komponenter være.

 

Samt en god PSU, gir jevn strøm som komponentene bruker.

En jalla PSU gir det ustabil strøm og sliter du delene dine!

 

 

 

 

Edit:

Kun idioter som ikke har peiling på PC kjøper jalla PSU!!!!! Dette kan de fleste som har en smule peiling på her på forumet gå god for!!!!

 

Men etter hva jeg har lest av reviews av denne PSUen, så gir den jevn strøm og er en god PSU. Så da lurer på hva du vet spesifik angående denne PSUen som gjør at du kan distansere deg fra alle "idiotene" som anbefaler denne PSUen?

Lenke til kommentar

Laget av produsenten CWT, som er en midt på tre produsent.

 

Bruker billige komponenter som gir mye problemer.

 

Anbefaler deg sterkt å holde deg til gode PSUer, finnes mange billige, men fortsatt gode PSUer!

Feks CS serien til Corsair kan anbefales til billige oppsett!

Men en god tommelfinger regel. bruk minst 10% av budsjettet ditt på PSU!

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv PC for 9200kr med mus, tastatur og skjerm. PSU for 1000 :p

God PSU er ikke spesielt dyrt, og hvis du investerer litt mer er komponentene tryggere og du har en del som godt kan holde til:

Heftig gaming PC #1

Gaming Pc #2 senere

Lett arbeids PC #3

og muligens til HTPC til slutt :)

 

Gidder ikke å argumentere mer med TS siden alt fornuftig blir avfeid asap... :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å ha x99 med tanke på fremtiden?

 

Det kommer sikkert en dag jeg vil oppgradere prosessor, minne osv, og da tenker jeg det må være bedre å ha x99. Eller tar jeg feil her?

 

Min tanke er at ting som hovedkort, CPU og GPU bør være så bra som mulig i begynnelsen og heller oppgradere billigere komponenter som PSU og minne ved behov.

 

Nja .. Det er vel ikke så enkelt. Intel har operert med Tick Tock mhp utgivelse av plattformer, hvor Tick ikke er så spennende (krymping av DIE, selve chip'n .. 32nm .. 22nm osv) og Tock er ny arkitektur.

X99 er siste entusiastplattform, men det er ikke det samme som at den er smarteste valg ifm alle mulige oppgaver. Ofte ser man at en 4 kjerner (med eller uten HT) vil yte like bra som en 6 eller 8 kjerner (med HT). Dette gjelder spesielt i spill. Noen få spill drar nytte av flere kjerner, de fleste gjør ikke.

 

Future Proof eksisterer ikke i dette markedet, så planlegge for fremtiden mhp valg av hovedkort/plattform er ikke relevant.

 

Hvis du skal utføre oppgaver som krever flere kjerner/tråder, veldig mye minne (RAM) eller ha mer enn 2 skjermkort så kan du se i retning X99, og da helst 5960X. Hvis du bare vil ha siste topp plattform, så kan du også se i denne retning :)

 

Hvis du skal spille, surfe og mer vanlige ting (ingen tung redigering av video f.eks) så får man mer igjen for pengene ved å gå for forbrukerplattformen. Der har du i7 4790K (Haswell Refresh) på toppen per nu, med Broadwell like rundt hjørnet. Merk at Broadwell skal passe på samme hovedkort som Haswell (Refresh) da Broadwell er en Tick. Broadwell er nok ikke sååå spennende for vår del. Skylake kommer senere i år, dette er en Tock, og vil kreve nytt hovedkort og er nok mer spennende.

 

X99 med 5960X vil være toppmodellen er god stund til, men det er ikke det samme som at alle bør kjøpe den. 5820K du har sett på er en flott prosessor, men siden budsjett er en faktor her så syntes jeg du skal iallfall vurdere å endre dette valget. Sånn jeg ser det kan du få X99 med 5820K og DDR4 (med litt middels øvrig hardware) eller Z97 med 4790K og DDR3, med bedere kvalitet på øvrig hardware, og mer klargjordt for SLI som du ønsker. Sistnevnte bygg vil gi mer rom i budsjettet for GTX 980 (med optimale luftkjølere).

 

Det man må tenke på er at ting som kabinett, SSD, HDD, PSU, kjøleløsning osv gjerne holder lenger enn selve plattformen (ytelsen). Så solide valg her kan lønne seg i lengden.

 

Gitt ditt budsjett ville jeg faktisk gått for:

- Socket 1150, 4790K og med et ASRock Z97 OC Formula hovedkort. Gir masse rom mellom de to kortene du skal ha i SLI.

- En kvalitets PSU, gjerne EVGA G2 Supernova

- En billig og OK kjøler, Cooler Master 412S f.eks

- En god SSD, f.eks Samsung 850 Evo

- Et ATX kabinett med nok ekpansjons-slot'er til å støtte SLI på nevnt hovedkort, med montasje for vifte på sidepanelet.

- Og så da enten GTX 970 eller GTX 980 når du finregner på det. F.eks Asus Strix da som slår av viftene uten last (det samme gjør forøvrig PSU jeg nev`ner).

 

Dette er min personlige mening, gitt ditt budsjett. Dette er ingen fasit :)

Ønsker du X99 og GTX 980, og budsjettet allerede er sprengt ved å gå for det du setter opp i førsteposten, så syntes jeg du bare skal ta det.

 

Det som teller til slutt er at DU blir fornøyd med DITT kjøp.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke prøv å forklare denne idioten noe mer, han har nektet for et hvert konstruktivt forslag hittil.

 

Til TS (aka idiot): Kjøp setupet du har tenkt deg nå, så lenge du ikke kommer og syter om et år eller to :confused:

 

Vel, saken er at jeg må se på hva som er best for mitt behov. Vi to har selvføgelig forskjellige preferanser, og det er i mine øyne greit. Synd du ikke ser slik på det. Men la oss ta en oppsumering.

 

- Jeg vil ha GTX 980 fordi den er bedre enn GTX 970

- Pris i forhold til ytelse er ikke viktig for meg.

- SSD som holder seg bedre når den blir full er ikke viktig for meg, da systemdisken aldri er ment til å bli full

- Støy er ikke viktig for meg av grunner forklart tidligere i tråden.

- Fanboy argumentering som "jalla PSU" når nevnte PSU får gode reviews er umulig å forholde seg til. Det jeg derimot forstår er at PSU er viktig og at bare det beste er godt nok. Men her er som sagt planen å kjøpe en 1200W high end PSU når det blir nødvenig. Enn så lenge skjønner jeg lite av hvorfor det er nødvendig å oppgradere til en bedre PSU akkurat nå når det tydeligvis ikke trengs.

 

Det jeg er mest bekymret over er kjøleløsningen på 980. Problemet er at akkurat det kortet inngår i denne pakken, og om jeg velger vekk det, så faller hele pakken sammen. Derfor må jeg spørre meg selv om det vil være ett stort problem for akkurat meg, selv om jeg kjøper forslaget og argumentasjonen på hvorfor man skal velge ett kort med bedre kjøling.

 

Min nåværende konklusjon etter å ha sett flere tester på internett er at det skal gå greit så lenge man har god lufting på kabinettet. Og det har jeg. Det negative ser ut til å være mye støy. Men det er som sagt ikke noe problem for meg.

 

 

Selv om jeg ikke sluker det dere sier meg med hud og hår og går for det selv om det egentlig er det beste, betyr ikke at jeg ikke skjønner det. Men jeg er altså nødt til å finne en balansegang mellom pris, ytelse, kvalitet og hva som kan funke for meg. Da er det ikke nødvendigvis slik at det som er best for deg er det beste for meg.

 

Synd du ikke skjønner dette og får ett behov for å rakke ned på meg personlig. Det er skikkelig synd, men det er vel bare slik kommunikasjonen på internettforum har utviklet seg til å bli. Er man uenig, eller har en annen preferanse så er man visstnok også en idiot.

 

Takk for bidragene dine frem til du følte behovet for å kalle meg idiot. Jeg setter alltid pris på konstruktive svar, selv om jeg ikke nødvendigvis ser behovet eller er enig:)

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

 

Nja .. Det er vel ikke så enkelt.

 

Takk for ett godt innlegg. Skal bruke helgen på å tenke over hvilken type løsning jeg skal gå for. Uansett hva man velger å gå for så er det minuser og plusser. Skulle ønske jeg hadde 50K, så hadde jeg sluppet å måtte nedprioritere enkelte ting i første omgang.

 

Heldigvis er det flere omganger slik at man kan oppgradere det man nedproriterte til å begynne med:-)

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

Kjøpte oppsettet i åpningsposten på lørdag og er meget fornøyd så langt. Maskinen har vært oppe siden søndag, og så langt funker alt som det skal.

 

MSI sin Bios var oversiktlig og grei. Enkelt å finne fram, og enkelt å overklokke prosessor. SSD'en er lynrask, og jeg tviler sterkt jeg hadde merket noen forskjell på en av de andre modellene.

 

Grafikkortet virker supert. Har overklokket det med 215hz uten å måtte øke volten, men det er likevel stabilt. Høyeste målte temp med overklokkingen under fire timer med battlefield 4 på ultra i 1440p var 78 grader. Viften bevegde seg aldri over 44 %rpm. Tenker å tweake litt på vifteinnstillingene slik at jeg kan få ned temperaturen ett par grader, men 78 grader som maks er likevel ikke noe problem. Tipper gjennomsnittet var på ca 60-65 grader.

 

CPUen er overklokket til 4,3 Ghz i øyeblikket, og viser stabile og fine temperaturer. Litt usikker på hvor høyt jeg kan gå, men virker som jeg skal kunne klare ihvertfall 4,5 ganske greit med nåværende kjøler og PSU. Men her må jeg gjøre litt mer research før jeg vet hva som funker.

 

Systemet er stabilt, og har ikke crashet en eneste gang enda. Det betyr iallefall at "jalla" PSUen lever opp til sine gode reviews og leverer nok spenning. Selv under last med overklokking på både CPU og GPU. Lydmessig er systemet meget stille. Iallefall etter min standard. Jeg har til nå spilt mye på PS4, og jeg lover den konsollen bråker langt mer enn denne PC'en.

 

Så om jeg skal være helt ærlig er jeg glad jeg ikke stolte blindt på mange av tipsene i denne tråden. Joda, sikkert bedre komponenter på papiret, men i praksis så er det nok ikke nødvendig.

 

Men med argumenter som "fordi det er best", "jalla", og "kinakopi med reservedeler funnet på dynga", så er det jo tydelig at det er en del "fanboyisme" ute å går. Når man i tillegg blir "idiot" av å ikke bite på en slik type argumentasjon, så skjønner man at flere av bidragsyterne er relativt umodne og har vansker for å føre en konstruktiv og objektiv debatt. Tror ikke jeg bommer grovt om jeg sier at minst to av brukerne i denne tråden er under 16 år..haha.

 

 

Uansett, så er jeg en meget fornøyd med min PC. Så om noen andre titter innom denne tråden og er på utsikt etter noe av det samme, så kan jeg trygt anbefale dette oppsettet.

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

Du kjøpte CX psu?

 

:rofl:

 

Resten så greit ut.

 

Gratulerer med ny Psu, får håpe den varer 1 år, og ikke brenner opp :new_woot:

 

Kan jeg spør hva faen det har med alderen min og gjøre?

 

Du er sikkert litt eldre (muligens ikke, du vil jo ikke ta imot råd og tips) og virker laaaangt dummere enn det jeg er, ihvertfall med komponent valget ditt... ;)

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kjøpte CX psu?

 

:rofl:

 

Resten så greit ut.

 

Gratulerer med ny Psu, får håpe den varer 1 år, og ikke brenner opp :new_woot:

 

Kan jeg spør hva faen det har med alderen min og gjøre?

 

Du er sikkert litt eldre (muligens ikke, du vil jo ikke ta imot råd og tips) og virker laaaangt dummere enn det jeg er, ihvertfall med komponent valget ditt... ;)

 

Oi, traff jeg spikeren på hodet..haha.

 

Vel, alle tester jeg har sett av denne PSU'en er positive. Men du har sikkert testet den selv, eller hva?

 

Men jeg er iallefall fornøyd, så får tiden vise om den brenner opp eller ikke.

Lenke til kommentar

Sure, kult.

 

Vel, alle tester, sjekk jonnyguru du... Jeg kjøper ikke i jalla psu`er, That`s why..

 

Og hva fant du om CX 750m på Jonnyguru?

 

Jeg fant ikke noen test av CX 750m, men jeg fant en test av CX 600m. Som hadde godt resultat.

 

Jeg fant også denne tråden hvor en var bekymret over å ha hørt denne PSUen er "crap", og må si jonnyguru stod opp og forsvarte CX 750m her. Ja, greit nok. Low-end / mid -range PSU, men i forhold til pris så ser alle ut til å være enige om at dette er en helt OK PSU. Inkludert JonnyGuru.

 

Men du vet selvsagt bedre, ikke sant? :dribble:

 

 

Uansett så valgte jeg jo denne PSUen nettopp pga av lav pris, og gode tilbakemeldinger fordi jeg kommer til å oppgradere til en kraftigere PSU i løpet av året. Jeg tenker overkill og 1200W når jeg går over til SLi, og en kjekk liten hendig sak som CX 750m blir grei å ha i reserve. Ihvertfall når den funker såpass bra som den gjør og var så billig.

Endret av annonaki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...