Gå til innhold

Hjelp Til Stasjonær Gaming PC til ca. 15000,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Byttet ut hovedkortet med (Asus fordi de er best, har best bios og er mest kompatibel): https://www.komplett.no/asus-x99-a-socket-2011-3/822915

 

Byttet PSU til: https://www.komplett.no/corsair-rm650-650w-psu/796966

 

Byttet kabinett til fractal design R5. Ved å byttet disse delene vil pcen kunne bli svært stillegående. Lyd-dempende material hjelper MYE med støy!.

 

Byttet skjermkort til dette: https://www.komplett.no/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb-physx/824749 (viftene vil ikke gå mesteparten av tiden ;))

 

Kjøpt denne ssd-en, får ikke bedre ytelse for pengene: https://www.komplett.no/samsung-850-evo-250gb-ssd/828769

 

Dersom du har god tilstrømning av luft og god utlufting vil et med tre vifter være bedre, er det dårlige med dette vil et med "titan kjøler være best". I det kabinettet du har satt opp vil nok et med 3 vifter like seg best. Kjøper du et asus kort med 2 vifter vil det ikke være bråkete.

 

BTW ikke kjøp 980, kjøp heller 970. Du skal tross alt drive med enkel bilde og filmredigering (tror ikke du har noen deadline :p)

 

Laget en liste for deg, tok vekk vannkjøleren i samme slengen og byttet den med en noctua luftkjøler, du vil nok ha mest glede av en luftkjøler, litt overclocking er nok kanskje mulig med den jeg valgte:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1507608&su=CD575F2E-9D62-482C-BDCD-29C2998C2226

 

Luftkjøleren vil ikke komme i veien så lenge du bruker lavprofils minne :)

 

Dersom du skal ha høyprofilsminne vil jeg anbefale noctua NH-U14s

 

Hei, og takk for alle forslagene.

 

Problemet mitt her er egentlig budsjettet. 14500 som pakka i åpningsinnlegget koster er egentlig litt for mye, så jeg har faktisk ikke mulighet til å strekke meg opp til 16 300 nå. Så noen kompromiss er jeg nødt til å gjøre.

 

Gode tips, men dessverre blir totalpakke for dyr akkurat nå. Så jeg får heller satse på å oppgradere PSU og kjøling når jeg tenker på å begynne med overklokking og SLI. Og minnet får vi også ta etterhvert.

 

SSDen skal igrunn kun bli brukt til OS, og de aller viktigste programmene mine som Photoshop, audacity og after effects. Alt av spill og mindre viktig programmvare vil gå på andre SSDer som blir anskaffet etter behov og når lønna kommer på konto.

Lenke til kommentar

hmm, 980 er bortkastede penger. Basta.

 

 

Ja, det er nok riktig. På samme måte som at en bil til 600 000 er bortkastede penger når man tenker på at en bil til 10K kan være like driftsikker og gjør nøyaktig den samme jobben.

 

Men det fine med både datamaskiner og biler er at vi ikke snakker om hva som er nødvendig, men rett og slett om hva vi har lyst på. Jeg har lyst på en PC som yter best mulig i spill i forhold til hva jeg har råd til, og da er selvfølgelig 980 med sine ekstra 10% ytelse ovenfor 970 det opplagte valget.

 

Ihvertfall når man tenker fremover og har planer om SLI om 8-12 måneder.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du (som mange andre) tror at ytelse er det eneste, kvalitet og driftsikkerhet er også noe man burde ta med i betraktning. Bortsett fra det er det er minimal ytelsesøkning fra 970 til 980 og med mindre du ikke ser på bang for the buck i det hele tatt så er 970 et bedre valg.

Til alle andre her, vennligst få TS til å innse at en 970 sli er mye bedre enn en 980 og knapt dyrere samtidig som det er billigere "startpris" fakta vil nemlig ikke gå inn her...

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke sammenligne SLI og single kort. 980 SLI > 970 SLI .. Om det er verd penga? Nja .. det må folk se selv. Det er ikke alltid man handler med hue for å si det slik.

 

Personlig ville jeg gått for et annet skjermkort (kjøler), og jeg ville seriøst vurdert å planlegge litt for fremtidig SLI (som TS nevner). Er penger en issue så gå for 970 SLI ja.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du (som mange andre) tror at ytelse er det eneste, kvalitet og driftsikkerhet er også noe man burde ta med i betraktning. Bortsett fra det er det er minimal ytelsesøkning fra 970 til 980 og med mindre du ikke ser på bang for the buck i det hele tatt så er 970 et bedre valg.

Til alle andre her, vennligst få TS til å innse at en 970 sli er mye bedre enn en 980 og knapt dyrere samtidig som det er billigere "startpris" fakta vil nemlig ikke gå inn her...

 

Klart kvalitet og driftsikkerhet er viktig. Men nå er det vel ikke noen av komponentene i åpningsinnlegget som er direkte dårlige, er det det? Da tenker jeg ikke på ting som er marginalt bedre eller støy. For det vil jeg ikke merke noe til. Ytelse derimot vil jeg merke.

 

 

 

Så fakta går ikke inn, hva? Hva hjelper det med lavere startpris om sluttproduktet blir dårligere?

For jeg ser ikke på "bang for the buck". Jeg ser kun på "the bang" og sier "fuck the buck" ;-)

 

Joda, 970 Sli er sikkert mye bedre enn 980. Men da kontrer jeg å sier at 980 Sli er bedre enn 970 Sli. For målet mitt er faktisk 980 SLi.

 

Men jeg har ett problem. Og det problemet kalles ett budsjett. Dessverre så har jeg allerde oversteget det budsjettet hvis jeg går for oppsettet i åpningsposten, men det kan jeg utligne ved å leve på nudler og first prize produkter frem til neste lønning som er 15 februar. Men jeg kan ikke gå høyere enn 15K, for da har jeg ikke mulighet til å både betale husleie den 1. februar og kjøpe nok nudler til å overleve frem til den 15. feb,

 

Det er mitt dilemma. Så jeg har uansett ikke råd til 970 SLi nå, men jeg har råd til en stykk 980 nå, og dermed har jeg muligheten til å oppgradere til 980 Sli senere. Noe jeg ikke hadde hatt muligheten til om jeg kjøpte en stk 970 nå.

 

Så da tenker jeg det er bedre å gå for en stk 980 nå, og heller nyte de 10 ekstra FPSene jeg får på BF4 ovenfor 970. Dermed slipper jeg å sitte på en dyrere PSU jeg egentlg ikke trenger enda, og en bedre SSD som jeg sannsynligvis ikke kommer til å merke noe forskjell på.

 

Så min tanke er 980 nå, og ett fungerende system så får jeg heller spandere på meg...

- en skikkelig PSU når tiden er inne for oppgradering til Sli.

- bedre CPU kjøler når tiden er inne for overklokking av prosessor.

- bedre minne når DDR4 minnet er blitt bedre og billigere eller ved behov.

- bedre SSD når lommeboka tillater meg å kjøpe noe av det beste på markedet.

 

SSDen jeg kjøper nå skal forrøvrig kun brukes som systemdisk og for noen av de viktigste programmene mine. Den vil aldri bli i nærheten av full så jeg kommer nok ikke til å ha det store problemet med at hastigheten går ned når den fylles opp. Ellers tror jeg ikke at jeg kommer til å merke så mye til ~450MB kontra ~ 550MB i lese/skrive hastighet.

 

Jeg har allerede en SSD hvor spillene mine ligger, og jeg har en 2 TB HDD for generell datalagring.

Lenke til kommentar

Man kan jo ikke sammenligne SLI og single kort. 980 SLI > 970 SLI .. Om det er verd penga? Nja .. det må folk se selv. Det er ikke alltid man handler med hue for å si det slik.

 

Personlig ville jeg gått for et annet skjermkort (kjøler), og jeg ville seriøst vurdert å planlegge litt for fremtidig SLI (som TS nevner). Er penger en issue så gå for 970 SLI ja.

 

Ser på mange tester at 980 sli ligger rundt 20 FPS over 970 sli under gaming på 1440p. Om det virkelig er verdt penga?? Som du sier er det opp til hver enkelt å avgjøre det.

 

Men for meg er det faktisk verdt det. Når jeg først har en 144hz skjerm, så vil jeg jo gjerne ha høy nok FPS til å dra nytte av den også:)

Lenke til kommentar

Poenget er at når du kjøper 980 SLI så er det en høy sannsynlighet at det er kommet noe nytt som er en god del bedre, og med 970 sli så har du råd til "det nye" mye tidligere enn hvis du går for 980 sli.

980 sli = 10k

970 sli = 6-7k

Det ER en ytelsesøkning mellom den, og siden DU nevner et budsjett så sier jeg det logiske.Dropp de 20fpsene og kjøpen PSU som holder (10års garanti på den jeg nevnte). Du får også råd mer eller raskere RAM. Problemet når man bygger "det beste" er at i dataverdenen då blir det raskt det "nest beste" osv.

Hvilken oppløsning kommer du til å spille på 1440p?

Lenke til kommentar

Han vurderer referansekjøler.... :thumbdown:

Essensen blir det samme, bedre å oppgradere enn å betale 4k mer (50%) for noen stusslige FPS. Hvis du kjøper en EVGA SuperNova 850 g2 PSU så holder den mange år, det er bedre at du kjøper den med det samme og slipper å kjøpe ny PSU bår du har tenkt å kjøre SLI.

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar

Lener litt mot å droppe X99 her, og heller gå for Z97/4790K. Sparer sykt med spenn da, og mister egentlig ikke så enormt med ytelse i de fleste applikasjoner og spill.

 

Så du kan vurdere det også TS - slik at du kommer innafor budsjettet. Da tar du en god PSU og et annet skjermkort (kjøler) med en gang. Så sparer du opp til SLI så fort som mulig. Fordi: Mange som planlegger SLI drøyer det såpass lenge at man ender opp med å kjøpe gammel hardware den dagen man faktisk skal ha SLI. Du kan selvsagt kjøpe kort nr 2 på bruktmarkedet når den tid kommer. Men hvis du skal kjøpe i butikk bør du ikke vente for lenge. Prisene på forrige generasjon går som regel ikke ned selv om det er sluppet ny generasjon. Og det er litt surt å betale premium prislapp for forrige gen.

 

Bare en tanke :) Oppsettet ditt i førstepost er ikke horribelt altså, og man har alltids reklamasjon skal noe gå galt. Har du angrerett også? (14 - 30 - 45 dager elns).

Lenke til kommentar

Jeg ville gått ned til 970 for å få en bedre PSU en CX serien til Corsair, uff uff for en dårlig strømforsyning!!!

 

Evga SuperNOVA serien som blir anbefalt her er bare å: LØP Å KJØP!!!

Bedre PSU til den prisen skal du lete LENGE etter. Faktisk beste du får til den prisen! Å med 10års garanti i tillegg så er det egentlig røverkjøp til den prisen den ligger ute til nå, samme gjeder 850W versjonen også!

Lenke til kommentar

Poenget er at når du kjøper 980 SLI så er det en høy sannsynlighet at det er kommet noe nytt som er en god del bedre, og med 970 sli så har du råd til "det nye" mye tidligere enn hvis du går for 980 sli.

980 sli = 10k

970 sli = 6-7k

Det ER en ytelsesøkning mellom den, og siden DU nevner et budsjett så sier jeg det logiske.Dropp de 20fpsene og kjøpen PSU som holder (10års garanti på den jeg nevnte). Du får også råd mer eller raskere RAM. Problemet når man bygger "det beste" er at i dataverdenen då blir det raskt det "nest beste" osv.

Hvilken oppløsning kommer du til å spille på 1440p?

 

Det gjør det helt sikkert. Men da vil jeg likevel ha ett oppsett som er helt i toppen og kan stå over en generasjon eller to før jeg kjøper neste toppmodell.

 

PSU blir som sagt kjøpt når jeg trenger det. Og 850W vil ikke være nok. Jeg tenker minst 1200W. Overklokket 980 Sli pluss overklokking av CPU er noe som vil bli gjort i fremtiden. Da tror jeg det er greit med litt ekstra power.

 

Minne kan jeg vente til å oppgradere når DDR4 minnet er blitt bedre. Akkurat nå er det visstnok mye å gå på etter hva jeg har lest. Så det viktigste nå er ett minne som duger i mellomtiden.

 

 

Hvilken oppløsning jeg kommer til å spille på i 1440? For ett merkelig spørsmål, men hvis du virkelig ikke vet det selv så kan jeg fortelle deg at det er 2560x1440. Noe som forrøvrig er den samme oppløsningen som skjermen min. Derfor mener jeg også det er viktig å ha en så kraftig grafikkløsning som overhodet mulig slik at jeg faktisk får best mulig utbytte av både skjerm og pc. 20 ekstra FPS har faktisk betydning.

Lenke til kommentar

Han vurderer referansekjøler.... :thumbdown:

Essensen blir det samme, bedre å oppgradere enn å betale 4k mer (50%) for noen stusslige FPS. Hvis du kjøper en EVGA SuperNova 850 g2 PSU så holder den mange år, det er bedre at du kjøper den med det samme og slipper å kjøpe ny PSU bår du har tenkt å kjøre SLI.

 

Hvorfor er det bedre å kjøpe 850W nå? Jeg har ikke bruk for 850W nå. Men i fremtiden har jeg kanskje bruk for mer enn 850w da jeg har en prosessor som kan overklokkes, og to Sli som også kan overklokkes.

 

Da må det jo være bedre å gå for en meget billig 750w nå som duger til dagens oppsett og heller smekke til å kjøpe en skikkelig 1200W PSU når tiden er inne for SLi og overklokking?

Lenke til kommentar

Jeg ville gått ned til 970 for å få en bedre PSU en CX serien til Corsair, uff uff for en dårlig strømforsyning!!!

 

Evga SuperNOVA serien som blir anbefalt her er bare å: LØP Å KJØP!!!

Bedre PSU til den prisen skal du lete LENGE etter. Faktisk beste du får til den prisen! Å med 10års garanti i tillegg så er det egentlig røverkjøp til den prisen den ligger ute til nå, samme gjeder 850W versjonen også!

 

Hvorfor gå ned på grafikkortet nå, for å kjøpe en bedre PSU jeg ikke har bruk for enda?

 

Er det virkelig ikke bedre å kjøpe det beste grafikkortet som jeg kan ha glede av med en gang, og oppgradere PSU når jeg får bruk for det?

 

Jeg ser for meg at jeg trenger mer enn 850W i fremtiden, så om jeg hadde kjøpt Evga SuperNova så ser jeg likevel for meg at jeg må oppgradere PSU om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar

 

Han vurderer referansekjøler.... :thumbdown:

Essensen blir det samme, bedre å oppgradere enn å betale 4k mer (50%) for noen stusslige FPS. Hvis du kjøper en EVGA SuperNova 850 g2 PSU så holder den mange år, det er bedre at du kjøper den med det samme og slipper å kjøpe ny PSU bår du har tenkt å kjøre SLI.

 

Hvorfor er det bedre å kjøpe 850W nå? Jeg har ikke bruk for 850W nå. Men i fremtiden har jeg kanskje bruk for mer enn 850w da jeg har en prosessor som kan overklokkes, og to Sli som også kan overklokkes.

 

Da må det jo være bedre å gå for en meget billig 750w nå som duger til dagens oppsett og heller smekke til å kjøpe en skikkelig 1200W PSU når tiden er inne for SLi og overklokking?

 

Feil.

Lenke til kommentar

Lener litt mot å droppe X99 her, og heller gå for Z97/4790K. Sparer sykt med spenn da, og mister egentlig ikke så enormt med ytelse i de fleste applikasjoner og spill.

 

Så du kan vurdere det også TS - slik at du kommer innafor budsjettet. Da tar du en god PSU og et annet skjermkort (kjøler) med en gang. Så sparer du opp til SLI så fort som mulig. Fordi: Mange som planlegger SLI drøyer det såpass lenge at man ender opp med å kjøpe gammel hardware den dagen man faktisk skal ha SLI. Du kan selvsagt kjøpe kort nr 2 på bruktmarkedet når den tid kommer. Men hvis du skal kjøpe i butikk bør du ikke vente for lenge. Prisene på forrige generasjon går som regel ikke ned selv om det er sluppet ny generasjon. Og det er litt surt å betale premium prislapp for forrige gen.

 

Bare en tanke :) Oppsettet ditt i førstepost er ikke horribelt altså, og man har alltids reklamasjon skal noe gå galt. Har du angrerett også? (14 - 30 - 45 dager elns).

 

Er det ikke bedre å ha x99 med tanke på fremtiden?

 

Det kommer sikkert en dag jeg vil oppgradere prosessor, minne osv, og da tenker jeg det må være bedre å ha x99. Eller tar jeg feil her?

 

Min tanke er at ting som hovedkort, CPU og GPU bør være så bra som mulig i begynnelsen og heller oppgradere billigere komponenter som PSU og minne ved behov. Og det er vel igrunn ikke mulig slik jeg ser det nå å få så mye ytelse for pengene enn dette?

 

Derfor jeg laget tråden for å se om det finnes andre løsninger med bedre ytelse til samme pris. Kvalitet er selvsagt viktig med garanti og reklamasjon bør dekke den biten. Angrerett vet jeg ikke, så der kan vi vel egentlig ta ett utgangspunkt i ett nei.

Lenke til kommentar

 

 

Han vurderer referansekjøler.... :thumbdown:

Essensen blir det samme, bedre å oppgradere enn å betale 4k mer (50%) for noen stusslige FPS. Hvis du kjøper en EVGA SuperNova 850 g2 PSU så holder den mange år, det er bedre at du kjøper den med det samme og slipper å kjøpe ny PSU bår du har tenkt å kjøre SLI.

 

Hvorfor er det bedre å kjøpe 850W nå? Jeg har ikke bruk for 850W nå. Men i fremtiden har jeg kanskje bruk for mer enn 850w da jeg har en prosessor som kan overklokkes, og to Sli som også kan overklokkes.

 

Da må det jo være bedre å gå for en meget billig 750w nå som duger til dagens oppsett og heller smekke til å kjøpe en skikkelig 1200W PSU når tiden er inne for SLi og overklokking?

 

Feil.

 

Hva er det som er feil?

 

Du er nødt til å begrunne hvorfor for ellers vet jeg ikke hva du mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...