Gå til innhold

Ytringsfrihet i media borte?


Gjest Slettet-7WVSGN

Anbefalte innlegg

Ytringsfrihet handler bare of frihet fra statlig sensur. Det vil si, ikke helt, men det handler ikke om frihet fra privat sensur.

 

Klart det er sensur om Dagbladet fjernet ytringer de ikke støtter. Klart du kan være kritisk til dette. Du kan mene det er skadelig for samfunnet, at Dagbladet burde slippe alle til etc. etc. Men det er ikke et brudd på ytringsfriheten.

 

Dette er strengt tatt ikke noe å diskutere. Ytringsfrihet har en etablert definisjon. Hvis vi likevel skal lage en diskusjon av det blir det semantikk. Som alle diskusjonene om hvem som er eller ikke er ateister eller sosialister. Og det gidder jeg ikke.

Jo, det er noe å diskutere, fordi ytringsfrihet har ikke en etablert definisjon. F.eks. Oxford Dictonary sier at ytringsfrihet er

The right to express any opinions without censorship or restraint.

Hvor står det her at det bare handler om statlig sensur?

 

Hvis ytringsfrihet handler bare om statlig sensur. Hadde Kina ytringsfrihet under kulturrevolusjonen? Det var naturligvis mulig å bli straffet av staten, men privat sensur var det verste. Du måtte vise støtte til Mao, og vise at du er en kommunist, fordi det kunne ha grusome sosiale konsekvenser hvis du ikke gjorde det. Hadde staten ikke hatt støtte fra befolkningen, så hadde det vært langt lettere å utrykke sine meninger. Hvis ytringsfrihet ikke handler om både statlig og privat sensur, så blir ytringsfrihet et meningsløst ord. Vi bør derfor bruke en definisjon som gir mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss heller omtale det som "Ytringsfrihet2" så slipper vi all denne surmulingen og flisespikkingen.

 

Når det gjelder sensur på nettaviser er det et stort problem at mange innlegg slettet på grunn av at dem har en annen mening en avisens moderatorer.

Ikke nødvendigvis fordi alle har rett til å ytre seg hos private aktører.

Men fordi la oss si f.eks Dagbladet fremstiller at folk fest mener noe annet enn dem egentlig mener. Eks: Sletter man alle kommentarer som kritiserer Erna Solberg, men ingen som kritiserer Jens Stoltenberg vil andre lesere av kommentarfelt tro at Norges befolkning stort sett bare er fornøyde Erna, men missliker Jens.

 

 

Hadde avisene vært åpne om det hadde det vært en annen sak.

Hadde dem f.eks skrevet med fet skrift over kommentarfeltet "Alle inlegg som omtaler Erna Solberg vi bli slettet" hadde det forsåvidt vært greit, men saken er den at sensureringen skjer "bak lukkede dører" og man får en feil oppfattelse av hva folk egentlig mener når bare en part får talerstol.

 

Pressestøtte er noe som tildeles media fordi media skal være en forkjemper for ytringsfrihet, og si i fra når noe er feil. Når media tydeligvis ikke har denne funksjonen lenger mener jeg støtten burde fjernes, for i praksis er det penger som brukes til å støtte en spesifikk side av en sak, propaganda er vel et greit ord. Uansett, at staten ska sponse dette er ikke demokratisk.

Lenke til kommentar

Dagbladet klargjør sitt politiske ståsted veldig tydelig i lederen. Det er en misforståelse at aviser nødvendigvis skal være apolitiske og nøytrale.

 

Det skal sies at Dagbladet ofte publiserer innlegg som går imot avisens politiske synspunkt, men de er kjent for å moderere kommentarfeltet kraftig. Dersom Dagbladet var en enerådende aktør så kunne man snakket om at dette var et problem, men det fine med internett er mangfoldet. Dersom Dagbladet velger å ikke publisere dine idéer har du mange andre markedsplasser på internett der du kan bruke din ytringsfrihet.

 

Slutt å se på Dagbladet som talerstolen. Se på internett som talerstolen. Dersom Telenor kutter bredbåndet til alle som ytrer seg positivt om Erna Solberg har vi et demokratisk problem.

 

Og pressestøtten, som primært er momsfritak støtter selvsagt ikke en spesifikk side (hvilken? Norges største avis står på borgerlig side...). Den støtter alle som gir ut aviser. Så kan man diskutere den direkte støtten noen aviser får, men å tro at du får bedre debatt ved å fjerne momsfritaket virker merkelig.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

best debatt får man ved å la alle si sin mening.

Jeg kan selvfølgelig lage en egen hjemmeside og skrive meningen min der, men realistisk sett vil ikke mange få med seg den.

Folk flest er stort sett innom et par tre nettaviser og mail/fb daglig, og får ikke med seg hva jeg mener på min lille webside, derfor blir f.eks db selve talerstolen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tror at nettaviser som går over til å kreve fullt navn i kommentarfeltene skyter seg selv i foten mtp besøkstall. Kan nevne for eks E24 som jeg var en ivrig leser av før da de tillot anonyme innlegg i debattene, men etter at de tok i bruk Facebook sin debattfunksjon så har jeg helt sluttet å gå inn der. For morro skyld gikk jeg nå nettopp inn og sjekket kommentarfeltene på et par E24-artikler, og kan ikke si annet enn at det var stusselige greier. Der hvor det før kunne være 100+ innlegg så er det nå kanskje bare en eller to personer som har kommentert, og kvaliteten på innleggene er det "så-som-så" med.

 

Ellers har jeg tenkt litt på idé til en ny side: hva om man lagde en side som leste inn nyhetsartikler fra de største riksdekkende avisene, men bare at man i tillegg oppretter et kommentarfelt med muligheten for anonym kommentering på hver enkelt artikkel? En slags side hvor man fritt kan debattere nyheter fra de store riksavisene? Man kunne jo kallt denne 'portalen' for "Fri debatt" eller noe lignende. Ville en slik side blitt populær tror dere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja det å få en slik portal til å bli lagt merke til ville helt klart blitt en utfordring. Men om mange nok blir lei av å ikke kunne kommentere anonymt, da kunne man kanskje hatt suksess? Hva skulle man kallt en slik portal? fridebatt.no? kommenter-norske-nyheter.no?

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Ja det å få en slik portal til å bli lagt merke til ville helt klart blitt en utfordring. Men om mange nok blir lei av å ikke kunne kommentere anonymt, da kunne man kanskje hatt suksess? Hva skulle man kallt en slik portal? fridebatt.no? kommenter-norske-nyheter.no?

 

http://www.nyhetsspeilet.no/ ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nja tenkte ikke helt på en portal á la nyhetsspeilet. Tenkte mer en side som kun aggregerer nyheter fra de store riksavisene med muligheten for å kommentere anonymt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...