Gå til innhold

Nå har 18,5 millioner PlayStation 4-maskiner blitt solgt


Anbefalte innlegg

Prismessig kan man gotte seg over at XO blir stadig billigare å få tak i. Det er derimot ikkje tilfelle for PS4 og pga for høg pris(er ikkje verdt over 3k for min del) har eg ikkje skaffa meg denne konsollen enda. Er derimot snart klar med ny PC og ser difor ikkje for meg noko konsoll-kjøp med det første.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS4 forblir uaktuell så lenge PS+ kreves for å spille online.

 

Det er et typisk eksempel på at essensielle funksjoner til produktet er fjernet for å presse et abbonement på kunden. Men abbonementet er en pakkepris med en rekke andre ting som du egentlig ikke trenger - for å kunne forsvare en høyere pris.

 

I tillegg er det en tjeneste som stadig er utsatt for angrep på grunn av dårlig sikkerhet.

Lenke til kommentar

 

Tyst fra Xbox One

 

haha, love it....

Ikke direkte ment mot deg, men mer generelt mot folk som faktisk får en latter/godter seg fordi en konsoll gjør det dårligere enn en annen. Kunne du forklart meg hva som ligger bak? Jeg har selv en Wii U, og håper derfor at Nintendo skal gjøre det bra, slik at det produseres kvalitetsspill for konsollen også i fremtiden. Hvordan PS eller Xbox gjør det er ikke så interessant for meg. Det påvirker jo ikke meg som overhodet. Hva er greien med å rakke ned på en konsoll?

 

 

Ja det er helt latterlig, utrolig barnslig. Men ikke helt enig med deg allikevel, selv har jeg bare xbone foreløpig, men har veldig lyst til at både Sony og Nintendo gjør det bra. Dette vil gi meg og alle andre (uansett platform) bedre spill og løsninger, konkuranse driver utviklingen framover.

Endret av major_stuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tyst fra Xbox One

 

haha, love it....

Ikke direkte ment mot deg, men mer generelt mot folk som faktisk får en latter/godter seg fordi en konsoll gjør det dårligere enn en annen. Kunne du forklart meg hva som ligger bak? Jeg har selv en Wii U, og håper derfor at Nintendo skal gjøre det bra, slik at det produseres kvalitetsspill for konsollen også i fremtiden. Hvordan PS eller Xbox gjør det er ikke så interessant for meg. Det påvirker jo ikke meg som overhodet. Hva er greien med å rakke ned på en konsoll?

 

 

Noen selskaper representerer en retning i markedet man ikke ønsker, at det går dårlig med selskapet er derfor bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg betaler gjerne for et PSN+ abbonement akkurat som jeg betalte for et Gold og Silver på Live. Ingen problemer med det så lenge det bidrar til bedre tjenester og at aktørene overlever konsollpushingen.

 

Som de fleste andre ønsker jeg ikke et monopol blant konsollaktørene. Men som Atw sier er det også viktig at aktører som ikke lenger har livets rett avgår med døden slik at nye ting kan ta over.

 

Fremtiden innen spill er meget spennende nå. Vi har mobilplattformen, konsollene, PCene, streaming på full fart inn i store satsinger, mer og mer av type set-top konsoller, VR på full fart inn i spillindustrien osv.

 

Hva som faktisk vil vokse frem av alle disse satsingene de nærmeste 5 årene er utrolig spennende. Ønsket om en tidsmaskin blir stadig sterkere. I grunn lever vi i en så spennende tid ift. teknologi at det blir som en god tv-serie hvor man bare ikke klarer å vente på neste episode. Denne konsollgenerasjonen skuffet meg litt, men det var kun fordi aktørene hadde andre ønsker enn meg med denne generasjonen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg betaler gjerne for et PSN+ abbonement akkurat som jeg betalte for et Gold og Silver på Live. Ingen problemer med det så lenge det bidrar til bedre tjenester og at aktørene overlever konsollpushingen.

 

Som de fleste andre ønsker jeg ikke et monopol blant konsollaktørene. Men som Atw sier er det også viktig at aktører som ikke lenger har livets rett avgår med døden slik at nye ting kan ta over.

 

Om du er opptatt av fri konkurranse og mindre lock-in, hvorfor støtte konsoller i det hele tatt? De er plattformer som representerer mindre fri konkurranse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er definitivt konkuranse når man har 3-4 konsollaktører, hadde man kun hatt 1 hadde situasjonen vært annerledes. Hva du mener er jeg dog ikke sikker på.

 

Steam?

 

Se på PC eller mobil, åpne plattformer der en aktør ikke styrer hele økosystemet, alle kan lage sin PC, alle kan lage sin mobil, alle kan gi ut spillet sitt uten tillatelse "fra oven" (med unntak av noen mobilOS), utvalget og konkurransen er mye større. Både på software og hardware-siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du mener åpen hardware? Har inntrykk av at de fleste systemene rundt denne hardware er lukket uansett. Det er vel ellers kun uavhengige utviklere som ikke styres av store aktører.

 

Rundt konsoller er det lukket ja, ikke på åpne plattformer. På konsoll må jeg ha tillatelse fra konsolleier for å gi ut et spill, på feks PC kan jeg mekke det selv i kveld og gi det ut i morra tidlig, det er en vesentlig forskjell.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja som sagt man må være en uavhengig utvikler for å bare kunne mekke noe på gutterommet og gi det ut i morgen tidlig.

 

De fleste spillentusiaster støtter også uavhengige utviklere. Så det er da ikke noe sort/hvitt bilde der.

 

Hva er egentlig poenget ditt? Hvordan endrer det at konsollplattformene legger store begrensinger på hva som kan ut?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tyst fra Xbox One

 

haha, love it....

Ikke direkte ment mot deg, men mer generelt mot folk som faktisk får en latter/godter seg fordi en konsoll gjør det dårligere enn en annen. Kunne du forklart meg hva som ligger bak? Jeg har selv en Wii U, og håper derfor at Nintendo skal gjøre det bra, slik at det produseres kvalitetsspill for konsollen også i fremtiden. Hvordan PS eller Xbox gjør det er ikke så interessant for meg. Det påvirker jo ikke meg som overhodet. Hva er greien med å rakke ned på en konsoll?

 

 

Må innrømme at jeg synes det er bra at markedet straffer Microsoft etter den forferdelige starten de hadde denne generasjonen. Det vil forhåpentligvis føre til at de skjerper seg til neste gang, og at de må treffe tiltak som kommer forbrukerne til gode, slik de nå har gjort med pris og gode tilbud. På samme måte tror jeg Sony hadde veldig godt av at Microsoft gjorde det såpass sterkt i begynnelsen av forrige generasjon.

Lenke til kommentar

 

Ja som sagt man må være en uavhengig utvikler for å bare kunne mekke noe på gutterommet og gi det ut i morgen tidlig.

 

De fleste spillentusiaster støtter også uavhengige utviklere. Så det er da ikke noe sort/hvitt bilde der.

Hva er egentlig poenget ditt? Hvordan endrer det at konsollplattformene legger store begrensinger på hva som kan ut?

 

AtW

 

Et godt eksempel på stråmann?
Lenke til kommentar

 

 

Ja som sagt man må være en uavhengig utvikler for å bare kunne mekke noe på gutterommet og gi det ut i morgen tidlig.

 

De fleste spillentusiaster støtter også uavhengige utviklere. Så det er da ikke noe sort/hvitt bilde der.

Hva er egentlig poenget ditt? Hvordan endrer det at konsollplattformene legger store begrensinger på hva som kan ut?

 

AtW

 

Et godt eksempel på stråmann?

 

 

I såfall, svar gjerne på spørsmålet, hva er egentlig poenget ditt i denne konteksten? Hva har det med begrensingene med konsollplattformer som jeg skisserer å gjøre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg påpeker at man må være en uavhengig utvikler for å ha den friheten du nevnte i innlegget ditt. Samt at du mener at jeg (og sikkert andre) som støtter konsollaktører ikke støtter uavhengige utviklere som representerer friheten du nevner. Det er mulig å støtte flere parter i en slik sak. Den ene utelukker ikke den andre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Utan konsollane hadde vi ikkje fått di spilla den delen av spillindustrien pusher fram. Det blir ikkje som at utan konsoller vil vi få masse meir spill til PC-platformen. Hadde ikkje PC-platformen fått såpass konkurranse fra konsoll ville kanskje aldri Steam og liknande dukka opp. Nå har og konsoller teke indie-utviklere under vingene og den kvalitetssjekken di må innom er faktisk nødvendig for at ikkje ein eller anna fanatisk tulling skal kunne gi ut kva som helst på konsoll. Husk at konsoller er retta mot barn og familier noko som krever at spill er riktig aldersmerka osv. Poenget er at vi trenger mangfald og valgfrihet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg påpeker at man må være en uavhengig utvikler for å ha den friheten du nevnte i innlegget ditt. Samt at du mener at jeg (og sikkert andre) som støtter konsollaktører ikke støtter uavhengige utviklere som representerer friheten du nevner. Det er mulig å støtte flere parter i en slik sak. Den ene utelukker ikke den andre.

 

Nei, det må man ikke, et firma med ansatte har også friheten til å lansere ethvert spill de vil på ikke-konsollplattformene jeg nevnte. En frihet de nyter godt av.

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om å "ikke støtte uvhengige utviklere", det er du som dro i det. Man må ikke være en uavhengig utvikler for å ha nytte av at et firma ikke styrer hva du kan gi ut av kultur elelr ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Utan konsollane hadde vi ikkje fått di spilla den delen av spillindustrien pusher fram. Det blir ikkje som at utan konsoller vil vi få masse meir spill til PC-platformen. Hadde ikkje PC-platformen fått såpass konkurranse fra konsoll ville kanskje aldri Steam og liknande dukka opp. Nå har og konsoller teke indie-utviklere under vingene og den kvalitetssjekken di må innom er faktisk nødvendig for at ikkje ein eller anna fanatisk tulling skal kunne gi ut kva som helst på konsoll. Husk at konsoller er retta mot barn og familier noko som krever at spill er riktig aldersmerka osv. Poenget er at vi trenger mangfald og valgfrihet.

 

Nei, masse mer hadde man sikkert ikke fått, siden konsoller har utrolig få spill i forhold til PC, spesielt om man kun teller plattformunike spill. Men det hadde antakelig ført til en bedre spillhverdag for kundene.

 

Konsoller står ikke for mangfold og valgfrihet, de står for det motsatte, det er på e åpne plattformene mangfoldet og valgfriheten kultiveres, og jo sterkere de begrensede plattformene blir, jo mere kveles mangfoldet og valgfriheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg betaler gjerne for et PSN+ abbonement akkurat som jeg betalte for et Gold og Silver på Live. Ingen problemer med det så lenge det bidrar til bedre tjenester og at aktørene overlever konsollpushingen.

 

Som de fleste andre ønsker jeg ikke et monopol blant konsollaktørene. Men som Atw sier er det også viktig at aktører som ikke lenger har livets rett avgår med døden slik at nye ting kan ta over.

Om du er opptatt av fri konkurranse og mindre lock-in, hvorfor støtte konsoller i det hele tatt? De er plattformer som representerer mindre fri konkurranse.

 

AtW

 

Som sagt det er fulgt mulig å støtte flere markedsaktører her uten å utelukke det andre. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...