Gå til innhold

Stolt av din iphone?


Anbefalte innlegg

Hvorfor BBC's kun har tatt med Apple i denne aktuelle dokumentaren må du nesten spørre de om, det er det ingen her som kan gi deg svar på. ... Selv skjønner jeg ikke hvorfor akkurat det er så veldig viktig...

 

Å lage en dokumentar om alle er mye å gape over i en enkelt dokumentar, derfor tar man ofte for seg enkelte fabrikker eller selskaper om gangen av. Finnes jo mange dokumentarer om Samsung og H&M osv .. som kun handler om dem. Var dere også i de tråden og forsvarte dem? Nei det var dere ikke.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor BBC's kun har tatt med Apple i denne aktuelle dokumentaren må du nesten spørre de om, det er det ingen her som kan gi seg svar på. ... Selv skjønner jeg ikke hvorfor akkurat det er så veldig viktig...

 

Å lage en dokumentar om alle er mye og gape over i en enkelt dokumentar, derfor tar man ofte for seg enkelte fabrikker eller selskaper om gangen av. Finnes jo mange dokumentarer om Samsung og H&M osv .. som kun handler om dem. Var dere også i de tråden og forsvarte dem? Nei det var dere ikke.

Det tror jeg de fleste skjønner hvorfor. Akkurat samme grunn til at media produserer enorme mengder artikler med apple, iphone eller ios nevnt, oppmerksomhet. Tror du dokumentaren hadde vært like nye omtalt om det handlet fabrikkene til samsung, en mye større produsent. Eller kanskje fabrikkene til htc.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja ..... og er det ikke oppmerksomhet rundt tema vi ønsker?

 

Du forklarer jo selv grunnen til at nettopp Apple burde være de som står i spissen. De er blant verdens mest populære selskap og setter ofte standeren til hvordan andre driver sine egne selskaper, og er de som klarer rette mest fokus på ting.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ingen her som sier at de ikke reagerer eller føler avsky for arbeidsforholdene, vi tar bare tak i en klar og åpenbar feil, før vi diskuterer sak.

 

Hvis du hadde tenkt på arbeiderne i Kina, hadde du også fokusert på problemstillingen, og ikke selskapet. Selv om vi klarte å fullstendig avskaffe alle former for dårlige arbeidsforhold i alle fabrikker som har noe med Apple å gjøre, hadde det fortsatt vært et stort flertall fabrikker hos Samsung, Sony, Dell etc., som hadde hatt jævlige forhold.

 

Derfor vil vi heller skifte fokus over på å bedre forholdene for alle, og ikke bare for Apple-produktene sine produsenter.

 

 

Virkelig? For meg virker det som folk er opptatt av hva "alle andre gjør" nettopp for å slippe å tenke så mye på arbeidsforholdene, for å unnskylde ovenfor seg selv at man indirekte støtter slike ting.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Virkelig? For meg virker det som folk er opptatt av hva "alle andre gjør" nettopp for å slippe å tenke så mye på arbeidsforholdene, for å unnskylde ovenfor seg selv at man indirekte støtter slike ting.

 

AtW

 

Greit nok, jeg kan ikke snakke for andre. Men jeg kan i hvertfall si at jeg er opptatt av hva alle (ikke alle andre) gjør, og ikke bare Apple, men det er ikke for å unnskylde noe som helst ovenfor meg selv. :)

 

PS: Fordi man for tiden så ekstremt lett blir tatt for å være fanboy i en eller annen leir, føler jeg det er nødvendig å skrive at jeg har for tiden både produkter fra Apple og Samsung (iPhone 6 og Galaxy S4). I tillegg kjøper jeg klær fra bl.a. H&M, og eier produkter med ekte pels.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Greit nok, jeg kan ikke snakke for andre. Men jeg kan i hvertfall si at jeg er opptatt av hva alle (ikke alle andre) gjør, og ikke bare Apple, men det er ikke for å unnskylde noe som helst ovenfor meg selv. :)

 

*

Så du mener ingenting konkret om denne saken, om det Apple gjør i denne dokumentaren, om det er riktig eller galt, uavhengig av hva alle andre måtte gjøre på sine fabrikker?

 

Apple har muligheten til å gjøre noe med situasjonen, de har best fortjeneste på produktene sine og da mange muligheter for å forbedre seg, de er også det sterkeste merkenavnet, og har de perfekte forhold på fabrikkene sine vil de andre bli presset til å følge etter. Det følger et vist ansvar å være i deres posisjon.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Greit nok, jeg kan ikke snakke for andre. Men jeg kan i hvertfall si at jeg er opptatt av hva alle (ikke alle andre) gjør, og ikke bare Apple, men det er ikke for å unnskylde noe som helst ovenfor meg selv. :)

 

*

Så du mener ingenting konkret om denne saken, om det Apple gjør i denne dokumentaren, om det er riktig eller galt, uavhengig av hva alle andre måtte gjøre på sine fabrikker?

 

Apple har muligheten til å gjøre noe med situasjonen, de har best fortjeneste på produktene sine og da mange muligheter for å forbedre seg, de er også det sterkeste merkenavnet, og har de perfekte forhold på fabrikkene sine vil de andre bli presset til å følge etter. Det følger et vist ansvar å være i deres posisjon.

Så om man ikke tjener så mye på produktene så er det litt mindre alvorlig? Og hvilken posisjon er det du snakker om? Det at de er på andre plass over mestselgende mobiltelefon produsenter, halvparten så mange salg som storebror Samsung? Men de tjener kanskje ikke så mange penger samsung... Diskusjonen rundt problemet burdet være hva de topp 5 største produsentene gjør med saken, da hadde man fått med seg neste alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja

Like stolt over forholdene på fabrikken den ble produsert i?

Sist du kastet ett klesplagg. Sist du byttet ett elektronisk produkt. Var det nødvendig? Trenger du egentlig alt det du har? Kan du svare ja på det?

 

Jeg kan ikke det, derfor orker ikke jeg å sette meg på en høy hest å late som jeg er en fryktelig flott fyr. Men jeg kan si (unntak mobiltelefon) at vi i vår familie faktisk har begynt i stadig større grad å tenke gjennom våre innkjøp og vår kasting. Jeg regner med at dere som "roper høyest" her både er eksempler å følge samt at dere ellers i livet er pådrivere for det dere skriver her?

Lenke til kommentar

 

 

Ja

Like stolt over forholdene på fabrikken den ble produsert i?

Sist du kastet ett klesplagg. Sist du byttet ett elektronisk produkt. Var det nødvendig? Trenger du egentlig alt det du har? Kan du svare ja på det?

 

Jeg kan ikke det, derfor orker ikke jeg å sette meg på en høy hest å late som jeg er en fryktelig flott fyr. Men jeg kan si (unntak mobiltelefon) at vi i vår familie faktisk har begynt i stadig større grad å tenke gjennom våre innkjøp og vår kasting. Jeg regner med at dere som "roper høyest" her både er eksempler å følge samt at dere ellers i livet er pådrivere for det dere skriver her?

 

 

Nei, jeg kan ikke svare ja på det, men hva så? Å være opptatt av skikkelig forhold for folk er ikke å "dette seg på en høy hest", å drive å mase om at "du er ikke perfekt, derfor kan du ikke oppfordre til moralsk oppførsel" er bare unnskyldninger. Folk må begynne å ta litt ansvar, "ting er ikke perfekt uansett" er det motsatte av ansvar, det er unnskyldninger for å slippe.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja

Like stolt over forholdene på fabrikken den ble produsert i?
Sist du kastet ett klesplagg. Sist du byttet ett elektronisk produkt. Var det nødvendig? Trenger du egentlig alt det du har? Kan du svare ja på det?

 

Jeg kan ikke det, derfor orker ikke jeg å sette meg på en høy hest å late som jeg er en fryktelig flott fyr. Men jeg kan si (unntak mobiltelefon) at vi i vår familie faktisk har begynt i stadig større grad å tenke gjennom våre innkjøp og vår kasting. Jeg regner med at dere som "roper høyest" her både er eksempler å følge samt at dere ellers i livet er pådrivere for det dere skriver her?

Nei, jeg kan ikke svare ja på det, men hva så? Å være opptatt av skikkelig forhold for folk er ikke å "dette seg på en høy hest", å drive å mase om at "du er ikke perfekt, derfor kan du ikke oppfordre til moralsk oppførsel" er bare unnskyldninger. Folk må begynne å ta litt ansvar, "ting er ikke perfekt uansett" er det motsatte av ansvar, det er unnskyldninger for å slippe.

 

AtW

Så lenge du oppfordrer så er det nok altså? Ok da oppfordrer jeg herved alle til moralsk oppførsel.

Lenke til kommentar

 

Så lenge du oppfordrer så er det nok altså? Ok da oppfordrer jeg herved alle til moralsk oppførsel.

Selv har jeg svært lite til overs for moralister som skal fortelle andre til punkt og prikke hvordan de skal leve, hva de skal mene osv.
Enig. Så hadde det stått noen å gaulet på torget og lurt på om vi er stolte av "insert brand" jakken vår som er laget av barn i indonesia så hadde jeg ikke syntes særlig om det.

 

Om jeg da i tillegg så at han eide en smarttelefon f.eks. Samsung så hadde jeg tvilt på om han vet hva han snakker om.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"....jamen alle andre "

 

*

Kan dog nevne Foxconn produserer for langt flere enn Apple, som Dell, HP, Google, Cisco og Sony.

Det fint du har satt deg inn i første posten. Det handler ikke om Foxconn her.

 

Om du hadde sett dokumentaren og ikke forstår hvorfor enkelte lager fakkeltog mot selskaper som Apple, så er jo det litt trist i seg selv. Med jeg får ihvertfall veldig medfølelse for mennsker som jobber der og situasjonen de er i, og det gjør meg litt forbanna at folk da tar Apple i forsvar. :sleep2:

 

Ok,

 

det er trist at jeg ikke ønsker å se helheten? Er det trist at jeg innser det ikke er Apple alene som driver hor med folk? Eller skal vi heller fokusere på èn, og la resten drive som de vil?

 

Selvfølgelig handler dette om bla. Foxconn.

 

Det er ikke rart folk ikke ønsker å bry seg i grunn, om du skal oppføre deg som du gjør i denne tråden. Det er fullstendig mulig å diskutere dette uten å dra inn assface faktoren.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Sist du kastet ett klesplagg. Sist du byttet ett elektronisk produkt. Var det nødvendig? Trenger du egentlig alt det du har? Kan du svare ja på det?

Jeg kan ikke det, derfor orker ikke jeg å sette meg på en høy hest å late som jeg er en fryktelig flott fyr. Men jeg kan si (unntak mobiltelefon) at vi i vår familie faktisk har begynt i stadig større grad å tenke gjennom våre innkjøp og vår kasting. Jeg regner med at dere som "roper høyest" her både er eksempler å følge samt at dere ellers i livet er pådrivere for det dere skriver her?

 

Hvorfor unnlot du svare på spørsmålet?

 

Jeg sier ikke at du skal slutte kjøpe produkter, eller boikotte Apple på noen måte, men jeg blir deprimert når jeg ser slike dokumentarer, blir ikke du det? Jeg lurer på hva du som mennesker tenker og føler når du ser dokumentaren? For når man tar Apple i forsvar, fremfor arbeiderne begynner man under litt på hva folk tenker om saken, og hvilken holding de har til problemet.

 

Og neida, jeg har sikkert mye som jeg ikke trenger, og jeg jobber til og med til daglig med å selge Apple's produkter, så jeg prøver ikke sette meg på noen høy hest, jeg er en like stor del av problemet som dere. Men jeg blir likevel skuffer når jeg ser sånt, spesielt fra et selskap som lovet å rydde opp å få slutt på slike forhold.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er trist at jeg ikke ønsker å se helheten? Er det trist at jeg innser det ikke er Apple alene som driver hor med folk? Eller skal vi heller fokusere på èn, og la resten drive som de vil?

*

Som jeg sa, trist at du ikke virker som du har noen forståelse for at folk blir opprørte på vegne av Apple etter og ha sett videon. Denne gangen gjaldt det Apple, jeg sier ikke man skal reagere mindre på dokumentarene som handler om Samsung og andre selskaper, men heller ikke forsvare noen av dem, det fortjener ingen av dem.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...